• 1
  • 2
2011-01-15, 19:00
Medlem
Blossom-Russos avatar
Någon har gjort denna eminenta rätt?

Jag har inte ätit det på 25 år, men jag minns att jag tyckte det var gott som barn. Jag tänkte laga lapskojs i morgon. Så jag skulle vilja ha något gott recept och förslag på tillbehör.
Citera
2011-01-15, 20:00
Medlem
PetiteMois avatar
Google is your friend.

Blev lite sugen på att göra lappskojs jag med

Detta ser ut att vara något för oss då vissa av barnen inte vill ha lökbitar i:
http://www.metrobloggen.se/jsp/publi...cle=19.6212594

Hoppas det smakar!

/PM
Citera
2011-01-15, 20:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetiteMoi
Google is your friend.

Blev lite sugen på att göra lappskojs jag med

Detta ser ut att vara något för oss då vissa av barnen inte vill ha lökbitar i:
http://www.metrobloggen.se/jsp/publi...cle=19.6212594

Hoppas det smakar!

/PM
Vad du än gör så följ inte det här receptet till punkt och pricka! Att köra med elvisp i ett färdigt potatimos resulterar i en tapetklister-liknande skapelse.

Dessutom. Skär inte köttet med kniv utan riv det längs med fibrerna i ca 3 cm långa bitar.

Receptet innehåller dessutom inte alla ingredienser och varianter. Det finns avsevärt bättre att tillgå.

~Paul~
Citera
2011-01-16, 05:10
Medlem
aaphs avatar
Absolut lättast att laga, samt enligt mitt tycke även godaste lappskojsen gör man på följande vis:

Du behöver:
Salta biten (kokt rimmad oxbringa på burk)
Pulvermos (av någon anledning smakar det godare med pulvermos än med eget mos, IMO)
Skivade inlagda rödbetor.

Steg 1.
Börja koka vatten till pulvermoset i vattenkokare eller kastrull.
Medans vattnet kokar börjar du riva isär salta biten-köttet, plocka bort det du tycker ser oaptitligt ut, ie fett och senor. Lägg på en tallrik vid sidan av.

Steg 2.
Vispa ihop lite pulvermos.

Steg 3.
Släng ner köttet och rör ihop allt försiktigt.

Ätes med skivade rödebetor.

Alltihopa tar cirkus 5 minuter att göra beroende på vad för vattenkokare du har
Citera
2011-01-16, 08:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaph
Absolut lättast att laga, samt enligt mitt tycke även godaste lappskojsen
Jat tillåter mig tvivla på att denna variant är godare än på ett traditionellt sätt lagad äkta lappskojs.

~Paul~
Citera
2011-01-16, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jat tillåter mig tvivla på att denna variant är godare än på ett traditionellt sätt lagad äkta lappskojs.

~Paul~

Nu blir man ju givetvis intresserad av hur man lagar denna rätt på det traditionella sättet.
Har inte ätit denna rätt sedan lumpen och då var det burkvarianten (vilken var riktigt god) , så det är nog dags att laga detta själv.
Citera
2011-01-16, 12:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickep
Nu blir man ju givetvis intresserad av hur man lagar denna rätt på det traditionella sättet.
Har inte ätit denna rätt sedan lumpen och då var det burkvarianten (vilken var riktigt god) , så det är nog dags att laga detta själv.
En traditionell lappskojs lagas på rester! Ofta handlade det om julskinka eller annat kokt kött, både nötkött och fläsk/griskött. Köttet får gärna innehålla en hel del bindväv.

Således kan man laga lappskojs på:
  • julskinka
  • gristunga
  • nöttunga
  • fläsklägg
  • fläskbog
  • oxbringa
  • oxsvans
  • nötbog
De övriga ingredienserna som ingår i en god lappskojs är:
  • potatismos (det här moset skiljer sig något från ett traditionellt dito eftersom man vill ha det extra krämigt. Därför ingår äggulor i moset!). I mitt mos ingår förutom pressad potatis också äkta smör, färskmalen vitpeppar, salt, några nypor färsk Epice Riche, en nypa socker, persilja och några nypor gurkmeja för färgen). Jag har inte i mjölk eftersom denna ersätts med spadet från köttkoket!!
  • lagerblad
  • kryddpeppar
  • hel vitpeppar
  • salt
  • en skiva citronzest i kokvattnet
Koka köttet tillsammans med kryddorna och zesten tills det är helt mört. Spara en del av spadet!

Själva metoden går ut på att få köttet så trådigt men ändå mört som möjligt. Man börjar med att avskilja det feta på köttet och det magra. Därefter river man de magra köttet i bitar på ca 3 cm. Dessa lägges i en mortel och stöts försiktigt eller så kan man stöta större bitar så att det går sönder i mindre bitar. Fettet mosas ordentligt och blandas med det magra köttet.

Nu är det dags att sautera hackad gul lök på svag värme tills den är gyllene. Ca 3 msk färdig lök är lagom till 4 portioner.

Moset lagar man allra sist. Det är parametralt viktigt att det är ordentligt varmt. För att få en krämig konsistens på moset så använder man spadet från köttkoket. Inte mjölk! Rör om försiktig och lägg sedan i gulorna. Rör om igen så att moset är krämigt.

Blanda sedan i köttet, ca 2/3 av steklöken samt smaka av med salt och vitpeppar. Arrangera på ett serveringsfat och toppa med resten av steklöken som strilas över försiktigt tillsammans med det smöret som den sauterats i. Allra sist så garneras rätten med färsk persilja.

Man kan om man vill ha grovhackad saltgurka i anrättningen. Den ger extra dimension. De klassiska tillbehören är inlagd rödbeta och-/eller söt senap av skånsk typ.

Servera hårt knäckebröd till med äkta (helslt hemkärnat) smör samt några nypor flingsalt över . Ett stort glas öl till är heller inte helt fel...

~Paul~
Citera
2011-01-16, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
En traditionell lappskojs lagas på rester! Ofta handlade det om julskinka eller annat kokt kött, både nötkött och fläsk/griskött. Köttet får gärna innehålla en hel del bindväv.

Således kan man laga lappskojs på......

~Paul~

Jag tackar! Detta måste provas. Blir riktigt sugen.
Det får väl iof bli nästa helg eftersom man är borta på jobb hela veckan
Citera
2011-01-16, 12:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickep
Jag tackar! Detta måste provas. Blir riktigt sugen.
Det får väl iof bli nästa helg eftersom man är borta på jobb hela veckan
Ja då hinner du bli riktigt hungrig när du går en hel vecka och längtar .

~Paul~
Citera
2011-01-16, 12:59
Medlem
Ja absolut
Citera
2011-01-17, 09:01
Medlem
Kattolfs avatar
Själv så gillar jag att koka en fin bit fläsklägg tillsammans med lagerblad, lök, morot, svart och kryddpepparkorn plus ev. en aning salt (läggen kan vara rätt salt i sig så en viss försiktighet bör man ha).

Köttet ansar jag sedan från ev fettrester och luckrar upp till fibertrådar med en gaffel.
kokvätskan (efter silning självfallet) kokar jag sedan mjölig potatis i.
Vätskan hälls sedan försiktigt av, men en del sparas i karotten för att sedan stampas ihop med potatisen. En smörklick eller två, en skvätt vispgrädde, nån äggula, ev litet finhackad persilja samt salt och vitpeppar blandas sedan i moset som får en sista omgång med stampen.
Köttrådarna blandas sedan in i moset med försiktig hand (nåja.. Gaffel)

Om det blir något kvar av lapskojset så är det gott att forma små plättar av resterna, vända dom i ströbröd för att sedan steka dom i smör. Blir litet som kryddiga potatisbullar.
Citera
2011-01-17, 12:13
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaph
Absolut lättast att laga, samt enligt mitt tycke även godaste lappskojsen gör man på följande vis:

Du behöver:
Salta biten (kokt rimmad oxbringa på burk)
Pulvermos (av någon anledning smakar det godare med pulvermos än med eget mos, IMO)
Skivade inlagda rödbetor.

Alltihopa tar cirkus 5 minuter att göra beroende på vad för vattenkokare du har

Håller med dig, denna har jag vant mig vid och älskar både smak och konsistens. Och att det går ohyggligt snabbt att tillaga och bara ger en kastrull i disk är bara en bonus när man har arbetat en lång dag, hämtat barn på dagis och längtar till soffan för lite vila.

Jag brukar bara hälla ur vätskan från burken och sen åker allt i kastrullen med moset för omrörning.

Äkta lappskojs kan man göra på helger då man har lite mer tid på sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in