Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-20, 19:29
  #1
Medlem
Boozalones avatar
"Känna!"
Nu är det ju så att man är helt total-torsk på IPA-öl! Minns aldrig riktigt hur eller när det började men det var iaf för drygt 2-3 år sen och sen dess har man ju prövat de flesta sorterna som säljs i Sverige.

Så det jag vill är att ni listar era 5 favoriter ni lagt beslag på, och berätta gärna lite om dom!
Mina är följande:

1. Mohawk Extra IPA.
2. Brooklyn Lager East IPA.
3. Fullers IPA.
4. Old Empire IPA.
5. Avery IPA.

Att Mohawk kommer på första plats är inte för att jag har en sådan frisyr utan för att den är så sanslöst god och att den finns i 3 varianter, IPA 5,0%, Extra IPA 7,5% och Barley Wine på 10,5%!
Satan, Barley Wine är som att dricka bitter sirap, riktigt seg, söt och mättande men ändå så sjukt god!
Citera
2011-01-20, 20:10
  #2
Medlem
hesons avatar
Förutom dem du nämnt:
Hop Ottin IPA - Anderson brewing company
Hercules Dubbel IPA - Great Divide
XXX IPA - Shipyard

Bäst är Old Ruffian Barley Wine - Great Divide, en överhumlad barleywine.
Citera
2011-01-20, 20:33
  #3
Medlem
Lumows avatar
Hercules håller jag verkligen med om, grym öl! En annan, lite svagare, favorit är Titan IPA från samma bryggeri.
Andra favoriter är Stone och Sierra Nevadas IPA:er (ipor?), den sistnämnda dock inte lika bra som de övriga.
Citera
2011-01-20, 20:34
  #4
Medlem
Thuures avatar
Stone IPA eller Mikkeller/BrewDog I Hardcore You. Den sistnämnda har en helt otrolig arom och en riktigt trevlig smak. Inte så jättebesk, ganska balanserat. Mikkeller 10 på fat är inte heller helt fel. Nögne Ö's IPA gillar jag också mycket, men den är mer åt det maltiga hållet. Inte superhumlad som en västkust-IPA, men ändå tillräckligt för att ha en bra beska och en del humle i aromen.

När det kommer till Barley Wines är nog Stone Old Guardian min favorit. Rätt spritig i och för sig, men den rejäla dosen Centennial-humle ger en riktigt god doft och smak.
Citera
2011-01-20, 21:16
  #5
Medlem
I bolagets fasta sortiment är favoriten Sierra Nevadas Torpedo IPA.
Av de jag smakat i övrigt så måste jag nog säga Mikkeller 1000 IBU på fat (flaskan var god men en besvikelse i jämförelse) och Mikkeller 10 (stora groggen av alla i hans Single Hop-serie).
En annan gammal favorit är Stones Ruination IPA.
Citera
2011-01-20, 21:37
  #6
Medlem
loomiss avatar
Två stycken... nej förresten, fyra, toppar allihop listan. Det går liksom inte att utse en "vinnare" av dessa. Mäktigast är dock Rogue XS Imperial India Pale Ale som jag, av säkerhetsskäl, tog det jävligt lugnt med en hel kväll. Flaskan i porslin är så jävla snygg att den står i barskåpet.
De övriga är Goose Island IPA, Avery DuganA IPA och Bear Republic Racer 5.
Även Anderson Valley Hop Ottin' gillade jag så pass mycket att jag fyllde en hylla i förrådet.

Idel jänkare men vad fan, de är bäst på IPA.
Citera
2011-01-20, 22:14
  #7
Medlem
prewes avatar
Stone 14th Anniversary Emperial IPA 2010 tyckte jag var riktigt, riktigt bra.
Annars är Bollox! från Dugges en höjdare som jag faktiskt provade för första gången i helgen.
Mohawk Exta IPA och Sierra Nevada Torpedo är också riktigt fina och finns i det ordinarie sortimentet.
Citera
2011-01-20, 23:12
  #8
Medlem
Azaels avatar
Stone 14th Anniversary Emperial IPA 2010 var som sagt väldigt bra, lättare och mer fruktig än jag väntat mig dock. Inte för att det är dåligt, den smakade nästan mer engelsk än amerikansk om det låter vettigt.

Bland de svenska så gillar jag Dugges Never Mind the Bollox!, Indianvikens Pale Ale ifrån Nynäs och Oceanbryggeriets IPA väldigt mycket.

Svårt att säga vilken som är allra godast.
Citera
2011-01-21, 08:04
  #9
Medlem
LP-skivas avatar
Otroligt svårt att begränsa sig till enbart fem då genren ändå är så splittrad. Kan väl ändå nämna några favoriter utan inbördes ranking.

Smuttynose IPA - kanske facit på den amerikanska stilen.
Port Brewing Hop-15 - mer av allt!
Mohawk Rye IPA - Första och mest aggresiva varianten i serien.
Hercules DIPA - en härlig blandning av beska och kolatoner.
Never mind the Bollox - I mitt tycke Dugges flaggskepp.

Dessa är några jag alltid återkommer till om jag stöter på. Amerikanarna har utvecklat stilen precis i den riktning jag gillar och de duktiga svenska småbryggarna har hängt på bäst. Norrbaggarna, danskarna och britterna har en bit kvar enligt min uppfattning även om man kan hitta guldkorn även där då och då.
Citera
2011-01-21, 09:43
  #10
Medlem
fnuskes avatar
Rogue Brutal IPA mycket tunga grapefrukt noter, en riktig smuttare
Central City Red Racer IPA Minst sagt intensiv bitterhet, återigen grapefrukt toner


Inte 5 men jag är väldigt sällan på humör för IPA.
Citera
2011-01-21, 12:31
  #11
Medlem
Gregsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LP-skiva
Otroligt svårt att begränsa sig till enbart fem då genren ändå är så splittrad. Kan väl ändå nämna några favoriter utan inbördes ranking.

Smuttynose IPA - kanske facit på den amerikanska stilen.
Port Brewing Hop-15 - mer av allt!
Mohawk Rye IPA - Första och mest aggresiva varianten i serien.
Hercules DIPA - en härlig blandning av beska och kolatoner.
Never mind the Bollox - I mitt tycke Dugges flaggskepp.

Vore trevligt om du kunde berätta om din upplevelse av Smuttynose IPA. Jag har druckit den vid två olika tillfällen och funnit den likadan båda gångerna. Första gången trodde jag att det var något fel på flaskan och övervägde att klaga. Med tanke på hyllningarna ölet vanligtvis får kunde det inte vara meningen att det skulle smaka kapsyl, bröd och klinga av i en metallisk och svag grapebeska. Så jag provade ytterligare en flaska, med samma resultat. Ingen aromhumle över huvud taget.
Citera
2011-01-21, 14:34
  #12
Medlem
Thubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Algebra
Brew Dogs punk IPA
Måste hålla med här. Har provat de flesta av dem som nämnts i tråden men denna är ändå bäst i min bok. Den enorma beskan och den mycket påtagliga eftersmaken av citrusfrukt gör den till min favorit hittills.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback