Citat:
Ursprungligen postat av
Paysandoo
Kanske fel forum att fråga i, men jag testar.
Nån som vet varför annunaki "människorna" som tex thoth, anubis o.s.v har olika djur huvuden, men resten av kroppen är människoliknande?
Var det deras riktiga huvuden, eller var det nån slags mask?
Nu menar jag inte vetenskapliga svar, eftersom ju ingen kan veta. Men jag tänkte om nån här var insatt i alla dom gamla skrifterna, och om det kanske står där nånstans om det här.
Men, Annunaki och de egyptiska gudarna var ju inte samma sak.
Dessutom var det inga masker.
Det är symboliska gestaltningar av krafter man anser att dessa gudar representerar.
Har någon gud ett falkhuvud handlar det om falkens egenskaper.
Och om man ansåg sig vara i behov av falkens egenskaper så kunde man ge ett offer till falkguden.
Du vet, det var likadant här också.
Här finns också konstverk som visar människoliknande gestalter med djurhuvuden.
Tex björnhuvud eller varghuvud, vildsvinhuvud.
Ännu äldre statyetter finns, som föreställer människa med lejonhuvud.
Och då talar vi om jättelänge sen, 30-40000 år sedan kanske.
Egyptens världsåskådning, eller religion, härstammade ju från den 'äldre animistiska världsåskådningen där man såg alltet som besjälad, naturen som levande, där minsta koncept var representerat som en egenskap - som man kunde uppfatta både utanför sig själv liksom i sig själv.
Sen, när Egypten blev avancerad civilisation så blev deras filosofi och reigion mer sofistikerad, men byggde fortfarande på samma grundläggande koncept.
Till slt blev det bara mer och mer människoliknande, och Gudar som var helt och hållet människoliknande som Oden eller Apollo osv tog över.
Men de representerade ju fortfarande naturen och naturens krafter. Oden var ju stormens gud tex.