2013-05-11, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 27Slak
Anledningen till att polisen uppgraderat det till mord är för att man funnit blod.
På ett ställe där det vore ologiskt att det skulle hamna av sig själv.
Sannolikt i stor mängd, men hjälpligt borttvättat.

Jag är nära 100% säker på att polisen vet att han mördades, men man har varken mordplats, kropp eller vapen - om ett sådant använts.

Tror man sneglat på både mamman och styvpappa samt Tess86 manliga bekanta.

Jag känner att Tess86 borde ansluta till tråden nu med lite distans till det inträffade. Kanske kan hon se objektivt på saken nu?

För jag gissar att hon under lång tid förnekade att han var borta och än mer att han skulle ha mördats.
Men nu i efterhand kanske hon skulle kunna peka på omständigheter som hon då avfärdade på grund av sitt eget önsketänkande.

Det vore även intressant att veta mer om den 12-åriga pojkens familj 1992. Kanske hade mamman ihop det med fel man?
Herr P?

Vad för försvinnande 1992 och vilken 12 årig pojke????

Jävligt skumt fall förövrigt, känns som om polisen gör ett stort misstag i början när dom inte häktar styvpappan om dom har bra misstankar från början.
Citera
2013-05-12, 00:41
Medlem
Flashbackministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bennythecop

Jävligt skumt fall förövrigt, känns som om polisen gör ett stort misstag i början när dom inte häktar styvpappan om dom har bra misstankar från början.

Ett Cold Case-försvinnande... polisen har gjort misstag i utredningen som innebär att kroppen sannolikt inte kommer hittas... men vad är Ulf för person. Alkoholist eller drogmissbrukare?
Citera
2013-05-12, 13:12
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bennythecop

Jag tror det är det här som menas: https://www.flashback.org/t825746

Fast, han försvann 1999.
Citera
2013-05-12, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern
Ett Cold Case-försvinnande... polisen har gjort misstag i utredningen som innebär att kroppen sannolikt inte kommer hittas... men vad är Ulf för person. Alkoholist eller drogmissbrukare?

Jag känner inte Ulf personligen men är bekant med området ängavången/papegojan och har bytt några ord med honom vid ett antal tillfällen. U ger inte intryck av att varken vara en aggressiv eller missbrukande person. Tvärtom, social och redig, om han sen tar några järn hemma då och då eller har ett jävla humör kan man såklart inte veta utan att tillhöra en närmre krets, men för en utomstående betraktare som träffat honom utomhus vid enstaka tillfällen är han inte direkt din typiske mördare.
Citera
2013-05-12, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unsquidable
Jag känner inte Ulf personligen men är bekant med området ängavången/papegojan och har bytt några ord med honom vid ett antal tillfällen. U ger inte intryck av att varken vara en aggressiv eller missbrukande person. Tvärtom, social och redig, om han sen tar några järn hemma då och då eller har ett jävla humör kan man såklart inte veta utan att tillhöra en närmre krets, men för en utomstående betraktare som träffat honom utomhus vid enstaka tillfällen är han inte direkt din typiske mördare.

Ja, från det området skulle det vara svårt att smuggla ut en kropp. Har du bott länge i Ängelholm? Kanske till och med i det området?

Jag har själv varit där någon gång och kommer ihåg just det att det är tätbebyggt.
Citera
2013-05-12, 21:39
Medlem
Jag har skrivit om svårigheterna att få ut en kropp från området tidigare i tråden. UP är såklart den enklaste lösningen och det här med cykeln är besvärande, men jag får inte ihop honom som mördare.

Skulle vara intressant att få lite mera information av 27slak som verkar känna till en del om utredningen. Vad har du för belägg eller teorier, lite mer utvecklat än ditt inlägg från 2/5.
Citera
2013-05-12, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unsquidable
Jag har skrivit om svårigheterna att få ut en kropp från området tidigare i tråden. UP är såklart den enklaste lösningen och det här med cykeln är besvärande, men jag får inte ihop honom som mördare.

Skulle vara intressant att få lite mera information av 27slak som verkar känna till en del om utredningen. Vad har du för belägg eller teorier, lite mer utvecklat än ditt inlägg från 2/5.

Vad jag kan se så är han avstängd.

Berätta mer hur det kommer sig att du känner till området så väl. Du har även träffat UP, när? Vad har du själv för känsla om vad som har hänt med Jimmy?
Citera
2013-05-13, 12:23
Medlem
Hur jag känner till området och när eller under vilka omständigheter jag har träffat U vill jag inte gå in på och har inte heller med saken att göra. Jag kan egentligen bara yttra mig om hur området är beskaffat och de korta intryck jag har av de få och korta möten jag haft med U.

Så pass lite är känt om vad som hände när J försvann att det är svårt att ha "en känsla" av vad som hände. Jag kände inte Jimmy och har ingen aning om vad han var för person. Det rimliga är naturligtvis att anta att han är död, mördad eftersom polisen av någon anledning valde att uppgradera fallet från ett försvinnande till ett mord, man får väl förmoda att de hade någon form av belägg för detta beslut. Skulle gärna veta vad det i så fall handlar om, tekniska spår, skvaller på stan, tips eller något annat.

Utan att känna till hur lång tid som passerade mellan det att Jimmy lämnade sin punkterade cykel hos U tills dess att han officiellt förklarades försvunnen så känns det inte orimligt att U (som jag har uppfattat som en hygglig och hjälpsam person) erbjöd sig att laga punkteringen och fixa till rost eller något annat på Jimmys cykel. Sen visar det sig att grabben inte kommer tillbaka och det blir lite svårt att förklara varför cykeln är ommålad. Har också lite svårt att se vad cykeln skulle ha med brottet att göra, det är inte direkt ett typiskt mordvapen att slå en treväxlad crecent i huvudet på någon.
Citera
2013-05-13, 13:31
Medlem
Som Jimmys flickvän vid hans försvinnande så kan jag tycka det är komiskt när människor ska analysera herr P, hur vida han är, hur vida relevant cykeln är eller ej samt hur området såg ut. Det finns starkare bevis/ misstankar för att herr P SKULLE KUNNA ( vill ju inte bli anmäld för förtal om någon skulle råka vara paranoid) vara skyldig till Jimmys försvinnande.

Så diskutera gärna vad det är för ngt mer som skulle kunna göra någon skyldig till ett försvinnande!

Jag känner till Jimmys familjerelationer, relationen till styvpappan ( herr p), herr p:s mående halvåret innan Jimmys försvinnande, herr p:s självmordsförsök osv osv osv det kan pågå i en evighet.
jag var ingen dum tonårs tjej som bara umgicks med min pojkvän, jag kände Jimmy i nästan 3 år, ihop 2,5 år, som flickvän så märkte jag även av resten av familjen.
Men jag tänker inte avslöja varför JAG TROR/KÄNNER/VET vem det är som mördat Jimmy. men det är mycket galet i en viss persons förhör... En viss person har tydligen svårt för att inte ljuga...eller vill hålla undan sanningen...

Snurrigt inlägg? Ja! Men det är så snurrigt det är i mitt huvud och själen!

Måste jag säga mer?

Jimmy är saknad än idag! Går ofta in här och läser, men det har tagit mig många år att komma över choken över hur VISSA ljög och försökte försvåra utredningen

Vill ni delge mig någon info så skriv gärna till mig privat, eller ifall du kände Jimmy!

Kram

Therese
Inte den chockade 18 åriga flickvännen längre!
Citera
2013-05-13, 14:30
Medlem
Flashbackministerns avatar
Till tess86: om ngn har dödat Jimmy varför tror du den personen har gjort det? Vad hade han för sig i livet...
Citera
2013-05-13, 16:21
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tess86
Men jag tänker inte avslöja varför JAG TROR/KÄNNER/VET vem det är som mördat Jimmy. men det är mycket galet i en viss persons förhör... En viss person har tydligen svårt för att inte ljuga...eller vill hålla undan sanningen...

Spontant känner Quoter att du inte behöver köra ut vem du tror gjorde det - jag tycker att det går att läsa mellan raderna att du tror det är någon i hans familj. Jag har i väldigt många år själv trott att hans mor är insyltad - på något sätt - i försvinnandet/dödandet (polisen sa ju: det finns vissa konstigheter i telefonlistor mellan en man och en kvinna (i Blåljus-avsnittet (se tidigare i tråden))). Vem mannen är torde alla kunna räkna ut och jag gissar då att kvinnan är J*mmys mor.

Eftersom du säger att du vet att något eller några förhör är luddiga beror ju knappast på att du har insyn i utredningen, utan att du har fått reda på innehållet i dessa (detta om du nu är den du utger dig för att vara - man vet ju som bekant aldrig...) när du själv blivit förhörd. Så ja...

Saknas väl x antal pusselbitar för att det ska gå ihop, men vem vet vad Flashback kan bidra med? Polisen själv har väl för länge sedan kört ner ärendet i arkivet.
Citera
2013-05-14, 21:32
Medlem
Jag en detalj som jag har reagerat på sedan dagen de inträffade vilket isig inte är en stor sak, men jag har ändå haft som en åtanke.

Det hela började med att jag skulle leverera ett paket till Göteborg, jag frågade då min kompis om han kunde hänge med som sällskap under resan vilket han gärna följer med på, när vi närmar oss gbg så föreslår han att vi skall besöka hans hemtrakter i Ängelholm.

Väl i Ängelholm så skulle vi besöka hans barndomskompis, detta var dagarna innan midsommar, jag kommer tyvärr inte ihåg vilket år detta var om det var 2003 eller 2004 mest troligt var 2004
Det jag kommer ihåg av själva besöket var att vi besökte hans barndomskompis som inte direkt var över lycklig vare sig av besöket av sin barndoms kamrat eller som personen isig själv, (han var mer av en lite dyster person men minnet kan avvika.)
Medan hans mor och hans styvfar var väldigt mycket mer lyckligare av att min kompis var där. Iafl vi sov över i hans rum och dagen efter besökte vi deras kolonistuga (som nu förmodligen nu har blivit nerbränd)
Det intryck jag fick av modern och styvfarsan var att pengar var ett överflöde av, då det pratades om att han skulle dra till GBG och köpa en Porsche som han sett på en annons och det var ingen big deal att bara dra iväg och köpa denna bil, årsmodell osv har jag ingen aning om, men överlag fick jag intyg att det var ett rikt hem jag vistades i.
Saken i sig som hela mitt grubblande har handlat om sedan jag fått reda om vad som har hänt Jimmy är att när jag var hemma hos honom så var jag mycket trött av denna resa jag har gjort och de sömnproblem jag har haft, men iafl när vi lämnade deras hem så tog jag med mig ett par nycklar som jag trodde var mina vilket jag märkte under vår resa hemåt att dessa nycklar inte tillhörde mig. Och att mina nycklar låg kvar hemma hos Jimmy,
Vi stannade bilen och jag ringde Jimmy men det gick inte att få tag i honom, jag fick tillslut tag i hans mor och förklarade att jag av misstag fick med mig hans nycklar istället för mina nycklar, mitt förslag var att vi skulle växla dessa nycklar med posten, medan hon direkt påpekar att hon varit i kontakt med låssmeden och att låssmeden var redan på väg att bytt ut lås på ytterdörren och de skall ha ersättning av mig.
Det jag har för skummat mig med är att varför man vill direkt vill byta lås till ytterdörren när det är sonens barndomskompis kompis som har råkat förväxla nycklarna och när jag också meddelar barra timmar efter att jag har fått med mig fel nycklar att vill postaväxla nycklarna, men hon envisas med att de redan beställt en låssmed.
Efter det funderade jag om jag såg opålitlig ut eller om det var andra anledningar. Tills jag fick höra från min kompis då att Jimmy var försvunnen förmodligen död. Hans antydande var att Jimmys styr far hade skumma affärer för sig och Jimmy kunde ha fallit offer för en utpressnings för att få tillbaka pengar, Detta är helt och hålet spekulationer från hans sida.
Jag hittade denna tråd nu och ville bara dela med mig av det som jag uppmärksammade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in