Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-16, 20:36
  #517
Medlem
okipowers avatar
Det är inte utan att man blir imponerad. Mkt intressant läsning och inspiration!
Citera
2012-08-17, 09:01
  #518
Medlem
HomeBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okipower
Det är inte utan att man blir imponerad. Mkt intressant läsning och inspiration!

Tack! Lite surt att man hade en rejäl dipp under året bara, det svider extra att få tappa kilon man redan tappat en gång so to say! Men det är bara att köra på

Körde 90min innebandy igår och det var nog värsta passet hittills! Dels var det varmt så hallen var som ett växthus, men sen fick jag en sån där total energidipp där man rent mentalt inte ens orkar tagga till att lyfta klubban typ... sjuuukt jobbigt iaf men jag slet på (även om man var rätt kass hehe)!

Nästa helg har vi tydligen "träningshelg" där det är två träningar på lördag, samt en träning + match söndag om jag tolkat rätt. Säkert en del teori/fasta situationer inbokat i träningarna men det kommer ändå bli tungt. Har bestämt att jag måste köra en liten carbload för att palla, och för att inte prestera för dåligt vilket inte är så jäkla schysst mot lagkamraterna. Ska därför fundera på typ och mängd kolhydrat jag för förtära, samt när, för att ge bra effekt. Tar gärna emot tips! OBS, behöver inte vara värsta carbloaden, utan måste bara få lite energi till 2xdubbla konditionspass där även skallen måste vara på topp

PS, skönt att komma in under 100 igen... bara 3kg ner till ATH (ATL? ) sen deffstart...
Citera
2012-08-17, 09:26
  #519
Medlem
Reaper123s avatar
Brukar du köra marklyft eller är det rodd/lats osv som gäller för ryggen varje pass?

Ang carbload behöver du nog inte krångla till det. Ät ett stort mål typ spaghetti & köttfärsås kvällen innan + 1 resorb och försök dricka vatten i jämn takt hela dagen. Börja morgonen med pasta/ris eller havregrynsgröt om det nu känns bättre, 1 resorb på det och försök hålla ett jämnt vätskeintag hela dagen så är du nog grön

Fortsätt kämpa, u can do it!
Citera
2012-08-17, 09:56
  #520
Medlem
HomeBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reaper123
Brukar du köra marklyft eller är det rodd/lats osv som gäller för ryggen varje pass?

Kör aldrig marklyft utan det är mest latsdrag/roddar. Inte för att jag inte vill utan mest för kombinationen att min ländrygg är dålig, plus att jag är osäker på utförandet. Det är den dåliga ursäkten jag kört i ett år nu så antar att det bara är att boka en PT :/ Skulle väl helst köra marklyft + chins som bas men är för tung/klen för chins just nu dessutom.

Har iaf börjat köra lite frontböj osv. för benen med lätta vikter...


Citat:
Ursprungligen postat av Reaper123
Ang carbload behöver du nog inte krångla till det. Ät ett stort mål typ spaghetti & köttfärsås kvällen innan + 1 resorb och försök dricka vatten i jämn takt hela dagen. Börja morgonen med pasta/ris eller havregrynsgröt om det nu känns bättre, 1 resorb på det och försök hålla ett jämnt vätskeintag hela dagen så är du nog grön

Fortsätt kämpa, u can do it!

Du har rätt, blir nog pasta fredag kväll, sen gröt till frukost och pasta/kött till lunch lördag & söndag. Även pasta/kött på lördag kväll för lite återhämtning och sen kliva av med en kvarg eller så på söndag kväll! Haha resorb äter jag redan, har flera paket hemma Det och magnesium
Citera
2012-08-17, 16:26
  #521
Medlem
HomeBrands avatar
Sitter och taggar till inflr kvällens benpass, vilket för ovanlighetens skull kommer hållas utomhus och inte på gymmet av rent livskvalitetsmässiga skäl

Upplägget ser ut enligt följande:

Uppvärmning: 5km terränglöpning
Backträning: 5 x max i tung backe! (nära 200m lång, ca 37m fallhöjd)
Styrkevarv: 8 varv fördelat på följande
8 x 25 prisonsquats
8 x 10 utfallssteg
8 mage (3x25 boxning, 3x25 benspark, 2xmax sneda crunsches)
8 x rygglyft
8 x tåhävningar

Tåls att se om man lever efteråt, antar att ben och mage kommer vara kaos
Blir nog att tugga en hel del magnesium ikväll
Citera
2012-08-17, 17:59
  #522
Medlem
Tjena!

Först vill jag säga stort grattis och snyggt jobbat, HomeBrand. Har läst denna tråd med intresse

Är nu i ungefär likadant "skick" som du var när du började, väger in på drygt 130 pannor (ser dock inte ut som ett fläskberg men vill ner 20 kg iaf, varav minst 10 kg på 10 veckor from nu) Jag bara undrar över det här med proteinpulver, i form av t ex Whey 80. Är inte risken att jag går upp i vikt istället stor när man skickar in protein i musklerna som gör mig tyngre? Givetvis kommer jag att skippa läsk/godis/bullar/kakor/chips och äta vanlig mat o inte käka på kvällar/nätter (jobbar natt!) Men är det ok att ersätta t ex lunchen med en Whey 80 istället?

Sen tänkte jag köra väldigt lågintensiv styrketräning iställlet för högintensiv, då mitt mål inte är att öka volymen på musklerna utan istället att - så småningom - se mera deffad än stor ut. Har redan nu rätt muskulösa ben så styrketräning för bene skippar jag och kör bara spinning och jogging.

Vad tror du om detta, efter dina erfarenheter du nu har fått??
Citera
2012-08-20, 08:37
  #523
Medlem
HomeBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomeBrand
Sitter och taggar till inflr kvällens benpass, vilket för ovanlighetens skull kommer hållas utomhus och inte på gymmet av rent livskvalitetsmässiga skäl

Upplägget ser ut enligt följande:

Uppvärmning: 5km terränglöpning
Backträning: 5 x max i tung backe! (nära 200m lång, ca 37m fallhöjd)
Styrkevarv: 8 varv fördelat på följande
8 x 25 prisonsquats
8 x 10 utfallssteg
8 mage (3x25 boxning, 3x25 benspark, 2xmax sneda crunsches)
8 x rygglyft
8 x tåhävningar

Tåls att se om man lever efteråt, antar att ben och mage kommer vara kaos
Blir nog att tugga en hel del magnesium ikväll

Insåg ganska snart att detta var att överskatta min form Hur som helst, fick dra ner backruscherna till 1 hel + 1 halv backe, samt köra 4 styrkevarv isf. för 8! Kan dock säga att jag nästan spydde på plats, samt att jag idag måndag fortfarande har ont i kroppen efter passet! Jag antar att det är mitt sätt att sätta hårda (ibland orimliga) mål för mig själv som gör att jag orkar kämpa vidare. Dock svårt att vara nöjd och tycker alltid jag är en otränad, klen liten kärring när jag inte klarar de tuffa målen

Under lördagen blev det ett kombinerat bröst, axel och magpass dessutom. Var oerhört sliten och energilös vilket jag vart hela den senaste veckan. Bara för att så ville jag testa 100 i bänken men man är ju inte riktigt där än så att säga så det är bara att mosa på! Polaren visade iaf en ny övning för axelpress. Ist. för att sitta och köra traditionsenliga axelpressar så tar man ner hanteln på framsidan med handflatan innåt, så att de kommer ner till ca brösthöjd. Sen därifrån pressar man upp dem och vrider samtidigt hanteln 180C. Vet inte namnet men den aktiverar nog mer muskler och den var skön som fan.

PS, vikten ligger stabilt på 99-100 men tyvärr händer det inte så mycket... Får se om veckans träning ger resultat.


Citat:
Ursprungligen postat av J0han.N00b
Tjena!

Först vill jag säga stort grattis och snyggt jobbat, HomeBrand. Har läst denna tråd med intresse

Är nu i ungefär likadant "skick" som du var när du började, väger in på drygt 130 pannor (ser dock inte ut som ett fläskberg men vill ner 20 kg iaf, varav minst 10 kg på 10 veckor from nu) Jag bara undrar över det här med proteinpulver, i form av t ex Whey 80. Är inte risken att jag går upp i vikt istället stor när man skickar in protein i musklerna som gör mig tyngre? Givetvis kommer jag att skippa läsk/godis/bullar/kakor/chips och äta vanlig mat o inte käka på kvällar/nätter (jobbar natt!) Men är det ok att ersätta t ex lunchen med en Whey 80 istället?

Sen tänkte jag köra väldigt lågintensiv styrketräning iställlet för högintensiv, då mitt mål inte är att öka volymen på musklerna utan istället att - så småningom - se mera deffad än stor ut. Har redan nu rätt muskulösa ben så styrketräning för bene skippar jag och kör bara spinning och jogging.

Vad tror du om detta, efter dina erfarenheter du nu har fått??

Hej, kul att du läst och tack Jo jag vet hur det är, känns som igår även om det är 2 år sen nu....

Asså det här med whey80, det är ju bara ett komplement till övrig kost egentligen så jag skulle aldrig ta det istället för lunch. Jag kör det mest som olika former av mellanmål, men när jag gör det så får man ju käka omega3, multivitamin etc samt ha en bra lunch för att få i sig lite vitaminer och så. Ifall du äter t.ex. en bra middag så visst, då kan du ju mer se lunchen som komplement.

Alltså om du inte ska förlora för mycket muskler under deffen så lär du nog ligga på 2g protein per kg kroppsvikt. Dvs. i ditt fall över 200-250g/dag. (av det jag hört). När du med tiden deffar kommer du ju kunna bli mer rippad och se deffad ut om du samtidigt åtminstone kan bibehålla de muskler du har!

Mitt bästa tips är att köra cardio och styrketräning parallellt under deffen, samt fokusera på att hitta rätt kost genom att 1) Läsa på och lära dig hela tiden, 2) känna efter vad din kropp svarar bra på, samt 3) Känna vad som fungerar rent praktiskt/socialt i ditt liv så det inte blir för jobbigt! Det viktigaste är ju att det blir av!

Mitt tips är att antingen testa något av de upplägg som antingen jag kört, eller gå in i Reapers journal och få tips från en ännu mäktigare viktresa! Där finns länkar till PF (periodisk fasta) som är ett annat upplägg, du kan läsa mer på "leangains". Dock har vi alla kört mycket på LCHFHP, dvs. stor fokus på protein och bra fetter, men lägre på kolhydrater, även om vi båda testat och ibland ändrat våra upplägg längst med resan när förutsättningarna ändras.
Citera
2012-08-21, 09:03
  #524
Medlem
HomeBrands avatar
Segt, vikten ligger stabilt på ca 100kg, lite lägre men inte under 99kg. Kommer ihåg hur lång tid det tog sist att ta sig från 100 till 96 bara, trodde inte det skulle vara samma platå nu!

Känner ju dock att styrkan faktiskt fortfarande ökar rätt bra trots deffen, men måste ju ner pga innebandyn. Kan dessutom vara så nu att innebandyn blir mycket hårdare än väntat, vilket gör att jag nog måste köra några kg extra deff för att hänga med Får helt enkelt lägga till nåt extra cardiopass, woho

Insåg igårkväll efter träningen att jag faktiskt inte dör i benen numera, utan att det är flåset som inte hänger med! Förra säsongen var det alltid benen som dog först! Det märks att vi kört en styrkebaserad försäsong på ben/bålstyrkan, tyvärr känns det på flåset också! Får nog lägga till ett löppass/v ute när det går!
__________________
Senast redigerad av HomeBrand 2012-08-21 kl. 09:05.
Citera
2012-08-23, 11:53
  #525
Medlem
HomeBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomeBrand
Gårdagens fystester inklusive uppladdning gick ganska bra för att vara i så relativt dålig form.
Kost
10.00: 250g vaniljkvarg
13.00: 300g spaghetti + 400g köttfärssås
15.30: 100g spaghetti + 100g köttfärssås
17.45: 3 skopor jacked
18.00: 200mg coffein
18.20: 200mg coffein
Under dagen: 0,5L vatten/h enligt ripparn-style

De tester vi körde var:
Miletest (1,6km)
Beeptest
Snabbhetstest
Armhävningar
Plankan tid
Chins
90c mot en vägg på tid

Vet bara ett par resultat, ca 7,35 på miletestet, 36 armhävningar och 0 chins (lol). Ska göra lite fler styrketrster i gymmet på fredag för att få en utgångspunkt att jobba vidare på fram till säsongsstart bl.a

Igår var det dags för uppföljning på formen med en ny omgång fystester. Hade inte samma uppladdning nu med carbs osv men körde jack3d iaf.

Förbättrade mig på miletestet från 7,35 till 7,07, samt från 36 till 40 armhävningar. Vet inte hur mycket jag förbättrade mig på att sitta 90C men kom iaf 2a av 17st på runt 3.25min så det var också en förbättring. BEEP-testet var tungt igår, vet itne om det var någon större skillnad från första resultatet, men kom dock 4 av alla så även om man är trött&fet så är inte övriga toktränade heller (även om jag tror många har lite dålig inställning och inte kör fullt ut). Sjukt sliten idag iaf då vi efter fystesterna igår även körde 90min innebandy!! Nu blir det att se fram emot säsongens första träningsmatch på söndag vilken jag tänker carbloada inför!

PS, vikten ligger rätt oförändrad mellan 99-100 trots att jag kör rätt hårt. Känns som en riktigt seg platå och hoppas det lossnar snart
Citera
2012-08-24, 09:17
  #526
Medlem
HomeBrands avatar
Blev ett jäkligt trött gympass igår. Kände att det var viktigast att bara ta sig dit
Var dessutom kaos på gymmet, var så mycket folk att det knappt gick att köra ordentligt, jävla skitgym! Därför fick det bli ett random-pass.... Blir att byta gym nästa gång man signar....

Rodd med V-grepp
50x12
50x12
80x6
80x6
80x6

Latsdrag brett till bröst
70x5
70x5
65x5
65x5
60x5

Stående bicepcurl
18x8
18x8
18x8
14x8
14x8
12x12
12x12
12x8
12x6

Hammercurl
16x6
16x6
16x6
12x10
12x10
12x10
12x10

Pushdown i cable
5x10 ??kg

Kick-back
8x10
8x8
6x12
6x8

Hypersträck
12x kv+15
20xkv

Benspark
4xmax

PS, fortfarande jäkligt sliten i kroppen efter det långa fys/innebandypasset i onsdags. Känns att man inte återhämtar sig utan carbs. Blir nog ett bröst/axlar/mage på gymmet ikväll med fokus på lättare vikt/fler reps sen vila och carbload imorgon inför säsongens första träningsmatch
Citera
2012-08-24, 10:37
  #527
Medlem
okipowers avatar
Vilka monsterpass

Hur har det gått med vikten efter semestern?
Citera
2012-08-24, 13:35
  #528
Medlem
HomeBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okipower
Vilka monsterpass

Hur har det gått med vikten efter semestern?

Tack, kör på så gott jag orkar utan carbs

Vikten har gått otroligt segt faktiskt. Jag gick ner till 101,6kg innan semestern, och efter en vecka på LCHF efter semestern så var jag tillbaka på 101,9kg. Tror jag kört runt 3v nu och min lägsta notering är 99,0kg, även om det svänger mellan 99-100 hela tiden! Det går alltså jävligt segt då jag alltid tar minst 3-4 av mina 5-6 mål i flytande form i form av prottedrink, en bra lunchlåda samt något mål kvarg/tonfisk/ägg eller liknande. Hoppas bara det är en platå för rent orkmässigt kan jag inte deffa för länge pga krävande jobb och innebandyn. Dock måste jag ju ner några kg fettmassa om jag ska kunna bli snabbara på innebandyn!

Hur går det själv?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback