Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2023-11-09, 15:13
  #73
Medlem
Vem0ths avatar
Då jag minns att man kunde köpa en fullstor pizza för 29kr år 2003 och hos mig iaf kostar en vesuvio 85kr. Så nära det tredubbla är höjt på 20 år eller 2,80:- per år. Nu drog jag ett väldigt billigt exempel då vesuvio kan kosta 99kr på andra ställen.

Om vi tar en ICA-anställd på heltid, denne tjänade 17 400 kr månaden året 2003 och idag 26 468 kr, en höjning på 52%.

Då man kan dra en enkel slutsats att pizzan är betydligt dyrare i förhållande till våran löneutveckling.
Citera
2023-11-09, 19:19
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Då jag minns att man kunde köpa en fullstor pizza för 29kr år 2003 och hos mig iaf kostar en vesuvio 85kr. Så nära det tredubbla är höjt på 20 år eller 2,80:- per år. Nu drog jag ett väldigt billigt exempel då vesuvio kan kosta 99kr på andra ställen.

Om vi tar en ICA-anställd på heltid, denne tjänade 17 400 kr månaden året 2003 och idag 26 468 kr, en höjning på 52%.

Då man kan dra en enkel slutsats att pizzan är betydligt dyrare i förhållande till våran löneutveckling.

Fast det där beror på att 2003 så betalade folk med riktiga pengar.


Sen så ville folk att pizzeriorna ska betala 100% skatt och började betala med kort plus att svarta lådan kom på alla butikskassor så skatteverket vill ha in helvetes massa skatt från dom.


Vill folk betala 100% skatt så kostar det självklart multum.

29kr var dessutom onormalt lågt och de hade slavarbetare med bidrag eller slavarbetare som får betala tillbaks halva sin lön efteråt för att få uppehållstillstånd i landet.

Det händer än idag på ställen där de säljer pizzor för billigt eller livsmedelsbutiker med arabmat där man säljer grejer alldeles för billigt.

1974 kostade den billigaste pizzan 6.50 och den dyraste 10kr på italienska pizzerian.
De hade förstås bättre ost på den tiden.

Om vi jämför med just sandwichglass som referens som kostade 1.50kr så motsvarar pizzapriset 1974 cirka 105kr till 140kr.

Men på den tiden hade de inte de hiskeligt sjukt dyra hyrorna och inte lika hög konkurrens som idag där många ställen är tomma halva dagarna pga överkonkurrensen i vissa städer och köpcentrumen som tömt citykärnorna och fyllt dom med matställen som är de enda som kan överleva pga högre % vinst.

Plus att de inte hade så mycket sjuka skatter som idag.

Så priset idag är rimligt på de flesta håll.

De som använder riktiga råvaror tar också lite extra betalt för pizzan.
__________________
Senast redigerad av Blatteman 2023-11-09 kl. 19:25.
Citera
2023-11-09, 20:12
  #75
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Fast det där beror på att 2003 så betalade folk med riktiga pengar.


Sen så ville folk att pizzeriorna ska betala 100% skatt och började betala med kort plus att svarta lådan kom på alla butikskassor så skatteverket vill ha in helvetes massa skatt från dom.


Vill folk betala 100% skatt så kostar det självklart multum.

29kr var dessutom onormalt lågt och de hade slavarbetare med bidrag eller slavarbetare som får betala tillbaks halva sin lön efteråt för att få uppehållstillstånd i landet.

Det händer än idag på ställen där de säljer pizzor för billigt eller livsmedelsbutiker med arabmat där man säljer grejer alldeles för billigt.

1974 kostade den billigaste pizzan 6.50 och den dyraste 10kr på italienska pizzerian.
De hade förstås bättre ost på den tiden.

Om vi jämför med just sandwichglass som referens som kostade 1.50kr så motsvarar pizzapriset 1974 cirka 105kr till 140kr.

Men på den tiden hade de inte de hiskeligt sjukt dyra hyrorna och inte lika hög konkurrens som idag där många ställen är tomma halva dagarna pga överkonkurrensen i vissa städer och köpcentrumen som tömt citykärnorna och fyllt dom med matställen som är de enda som kan överleva pga högre % vinst.

Plus att de inte hade så mycket sjuka skatter som idag.

Så priset idag är rimligt på de flesta håll.

De som använder riktiga råvaror tar också lite extra betalt för pizzan.

Fast det är ju framförallt prisökningarna som skett det senaste året som är orimliga. Ölen 100% ökning. Helt absurdt
Citera
2023-11-27, 18:23
  #76
Medlem
Ja och det är obscena prishöjningar. Brukade för knappt tio år sedan gå till en pizzeria och beställde oftast samma pizza den kostade då 86 kr. Något år senare höjdes priset till 90 kr någonting det var fortfarande ok men snart började den kosta strax över 100 kr då var det inte prisvärt längre så jag slutade gå dit. Blev smått chockad när jag idag kom att tänka på det och kollade priset nu kostar samma pizza 140 kr. Det är en höjning på nästan 63 procent på mindre än tio år. jag är ganska säker på att lönerna inte ökat i samma grad så ja det har blivit bra mycket dyrare.
Citera
2023-11-28, 00:06
  #77
Medlem
Tony's pizzor i frysdisken. 48,95kr liksom. Gått över till det nu.
Citera
2023-11-28, 21:36
  #78
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Tony's pizzor i frysdisken. 48,95kr liksom. Gått över till det nu.
Testade för första gången en Tonys för någon vecka sen och blev glatt överraskad. Känns dessutom fräschare än turkpizzor.
Citera
2023-11-28, 23:34
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Testade för första gången en Tonys för någon vecka sen och blev glatt överraskad. Känns dessutom fräschare än turkpizzor.

Gäller bara att man hittar en god vitlökssås nu, som man kan toppa med. Det är det enda som är svårt att hitta. Får nog ta och göra egen, sett massa turkrecept här ju.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback