Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-16, 23:43
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiadlantent
Kinesisk medicin botar alla sjukdomar. Ett bra exempel är demonstration vid himmelska fridens torg. Inte en enda hjärta slog arytmatiskt efter att de blivit behandlade.

Vet inte riktigt vad du ville tillföra med ditt uttalande?
Har du något vettigt att tillägga?
Citera
2011-01-17, 13:21
  #14
Medlem
morkfromorks avatar
Intressant med TCM-läkare är att undersökningen är helt annorlunda, inga blodprov mm. utan de vill istället ta pulsen på flera sätt, de vill klämma på olika ställen och de vill veta om tex. urinen är 'bubblig'
Citera
2011-04-01, 23:00
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickeflash
Vad tror ni om kinesisk medicin?
Det ska tydligen vara bra när man ska behandla kroniska sjukdomar vad jag hört och att vår västerländska är bättre vid akuta fall.

Dela med er om vad ni vet eller tror!

Funkar alldelses utmärkt om man har vissa besvärliga åkommor. Dom använder sunt förnuft vilket vi inte gör.
Citera
2011-04-02, 01:38
  #16
Medlem
echelonxs avatar
Jag har gått på flera TCM behandlingar och det har gett mycket positiv effekt. Jag har svåra biverkningar av psykofarmaka som psykiatrin inte vill veta av. Det enda psykiatrin gör är att ge mig tunga "mediciner" och sen får jag klara mig på egen hand. DVS min kontakt med psykiatrin är ett samtal på 15min sen ett antal e-recept var sjätte månad. Mer får jag inte.

Det jag har fått hjälp med genom TCM är torra slemhinnor (blev nästan helt återställd, jag fick ökad sekretion), spänningshuvudvärk (blev återställd), illamående (blev återställd) och oro (delvis återställd). Jag har fått akupunktur, örttabletter och speciellt kinesiskt örtte. Jag har inte fått några "starka" biverkningar förutom att jag fått lite lätta blåmärken där nålarna har suttit då jag rört på mig under behandling och någon form av lätt allergisk reaktion mot nålarna men det sker bara ibland på vissa ställen.

Läkaren ber dig dra ut tungan och kan se diverse åkommor. Många är jättenöjda.

Jag har stark kundalini som går igång när kinesen sätter nålar längs ryggraden så nånting med energier är det definitivt.

Aja, ni tror vad ni vill för mig fungerar det.
Citera
2011-05-05, 20:04
  #17
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickeflash
Vad tror ni om kinesisk medicin?
Det ska tydligen vara bra när man ska behandla kroniska sjukdomar vad jag hört och att vår västerländska är bättre vid akuta fall.

Dela med er om vad ni vet eller tror!

Frågan är fel ställd. Vilken kinesisk medicin är du intresserad av?

Panax ginseng är en traditionell kinesisk naturmedicin. Idag när jag sökte i pubmed fick jag över 3000 träffar på fackgranskade medicinska tidskrifter som skrivit om ginseng.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=Panax%20ginseng

Goji-bär, Lycium barbarum , har bara har bara publicerats i 150 fackgranskade tidskrifter.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?t...%20barbarum%20

Över 500 articklar i seriösa tidskrifter finns vad gäller Astragalus membranaceus.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?t...20membranaceus

Generellt sett är Chinesiska och Indiska kvantitativa forskare betydligt mer intresserade av att utforska deras länders naturmediciner än vad europeiska och amerikanska medicinare är.

Precis som med alla mediciner så har chinesiska naturmediciner också bivärkningar.

John
__________________
Senast redigerad av DrJohnBWatson 2011-05-05 kl. 20:07.
Citera
2011-08-08, 18:48
  #18
Medlem
VET att kinesisk medicin fungerar, eftersom en man med nedsatt njurfunktion, och med grava besvär av detta, t. ex. utmattning och enorm trötthet blev hjälpt av kinesisk läkare. Nu kan han åter promenera, gå och handla och laga mat mm. Något som var helt uteslutet förut, och nu har njurfunktionsnedsättningen bromsats upp i över ett år. Man har alltså lyckats hålla undan dialysbehandling under denna tid. Iofs så har inte njurvärdena förbättrats, men ej heller försämrats.
Läkarna på sjukhuset står helt förvånade.
Citera
2011-08-22, 20:59
  #19
Avstängd
Lizi1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Intressant med TCM-läkare är att undersökningen är helt annorlunda, inga blodprov mm. utan de vill istället ta pulsen på flera sätt, de vill klämma på olika ställen och de vill veta om tex. urinen är 'bubblig'

Det finns en ny objekt meridian undersökningen, det är EMAS (Electronic Meridian Analysis System).
Citera
2011-08-23, 15:34
  #20
Medlem
BloodBrides avatar
Eftersom den traditionella kinesiska medicinen grundar sig på att människans hälsa styrs av något skumt energiflöde (Qi) och balans mellan yin och yang så utgår den från biologiskt orimliga begrepp varför den bör betraktas som den pseudovetenskap den är.

I bästa fall har den en viss placeboeffekt.
Citera
2011-08-23, 17:30
  #21
Avstängd
Brottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BloodBride
Eftersom den traditionella kinesiska medicinen grundar sig på att människans hälsa styrs av något skumt energiflöde (Qi) och balans mellan yin och yang så utgår den från biologiskt orimliga begrepp varför den bör betraktas som den pseudovetenskap den är.

I bästa fall har den en viss placeboeffekt.

Nej dom är en annan ras, så det gå inte att jämföra med oss västerlänningar.
Ser ni inte? Dom är mycket mindre, gulaktig hud och har sneda ögon. Samt att dom talar ett helt främmande språk som ingen annan gör. Att man sedan inte kan få evidens av deras studier pga. att dom är ett kommunistiskt samhälle bidrager till tveksamheterna.
Citera
2011-08-23, 17:39
  #22
Medlem
BloodBrides avatar
Debattekniken skördar ny triumfer. Att jag inte insåg att kineserna är sååå jävla annorlunda att deras uråldriga medicin inte kan tas på allvar.

Vad beträffar kinesernas påstående om att narkolepsi härrör från svininfluensan och inte vaccinet vet jag att deras resultat härrör från evidensbaserad forskning och inte från energiflöden och yin och yang.

Om de sedan har rätt i sak får väl vidare forskning utvisa.
Citera
2018-03-22, 02:19
  #23
Medlem
Enmansdemos avatar
"Practitioners must register and be logged in to view prices and to order this product"


Dom tar sig själv på blodigt allvar i att jag måste vara invigt...varför då?
För att få köpa indigo-naturalis så tycker jag inte alls att jag ska behöva
bli insatt i övrig kinesisk medicin så det så...allt som är ofarligt behöver jag inte vörda
Citera
2018-04-14, 23:52
  #24
Medlem
vad kännetecknar kinesisk medicin, handlar det mycket om att äta rätt rötter, örter?

vad behandlar den?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback