Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-14, 23:01
  #1
Medlem
S.Q.A.Ds avatar
Hej! Det ät så att jag och min flickvän gjorde slut denna vecka. Vi skildes åt som vänner för att vi inte kände att det fanns någon anledning att vara sura på varandra och bråka vilket underlättade det hela.

Först sa jag till henne att de inte kommer att fungera med någon kontakt överhuvudtaget, vilket hon förstod. Hon sa senare under samtalet att hon inte skulle ha några problem att träffas och umgås som vänner för att hon tycker om mig så mycket som person och att jag gör henne glad. Jag älskar henne och vill träffas men har gjor detta mistag förut som resulterat i att man går och hoppas på att de ska bli ett förhålande igen. Vilket har lätt till lättare depression. Vet inte om jag kommer klara av ett vänskaps förhållande om hon skulle skaffa ny kille. Men då kanske det är till att gå vidare helt enkelt.

Vi har hörts efter att vi gjord slut och frågat hur den andra mår, om man roliga planer till helgen osv. För att både hon och jag tycker att detta är väldigt jobbigt, bland annat för att vi hade framtidsplaner med familj osv.

Så mina frågor är:

1. om det är någon som har gjort slut/ blivit dumpad och sedan blivit tillsammans igen och fått det och funka bra? Inte nått i stil med några månader utan fått ett seriöst förhållande som och resulterat i familj osv.

2. är de värt att fortsätta att träffas även om det bara skulle bli ett vänskapsförhållande?

Ni kan spara på alla kommentarer i stil med "skit i henne". Uppskattar motiveringar och egna erfarenheter av liknade händelser. Ursäktar för eventuella felstavningar grammatiska fel. Tack på förhand
Citera
2011-01-14, 23:09
  #2
Medlem
Fenrers avatar
När ni hörs av, är det lika ofta som du kontaktar henne som hon kontaktar dig? I så fall så kan du satsa på ett förutsättningslöst förhållande med henne igen.

Men ni har gjort slut denna vecka, så så många helger har väl inte passerat?

Ta det lite lugnt, låt lite vatten rinna under broarna och se vad som händer.
Citera
2011-01-14, 23:10
  #3
Avstängd
uberlights avatar
Jag TROR det redan finns trådar om detta,nåväl ring/eller kontakta henne och säg hur du känner,att du vill bli ihop.Hoppas det hjälpte
Citera
2011-01-14, 23:10
  #4
Avstängd
Förnya aldrig en gammal kärlek, oavsett hur mycket du älskade personen! Att återställa en gammal kärlek är som att läsa samma bok och veta sitt slut i förväg...
Citera
2011-01-14, 23:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VTRM5
Förnya aldrig en gammal kärlek, oavsett hur mycket du älskade personen! Att återställa en gammal kärlek är som att läsa samma bok och veta sitt slut i förväg...

Det stämmer inte, du kan alltid skriva ny historia i boken. Man kan återställa en mobil eller en dator, men gammal kärlek rostar aldrig.
Citera
2011-01-14, 23:33
  #6
Medlem
dekanmis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Q.A.D
2. är de värt att fortsätta att träffas även om det bara skulle bli ett vänskapsförhållande?

Klart det kan vara värt det, men det är något du inte får rusa dig själv in i. Du ska inte förvänta dig att ni ska kunna bli BFF's med en gång, utan att ni kanske behöver en tid för att låta det hela landa, gå vidare och kanske senare träffas som vänner.

Även om ni inte är tillsammans längre så är hon ju fortfarande samma människa hon var innan. Det är endast du själv som kan avgöra om du anser att det är värt att träffa henne och vara hennes vän. Men som sagt, rusa inte in i något vänskapsförhållande. Det kan resultera i enorm svartsjuka (om hon träffar en ny kille) och kanske att du börjar må ännu sämre.

Lycka till!
Citera
2011-01-14, 23:47
  #7
Medlem
Mitt tips är att var och en prövar att vara för sig själv ett tag för att se hur det känns. Minimum borde vara fyra veckor. Ni ska helst inte höras så mycket heller. De får ni möjlighet att sakna och längta efter varandra, samt kanske känna att förhållandet har haft sin gång och att ni kan gå vidare som kompisar.
Citera
2011-01-15, 15:55
  #8
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Q.A.D
2. är de värt att fortsätta att träffas även om det bara skulle bli ett vänskapsförhållande?

Nej, det skapar förmodligen bara problem då det kommer till att hitta en ny partner eller som du var inne på, problem för en själv när den andra hittar en ny.

Med detta säger inte jag att man skall vara bittra fiender, men skit i att försöka vara bästa vänner om ni inte tänkt bli ihop igen. Är ju en helt annan sak om det är barn etc. med i ekvationen men så var ju inte fallet nu.

Men rent allmänt så tenderar yngre personer att ha jäkligt svårt att bara släppa taget från vissa relationer när det kan vara en av dom bästa sakerna att sluta ha kontakt bara för att ha lättare att börja med något nytt.
Citera
2011-01-15, 18:24
  #9
Medlem
S.Q.A.Ds avatar
Tack för alla svar! Hjälpte mig mycket! Känner att jag får ta varje dag för vad den är o se vart de leder mig.
Citera
2011-01-15, 20:18
  #10
Medlem
Jag är kompis med mitt ex, tycker att det funkar väldigt bra. Vi brukar äta middag ihop, kanske gå på fest tillsammans (då vi har en hel del genemsamma vänner). Vi känner ju varandra bättre än någon annan, har många bra gemensamma minnen osv. Skulle kännas dumt att kasta bort allt sådant, jag tycker ju mycket om henne som person även om jag inte älskar henne som en flickvän längre.

Men du bör nog ha varit ifrån henne ett tag, så att du hinner få lite distans och känner att du klarar dig på egen hand först.
Citera
2011-01-16, 01:29
  #11
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agget
Jag är kompis med mitt ex, tycker att det funkar väldigt bra. Vi brukar äta middag ihop, kanske gå på fest tillsammans (då vi har en hel del genemsamma vänner). Vi känner ju varandra bättre än någon annan, har många bra gemensamma minnen osv. Skulle kännas dumt att kasta bort allt sådant, jag tycker ju mycket om henne som person även om jag inte älskar henne som en flickvän längre.

Men du bör nog ha varit ifrån henne ett tag, så att du hinner få lite distans och känner att du klarar dig på egen hand först.

Du tycker det! Är du fortfarande singel? Om inte, vad tycker då din nya om att du är väldigt tight med gamla ligg, ex eller godtyckligt namn på fd. tjejer?

Sånt sätter en ny relation i en sits som kan vara rätt pinsam i många situationer. Finns ju en regel att man inte skall prata om gamla ex, då bör man nog inte vara för tajt med dom när det är slut heller.

Citera
2011-01-16, 02:04
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenkeEdge
Du tycker det! Är du fortfarande singel? Om inte, vad tycker då din nya om att du är väldigt tight med gamla ligg, ex eller godtyckligt namn på fd. tjejer?

Sånt sätter en ny relation i en sits som kan vara rätt pinsam i många situationer. Finns ju en regel att man inte skall prata om gamla ex, då bör man nog inte vara för tajt med dom när det är slut heller.


Ja, jag är fortfarande singel så jag vet såklart inte vad en framtida flickvän kommer att tycka om saken, men det är väl något man får ta då isf. Just nu så funkar det bra för oss och det är ju det är ju det enda som är viktigt.

Men jag menar såklart inte heller att man ska fortsätta vara bästa vän med sitt ex, bara att det går att bygga upp en sund vänskapsrelation när de andra känslorna väl har lagt sig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback