Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-17, 23:43
  #9925
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Ingenting av det som idag förknippas med white trash har någonting med den ursprungliga betydelsen att göra. Termen hänger samman med hierarkin inom slavekonomin i den amerikanska södern under 1800-talet.
Citera
2017-02-25, 17:57
  #9926
Medlem
Va jag vet så är tex Lidl en butik för wt medans Icas kunder är främst läkare, chefer och sånt. Ses man direkt som wt om man handlar på Lidl eller beror det mer på va man köper på Lidl? Om man är kund på Lidl, men köper främst hälsosamma varor?
Citera
2017-02-25, 18:25
  #9927
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shosha
Va jag vet så är tex Lidl en butik för wt medans Icas kunder är främst läkare, chefer och sånt. Ses man direkt som wt om man handlar på Lidl eller beror det mer på va man köper på Lidl? Om man är kund på Lidl, men köper främst hälsosamma varor?
Det är bara människor som lider av kraftigt klassförakt som anser att det är WT att handla på Lidl. Skillnaden mellan Lidl och Ica är att Lidl främst har "egna" varumärken till lägre pris. Givetvis massor av "standardsaker" också. Det är nog snarare att gå till Ica och betala mer när Lidl ligger vägg i vägg. Varför betala 30 spänn för en limpa rostbröd när man kan ge 23?
Citera
2017-02-25, 18:32
  #9928
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det är bara människor som lider av kraftigt klassförakt som anser att det är WT att handla på Lidl. Skillnaden mellan Lidl och Ica är att Lidl främst har "egna" varumärken till lägre pris. Givetvis massor av "standardsaker" också. Det är nog snarare att gå till Ica och betala mer när Lidl ligger vägg i vägg. Varför betala 30 spänn för en limpa rostbröd när man kan ge 23?

Menar du att folk betalar mer för samma vara? Varför vill man göra så med pengarna man kämpat för?
Fast pratar du inte din personliga åsikt nu? Du har kanske en sån sund relation till det, men jag undrar hur det är generellt. Jag får känslan att det, generellt, är wt att handla på Lidl. Har tex aldrig sett en läkare, chef eller andra med såna yrken handla på min lokala Lidl, det kan väl inte va en slump?
Citera
2017-02-25, 18:37
  #9929
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shosha
Menar du att folk betalar mer för samma vara? Varför vill man göra så med pengarna man kämpat för?
Fast pratar du inte din personliga åsikt nu? Du har kanske en sån sund relation till det, men jag undrar hur det är generellt. Jag får känslan att det, generellt, är wt att handla på Lidl. Har tex aldrig sett en läkare, chef eller andra med såna yrken handla på min lokala Lidl, det kan väl inte va en slump?
Inte för samma vara alla gånger men för en likartad. Själv har jag ingen som helst aning om vilka yrken folk jag ser inne på Lidl eller någon annan butik har. Det är väl inte så att du tror att det inte är några chefer eller läkare som handlar där snarare än att du vet?
Citera
2017-03-09, 18:43
  #9930
Medlem
NosterPaters avatar
Har tagits upp tidigare i tråden, men om man på sin facebook skriver att man "Studerat vid LHS - Livets Hårda Skola". Då är man illa ute
Citera
2017-03-11, 13:08
  #9931
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shosha
Va jag vet så är tex Lidl en butik för wt medans Icas kunder är främst läkare, chefer och sånt. Ses man direkt som wt om man handlar på Lidl eller beror det mer på va man köper på Lidl? Om man är kund på Lidl, men köper främst hälsosamma varor?

Främst läkare, chefer och sånt på ICA? Ska banne mig tänka på det nästa gång jag står i kön på ICA Maxi
Citera
2017-03-13, 17:11
  #9932
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Ingenting av det som idag förknippas med white trash har någonting med den ursprungliga betydelsen att göra. Termen hänger samman med hierarkin inom slavekonomin i den amerikanska södern under 1800-talet.

No shit, Sherlock. Det där har bara tagits upp runtikring 78649856 gånger i varenda tråd om WT.
Citera
2017-03-13, 17:13
  #9933
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shosha
Va jag vet så är tex Lidl en butik för wt medans Icas kunder är främst läkare, chefer och sånt. Ses man direkt som wt om man handlar på Lidl eller beror det mer på va man köper på Lidl? Om man är kund på Lidl, men köper främst hälsosamma varor?

Jag har märkt att lantisar ofta hyser en omotiverad aversion mot Willys, och tycker att Coop är bäst på alla sätt och vis, trots att båda affärerna säljer samma varor. Huruvida lantisarna är WT, eller bara skäms över sitt läge på samhällsskalan vilket de kompenserar för genom att betala överpris för basvaror, vet jag inte.
Citera
2017-03-17, 07:08
  #9934
Medlem
Dille24s avatar
Tycker att detta ständiga smyg skrytet är sjukt WT: jag har inte en bil jag kör (eller åker) BMW/tesla, mina barn spelar inte piano - vi har köpt en flygel, vi bor på råå inte i råå, vi har inte ett hus - vi bir i villa.. gahh
Citera
2017-03-17, 09:08
  #9935
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Ingenting av det som idag förknippas med white trash har någonting med den ursprungliga betydelsen att göra. Termen hänger samman med hierarkin inom slavekonomin i den amerikanska södern under 1800-talet.

Visst, men ord kan ju få nya betydelser också. Och WT är en term som behövs, p.g.a. den ringar in en viss typ av människor på pricken. (Därmed inte sagt att det inte finns gränsfall, men detta har TS redan tagit upp. Som att det finns t.ex. psykiskt sjuka och begåvningshandikappade som kan ha VISSA drag och beteenden gemensamma med WT utan att vara WT, och det kan även t.ex. människor i arbetarklassen.)

Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Tycker att detta ständiga smyg skrytet är sjukt WT: jag har inte en bil jag kör (eller åker) BMW/tesla, mina barn spelar inte piano - vi har köpt en flygel, vi bor på råå inte i råå, vi har inte ett hus - vi bir i villa.. gahh

Nej, detta är TM.
Citera
2017-03-17, 10:00
  #9936
Medlem
EcstasyRisings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shosha
Va jag vet så är tex Lidl en butik för wt medans Icas kunder är främst läkare, chefer och sånt. Ses man direkt som wt om man handlar på Lidl eller beror det mer på va man köper på Lidl? Om man är kund på Lidl, men köper främst hälsosamma varor?

Källa på det?

Hade du sagt att Coop var för sossar hade jag väl kunnat köpa det till viss del, men det är ju en annan fråga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback