Citat:
Låt säga att "judisk identitetspolitik" "visserligen finns". Den har ingen betydelse annat än för de judar som aktivt väljer att vara berörda av den. Möjligen har den "genomslag" om det är så att fler judar än tidigare som är intresserade av den. Jag vet inte. Jag bryr mig inte. I vilket fall: för samhället i stort har det ingen betydelse alls.
Är det inte så att om det skrivs 1000-1 om etniskt hat mot judar jämfört med etniskt hat mot svenskar, så får det politiska följder?
Alla nymornade liberaler var tvungna att hänvisa till en rapport från 2006 om etniskt hat mot svenskar, medan rapporter om etniskt hat mot judar är en ständigt pågående industri. På en skolgård i Malmö intervjuas en judisk flicka för en rapport som sedan reproduceras av Cwejman och andra i media, varför resurser tillsätts och ny forskning pågår och ytterligare uppmärksamhet skapas och nya resurser tilldelas. Den svenska flickan på samma skolgård intervjuas inte.
Detta kan vi objektivt beskriva, alltså ett antal mätpunkter i form av identitetspolitiska inlagor och politiska beslut. Det är en pågående verklighetsförfalskning som i sin tur påverkar verkligheten genom konkreta politiska prioriteringar. Samma vecka som en Malmö-flicka fick sitt underliv bränt efter en våldtäkt, så skrev Cwejman istället flera gånger om judiska ungdomar som blev skrämda inifrån någon lokal som utsattes för något brandattentat. Det illustrerar hur identitetspolitik fungerar i praktiken och i stor skala får det stora konsekvenser.
Cwejman skrev ju själv om att politik är att välja och en snedvriden identitetspolitisk fokusering på en Malmö-flickas utsatthet får konsekvenser för en annan Malmö-flicka.