Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-18, 17:42
  #13
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Kan svara på denna även om den är gammal. För folk idag som är intresserade av compoundskytte idag, så är frågan ändå aktuell.

Jag skjuter själv relativt mycket, ett par hundra pilar i veckan iaf, dvs när det inte regnar eller är för kallt.
Har skjutit mest 25grams kolfiberpil från teknikmagasinet.
Osäker på vilken spine det är, men det är 3 för 249:- iaf.
De är rätt okej och tåler en del träffaf i solitt trä innan spetsarna börjar gå åt skogen och skaften börjar fläkas upp bakom spetsen.
Man kan oftast laga genom att såga av någon cm och sen limma med vanligt kontaktlim. Så håller det ett tag till.

Jag har även testat glasfiberpil från kina på ebay, tror de kostade 120 för 6st ellef något. Spetsen är mer som en solid gevärskula som glasfiberskaftet sitter limmat i.
Kan säga att dessa spetsar är inte särskilt tåliga även om man oftast träffar det avsedda målet.
De tål inte så bra att bli utdragna utan lossnar lätt.
Skaften är också ganska klena, skjuter sällan dessa på full dragstyrka (55lbs), rädd att de ska knäckas i skottet.
Väger 39gram tror jag.
Dessa är inte alls bra, fått skrota 4av 6st som helt enkelt knäckts. Har 2 kvar som jag kunnat laga. Skitpilar.

Så använd kolfiberpilar glasfiber håller inte lika bra. Trä skulle jag aldrig våga.

Bågen är en gammal design, sök på "cobra compound" , det är en sådan som rambo hade i filmerna.
Den skjuter kolfiberpilarna i 60m/s så den är inte jättesnabb, men det är en billig första båge som ändå skjuter skapligt bra och går att hänga på en del tillbehör såsom stabilisator och liknande.

Går oftast att hitta på blocket beg för 500-800kr och det är den värd för en förstabåge att mängdträna med.

Strängar finns på cabom.se för 149:- tror jag. Man ska egentligen byta en gång per år eller efter ett par tusen skott. Min båge är 4-5 år gammal och har skjutit ca 1000 skott och strängen är fortf i gott skick.

Ska snart testa några nya kolfiberpilar från hong kong. De kostar 397:- för 12st och fri frakt. Hittade ännu billigare men då med typ 129 i frakt så sammanlagt 368 eller nåt sånt. Så från 28 till 33 kr pilen och det är ganska bra mot teknikmagasinets 85kr pilen. Det är 7,8mm 30" pilvikt 29gram så får hoppas de är bra i godset.

I övrigt har jag börjat skjuta klassiskt, dvs med fingersläpp utan sikte. Tanken är att få upp känslan såpass att man kan börja instinktivskjuta

Min piltavla är en 60x60 ihopspikad trälåda fylld med ihoppressad fodersäckar för hästfoder i grov plast. ~20cm tjock är den och stoppar pilarna utmärkt, men om jag skaffar en mer seriös 90-100ms båge tror jag jag får ha ett mer seriöst pilfång. Men just nu funkar det bra. Ville bara säga att det går att utöva bågskytte hemma med enkla medel och det behöver inte kosta skjortan.

Minimalt tillägg:

Jag skulle säga att epoxi är ett väsentligen bättre alternativ än kontaktlim.
Citera
2015-02-18, 18:41
  #14
Medlem
Peter77s avatar
Det är säkert så. Epoxi är väl typ superlim? Är inte det ganska vibrationskänsligt? Tänker att det kanske inte klarar de påfrestningarna.

Hört att man ska använda smältlim men inte provat själv.
Det ska ju iaf vara något med god bindningsförmåga men tillräckligt flexibelt för att kunna ta upp de krafter det utsätts för.
Citera
2015-02-18, 18:47
  #15
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Det är säkert så. Epoxi är väl typ superlim? Är inte det ganska vibrationskänsligt? Tänker att det kanske inte klarar de påfrestningarna.

Hört att man ska använda smältlim men inte provat själv.
Det ska ju iaf vara något med god bindningsförmåga men tillräckligt flexibelt för att kunna ta upp de krafter det utsätts för.

Alltså - (någon form) epoxi är med stor sannolikhet vad kolfiberpilarna är tillverkade av. Utöver kolfiber då. Det är ämnet som binder kolfibern i, så gott som samtliga, kolfiberprodukter.

Epoxi består av två komponenter, resin och härdare.

Superlim är något helt annat. Och är, precis som du poängterar, oerhört olämpligt till detta.
Citera
2016-08-30, 21:37
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torhjelpe
nja blir lite svårt att dra upp en 3o kilos bäver med den linan. tack ändå

en gammal tråd men måste förklara för den som inte fattar!! ok, har du tänkt på att han kanske bogserar bävenr till sig!!och sedan lyfter den!!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback