Flashback bygger pepparkakshus!
2023-10-04, 12:02
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
En intressant frågeställning. Men var medveten om var du själv kommer ifrån. Du anser att "välfärden" är i sammanbrott, att ingenting fungerar. Det är extremt få som håller med dig, inte ens en majoritet av vänsterpartiets väljare. Faktum är att de flesta har en rakt motsatt åsikt, d.v.s att det är ganska bra i Sverige. Så då kan man ju ge sig på att hjälpa en massa andra stackare.
Vänta nu och se vad du får för slags svar på det från Totius. Det är verkligen du som egenhändigt driver den här tråden framåt, experten.

Citera
2023-10-04, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Intressant, förut jobbade jag en del svart vid sidan om och jag hade nog lite dåligt samvete och hittade på ursäkter för mig själv som att jag ju ändå skattar på min vanliga lön osv.

Numera har jag istället dåligt samvete för all skatt jag betalar in!

Detta eftersom en så liten del går till infrastruktur, vård, polis, försvar och annat som är bra för landet, det mesta går ju till sånt som raserar Sverige, invandring, presstöd etcetera, etcetera!

Nu blir jag upprymd när jag hör om skrytbyggen och andra vansinnesprojekt eftersom en miljardbyggnad visserligen kostar mig pengar i onödan men den kommer inte att pissråna någon pojke eller våldta någon flicka, ju mer pengar som går till sånt desto mindre till invandring, genus och dylikt!

Har alltid jobbat och gjort rätt för mig och sett ner på dem som smitit undan men nu vill jag att så många svenskar ska utnyttja alla system och helst bli bidragsberoende, ju fler svenskar som överutnyttjar bidragssystemen desto mindre pengar till importerade bidragsparasiter.

Varför ska vi svenskar bita ihop och jobba hårdare och hårdare för lägre lön bara för att all världens lycksökare ska få skörda frukterna av vårt slit och ansvarstagande?

Nej, kasta arbetsmoral och pliktkänsla överbord tills det är möjligt att göra en omstart från noll.

Det är dock viktigt att påpeka att situationen inte gör det rätt att gå från pliktmoral till moralisk nihilism. Det samvete du kände har du i arv från generationer gruppsolidariska svenskar, eftersom det är en överlevnadsinstinkt att bry sig om sitt kollektiv. Det är inte en evolutionär defekt utan en fitness, bara den riktas mot rätt objekt. Observera här skillnaden mellan en universellt god vilja och en mer vital och manlig kollektiv ansvarskänsla som förstås omfattar familj och nära omgivning, men också erfordras för den större ingruppens överlevnad.
Citera
2023-10-04, 12:37
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
En intressant frågeställning. Men var medveten om var du själv kommer ifrån. Du anser att "välfärden" är i sammanbrott, att ingenting fungerar. Det är extremt få som håller med dig, inte ens en majoritet av vänsterpartiets väljare. Faktum är att de flesta har en rakt motsatt åsikt, d.v.s att det är ganska bra i Sverige. Så då kan man ju ge sig på att hjälpa en massa andra stackare.
Om allting fungerar bra finns det ju egentligen inga problem. I så fall är ju inte heller mångkulturen något problem. Är det din uppfattning?
Citera
2023-10-04, 16:17
Medlem
wuuaas avatar
Citat:
Som Elisabeth Ask förklarade - det var klimatet då. Ett år senare pratade Kleinfeldt om öppna hjärtan.
´

Nej. Det är inte det minsta etablerat.

Hela idén du kommer med är befängd från grunden. Av någon anledning skulle etablissemanget i Sverige ha en viss linje, men inte just media. Och media skulle vara den enda del av etablissemanget osm har en annan linje. Varför?

Vart har jag påstått detta? Det är givetvis en växelverkan mellan politiker och media. De är förövrigt inte sällan samma personer. Anders Lindberg t.ex. är ju inte bara en journalist utan f.d. politiker och han är knappast den enda.

Media påverkar politiker och politiker påverkar media. Jag har inte hävdat att media har en linje separat från övriga etablissemanget. Det som torgförs i media är mer oftare än inte redan väletablerat bland etablissemanget. Det är just därför det är så svårt att avvika från den "accepterade åsikten" som enskild politiker.

Media ger dock en dimension extra som gör den extra mäktig och viktig i sammanhanget. Att man kan bli offenligt förnedrad på ett sätt som man inte blir någon annanstans. Att du blir utmobbad av dina riksdagskollegor för att du avviker från partilinjen svider nog rätt rejält redan. Att sedan få sitt namn draget i smutsen i rikstäckande media gör det närmast olidligt att yttra en avvikande åsikt i kontroversiella frågor.
Citera
2023-10-04, 16:21
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Det finns ingen anledning att tro något av detta.

Detta har påståtts men det har aldrig argumenterats för det. Allra minst i den här tråden. Diagoras och jag skrev om detta - jag ifrågasatte tesen. Då blir det inget svar. Det finns igenting att säga. Den här idén att politiken förts på grund av vad någon pajas i media, t.ex. Anders Lindberg eller Schulman, skriver håller inte. Och eftersom det inte håller kommer ingen att försöka försvara den idén. Det är bara påståendet vi ser - ingenting mer.

Jag har svårt att tro att någon på fullt allvar kan vara så korkad som du här ger uttryck för, men nya saker uppdagar sig ständigt. Det är ganska poänglöst att diskutera med folk som inte kan ta till sig det man skriver och särskilt när dessa personer slänger sig med pseudoakademiska uttryck som att "motivera idéer" osv. Du verkar på fullt allvar inte förstå skillnaden mellan en idé, en åsikt och ett argument. Något klargörande på denna punkten kunde du inte komma med.

För att återgå till det vi pratade om tidigare så påstod jag att det inte förekommit några kritiska texter mot mångkulturen i MSM i Sverige under 00-talet. Du kontrade med att Jan Guillou minsann varit kritisk mot svensk invandringspolitik eftersom politiken i Sverige enligt hans tycke efterlikande Ny demokratis. Av detta kan man bara dra två slutsatser.

1. Du är så mentalt förvirrad att du tror att Ny demokratis kritik mot svensk invandring och Jan Guillous kritik mot Ny demokrati gör Jan Guillou kritisk i dubbel bemärkelse mot svensk invandring när han i själva verket ville öka invandringen till Sverige.

2. Du saknar grundläggande läsförståelse eftersom jag syftade på kritik mot mångkulturen som projekt i Sverige, vilket innefattar bra mycket mer än invandring. Och med "kritik" hade jag inte någon marxistisk terminologi i åtanke utan syftade på motstånd, anmärkning, klander, fördömande, opposition.

Någon referens till dina egna ståndpunkter kunde du inte heller komma med. För att återgå till trådens ämne kan du kolla på detta klipp med PM Nilsson och Anna Dahlberg från 2015 så framgår det ganska tydligt för alla med fler än två hjärnceller hur invandringspolitiken i Sverige fungerat i samverkan med media.

https://www.axess.se/tv/studio-axess...ilsen-allians/
Senast redigerad av Diagoras 2023-10-04 kl. 17:14.
Citera
2023-10-04, 16:34
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Nej, du hittar på. Majoriteten vet att den fungerar dåligt.
Citera
2023-10-04, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Jag har svårt att tro att någon på fullt allvar kan vara så korkad som du här ger uttryck för här, men nya saker uppdagar sig ständigt. Det är ganska poänglöst att diskutera med folk som inte kan ta till sig det man skriver och särskilt när dessa personer slänger sig med pseudoakademiska uttryck som att "motivera idéer" osv. Du verkar på fullt allvar inte förstå skillnaden mellan en idé, en åsikt och ett argument. Något klargörande på denna punkten kunde du inte komma med.

Ja, du påstår att pajasar som Anders Lindberg och Schulman påverkar politiken i Sverige. Jag håller inte med och jag påpekar också att det inte finns något som talar för att ditt påstående stämmer.

Citat:
J
För att återgå till det vi pratade om tidigare så påstod jag att det inte förekommit några kritiska texter mot mångkulturen i MSM i Sverige under 00-talet. Du kontrade med att Jan Guillou minsann varit kritisk mot svensk invandringspolitik eftersom politiken i Sverige enligt hans tycke efterlikande Ny demokratis. Av detta kan man bara dra två slutsatser.

1. Du är så mentalt förvirrad att du tror att Ny demokratis kritik mot svensk invandring och Jan Guillous kritik mot Ny demokrati gör Jan Guillou kritisk i dubbel bemärkelse mot svensk invandring när han i själva verket ville öka invandringen till Sverige.

Alldeles riktigt. Guillou ville ha en mer "generös flyktingpolitik" och det gnällde han om bra länge. Menar du på fullt allvar att politiken förändrades för att Guillou gnällde?

Citat:
Någon referens till dina egna ståndpunkter kunde du inte heller komma med. För att återgå till trådens ämne kan du kolla på detta klipp med PM Nilsson och Anna Dahlberg från 2015 så framgår det ganska tydligt för alla med fler än två hjärnceller hur invandringspolitiken i Sverige fungerat i samverkan med media.

https://www.axess.se/tv/studio-axess...ilsen-allians/

Fetmarkerad mening betyder ingenting. Observera också att Dahlberg och Nilsson var profilerade mediepersonloigheter.
Citera
2023-10-04, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Nej, du hittar på. Majoriteten vet att den fungerar dåligt.

Efter valet gnällde (s) och (mp) på att välfärdsfrågor inte lyftes tillräckligt. Skulle det funnits en gnutta sanning i vad du kommer med hade det inte blivit en ny regering.
Citera
2023-10-04, 16:43
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
....

...
Fritt ur minne punlicerade DN någonstans 09-10 (eller var det tidigare - jag kan inte hitta den på nätet längre) en artikel på en helsida (eller möjligen ett uppslag) som nogsamt och kritiskt redogjorde för överrepresentation land utrikes födda inom försörjningsstöd. Brå redovisade motsvarande inom brottslighet 2005.

Där någonstans kom svängningen. Mellan valet -06 när SD var snubblande nära att komma in. och 2010 när m fick till en migrationspolitisk överenskommelse med MP. Ungefär samtidigt (strax efter) hävdade Wetterstrand att det ''inte fanns 'etniska svenskar''' (sic!) och Billström blev nypt i örat för att dristade sig till att prata om volymer (ja, jag talar om 'migration/migrationspolitik' snarare än 'mångkultur' per se - poängen var att det fanns en viss diskurs före det att SD kom in riksdagen, snarare än att det varit stendött under hela 00-tale).

Nu talar S om att använda militär för polisiär/kolonialpolisiär verksamhet inom rikets gränser...

Lustigt, det känns som att vakna upp ur en närmare 18 år lång mardröm. Trist bara att det man vaknar upp i är värre än vad man kunde föreställa sig 2010.

Beträffande slutsatserna i övrigt kan jag bara hålla med.
Citera
2023-10-04, 16:52
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ja, du påstår att pajasar som Anders Lindberg och Schulman påverkar politiken i Sverige. Jag håller inte med och jag påpekar också att det inte finns något som talar för att ditt påstående stämmer.

Du ser, du klarar inte ens av att bemöta mitt huvudsakliga påstående. Jag ber dig återigen visa några kritiska texter mot mångkulturen i MSM i Sverige under 00-talet. Och med kritik menar jag motstånd, anmärkning, klander, fördömande, opposition.

Frånvaron av direkt kritik mot massinvandring och mångkultur från etablerat mediehåll visar att det funnits en åsiktsmässig likformighet och konformitet i den offentliga debatten som tryckt undan kritiska åsikter och undvikit att lyfta särskilda frågor.

Citat:
Fetmarkerad mening betyder ingenting. Observera också att Dahlberg och Nilsson var profilerade mediepersonloigheter.

OK. Du vill ha belägg för att media har påverkat politiken. Jag länkar till en ganska utförlig diskussion om hur politiker undviker att lyfta vissa frågor pga responsen från aktörer utanför politiken som belägg för det jag påstår som du avvisar blankt. Det visar bara att du inte är intresserad av ta till dig nåt man säger.
Citera
2023-10-04, 16:58
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Fritt ur minne punlicerade DN någonstans 09-10 (eller var det tidigare - jag kan inte hitta den på nätet längre) en artikel på en helsida (eller möjligen ett uppslag) som nogsamt och kritiskt redogjorde för överrepresentation land utrikes födda inom försörjningsstöd. Brå redovisade motsvarande inom brottslighet 2005.

Där någonstans kom svängningen. Mellan valet -06 när SD var snubblande nära att komma in. och 2010 när m fick till en migrationspolitisk överenskommelse med MP. Ungefär samtidigt (strax efter) hävdade Wetterstrand att det ''inte fanns 'etniska svenskar''' (sic!) och Billström blev nypt i örat för att dristade sig till att prata om volymer (ja, jag talar om 'migration/migrationspolitik' snarare än 'mångkultur' per se - poängen var att det fanns en viss diskurs före det att SD kom in riksdagen, snarare än att det varit stendött under hela 00-tale).

Nu talar S om att använda militär för polisiär/kolonialpolisiär verksamhet inom rikets gränser...

Lustigt, det känns som att vakna upp ur en närmare 18 år lång mardröm. Trist bara att det man vaknar upp i är värre än vad man kunde föreställa sig 2010.

Beträffande slutsatserna i övrigt kan jag bara hålla med.

Regeringen Reinfeldt och MP blev eniga om migrationspolitiken i mars 2011. Människor, som väljer att uppehålla sig illegalt i landet, fick rätt till sjukvård (*utöver* akutvård) och skolgång för barnen. Finns något liknande i något annat jämförbart land, någon som vet?

Billström fick en uppsträckning i februari 2013 för att han sagt, att volymen av invandrare bör minskas.

https://www.svd.se/a/c965972e-8d47-3...t-om-migration

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/r...andringsfragan
Senast redigerad av Meiji 2023-10-04 kl. 17:28.
Citera
2023-10-04, 16:59
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Tråden tenderar ofta att handla om allt utom svensk politik, svenska medier och svenska förhållanden. Rent generellt kan förstås en bristande vilja att förhålla sig till det egna landets situation vara en av förklaringarna till det urspårade svenska samhället. Richard Sörman på det Goda Samhället uttrycker det bra:

Varför ska vi lösa andras problem?
[...]
Det vore välgörande för det svenska samhället om fler svenskar – vanliga människor men också politiker och journalister – kunde nås av insikten att Sverige inte har någon som helst moralisk skyldighet att lösa Mellanösterns problem. Många svenskar föreställer sig att vi äger en sådan skyldighet. Och många försörjer sig dessutom på att (låtsas) lösa dessa problem. Men det kommer inte att gå. Och till slut kommer ingen orka eller vilja göra jobbet.

Som jag har sagt i andra sammanhang behöver vi svenskar genomgå en mental frigörelseprocess. Vi behöver befria oss själva från de bördor vi själva och ingen annan har lagt på våra axlar. Vi kan inte och vi behöver inte lösa vissa invandragruppers problem. De får faktiskt ta tag i historien själva. Och framför allt får de göra det i sina egna länder. Då bistår vi gärna. En sådan insikt kan skapa mer energi i det arbete som nu påbörjats med att reparera skadorna av den historiskt så katastrofala massinvandringen.
https://detgodasamhallet.com/2023/10...ndras-problem/

De svenska problemen kan bara lösas av svenskarna själva och genom fokus på problemen som behöver lösas. Tyvärr tycks den viljan helt saknas bland majoriteten av svenskarna. Då kommer förstås problem aldrig att lösas. Istället kommer givetvis mer motiverade invandrare att gradvis ta över samhället.

Fast det kanske då inte går så bra. Tänker bland annat på SSU i Malmö. Det finns vårdföretag som drivs av klaner, men där får man ingen bra vård. Inte heller klaner som driver skolor. De kommer bara upp till Mena-nivå. En av välfärdens- och byråkratins framgångar berodde till stor del på individens egen motivation fritt från vad familj och släkt ansåg. En väg ut för svenskar är försäkringar av olika slag, kanske en modell där arbetsgivaren hjälper till, ungefär som friskvård eller hyrdator med mera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in