2018-06-01, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nedorak
Det. Och möjligtvis för mig tatueringar (vilket jag själv har), kamphund och lösnaglar samt låg utbildningsnivå.

Nja, men tatueringar och hundar av olika raser som även underliga människor har kan väl alla ha Jag och min äkta hälft har en hund av kamphundsmodell, min äkta hälft har tatuering - och vi kommer båda från akademikerhem (jurister, domare och högt uppsatta tjänstemän) och är uppvuxna på Lidingö/Djursholm/Stockholms innerstad. Så så kan det ju vara

Lösnaglar - absolut WT!

Något mer jag tycker är WT är furufest hemma (furuväggar, furutak, furudörrar, furuhandtag, furufoder och golvlister - toppat med möbler i furu, precis som när huset byggdes -79). Folk får naturligtvis ha det som de vill hemma och njuta av vad som känns vackert för dem, men jag har noterat ett visst samband. Enda undantaget där 100% furuinredning kan funka utan att kännas WT är i fjällstugor och hemma hos lite galna farbröder med många bokhyllor

Ytterligare en sak är incestuösa familjeband; vuxna med egen familj som åker hem till sina (friska) föräldrar och äter middag varje dag efter jobbet - istället för att hämta sina egna barn på dagis/i skolan och ha ett eget familjeliv, eller som hellre ”tar en öl med farsan” och skruvar på ett gemensamt projekt i garaget, istället för att etablera egna vänskapsrelationer o dyl. Man lever efter tidigare nämnt motto ”family first” och ”står upp” för sina WT-familjemedlemmar, även när de har fel eller skämmer ut sig offentligt. Man klarar inte av att se något som berör familjen (inkl styvbarn, mammas nya mans styvdotter osv) objektivt och sakligt utan käbblar på mot utomstående även när beteendet är dödsdömt - för familjen har alltid rätt
Citera
2018-06-03, 20:58
Medlem
godboys avatar
Jag upplever viss skillnad på begreppet WT i Sverige kontra USA. När vi pratar om begreppet WT i USA så handlar "klassifikationen" WT i huvudsak människor med ett relativt trasigt och destruktivt levnadssätt som vanligen bor i trailerparks som ofta är i dåligt skick.

I USA används ju även begrepp som Hillbilly och Redneck, dock viss skillnad emellan dessa lite beroende på geografiskt område, men benämningen kan ändå antas ha viss likartad betydelse som WT.

Men nu är vi i Sverige och här är begreppet WT relativt brett och kan faktiskt omfatta välbetalda arbetare med. Det är mer livsstilen det är frågan om här.

För mig är svenska WT ungefär såhär:
-Bor ofta sjavigt, bostaden sköts ej på relevant sätt.
-Låg ekonomisk status samt låg ekonomisk fattningsförmåga. Nästan alltid Lyxfällanmaterial. Tar gärna konsumtionslån, köper t ex gärna ett par hörlurar för 1500 kr med avbetalning på 24 månader.
-Kvinnan vanligtvis fet och ovårdad, röker och snusar, sunkigt klädd, tveksam hygien. Oftast sjukskriven, kan i o f jobba deltid i hemtjänst eller på boende och har då fått jobbet genom någon kontakt.
-Mannen ofta smal (men kan också vara fet) jobbar på lager eller med mycket enkelt industriarbete, inte ovanligt att mannen är sjukskriven några dagar då och då. Röker, snusar, knapphändig hygien, "bilintresserad" har gärna en gammal V.70 eller V40 som är minst 20 år, den bästa bilen som finns är Volvo 740 enl mannen och det kan tänkas att de har en sådan. Bilen i uselt skick, men de har gärna pimpat den med ett kjolpaket och baslåda i skuffen, även om bilen bara i sig är värd 5 K.

-Vanligtvis har de barn, självklart helt ouppfostrade och skolan ses inte som viktig. Det är lärarens ansvar att ungarna lär sig något, inte föräldrarnas enl WT. Efter tredje klass är klarar ändå inte WT föräldrarna att hjälpa till med några läxor i något ämne. Och division i matte begriper de inte alls.

-Vanligtvis har de gärna två eller fler STORA hundar som de aldrig rastar. Gärna Siberian Husky eller någon kamphundsvariant. Detta vare sig de bor i ett sunkigt hus eller i en trerummare.

-Läsk till varje måltid, och självklart har ungarna fri tillgång till läsk mest hela tiden. Hämtmat minst 5 ggr/vecka. Alla diagnostiserade med ADHD.

Sen är det inte ovanligt att de har ungar på bygden, både mor och far kan ha ungar med tre-fyra olika partners.

EDIT: För många WT så är Facebook ett måste, där bilder på precis allt läggs upp. T ex bild på hämtpizza som tagits på avbetalning kallas: "Lite lyx mitt i veckan" Sen är det bilder på deras smutsiga ungar, och här är det ffa kvinnan som håller på med FB. Vidare så är de gärna med i grupper som LHS Livets Hårda Skola. Sen har de gärna "visdomsord" på väggarna hemma typ Carpe Diem och annat trams. Sen särskriver de allt.
Senast redigerad av godboy 2018-06-03 kl. 21:49.
Citera
2018-06-04, 10:19
Medlem
Instämmer. Brist på ändamålsenlighet går igen i allt Ekonomiska beslut om avbetalning på saker som typiskt sätt inte lämpar sig för detta, att inte ta hand om hemmet på adekvat sätt osv. Pimpade bilar (vilket är helt oändamålsenligt om bilens värde än 5tkr) samt kjolpaket känns igen. Liksom vidriga ungar med låtsas-ADHD som skriker könsord på garageuppfarten, och krävande hundar man saknar adekvat kunskap om - gärna Jämthund, Sibirian Husky eller liknande, som absolut inte lämpar sig för tätbebyggt område eller enbart som sällskap till WT-kärring.

Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag upplever viss skillnad på begreppet WT i Sverige kontra USA. När vi pratar om begreppet WT i USA så handlar "klassifikationen" WT i huvudsak människor med ett relativt trasigt och destruktivt levnadssätt som vanligen bor i trailerparks som ofta är i dåligt skick.

I USA används ju även begrepp som Hillbilly och Redneck, dock viss skillnad emellan dessa lite beroende på geografiskt område, men benämningen kan ändå antas ha viss likartad betydelse som WT.

Men nu är vi i Sverige och här är begreppet WT relativt brett och kan faktiskt omfatta välbetalda arbetare med. Det är mer livsstilen det är frågan om här.

För mig är svenska WT ungefär såhär:
-Bor ofta sjavigt, bostaden sköts ej på relevant sätt.
-Låg ekonomisk status samt låg ekonomisk fattningsförmåga. Nästan alltid Lyxfällanmaterial. Tar gärna konsumtionslån, köper t ex gärna ett par hörlurar för 1500 kr med avbetalning på 24 månader.
-Kvinnan vanligtvis fet och ovårdad, röker och snusar, sunkigt klädd, tveksam hygien. Oftast sjukskriven, kan i o f jobba deltid i hemtjänst eller på boende och har då fått jobbet genom någon kontakt.
-Mannen ofta smal (men kan också vara fet) jobbar på lager eller med mycket enkelt industriarbete, inte ovanligt att mannen är sjukskriven några dagar då och då. Röker, snusar, knapphändig hygien, "bilintresserad" har gärna en gammal V.70 eller V40 som är minst 20 år, den bästa bilen som finns är Volvo 740 enl mannen och det kan tänkas att de har en sådan. Bilen i uselt skick, men de har gärna pimpat den med ett kjolpaket och baslåda i skuffen, även om bilen bara i sig är värd 5 K.

-Vanligtvis har de barn, självklart helt ouppfostrade och skolan ses inte som viktig. Det är lärarens ansvar att ungarna lär sig något, inte föräldrarnas enl WT. Efter tredje klass är klarar ändå inte WT föräldrarna att hjälpa till med några läxor i något ämne. Och division i matte begriper de inte alls.

-Vanligtvis har de gärna två eller fler STORA hundar som de aldrig rastar. Gärna Siberian Husky eller någon kamphundsvariant. Detta vare sig de bor i ett sunkigt hus eller i en trerummare.

-Läsk till varje måltid, och självklart har ungarna fri tillgång till läsk mest hela tiden. Hämtmat minst 5 ggr/vecka. Alla diagnostiserade med ADHD.

Sen är det inte ovanligt att de har ungar på bygden, både mor och far kan ha ungar med tre-fyra olika partners.

EDIT: För många WT så är Facebook ett måste, där bilder på precis allt läggs upp. T ex bild på hämtpizza som tagits på avbetalning kallas: "Lite lyx mitt i veckan" Sen är det bilder på deras smutsiga ungar, och här är det ffa kvinnan som håller på med FB. Vidare så är de gärna med i grupper som LHS Livets Hårda Skola. Sen har de gärna "visdomsord" på väggarna hemma typ Carpe Diem och annat trams. Sen särskriver de allt.
Citera
2018-06-04, 15:34
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SolidArisk666
Instämmer. Brist på ändamålsenlighet går igen i allt Ekonomiska beslut om avbetalning på saker som typiskt sätt inte lämpar sig för detta, att inte ta hand om hemmet på adekvat sätt osv. Pimpade bilar (vilket är helt oändamålsenligt om bilens värde än 5tkr) samt kjolpaket känns igen. Liksom vidriga ungar med låtsas-ADHD som skriker könsord på garageuppfarten, och krävande hundar man saknar adekvat kunskap om - gärna Jämthund, Sibirian Husky eller liknande, som absolut inte lämpar sig för tätbebyggt område eller enbart som sällskap till WT-kärring.
He he! Så sant, så sant! Låtsas-ADHD har du helt rätt om. Dessa ungars ADHD beror just oftast på att de häller i ungjävlarna läsk dagarna i ända, eller t o m energidryck. Ja, jag har sett detta i verkligheten. Sen så är ju avsaknaden av uppfostran också en bidragande orsak.

WT-begreppet är ju ändå rätt brett, något annat som är typsikt WT är kvinnor som "blir med barn" i mycket tidig ålder. Och när de är 29 år så har de fyra helt ouppfostrade ungar med lika många fäder. Männen är precis lika dumma i huvudet då de är för korkade att trä en kådis på snorren.

När kvinnan är 29 väger hon vanligtvis 150 kg och ser ut som sju svåra år, samma med killarna även om förfallet inte är lika fort framskridande.
Citera
2018-06-04, 16:04
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
He he! Så sant, så sant! Låtsas-ADHD har du helt rätt om. Dessa ungars ADHD beror just oftast på att de häller i ungjävlarna läsk dagarna i ända, eller t o m energidryck. Ja, jag har sett detta i verkligheten. Sen så är ju avsaknaden av uppfostran också en bidragande orsak.
Man får inte "låtsas-ADHD" av att dricka läsk. Jag antar att du syftar på att man skulle få en massa energi av sockret i läsken. Faktum är att det i kliniska studier har visat sig vara inbillning från föräldrarnas sida. Man blir inte speedad av socker i stora mängder.
Citera
2018-06-04, 16:20
Medlem
Jag tänker såhär; låt oss säga att det finns en neurologisk avvikelse som innebär att man har svårt att koncentrera sig osv osv och att denna benämns ADHD och är medfödd/orsakas av hjärnskador.

Denna skulle då drabba antingen alla socialgrupper i hyfsat samma omfattning, alternativt bara drabba de barn som utsatts för vissa miljögifter, eller vad det nu kan vara som orsakar hjärnskadan.

I viss mån kan säkert WT drabbas hårdare pga osunt leverne och liknande som påverkar foster.

Men i praktiken verkar det dock nästintill uteslutande som att ”alla” WT-barn har ADHD eller motsvarande diagnos, vilket är fullständigt orimligt även med felkälla för att andra familjer i större utsträcknig kan hantera diagnoser på ett bättre sätt så att de märks mindre.

Det måste alltså röra sig om låtsasdiagnoser i väldygt stor utsträcknig.

Barnen kanske beter sig som om de hade neurologiska fel, men de är egentligen bara dåligt fostrade, saknar respekt, hyfs och värdegrund avseende hur man visar hänsyn till andra människor i kombination med fel näringsintag, brist på rutiner osv osv. Detta gör säkert att många läkare tar fel. Om man plockade isär hjärnan skulle man se att det inte finns någon skada utan att ungen bara är odräglig. Föräldrarna får istället fri lejd genom diagnosen och slipper sätta gränser, prata om rätt och fel med ingen osv. Omgivningen ska sedan anpassa sig till WT-värdegrunden och tvingas lyssna på ungen som skriker könsord, kladdar på andras grejer, stör osv med den mycket lägliga förklaringen att han minsann har ADHD inte kan bete sig annorlunda.

Själv har jag vid enstaka tillfällen tvingats ha med de här jättebebisarna att göra när de blivit vuxna - och fortfarande springer hemma hos mamma och dricker läsk på kvällarna efter ”jobbet”, har på sig sådana kläder som barn har och skriker okvädningsord till grannarna från garaget. Fortfarande i all bekvämlighet ursäktade av just låtsas-ADHD.

Citat:

WT-begreppet är ju ändå rätt brett, något annat som är typsikt WT är kvinnor som "blir med barn" i mycket tidig ålder. Och när de är 29 år så har de fyra helt ouppfostrade ungar med lika många fäder. Männen är precis lika dumma i huvudet då de är för korkade att trä en kådis på snorren.

När kvinnan är 29 väger hon vanligtvis 150 kg och ser ut som sju svåra år, samma med killarna även om förfallet inte är lika fort framskridande.
Citera
2018-06-04, 16:24
Medlem
Att det sedan kan finnas riktig ADHD är inte på något sätt en motsättning. Min poäng är att om man missköter barn (och hundar) på det sätt WT ofta gör så slutar det inte helt oväntat med att de står och gapar bakom radhuset/i trappuppgången i brist på annat stimuli, gränssättning osv.
Citera
2018-06-04, 21:32
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Man får inte "låtsas-ADHD" av att dricka läsk. Jag antar att du syftar på att man skulle få en massa energi av sockret i läsken. Faktum är att det i kliniska studier har visat sig vara inbillning från föräldrarnas sida. Man blir inte speedad av socker i stora mängder.
Nja. Jag har ändå sett positiva förändringar på barn där kostjusteringar gjort gott, men som du och studien säger så behöver det ju inte enkom bero på socket, utan snarare på ett totalt omtag gällande matvanor.

Och justeras maten så kan det ju även tänkas att annan struktur runt omkring skärps upp.
Citera
2018-06-04, 21:43
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Nja. Jag har ändå sett positiva förändringar på barn där kostjusteringar gjort gott, men som du och studien säger så behöver det ju inte enkom bero på socket, utan snarare på ett totalt omtag gällande matvanor.

Och justeras maten så kan det ju även tänkas att annan struktur runt omkring skärps upp.
Huvudet på spiken. Dåliga rutiner och vanor som bryts och byts till bättre. Nu är det så klart inte nyttigt för någon att trycka i sig socker i stor utsträckning men just när det gäller hyperaktivitet hos barn så har socker inget med saken att göra.
Citera
2018-06-04, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Huvudet på spiken. Dåliga rutiner och vanor som bryts och byts till bättre. Nu är det så klart inte nyttigt för någon att trycka i sig socker i stor utsträckning men just när det gäller hyperaktivitet hos barn så har socker inget med saken att göra.
Det finns dock sådant som kan ge symptom av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Det är dock inte detsamma som de verkliga diagnoserna. Som oftast är mer korrekta även om det finns försvårande omständigheter.

https://www.expressen.se/gt/livsmede...m-barndrycken/
Citera
2018-06-05, 11:01
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordmojlig
Det finns dock sådant som kan ge symptom av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Det är dock inte detsamma som de verkliga diagnoserna. Som oftast är mer korrekta även om det finns försvårande omständigheter.

https://www.expressen.se/gt/livsmede...m-barndrycken/
Som sagt, socker är ingen bov i det här dramat.
Citera
2018-06-05, 14:44
Medlem
LekandePyromanens avatar
Varför pratar wt-kvinnor så ofta med hög gäll röst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in