Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-17, 14:21
  #1
Medlem
HomeBrands avatar
Hej alla,

Ny dagbok på gång här då jag efter att ha läst och följt diverse andra känt att det är rätt skänt att skriva av sig, samt att få feedback och hjälp när man har funderingar. Därför kommer här i första inlägget lite grundläggande info.

Danne för 8 år sedan
Vältränad och hyffsat stark, spelade innebandy på div 2-nivå (dagens div1) och styrketränade aktivt med tot 5-6 pass per vecka under något år med störst fokus på innebandy. Vägde ca 86kg fördelat på 188cm. För att ge någon referens kan ja säga att jag låg på ca 2km terränglöpning på 6,10 samt 5km terräng på 20 min. Styrkemässigt bänkade jag 100kg i max, körde 3*6*50kg i militärpress, 3*6*27kg hantlar i biceps som övning nr1 osv., vilket jag gärna kommer tillbaka till.

Danne idag
27år snart, bor i mellansvensk stor stad med ca 100.000 invånare, jobbar för mycket (40 upp till 60h per vecka beroende på beläggning/deadlines mm). Det är dels pga jobbet (dålig ursäkt) samt att jag slutade innebandyn till förmån för studier som jag haft denna viktuppgång under 5-6 år.

Den 16/8 2010 vägde jag in på nytt personsämsta: 122,6kg (sjuukt) vari jag bestämde mig för att jag ville leva som jag gjorde 6 år tidigare, dvs. vara smidig, pigg, stark, vältränad, snygg osv. Därför satte jag upp ett långsiktigt mål att gå ner ca 35kg till 87,5kg förutsatt att jag även börjat styrketräna igen, vilket vart ett uppehåll i 4 år+.

Idag, 5 månader efter starten på mitt nya liv så väger jag ca. 108,3kg och tränar 5-6 pass per vecka, dessutom mår jag sjukt bra av det. Jag har fördelat mitt schema på 3 styrkepass och 3 konditionspass vilka jag oftast hinner med på en och samma vecka. Målet är att till sommaren gärna närma mig 90-sträcket, dock är inte något kg hit eller dit det viktigaste, går mer på hur skjortan sitter.

Jag hoppas här få lite feedback på dels träningsupplägg och liknande under deff., men även att prata om träning rent allmänt med intresserade forumiter.
Citera
2011-01-17, 14:34
  #2
Medlem
N-dawgs avatar
Kör hårt, Fan va kul!!! bra viktnedgång hittils

hur tränar du nu?
hur äter du?
__________________
Senast redigerad av N-dawg 2011-01-17 kl. 14:42.
Citera
2011-01-17, 15:30
  #3
Medlem
HomeBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N-dawg
Kör hårt, Fan va kul!!! bra viktnedgång hittils

hur tränar du nu?
hur äter du?

Tack, känns bra att vara igång sedan några månader nu!!
Gällande mat så äter jag nyttigt och på hyffsat fasta tider, ganska få kolhydrater, mkt proteiner och bra fetter. Försöker sprida ut målet och äta ofta med gärna då en t.ex. frukt eller liknande. Efter styrketräning tar jag alltid en Whey-80 drink för att snabbt få i mig proteiner också. Just nu ligger jag dock i en tuffare deffperiod under 5v, då kör jag:

Frukost: proteindrink (måltidsersättning)
Mellanmål: frukt 1-2st
Lunch: Vanlig bra mat. Fokus på bra mättnad
mellanmål: frukt
Ev. mellanmål före träning: frukt/lite nudlar
Träning: Innebandy eller styrka
Efter styrketräning: Whey 80
Kvällsmat: Proteindrink, ev. med extra keso, grovt bröd+kalkonskiva, avocado.

Träningen är:
Innebandy: oftast 1h bara, dock skitjobbigt.

Gym:
Pass 1: Bröst + tricpeps: Hantelpress neutral, positiv + negativ ca 3*8 reps följt av hantelflyes liggandes. Tricpeps blir oftast kick-back, pushdowns följt av smalbäng/kickbacks igen.

Pass 2: Rygg + biccar: 3*6 hantlar, följt av 3*8-12 excentriskt bicepcurl stång (sjuk pump/tillväxt) samt något kompletterande efter. Rygg blir oftast smala/breda latsdrag, chins med hjälp i maskin + en jag inte vet namn på.

Pass 3: Axlar: 3*8 hantelpress. Därefter 3*8 hantlar åt sida, samt hantlar rakt fram. Sedan schrugs + upprätt rodd.

Mage lägger jag till emellanåt oavsett vad ja kör utöver.
Citera
2011-01-17, 15:43
  #4
Medlem
virtual1337s avatar
Du är ju bra på väg redan!

Du verkar målmedveten och du kommer lyckas med detta!
Citera
2011-01-17, 15:46
  #5
Medlem
slajjers avatar
nice, kommer bli kul att se rediga resultat då jag är ganska säker på att du verkar ha koll på både träning och kost, bilder hade varit skoj både för 6 år sen, max vikt och idag
Citera
2011-01-17, 16:18
  #6
Medlem
HomeBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slajjer
nice, kommer bli kul att se rediga resultat då jag är ganska säker på att du verkar ha koll på både träning och kost, bilder hade varit skoj både för 6 år sen, max vikt och idag

Håller med, har dock knappt bilder på mig själv då jag aldrig varit någon linslus. Dock vet jag att det finns lite äckliga bilder från en solsemester 08 elelr 09 då jag säkert ligger på 115-120 och är jävligt otränad. I dagsläget tycker jag mig inte se så stor skillnad pga. att formen är densamma, ett jävla päron typ även om det är ett mindre päron. Jag ska se vad jag kan göra, vet själv att man gärna vill se så ska försöka med det kan ta någon vecka då det är gamla polare som sitter på bilderna.

Ang. min kunskap så är det sant, jag kan en hel del eftersom vi bl.a. hade utbildning i kost och träning under min innebandytid, samt att jag läst på mycket om träningslära, muskeltillväxt mm.

En fråga till allmänheten: Bästa tips för stora armar, då speciellt med fokus på triceps?Jag är pga. diverse discoträning när jag var 14 mycket starkare i biceps än någon annan stans, dock har inte triccarna hängt med, och med vetskap att 66% av armen är tricepts, samtidigt som stora armar är grymt snyggt, känns det dumt att inte träna dem för maximal tillväxt! Jag har dock pga. en axel som lätt går ur led svårt att köra många traditionella övningar såsom liggande tricepspress samt hantelpress bakom huvudet.
Citera
2011-01-17, 17:13
  #7
Medlem
N-dawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomeBrand
Jag har dock pga. en axel som lätt går ur led svårt att köra många traditionella övningar såsom liggande tricepspress samt hantelpress bakom huvudet.


kan du köra stående pushdowns i kabelpalm?? funkar bra för flera jag känner med axelproblem!
Citera
2011-01-17, 23:06
  #8
Medlem
slajjers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomeBrand
En fråga till allmänheten: Bästa tips för stora armar, då speciellt med fokus på triceps?

de finns ju som sagt 3 huvuden på tricepsen och man ska helst träffa dem alla för bra tricepsutveckling.
mina favoriter är i alla fall:
enhandshantelextension
pushdowns
skullcrusher
Citera
2011-01-18, 10:02
  #9
Medlem
N-dawgs avatar
är det jusst när du ligger som det ploppar i axeln? när ryggen bräddas ut?
hur fungerar bänkpress? smalbänk tar ju relativt bra på triceps.
Citera
2011-01-18, 10:28
  #10
Medlem
HomeBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N-dawg
kan du köra stående pushdowns i kabelpalm?? funkar bra för flera jag känner med axelproblem!

Japp, den kör jag jämt, om nu kabelpalm är det jag tror.

Citat:
Ursprungligen postat av slajjer
de finns ju som sagt 3 huvuden på tricepsen och man ska helst träffa dem alla för bra tricepsutveckling.
mina favoriter är i alla fall:
enhandshantelextension
pushdowns
skullcrusher

Brukar köra pushdown i kabel, stående, samt kickback och smal bänkpress. Vilken är skullcrusher?

Citat:
Ursprungligen postat av N-dawg
är det jusst när du ligger som det ploppar i axeln? när ryggen bräddas ut?
hur fungerar bänkpress? smalbänk tar ju relativt bra på triceps.
De två jag får ondast av är just enhandshantelextension, samt när man ligger på en bänk, kör ihop armbågarna och går ner meed stång mot pannan och upp igen (vet ej namn). Det är speciellt i den sistnämnda som jag får ont i axeln av, den andra kan jag köra men får då köra så lätt att det inte riktigt ger vad jag är ute efter.
Citera
2011-01-18, 10:28
  #11
Avstängd
Zapatitoss avatar
Ge aldrig upp!!!
Citera
2011-01-18, 11:12
  #12
Medlem
N-dawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomeBrand
, samt när man ligger på en bänk, kör ihop armbågarna och går ner meed stång mot pannan och upp igen (vet ej namn). Det är speciellt i den sistnämnda som jag får ont i axeln av, den andra kan jag köra men får då köra så lätt att det inte riktigt ger vad jag är ute efter.

det är skullkrushers du pratar om
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback