Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-22, 10:42
  #1
Medlem
Hej!

Jag äger en hemsida som just nu drivs på 4 stycken datorer i ett annat rum, om jag skulle koppla en t.ex. USB kabel härifrån till de alla andra 4 datorerna, skulle jag på något sätt kunna starta datorerna från denna dator, starta om de, kolla statusen på datorerna, alltså kontrollera datorerna från en huvuddator så att jag slipper springa fram och tillbaka varje dag..

Har inte så mycket erfarenhet av C++, men har lite kunskap och kan tänka mig att utvidga mina vyer inom språket.
Citera
2011-01-22, 10:48
  #2
Medlem
Nohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ginhev
Hej!

Jag äger en hemsida som just nu drivs på 4 stycken datorer i ett annat rum, om jag skulle koppla en t.ex. USB kabel härifrån till de alla andra 4 datorerna, skulle jag på något sätt kunna starta datorerna från denna dator, starta om de, kolla statusen på datorerna, alltså kontrollera datorerna från en huvuddator så att jag slipper springa fram och tillbaka varje dag..

Har inte så mycket erfarenhet av C++, men har lite kunskap och kan tänka mig att utvidga mina vyer inom språket.

SSH kanske är något för dig.
Citera
2011-01-22, 10:50
  #3
Medlem
Lullebulle1s avatar
Om det är linux eller unix operativsystem på dom kan du ju göra det över SSH.
Citera
2011-01-22, 11:11
  #4
Medlem
Läste lite på wiki om SSH och det verkar vara något för mig.

Men hur gör jag för att använda SSH?
Citera
2011-01-22, 12:03
  #5
Moderator
Protons avatar
C++ -> Datoranvändning övriga OS(?)
Citera
2011-01-22, 12:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ginhev
Hej!

Jag äger en hemsida som just nu drivs på 4 stycken datorer i ett annat rum, om jag skulle koppla en t.ex. USB kabel härifrån till de alla andra 4 datorerna, skulle jag på något sätt kunna starta datorerna från denna dator, starta om de, kolla statusen på datorerna, alltså kontrollera datorerna från en huvuddator så att jag slipper springa fram och tillbaka varje dag..

Har inte så mycket erfarenhet av C++, men har lite kunskap och kan tänka mig att utvidga mina vyer inom språket.
som tidigare nämnt är ssh en bra grej... att starta från avstängt tillstånd blir nog svårt men att reboota och kolla status funkar annars perfa med ssh...
Citera
2011-01-22, 12:46
  #7
Medlem
Såg ett youtube klipp där de visade Googles och YouTubes servrar, de såg ju ut som externa hårddiskar (väldigt små) och de låg på 500GB styck, och de installerades bara genom att man kopplar en usbkabel till den och sen behöver de inte röra den, hur fungerar detta system? Sedan så kan de även hålla koll på vartenda server via en dator..

Tror nog det blir billigare om jag bara köper externa hårddiskar, som kanske ligger på 1000 än att punga ut en 8k med grafikkort och allt annat?

Kan jag göra som de? Hur gör jag?
Citera
2011-01-22, 13:22
  #8
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ginhev
Såg ett youtube klipp där de visade Googles och YouTubes servrar, de såg ju ut som externa hårddiskar (väldigt små) och de låg på 500GB styck, och de installerades bara genom att man kopplar en usbkabel till den och sen behöver de inte röra den, hur fungerar detta system? Sedan så kan de även hålla koll på vartenda server via en dator..

Tror nog det blir billigare om jag bara köper externa hårddiskar, som kanske ligger på 1000 än att punga ut en 8k med grafikkort och allt annat?

Kan jag göra som de? Hur gör jag?
Du ska alltså köra en extern hårddisk som en server, utan en dator?

8k för en server, vad ska du köra på den?
Man behöver inget värsting grafikkort till en server (om den inte ska stå som htpc)
Citera
2011-01-22, 13:40
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lullebulle1
Du ska alltså köra en extern hårddisk som en server, utan en dator?

8k för en server, vad ska du köra på den?
Man behöver inget värsting grafikkort till en server (om den inte ska stå som htpc)

Det är det jag tycker, 8k är för mycket.

Finns det datorer som är speciellt utformade för att vara servrar, som endast fungerar som lagringsenheter som också är enkla att kontrollera?
Citera
2011-01-22, 14:18
  #10
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ginhev
Det är det jag tycker, 8k är för mycket.

Finns det datorer som är speciellt utformade för att vara servrar, som endast fungerar som lagringsenheter som också är enkla att kontrollera?
Går ju köpa begagnat också, fast det beror ju också på vad du ska använda servern till.
Webbserver så funkar i princip vad som helst.

Är det en NAS du menar?
https://secure.wikimedia.org/wikiped...tached_storage
Citera
2011-01-22, 14:59
  #11
Medlem
SGustafsson91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lullebulle1
Går ju köpa begagnat också, fast det beror ju också på vad du ska använda servern till.
Webbserver så funkar i princip vad som helst.

Är det en NAS du menar?
https://secure.wikimedia.org/wikiped...tached_storage
För att starta datorerna bör du spana in Wake on Lan!
Citera
2011-01-22, 15:42
  #12
Medlem
http://www.blackboxab.se/sv-se/page/4672/kvm-solutions titta där :P


http://www.blackboxab.se/sv-se/page/5124/kvm-extender
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback