Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-21, 18:05
  #1
Medlem
perelis avatar
Jag har lyckats få fram lösenordet mha. Aaircrack till et WLAN men hur anluter jag sedan till det? I Wicd står det att inga trådlösa nätverk är tillgängliga, men jag kunde ju få fram nyckeln med Aircrack!?

Har testat att skriva följande i terminalen:
Kod:
ifconfig wlan0 up
dhcpcd wlan0
Men den säger att dhcpdc inte är installerat, men det måste väl gå att ansluta till internet out of the box så att säga?

Edit: Jag kan ju tillägga att jag kör BackTrack från live-cd. Kanske har med det att göra?
Citera
2011-01-21, 21:48
  #2
Medlem
silentstorms avatar
När du startar X och ska använda WICD där gör då följande:


Starta X
/etc/init.d/networking start

Sen måste du även gå in i KDE-menyn till typ services och network > start.


Det är en känd bugg i BackTrack, sen ska WICD funka utmärkt.

Prova och återkom med resultat i PM om det inte funkar, ifall jag glömmer bort tråden.


Lycka till!
Citera
2011-01-22, 16:12
  #3
Medlem
perelis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silentstorm
När du startar X och ska använda WICD där gör då följande:


Starta X
/etc/init.d/networking start

Sen måste du även gå in i KDE-menyn till typ services och network > start.


Det är en känd bugg i BackTrack, sen ska WICD funka utmärkt.

Prova och återkom med resultat i PM om det inte funkar, ifall jag glömmer bort tråden.


Lycka till!
Tack! Det fungerar fint nu
Citera
2011-01-22, 16:55
  #4
Medlem
silentstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pereli
Tack! Det fungerar fint nu


Hacka lugnt :-)
Citera
2011-01-22, 17:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silentstorm
När du startar X och ska använda WICD där gör då följande:


Starta X
/etc/init.d/networking start

Sen måste du även gå in i KDE-menyn till typ services och network > start.


Det är en känd bugg i BackTrack, sen ska WICD funka utmärkt.

Prova och återkom med resultat i PM om det inte funkar, ifall jag glömmer bort tråden.


Lycka till!

Det är ingen bug, det är en feature.

Anledningen är att man inte vill ansluta till ett nätverk hur som helst med en pentestpc, man samlar in information man behöver och planerar nästa steg innan man startar nätverket för just den typ av arbete man tänker utföra. Kopplar man bara in sig hipp som happ så riskerar man att varna nätadmin om att något är på gång.
Citera
2011-01-22, 17:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pereli
Jag har lyckats få fram lösenordet mha. Aaircrack till et WLAN men hur anluter jag sedan till det? I Wicd står det att inga trådlösa nätverk är tillgängliga, men jag kunde ju få fram nyckeln med Aircrack!?

Har testat att skriva följande i terminalen:
Kod:
ifconfig wlan0 up
dhcpcd wlan0
Men den säger att dhcpdc inte är installerat, men det måste väl gå att ansluta till internet out of the box så att säga?

Edit: Jag kan ju tillägga att jag kör BackTrack från live-cd. Kanske har med det att göra?

Om du kör allt i CLI så använder du kommandot "root@bt4#: iwconfig wlan0" för att konfigurera wlan0 med rätt inställningar (kanal, nyckel, ssid osv), "root@bt4#: ifconfig wlan0 up" för att starta interfacet.

Du behöver dessutom starta nätverkstjänsterna som man påtalat tidigare genom "root@bt4#: /etc/init.d/networking start"

För att sedan begära nytt dhcp-lease använder du "root@bt4#: dhclient wlan0"

För mer info se "root@bt4#: man <kommandonamn" eller "root@bt4#:<kommandonamn> --help"

Ovanstående kan naturligtvis göras från terminalen i X eller genom de grafiska verktygen i ex KDE
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback