2011-01-14, 11:37
Medlem
Har nyligen märkt att den här lampan (bild nedan) tänds en stund vid uppstart för att sedan släckas, har kollat i manualen och där står det att det har o göra med tändning/bränsleinsprutning. Tänkte att jag kunde få råd av FB-panelen innan man eventuellt skickar in bilen på service!

Nedre raden, längst till höger (-K) (dock så är raden med lampor lite annorlunda utformad på min bil, men där ser ni hur lampan ser ut iaf).
http://farm5.static.flickr.com/4052/4349392619_58eb8a84a2.jpg

Bilen är en Citroen Xantia, som sagt, årsmodell 97. En sak som jag märkt i övrigt är att bilen ibland hackar när man kör, kan det vara relaterat till det här?
Citera
2011-01-14, 11:41
Medlem
vixxs avatar
Gör inte alla lampor det för att visa att systemet fungerar vid uppstart, för att sedan släckas?
Citera
2011-01-14, 11:48
Medlem
PuncturedBladders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vixx
Gör inte alla lampor det för att visa att systemet fungerar vid uppstart, för att sedan släckas?
Såklart de gör. TS ska nog konsultera instruktionsboken lite.
Citera
2011-01-14, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vixx
Jo, men det är väl när man vridit nyckeln till hälften (eller vad det nu är), och inte 5-10min efter att motorn startat?
Citat:
Ursprungligen postat av PuncturedBladder
Såklart de gör. TS ska nog konsultera instruktionsboken lite.
Kollade i boken efter att jag sett lampan (den tänds för övrigt inte med resten när man vrider om nyckeln) och det som stod i boken var att det pekade på att det kunde vara fel med tändningen/bränsleinsprutningen. Ska nog ringa verkstaden snart men tänkte att det vore bra att höra med FB, ifall någon haft samma "problem".

Som sagt så är bilden ovan inte från min bil, utan det är bara för att visa er hur varningslampan ser ut.
Citera
2011-01-14, 12:48
Medlem
Bara att skrota! Nää men det kanske är dags att ta bilen till en verkstad?
Citera
2011-01-14, 17:56
Medlem
PuncturedBladders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expos
Kollade i boken efter att jag sett lampan (den tänds för övrigt inte med resten när man vrider om nyckeln) och det som stod i boken var att det pekade på att det kunde vara fel med tändningen/bränsleinsprutningen. Ska nog ringa verkstaden snart men tänkte att det vore bra att höra med FB, ifall någon haft samma "problem".
Vad var frågan?
Citera
2011-01-14, 18:35
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Har nyligen märkt att den här lampan (bild nedan) tänds en stund vid uppstart för att sedan släckas, har kollat i manualen och där står det att det har o göra med tändning/bränsleinsprutning. Tänkte att jag kunde få råd av FB-panelen innan man eventuellt skickar in bilen på service!

Nedre raden, längst till höger (-K) (dock så är raden med lampor lite annorlunda utformad på min bil, men där ser ni hur lampan ser ut iaf).
http://farm5.static.flickr.com/4052/4349392619_58eb8a84a2.jpg

Bilen är en Citroen Xantia, som sagt, årsmodell 97. En sak som jag märkt i övrigt är att bilen ibland hackar när man kör, kan det vara relaterat till det här?

Jag tolkar figuren -K som en symbol för en transistor. Och vidaretolkar detta som någon form av varning för motorelektroniken dvs styrelektroniken för bränsle och tändning.

/Näckrosen.
Citera
2011-01-14, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinome
Bara att skrota! Nää men det kanske är dags att ta bilen till en verkstad?
Ah, att jag inte tänkte på det!
Citat:
Ursprungligen postat av PuncturedBladder
Vad var frågan?
Ja, förstår hur det kan verka obvious på det viset, men jag tänkte att någon kanske haft ett liknande problem och kunde säga vad det var som felade i deras fall.

Alltså, jag förstår vad det betyder i stort, men inte vad som kan vara fel i praktiken, right?
Citera
2011-01-15, 02:17
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Alltså, jag förstår vad det betyder i stort, men inte vad som kan vara fel i praktiken, right?

Det är ett otal sensorer i insprutnings- och tändsystemen som kan ge onormala värden, d.v.s. orsaka att motorstyrningen lagrar en mer eller mindre allvarlig felkod och därmed tänder varningslampan. En del av dessa komponenter betraktas som slitdelar, som lambdasonden.

Du behöver ta dig till en cittraverkstad, eller be snällt på Citroënakuten, för att få felkoderna utlästa och raderade med hjälp av en Lexiamaskin (jag tror inte att din -97:a pratar vanlig OBD-standard som vilken verkstad som helst kan läsa). Har cittraverkstaden någon skam i kroppen gör de detta gratis eller för en bit kaffebröd, är de skamlösa så kan de kräva några hundra.

Märk väl att lampan normalt skall tändas och släckas vid start.
Citera
2011-01-15, 02:18
Medlem
erpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Det är ett otal sensorer i insprutnings- och tändsystemen som kan ge onormala värden, d.v.s. orsaka att motorstyrningen lagrar en mer eller mindre allvarlig felkod och därmed tänder varningslampan. En del av dessa komponenter betraktas som slitdelar, som lambdasonden.

Du behöver ta dig till en cittraverkstad, eller be snällt på Citroënakuten, för att få felkoderna utlästa och raderade med hjälp av en Lexiamaskin (jag tror inte att din -97:a pratar vanlig OBD-standard som vilken verkstad som helst kan läsa). Har cittraverkstaden någon skam i kroppen gör de detta gratis eller för en bit kaffebröd, är de skamlösa så kan de kräva några hundra.

Okej tack
Citera
2011-01-15, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär

Tack för den utförliga förklaringen! Ska nog ta itu med detta asap då.
Citera
2011-01-16, 06:36
Medlem
PeterNosters avatar
Har en bil som har en del gemensamt med din. Har haft ett liknande fel. I mitt fall tändes lampan under körning. Om jag parkerade bilen med lampan tänd så var den fortfarande tänd när jag startade bilen dagen därpå. Felet kom och gick utan nån som helst logik. På verkstaden fick de inte fram felet med deras analysverktyg. Jag lyckades provocera fram felet så att det var aktivt när jag lämnade in bilen nästa gång. Då konstaterades fel på lamdasonden.

Felet gör att insprutningen går tillbaks till ett grundläge så du kan köra bilen men motorn utnyttjar inte bränslet optimalt och avgaserna blir inte godkända vid besiktningen.

Lampan täcker ju flera olika fel på insprutningen så det kan vara nåt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in