• 1
  • 2
2011-01-16, 20:14
Medlem
Fråga 1: Hur många barn som heter "Carl" kallas för "Karl", och inte "Calle"? Är givetvis inte ute efter en siffra, men någon som har något hum om hur vanligt det är? Jag tycker att man mest hör "Kalle".

Fråga 2:
Tycker ni att tilltalsnamnet Carl är fint?

Fråga 3: Tycker ni att tilltalsnamnet Kalle är fint?

Fråga 4: Tycker ni att man ska stava Carl med "C" eller med "K" som begynnelsebokstav?

OBS att jag växlade mellan C och K när jag skrev Xarl var för att använda lika många av båda.

vänliga hälsningar

er käre slumpman
Citera
2011-01-16, 20:24
Medlem
Snappers avatar
Namnet är väl inte fult direkt men låter lite för gammaldags och tycker faktiskt det är ganska jobbigt att säga namnet. Rent allmänt tycker jag att man ska skriva med ett C för det känns lite mindre svenskt då.
Citera
2011-01-16, 20:24
Medlem
Varför skulle jag kalla Carl för Karl? Jag tycket att Carl är finare än Karl som låter som en försvenskad kopia av ett engelskt namn även om det kanske inte är det. Carl låter stiligare, även om Kalle med k ser bättre ut än Calle med c.
Citera
2011-01-16, 21:42
Medlem
Egon3s avatar
I stort sett kvoten 1:2 till förmån för Karl enligt SCB:
Det finns 123543 män som har förnamnet Carl. Av dessa har 25019 namnet Carl som tilltalsnamn.
Det finns 211002 män som har förnamnet Karl. Av dessa har 58097 namnet Karl som tilltalsnamn.
Stavningen Carl kan väl uppfattas som en minimal latinisering efter modell av Carolus. Det kan tyckas omotiverat när Karl/karl är ett germanskt ord. Men man ser både Karola och Karolina med C.
Det finns 837 kvinnor som har förnamnet Karola. Av dessa har 235 namnet Karola som tilltalsnamn.
På motsvarande sätt är Philip en hellenisering av det germanska namnet Filip.
Citera
2011-01-16, 22:22
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armband
Varför skulle jag kalla Carl för Karl? Jag tycket att Carl är finare än Karl som låter som en försvenskad kopia av ett engelskt namn även om det kanske inte är det. Carl låter stiligare, även om Kalle med k ser bättre ut än Calle med c.
Vilken uttalsskillnad gör du mellan Carl och Karl om det i båda fallen rör sig om en svensk?
Citera
2011-01-16, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Vilken uttalsskillnad gör du mellan Carl och Karl om det i båda fallen rör sig om en svensk?
ingen men ts sa "Hur många barn som heter "Carl" kallas för "Karl""
Citera
2011-01-16, 22:52
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Carl ser ju helt mongo ut, ungefär som att skriva Sesilia.
Citera
2011-01-16, 23:01
Bannlyst
Lite OT...

Även om jag inte brukar uttala Carl eller Karl annorlunda så har jag ibland funderat på namnet Jon, och dess svenska uttal. Personligen använder jag ett långt o, såsom i Jon Skolmen, eller fattigjon. Däremot på engelska uttalas Jon på samma sätt som John.

Vad jag nu vill ha sagt med detta? .. Ja just det.. frågorna:

Fråga 2: Tycker ni att tilltalsnamnet Carl är fint?
Svar: Det är snyggare i skrift än som muntligt tilltalsnamn. Det låter lite högdraget om du frågar mig.

Fråga 3: Tycker ni att tilltalsnamnet Kalle är fint?
Svar: Min far kallas Kalle så, ja!

Fråga 4: Tycker ni att man ska stava Carl med "C" eller med "K" som begynnelsebokstav?
Svar: Nej, i så fall bör man löpa linan ut och namnge ungen Charlton
Senast redigerad av krigsmat 2011-01-16 kl. 23:11.
Citera
2011-01-16, 23:19
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsmat
... Även om jag inte brukar uttala Carl eller Karl annorlunda så har jag ibland funderat på namnet Jon, och dess svenska uttal. Personligen använder jag ett långt o, såsom i Jon Skolmen, eller fattigjon. ...
Ett sådant hjon brukar stava sig med h. Det märkliga är att »hjon« i grunden betyder medborgare, vilket illustreras av ordet hjonelag – ett de facto partnerskap.

Ja, Carl kan låta lite högdraget. Det ligger till stor del i betraktarens öga, eller snarare i persongalleriet som förvaras snett bakom ögat. Eftersom C framför hård vokal uttalas som K så kan det snarare vara r:et i Carl som spökarr.
Citera
2011-01-17, 07:44
Medlem
Kaktusmelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Carl ser ju helt mongo ut, ungefär som att skriva Sesilia.

Haha...helt rät!!!

Karl ska det stavas om man vill göra det rätt.

Carl är för utlänningar och överklassmongon (för att spinna vidare på citerat inlägg)
Citera
2011-01-18, 19:47
Medlem
Coedwigs avatar
Han är en riktig carlacarl han.
Citera
2011-01-18, 23:12
Medlem
Hovslättsmannens avatar
[quote=krigsmat]Lite OT...

Även om jag inte brukar uttala Carl eller Karl annorlunda så har jag ibland funderat på namnet Jon, och dess svenska uttal. Personligen använder jag ett långt o, såsom i Jon Skolmen, eller fattigjon. Däremot på engelska uttalas Jon på samma sätt som John.

Enda gången jag kan påminna mig att jag hört namnet "Jon" uttalas på engelska gäller Jon Anderson (sångare i Yes). Han ändrade själv stavningen från "John" till "Jon" för att vara originell. "Jon" är inte ett namn som finns i den engelsktalande delen av världen vad jag vet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in