Citat:
Ursprungligen postat av gondolinklyka
Tycker det är ett intressant uppslag. Jag tror att om man orkar bry sig om WT och skriva i trådar om det osv så befinner man sig nog hyfsat nära WT och känner sig osäker på sin plats i samhällshierarkin precis som du antyder. Om man befinner sig tillräckligt långt därifrån är det rätt ointressant.
Själv uppskattar jag WT-människor. Umgås inte med dem men de få gånger man stöter på dem så känns det som att det är raka rör som gäller, uppriktighet och ingen press från deras sida att hålla upp någon slags PK-fasad. Byter själv samtalston, språk och kan agera skönt avslappnat grabbigt i sådana sällskap. Inget förakt från min sida utan anser att de står mer nära de mänskliga drifterna.
Edit: I jobbets matsal jobbar det t.ex. en tant som jag och några kollegor kallar "Smokey". Hon ser ut som att hon röker 5 paket cigaretter om dagen och jag brukar småprata lite med henne om väder och vind. Verkar jäkligt skön faktiskt, men jag anar förstås att hon bär på en del bagage. Döttrar som knarkar och ligger runt förstås, kanske någon ex-make som sitter inne för att pillat på yngsta dottern osv. Hursomhelst så är hon tio gånger mer "äkta" än mina kvinnliga kollegor som sitter och jämför sina jäkla LV-väskor dagarna i ända och diskuterar sina senaste "foodie"-resor.
Om vi samlar ihop allt som sagts om WT kan vi konstatera att det vi pratar om är arbetarklass eller underklassmänniskor. Helst folk som arbetar med lågavlönade yrken (exempelvis vården eller som mattant) eller går på socialbidrag.
Att folk ser ner på människor som arbetar inom vården (då som undersköterska och inte läkare för att förtydliga mig) är rent och skärt klassförakt.
Har umgåtts med allt möjligt folk som uppfyller somligas kriterier för att vara WT (uppfyller en hel del av dem själv också) och trivs fint med det. Alla är inte idioter för att de saknar högskolepoäng.
Jag menar inte att det inte skulle existera white trash men då handlar det ofta om allvarliga problem.
Att åka på husvagnssemester eller röka för mycket cigg är liksom inte wt.