Citat:
Ursprungligen postat av
Ottokar
Då som nu hade judar i regel större familjer än värdbefolkningen. Det var en av anledningarna till de problem som uppstod i Tsarryssland. I det gamla Polen som fanns innan Katarina den Stores erövring så fanns ca. en miljon judar som vid slutet av 1800 talet blivit nästan 6 miljoner. De kunde då inte längre livnära sig inom sina gamla paradgrenar som destillering, spannmålshandel och penninglåneverksamhet och krävde rätt att expandera in i Ryssland - vilket skapade spänningar och oroligheter.
De persongallerier som skildras är alltså en följd av hög nativitet och stabila familjebildningar.
Berätta mer eller hänvisa gärna.
Om expansionen in i Ryssland.
Judendomen är ju en klanreligion från början. Är det något.som hängt med än i vår tid? Jag tänker att vi tidigare använt svenska ord på mycket som har förvillat oss att tro att kulturer är mer lika än de är.
Man talade tex om familjer när det gällde syrianerna när det var frågan om klan.
Jag vet inte hur man tänker inom judendomen men det är ju helt klart en stamreligion.
Jag förstår därrmot inte varför man är så noga med den patriarkala historiska linjen men räknar att judendomen ärvs på mödernet. Är det för att man hade slavar och ville ha en klar linje mellan jude och ickejude?
Ashkenazijudarna, vad var de för etnicitet från början?
Egentligen är väl sammanhållningen inom judendomen att likna vid sammanhållningen inom en klan. Man har ju i vilket fall ett konkurrensförhållande till andra nationer. Jag tänker på att så många judar är noga med att de är judar i första hand och många verkar mer fokusera på etnicitet än religion.
Brinkemo säger ju att kultur går före religion.
Vad har man för förhållande till släkten hos ashkenazijudar?