• 1
  • 2
2011-01-19, 14:06
Medlem
Andre-Hs avatar
Han använder typ 3-4 kompressorer bara på mastern!
Han anser det viktigaste med musik är att den är så hög som möjligt, det gör inget om det klipper lite bara volymen är hög.
Laidback luke tycker inte om stereo, det måste ska vara mono. Mono låter högre enligt honom. Vill man ha stereo ska man använda en plugin för det tycker han :S
Han tycker inte om korta låtar.
Han tycker man ska ta samplingar ifrån andra låtar.
Citera
2011-01-19, 14:10
Medlem
Dolmantes avatar
Stark, hög volym = stark volym.

Edit: Sedan förstår jag inte, vaddå, är han någon musikguru? :P
Citera
2011-01-19, 14:49
Medlem
Andre-Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolmante
Stark, hög volym = stark volym.

Edit: Sedan förstår jag inte, vaddå, är han någon musikguru? :P
Han är en houseproducent, rätt så framgångsrik ganska medelmåtta
EDIT: DJ är han också
Citera
2011-01-19, 14:51
Medlem
WaldemarKas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andre-H
Han är en houseproducent, rätt så framgångsrik ganska medelmåtta

Men snälla du. Bara för att ditt inlägg såg ut som mitt skolarbete om tigrar gjorde när jag var 8 år betyder det inte att ingen vet vem Laidback Luke är. Jag tror alla vet det. Men han är långt ifrån ensam om att vara en duktig producent, hans ord är inte lag.
Citera
2011-01-19, 14:53
Medlem
Andre-Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaldemarKa
Men snälla du. Bara för att ditt inlägg såg ut som mitt skolarbete om tigrar gjorde när jag var 8 år betyder det inte att ingen vet vem Laidback Luke är. Jag tror alla vet det. Men han är långt ifrån ensam om att vara en duktig producent, hans ord är inte lag.
Trodde inte Dolmante visste det
Citera
2011-01-19, 16:00
Medlem
Noetlovskijs avatar
Rent teoretiskt så är det ju helgerån att musik klipper. Det är ett nytt påfund som bör utrotas med ens!

(Googla "loudness war")

Sen tror jag inte att han menar att hela mixen ska vara i mono, men snarare att enstaka instrument/synthar hellre är i mono eftersom det blir mer "in your face".
Citera
2011-01-19, 17:36
Medlem
Ja klart han tycker man ska ta samplingar annars hade hans karriär varit över eftersom han inte gjort nåt vettigt själv utan det han blir känd på är andras melodisnuttar och sångrefränger. Förstår inte riktigt syftet med 3-4 kompressorer, borde räcka med en som man bara maxar rejält istället och en limiter. Ungefär som att lägga 3-4 reverb på ett sound istället för att ställa in rummet större på 1 reverb, låter bakvänt.

Sen har jag aldrig gillat hans musik, den nya typiska elektro/housestilen som jag bara hoppas dör, sämsta eran av elektronisk musik har vi typ nu med hjälp av Laidback Luke och Swedish Housemafia, fan bara gjort 1-2 bra låtar av typ 100. Och då var det ändå inget som inte var gjort bättre innan, dom bara stjäler från det förflutna men tack vare tiden är annorlunda kan dom göra sig ett namn på det dom föregångarna inte kunde, nä det där är svineri.
Citera
2011-01-19, 20:12
Medlem
Andre-Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
...
Så här tror jag laidback luke kör

db-audioware kompressor
fruity equalizer
db-audioware kompressor
ozone
kjaerhus master kompressor

Och Steve Angello är ännu värre:

kompressor
eq
kompressor
psp vintage warmer
ozone
ssl G analog kompressor

Totalt 5 kompressorer bara på mastern. När de börjar göra en låt startar de dessutom med ett template där alla dessa effekter redan ligger på mastern.
Nog för att de kör lite olika kompressorer LBL kör ju dubbla instanser av db-audioware, och jag tror Steve Angello gör det med, de har nämligen hittat på det tillsammans. Sedan skiljer de sig åt eftersom LBL hatar analoga grejjer
Citera
2011-01-19, 20:47
Medlem
Jag tror att om man vill göra någorlunda originell musik ska man göra raka motsatsen till vad mainstream producenter som honom säger.
Citera
2011-01-20, 15:31
Medlem
Andre-Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Rent teoretiskt så är det ju helgerån att musik klipper. Det är ett nytt påfund som bör utrotas med ens!

(Googla "loudness war")

Sen tror jag inte att han menar att hela mixen ska vara i mono, men snarare att enstaka instrument/synthar hellre är i mono eftersom det blir mer "in your face".
Även om det klipper så lite att man inte ens hör det vid mixning blir det mer brus när man exporterar ljud som klipper till mp3, så det är inte bara teoretiskt.
Man ska göra allt mono och sedan använda MDA Stereo på de ljud man vill ska vara stereo, inte panorera dem eller någonting. Kick, bas och allt under 300hz ska man låta vara helt i mono.
Citera
2011-01-20, 17:26
Medlem
jewclaws avatar
bara noobs som lägger kompressor och annat på mastern, låt den vara clean.
Citera
2011-01-20, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andre-H
Även om det klipper så lite att man inte ens hör det vid mixning blir det mer brus när man exporterar ljud som klipper till mp3, så det är inte bara teoretiskt.
Man ska göra allt mono och sedan använda MDA Stereo på de ljud man vill ska vara stereo, inte panorera dem eller någonting. Kick, bas och allt under 300hz ska man låta vara helt i mono.

Det där köper jag inte ett piss att han inte skulle panorera nånting utan lägga allt smack i mitten, hans mixar hade blivit väldigt platta och suddiga vilket dom inte är. Isåfall ljuger han i den intervjun för om du lyssnar på hans musik så visst är där en stereoljudbild. Men det är allmänt känt att många inte alla men många väljer att ha trummorna i mono då dom får ett bättre stamp och närvaro som någon sa tidigare.

Mitt råd skulle vara att faktiskt skita i andra och lyssna, du har kanske bättre öron än LBL och Steve Angello nånsin kommer ha så om du använder din hörsel och lyssnar dig fram till det som låter coolt för dig så kvittar det om där ligger 0 grejor på mastern eller 50, man ska vara försiktig med att följa mallar då dom inte alltid är korrekta. Jag personligen tycker Laidback Lukes musik är väldigt dålig, opersonlig, man hör mest presetljud och snodda samplingar i hans musik. Det känns som att lyssna på nåt trist demo för en Vsti.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in