• 1
  • 2
2011-04-25, 14:18
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch
Vet någon var det påstådda "annunaki"- eller alien-skallarna kommer ifrån?
Förfalskningar, deformerade människor etc.

OBS! Ge mig bra källor nu. Inget trams.
Har inte ens lyckats hitta något om det på Wikipedia. De påstås finnas i Peru. Det är allt jag vet.

Bilden du länkar till är ju ruskigt fake så trådstarten är ju inget vidare. Det är en tydlig färgskillnad mellan ovandelen på skallen och det undre kraniet. Sen verkar det som om man har försökt dölja det genom att dra ned färgen från huvudet över ansiktet men inte över örat där numret sitter. Texten på framsidan av skallen ser ut som nåt från en turistbroschyr. Dessutom syns det blodådror på skallens ovansida, det är ju sällan man ser det på vanliga skallar.

http://paranormal.about.com/od/myste...a/aa060605.htm

På länken hittar du lite info om hobbitmänniskorna som hade märklig huvudform men skallen på bilden är liten, som en grapefrukt enligt artikeln.
Citera
2011-11-02, 17:34
Medlem
Här är en video om annunaki

http://www.youtube.com/watch?v=vAtRr...el_video_title
Citera
2024-10-16, 10:02
Medlem
Liberationfronts avatar
Snöade in på detta i brist på annat. Är sjukskriven så har mkt dötid. Känns som rent påhitt. Men alla religioner måste ju baseras på ngt?
Citera
2024-10-16, 10:30
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Snöade in på detta i brist på annat. Är sjukskriven så har mkt dötid. Känns som rent påhitt. Men alla religioner måste ju baseras på ngt?
Deformerade skallar har hittats på fler ställen än Peru.
Egyptien och söder om. Finns uppgifter om norra Europa med. Viking fornlämningar antyds att samma fenomen har upptäckts.

Avbildningar, statyer o dyl från Mesopotamien, Egyptien, Påskön etc visar på deformerade skallar menar flera aktörer.
Citera
2024-10-16, 11:37
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Egyptien och söder om. Finns uppgifter om norra Europa med. Viking fornlämningar antyds att samma fenomen har upptäckts.

Avbildningar, statyer o dyl från Mesopotamien, Egyptien, Påskön etc visar på deformerade skallar menar flera aktörer.

Finns ju inget riktigt bevis som förklarar människans uppkomst heller. Visst vedertagna teorier finns men dessa är inte helt 100%
Citera
2024-10-16, 13:57
Medlem
Citat:

Har inte ens lyckats hitta något om det på Wikipedia. De påstås finnas i Peru. Det är allt jag vet.

Paracas skallar är det du syftar på.
Brien Foerster har en hel del om ämnet.
https://youtu.be/PP9B6l_burY?si=ii3uc8G20pfcYPuH

Haha, Nu i framtiden vet du redan det.
Senast redigerad av batata 2024-10-16 kl. 13:59. Anledning: Gammalt inlägg
Citera
2024-10-17, 09:23
Medlem
Ambelains avatar
Citat:

Ja, alltså.
Så sent som under början av 1800-talet så stötte faktiskt en grupp utforskare från USA på indianstammar med sådana här förlängda skallar, och fick lära sig av dem hur de gjorde för att få det utseendet.

Du kan själv läsa om Lois & Clarks expedition.
Det är en spännande historia oavsett vad, hur de reste genom okänt land 1805 och skrev ner allt de stötte på.
Många medlemmar av expeditionen skrev dagbok så det finns många olika källor att ösa ur.

Det finns dokumentärer också.
Bla en som Ken Burns gjort, med två långa avsnitt.
Den är riktigt bra faktiskt.
Citera
2024-10-21, 16:05
Medlem
Kanske fel forum att fråga i, men jag testar.

Nån som vet varför annunaki "människorna" som tex thoth, anubis o.s.v har olika djur huvuden, men resten av kroppen är människoliknande?

Var det deras riktiga huvuden, eller var det nån slags mask?

Nu menar jag inte vetenskapliga svar, eftersom ju ingen kan veta. Men jag tänkte om nån här var insatt i alla dom gamla skrifterna, och om det kanske står där nånstans om det här.
Citera
2024-10-21, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08

I en del dynastier i Egypten var det en massa inavel för de var "gudar" som förväntades gifta sig med "gudar" så de hade inga andra än nära släktingar att välja bland

Kommer inte ihåg om det var därför Aneknathons skalle var så deformerad.
Citera
2024-10-22, 12:03
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Ja, alltså.
Så sent som under början av 1800-talet så stötte faktiskt en grupp utforskare från USA på indianstammar med sådana här förlängda skallar, och fick lära sig av dem hur de gjorde för att få det utseendet.

Du kan själv läsa om Lois & Clarks expedition.
Det är en spännande historia oavsett vad, hur de reste genom okänt land 1805 och skrev ner allt de stötte på.
Många medlemmar av expeditionen skrev dagbok så det finns många olika källor att ösa ur.

Det finns dokumentärer också.
Bla en som Ken Burns gjort, med två långa avsnitt.
Den är riktigt bra faktiskt.

Var det Lois Lane och Clark Kent?
Citera
2024-10-23, 12:29
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paysandoo
Kanske fel forum att fråga i, men jag testar.

Nån som vet varför annunaki "människorna" som tex thoth, anubis o.s.v har olika djur huvuden, men resten av kroppen är människoliknande?

Var det deras riktiga huvuden, eller var det nån slags mask?

Nu menar jag inte vetenskapliga svar, eftersom ju ingen kan veta. Men jag tänkte om nån här var insatt i alla dom gamla skrifterna, och om det kanske står där nånstans om det här.
Men, Annunaki och de egyptiska gudarna var ju inte samma sak.

Dessutom var det inga masker.
Det är symboliska gestaltningar av krafter man anser att dessa gudar representerar.
Har någon gud ett falkhuvud handlar det om falkens egenskaper.

Och om man ansåg sig vara i behov av falkens egenskaper så kunde man ge ett offer till falkguden.

Du vet, det var likadant här också.
Här finns också konstverk som visar människoliknande gestalter med djurhuvuden.
Tex björnhuvud eller varghuvud, vildsvinhuvud.

Ännu äldre statyetter finns, som föreställer människa med lejonhuvud.
Och då talar vi om jättelänge sen, 30-40000 år sedan kanske.

Egyptens världsåskådning, eller religion, härstammade ju från den 'äldre animistiska världsåskådningen där man såg alltet som besjälad, naturen som levande, där minsta koncept var representerat som en egenskap - som man kunde uppfatta både utanför sig själv liksom i sig själv.

Sen, när Egypten blev avancerad civilisation så blev deras filosofi och reigion mer sofistikerad, men byggde fortfarande på samma grundläggande koncept.

Till slt blev det bara mer och mer människoliknande, och Gudar som var helt och hållet människoliknande som Oden eller Apollo osv tog över.
Men de representerade ju fortfarande naturen och naturens krafter. Oden var ju stormens gud tex.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in