2011-01-19, 22:16
Medlem
Puttinuttans avatar
Hej Alla!
Jag är i behov av hjälp med att hitta ett recept på en Hönssoppa. Inte vilken som helst, utan en som smakar som den man får på chinarestauranger. Jag har googlat till dödagar, kockat och provat mig fram.... Men nej, ingenting tycks fungera. Finns det någon ute på det stora nätet som sitter på denna hemlighet, eller måste jag bryta mig in på närmsta kinesiska restaurang och sno kokboken! Jag älskar verkligen denna soppa och vore evigt tacksam om någon kunde hjälpa mig
Citera
2011-01-19, 23:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puttinuttan
Hej Alla!
Jag är i behov av hjälp med att hitta ett recept på en Hönssoppa. Inte vilken som helst, utan en som smakar som den man får på chinarestauranger. Jag har googlat till dödagar, kockat och provat mig fram.... Men nej, ingenting tycks fungera. Finns det någon ute på det stora nätet som sitter på denna hemlighet, eller måste jag bryta mig in på närmsta kinesiska restaurang och sno kokboken! Jag älskar verkligen denna soppa och vore evigt tacksam om någon kunde hjälpa mig

Ingredienser:
• 800 ml hönsbuljong
• 3 msk rivet kött av kokt kycklingbröst (på längden i ca 3 cm långa bitar) och kokt skinka i samma format
• 1 liten näve skogsöron, blötlagda (svamp), eller champinjoner i skivor
• 2 vitlöksklyftor, finhackade
• ½ purjolök, vit och grön del separeras, den vita delen finhackas, den gröna skärs i grova bitar
• 1 msk ingefärsrot, färsk, finhackad
• 1 msk Maizena
• ½ msk sesamolja
• 2 msk sherry
• 2 msk ris- eller vitvinsvinäger
• ½ msk socker
• 1 tsk weijing/Meiyen (natriumglutamat)
• 1 tsk cayennepeppar (eller annan stark krydda)
• 2 ägg, stekta och strimlade
• ½ morot, strimlad
• 1½ dl glasnudlar
• 2 msk färsk koriander eller storbladig persilja
• Olja till stekning

Arbetsgång:
Fräs den vita delen på purjolöken tillsammans med ingefäran och vitlöken. Häll därefter på buljongen och tillsätt moroten, skogsöronen samt bambuskotten. Sjud en stund, dock inte för länge! Grönsakerna bör vara spröda vid serveringstillfället.

Addera sherry, vinäger, socker, weijing, Cayennepeppar och Maizena rörd i lite vatten samt sjud ca 1 minut till. Lägg sedan i glasnudlarna, den gröna delen på purjolöken och äggen. Ställ därpå soppan åt sidan i ca 5 minuter. Strax före serveringstillfället toppar man med koriander/persilja. Avslutningsvis skvätter man över sesamolja och serverar genast.

~Paul~
Citera
2011-01-20, 17:33
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puttinuttan
Hej Alla!
Är det måhända pekingsoppa som åsyftas? Isof: http://www.ica.se/recept?recipeid=-107004.
Citera
2022-08-19, 16:27
Bannlyst
Jag vill ha tag i SKOLANS recept på hönssoppa eller om det hette hönsgryta kanske ? det man fick med ris.

Skolans höns med ris:
Hönsbitar, och en klar ljus gul curry , vattnig , med ris till.
Denna var riktigt god.

Var köper man höns kött förresten?
Citera
2022-08-19, 22:55
Medlem
Höns köps antingen fryst på Willys eller färskt på saluhall.

Skippa färdigbuljongen och koka egen med lök, blekselleri, svartpeppar och salt. Koka 1,5h ta plocka sen bort köttet och låt skrovet koka 1 timme till. Sen har du både buljong och hönskött. Lägg köttet i pannan med buljong, curry och grädde. Koka ris.

Obs det skall vara äkta höns!!
Senast redigerad av 124minuten 2022-08-19 kl. 23:03.
Citera
2022-08-20, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 124minuten
Höns köps antingen fryst på Willys eller färskt på saluhall.

Skippa färdigbuljongen och koka egen med lök, blekselleri, svartpeppar och salt. Koka 1,5h ta plocka sen bort köttet och låt skrovet koka 1 timme till. Sen har du både buljong och hönskött. Lägg köttet i pannan med buljong, curry och grädde. Koka ris.

Obs det skall vara äkta höns!!

Tackar, blir en sväng till Willys nästa helg. Fryst Höns.
Spännande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in