Flashback bygger pepparkakshus!
2011-01-16, 23:32
Medlem
Bennyjs avatar
Hej!

Jag brukar titt som tätt göra en väldigt enkel kantarellsås. Jag slänger snabbt ihop den på en liten stekpanna... Låter kantarellerna koka i en rejäl klick smör (ja, låter dom koka, vill ej fräsa dom). Ner med hackad gullök, en skätt grädde samt eventuell sky från köttet som steks på sidan av.

Väldigt basic, väldigt enkelt, väldigt gott.

Men jag känner att det är dags att utveckla detta Hur gör du din katarellsås?
Senast redigerad av Bennyj 2011-01-16 kl. 23:46.
Citera
2011-01-16, 23:44
Medlem
martenihs avatar
När det ska vara enkelt brukar jag fräsa kantarellerna i smör, sedan slår jag bara på antingen grädde eller cremé fraiche, viltfond och örtkryddor.
Citera
2011-01-17, 01:21
Medlem
kungsmeks avatar
Jag gör som du. Fast ska det vara en sås brukar jag även pudra vetemjöl över smör i en kastrull och steka det till det är brunt (det heter säkert något, minns inte vad) och däri hälla ner buljong/mjölk. Sedan är det alltid gott med sherry tycker jag. Passar bra till svamp. Brukar även ha i malda torkade trattkantareller. Att sila eller mixa alla bitar med en stavmixer gör såsen mycket mer trevlig.
Citera
2011-01-17, 04:41
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Skulle en skvätt cognac förstöra något?
Citera
2011-01-17, 06:23
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Skulle en skvätt cognac förstöra något?

Näe! Du kan ju flambera kantarellerna i detta innan du fortsätter med såsen. Då är ju all smak kvar i pannan.
Citera
2011-01-17, 12:54
Medlem
StefanHeterJags avatar
Jag gör som du, fast har även i en skvätt soja, tycker det framhäver svampsmaken väldigt mycket samt gör såsen finare "brun". Smaksätter med vitpeppar & försiktigt med salt.
Citera
2011-01-17, 13:12
Medlem
JonDs avatar
Jag fräser kantareller och gul lök i smör, bränner sedan av det med en skvätt whiskey och slår sedan på vispgrädden, tillsätter kantarellfond, kalvfond, en klick dijonsenap, någon tesked balsamvinäger, salt och peppar. Red av och avnjut.
Citera
2011-01-17, 18:38
Medlem
troengs avatar
Jag gör såhär.

Fräser svampen torr och gyllene i en gjutjärnspanna, slår på några feta klickar smör och sänker värmen. Svettar schalottenlök i pannan, lite socker på. Slår på en skvätt cognac och någon god, stark buljong. Körde senast på en hemmagjord renbuljong, jävligt bra.
Låt buljongen koka in ganska ordentligt i löken och svampen. Slår på grädde, låter puttra tills lagom konsistens. Salt och peppar.
Citera
2011-01-17, 20:39
Medlem
g-molls avatar
Flera bra tips har presenterats i tråden. Förutom dessa använder jag ibland lite torr sherry och muskot för att piffa till den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in