Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-20, 17:30
  #1
Medlem
selusts avatar
Såg en kille på gymmet för några dagar sedan som körde ett ryggpass. Han satt vid latsdraget och körde först vanliga latsdrag. Sen körde han någon variant jag aldrig sett förut, han satte sig på knä på golvet med ryggen mot maskinen. Vet inte vad själva handtagen han körde med kallas. Hur som helst.

Är denna övning bra? Vad heter den?

Halvdålig beskrivning på paint:

http://img11.imageshack.us/i/latz.jpg/
Citera
2011-01-20, 17:32
  #2
Medlem
Jensofswedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Såg en kille på gymmet för några dagar sedan som körde ett ryggpass. Han satt vid latsdraget och körde först vanliga latsdrag. Sen körde han någon variant jag aldrig sett förut, han satte sig på knä på golvet med ryggen mot maskinen. Vet inte vad själva handtagen han körde med kallas. Hur som helst.

Är denna övning bra? Vad heter den?

Halvdålig beskrivning på paint:

http://img11.imageshack.us/i/latz.jpg/

Det är latsdrag med v-handtag? Samma som om du skulle sitta omvänt
Citera
2011-01-20, 17:38
  #3
Medlem
Trådlån

Att fästa en slags binda runt överarmen och kroka fast i latsdragsmaskinen, för att sedan dra ner kabeln är en övning som jag själv kört med någon gång.
Rörelseomfånget blir längre, biceps används inte, jag kan koncentrera allt på mina lats. Men är det en bra övning tycker ni, eller för konstig och dålig då man inte använder biceps?
Citera
2011-01-20, 17:38
  #4
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensofsweden
Det är latsdrag med v-handtag? Samma som om du skulle sitta omvänt

Varför inte bara sitta kvar på bänken och göra det då?
Citera
2011-01-20, 18:16
  #5
Medlem
mr-virros avatar
Gjorde han "bak och fram latsdrag"? Den borde väl vara likvärdig, dock blir det lättare då linan inte är rak utan böjd.
Citera
2011-01-21, 15:18
  #6
Medlem
Millencolins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeni
Trådlån

Att fästa en slags binda runt överarmen och kroka fast i latsdragsmaskinen, för att sedan dra ner kabeln är en övning som jag själv kört med någon gång.
Rörelseomfånget blir längre, biceps används inte, jag kan koncentrera allt på mina lats. Men är det en bra övning tycker ni, eller för konstig och dålig då man inte använder biceps?

Dragremmar/dragkrokar. Det är inga konstigheter, ryggen ska inte lida p.g.a din greppstyrka, den kan du träna separat om det behövs.
Citera
2011-01-21, 16:57
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millencolin
Dragremmar/dragkrokar. Det är inga konstigheter, ryggen ska inte lida p.g.a din greppstyrka, den kan du träna separat om det behövs.

Är inget fel på min greppstyrka, tvärtom är den väldigt bra. Ville bara höra lite åsikter om den.
Citera
2011-01-21, 17:24
  #8
Medlem
pezrulezhaakons avatar
selust

Om kabeln i övningen dras snett framåt och han inte har stöd för höften/överkroppen kommer bålen få jobba hårdare. Sedan förändras belastningskurvan marginellt. Det påverkar lats (och triceps, beroende på hur han gjorde)
Det finns skillnad i den övningen gentemot den vanliga varianten, men troligen tror utövaren att den gör större skillnad än den vanliga.
Citera
2011-01-21, 17:32
  #9
Medlem
pezrulezhaakons avatar
mikeni

Din latsvariant är det inget fel på. Den är heller inte dålig. Kul som omväxling.
Citera
2011-01-21, 18:06
  #10
Medlem
Millencolins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeni
Är inget fel på min greppstyrka, tvärtom är den väldigt bra. Ville bara höra lite åsikter om den.

Det var inte riktat till dig, utan dragremmar generellt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback