2011-01-18, 18:45
Medlem
Hej!

Nu tog jag fram elgitarren jag haft i garderoben under ett par månader och tänkte lära mig spela, men finns bara ett problem. När jag håller in någon sträng och sedan ska spela den så låter det som en jävla banjo och jag får fan inget jävla bra ljud från elgitarren. (Alltså det låter mer som en banjo än en vanlig elgitarr, får inget av det "rockiga" ljudet), vad fan är det jag gör fel?

Hade en stämapparat men den vägrar fan o fungera, när jag stämmer en sträng så säger den att det är rätt, men när jag sedan testar den är det fel................

Finns det dessutom enkla kurser som lär dig spela låtar?
Citera
2011-01-18, 18:48
Medlem
WesleyPipess avatar
Du har ingen gain (därav banjoljudet) och din gitarr är inte intonerad (därav ostämbar).
Citera
2011-01-18, 18:48
Medlem
Christofferzs avatar
Ja, klart det finns kurser i elgitarr! Frågan du måste ställa dig är; Grupp eller ensam?
Citera
2011-01-18, 18:50
Medlem
draåthelvetes avatar
Spela som du vill att det ska låta!

Har du kollat inställningarna på förstärkaren? Diskant, mellanregister och bas. Gissar att mellanregister och diskant är påvridet litegrann...Sen kan det ju bero på om gitarren stått ganska länge troligen.
Citera
2011-01-18, 19:06
Medlem
Höhö, vill verkligen lära mig spela piano/keyboard istället.

Tror ni man kan byta ut elgitarren om jag inte använt en enda gång mot pengar/en keyboard? köpte den för 1 o 5 eller 2...
Citera
2011-01-18, 19:12
Medlem
Steinhard-08s avatar
Lägg ut en annons på blocket, min först gitarr jag köpte kostade 1000kr o då fick man med förstärkare o väska. Sålde gitarren o förstärkaden för 1200 sen på blocket ca 2 år senare. Den gitarren var värdelös så du kan nog få en del pengar för din.
Citera
2011-01-18, 23:02
Medlem
rallarswings avatar
Single coil mickar? Dom brukar låta lite banjo-aktiga :P Sen kan det ha att göra med att du kör med fel mick, pröva dig fram! Men förvänta dig inget superawsomefuckingrock sound om du har billiga grejer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in