2012-10-24, 23:30
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
De här bidragen som ges för att anställa folk utnyttjas till max av de som kan och de gör stora pengar på det. Alliansens senaste förslag kommer att få ett stort genomslag när folk börjar utnyttja systemet vilket alltid sker när de skapas.

Kan du vara lite mer specifik - jag antar, att du har exempel på hur dessa bidrag kan utnyttjas till max. och vara lönsamma?

Din uppfattning att "kompetensen i stora drag är helt ointressant" på dagis, äldreboenden eller när möbler flyttas är inte helt övertygande. Är det verkligen så lätt att göra stora pengar genom fly-by-night firmor (?) som skadar barn, gamla och möbler...
Citera
2012-10-24, 23:33
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Svensken, ja. Det avgörande skälet till vår osedvanliga glädje i denna typ av gemensamma välfärdslösningar bottnar i en osedvanligt hög grad av nationell homogenitet. När denna homogenitet tunnas ut, så eroderas snabbt intresset för generella välfärdslösningar. Men, efter som det inte går att kombinera välfärd för svenskar med en allt mer blandad befolkning, så måste det förstnämnda bort. Annars är det så klart rasism. Och efter som svenskar redan nu inte finns, och ännu mindre i framtiden, så kommer nedmonteringen att gå rätt lätt. Som TV-monopolet, ungefär.

Jag tror inte att befolkningsblandningen är ett problem i sig, utan kruxet ligger i att vi årligen får in drösvis med folk som pga. bristande utbildningsbakgrund och institutionella hinder (läs. anställningsskydd o.dyl.) inte får tillgång till arbetsmarknaden. Dessutom innebär vårt välfärdssystem en veritabel buffé av incitament till att inte göra sig attraktiv på arbetsmarknaden, eftersom man klarar livhanken oaktat om man arbetar för sitt uppehälle eller ej.

Att det kommer hit högutbildade och drivna människor som lär sig yrkesmässig svenska på kort tid är inte något hot för välfärdsstaten. Dessvärre utgör inte denna sortens invandrare majoriteten av de som söker sig till Sverige.

För egen del har jag ingenting emot att vi kapar kraftigt i välfärden om det skulle innebära motsvarande lättnader av skattetrycket. Arbetsför och trägen som man är så hade jag bara tjänat på affären. Vetskapen om att jag sluppit finansiera dagdrivarnas leverne hade dessutom satt en guldkant på hela min tillvaro.
Citera
2012-10-24, 23:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Sverige har prissatt sig ur mycket av produktionen för den internationella marknaden.

Den processen har pågått länge. På 50-talet flyttade textilindustrin först till Finland, sedan till Portugal på grund av högt löneläge i Sverige. Skoindustrin gick samma väg, liksom varvsindustrin. Vårt löneläge var för högt.

(Den utecklingen gällde och gäller inte bara Sverige. Produktion som flyttats till Kina och Sydkorea etc har i takt med höjt löneläge även där flyttat vidare till länder med lägre löner.)

Den kostsamma invandringen till Sverige tvingar idag fram ett internationellt för högt löneläge här. En industriarbetares bruttolön i Sverige måste vara tilltagen så mycket att hon/han kan betala en tillräckligt hög skatt för att skatten ska kunna förse en invandrare eller annan nettoförlustperson med mat, bostad, kläder och bredband. Dvs arbetaren betalar inte bara sin egen hyra utan även hyran för nettoförlustpersonerna. Detta gör det svårt, för att inte säga omöjligt, för Sverige att anpassa löneläget till en mer konkurrenskraftig nivå på världsmarknaden.
Ett jävla tjat om löner, om de vore sant så skulle Tyskland sjunka som en sten.
Citera
2012-10-24, 23:56
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ett jävla tjat om löner, om de vore sant så skulle Tyskland sjunka som en sten.

Lönespektrat är bredare i Tyskland. Förvisso tjänar högutbildade tyskar i regel mer än högutbildade svenskar, men samtidigt är de tyska minimilönerna också lägre vilket innebär att efterfrågan på okvalificerad arbetskraft är större i Tyskland.

I Sverige bestäms lönenivåerna genom förhandlingar med arbetsmarknadens parter (aka den svenska modellen), vilket innebär att minimilönen är högre än vad som hade varit fallet om fackorganisationerna inte haft någon medbestämmanderätt.

Följden blir att det blir dyrare att anställa en outbildad analfabet i Sverige, vilket alltså är en av anledningarna till den låga sysselsättningsgraden bland utrikesfödda.
Citera
2012-10-24, 23:57
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
För egen del har jag ingenting emot att vi kapar kraftigt i välfärden om det skulle innebära motsvarande lättnader av skattetrycket. Arbetsför och trägen som man är så hade jag bara tjänat på affären. Vetskapen om att jag sluppit finansiera dagdrivarnas leverne hade dessutom satt en guldkant på hela min tillvaro.
Det här är lika stort önsketänkande som att SD skall lösa några problem. Finns det något parti idag som inte talar om ett skattetryck på 70%? Möjligen SD då men det beror väl mer på att de inte har något med budgetten att göra.

Dessutom är det lite svårt att moraliskt motiver att dra ner på välfärden för någon som betalat skatt hela sitt liv. Anser du även att de skall få tillbaks de pengar de betalat in i systemet?
Citera
2012-10-25, 00:13
Medlem
Citat:
Det här är lika stort önsketänkande som att SD skall lösa några problem. Finns det något parti idag som inte talar om ett skattetryck på 70%? Möjligen SD då men det beror väl mer på att de inte har något med budgetten att göra.

Dessutom är det lite svårt att moraliskt motiver att dra ner på välfärden för någon som betalat skatt hela sitt liv. Anser du även att de skall få tillbaks de pengar de betalat in i systemet?
Alltså förlåt mig om jag framstår som en stalker. Det är inte alls min mening. Det är bara det att jag tycker att du framstår som den utan jämförelse största idioten i de trådar jag läser och jag kan inte hålla mig längre:

Vad har du fått ett skattetryck på 70 % ifrån? När har Sverige haft ett skattetryck på 70 %? Menar du möjligtvis marginalskatt vid något enskilt tillfälle i Sveriges historia? Just nu är skattetrycket på c:a 47 % tror jag, men om jag har fel så är det lägre än så, kanske flera procentenheter lägre, och skattetrycket stiger inte utan sjunker.

Men egentligen är det inte att du har fel på någon enstaka siffra som jag irriterar mig så förbannat på utan det att du i varje inlägg tycks skriva vad som för tillfället poppar upp i din lilla outvecklade hjärna; allt formulerat på ett språk som skvallrar om att du tror dig veta en massa saker som ingen annan vet trots att du förmodligen inte ens är gammal nog att skriva på Flashback.

Och så det där jävla tjatet om hur dåliga SD är som man hör från nazister och andra här på Flashback och som du plockat upp. Har du någonsin varit med i ett politiskt parti? Har du någon aning om vad som krävs för att driva ett politiskt förslag från ax till limpa? Det här kanske låter väldigt fientligt men det är ingenting emot hur jag verkligen känner.
Citera
2012-10-25, 00:18
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:

Som libertarian ställer jag mig principiellt emot välfärdsstaten och transfereringar av skattemedel. Istället är lassiez faire-kapitalism och nattväktarstat mer min melodi.

I fallet Sverige är det dock svårt att helt överge välfärdsstaten, som du själv skriver. Möjligen kunde det ske genom en återbetalning av redan (stulna) skattemedel, men med tanke på t.ex. pensionsskuldernas storlek så hade hela landet förvandlats till ett konkursbo på stört.

Vad beträffar realpolitiken har jag generellt sett röstat blankt. Dock har jag ett stort intresse för politik och ser med spänning fram emot valet 2014. Inte minst för att chansen finns att den generösa migrationspolitikens förhållande till det allt mer utbredda generella välfärdsåttagandet och den reglerade arbetsmarknaden kommer att ställas på sin spets.
Citera
2012-10-25, 00:19
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Alltså förlåt mig om jag framstår som en stalker. Det är inte alls min mening. Det är bara det att jag tycker att du framstår som den utan jämförelse största idioten i de trådar jag läser och jag kan inte hålla mig längre:

Vad har du fått ett skattetryck på 70 % ifrån? När har Sverige haft ett skattetryck på 70 %? Menar du möjligtvis marginalskatt vid något enskilt tillfälle i Sveriges historia? Just nu är skattetrycket på c:a 47 % tror jag, men om jag har fel så är det lägre än så, kanske flera procentenheter lägre, och skattetrycket stiger inte utan sjunker.

Men egentligen är det inte att du har fel på någon enstaka siffra som jag irriterar mig så förbannat på utan det att du i varje inlägg tycks skriva vad som för tillfället poppar upp i din lilla outvecklade hjärna; allt formulerat på ett språk som skvallrar om att du tror dig veta en massa saker som ingen annan vet trots att du förmodligen inte ens är gammal nog att skriva på Flashback.

Och så det där jävla tjatet om hur dåliga SD är som man hör från nazister och andra här på Flashback och som du plockat upp. Har du någonsin varit med i ett politiskt parti? Har du någon aning om vad som krävs för att driva ett politiskt förslag från ax till limpa? Det här kanske låter väldigt fientligt men det är ingenting emot hur jag verkligen känner.
Tror du kan få fram vilka som ser ett skattetryck på 70% om du söker på just '70%' i sökfältet. Du kommer aldrig att se en rel sänkning av skatte i Sverige med dagens regeringsform. Det enda som sker är att skattebetalare får mindre service och tjänster från staten under samma skattetryck och även har höjningar att se fram emot.

F ö kan du få veta var jag står politiskt om du läser lite i min signatur.
Citera
2012-10-25, 00:51
Medlem
Citat:
Tror du kan få fram vilka som ser ett skattetryck på 70% om du söker på just '70%' i sökfältet. Du kommer aldrig att se en rel sänkning av skatte i Sverige med dagens regeringsform. Det enda som sker är att skattebetalare får mindre service och tjänster från staten under samma skattetryck och även har höjningar att se fram emot.

F ö kan du få veta var jag står politiskt om du läser lite i min signatur.

Jag begriper inte ens vad du menar i det citerade. Men jag noterar att du inte protesterar när jag skriver att du inte är gammal nog att skriva på Flashback. Så låt oss säga att du är 16 år. Kan du inte då förstå hur fruktansvärt irriterande det är för en vuxen människa att behöva plöja igenom dina pubertala inlägg i tråd efter tråd?

Samtidigt betyder det ju också att du säkert inte är en idiot utan bara omogen. Och därför är det viktigare för dig, i det stadium du nu befinner dig på, att lyssna snarare än att tala. Det är därför Flashback har de regler de har. Kom tillbaka om fem år så ska vi ha en riktig debatt om skattetryck och andra brännande ämnen.
Citera
2012-10-25, 06:57
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Jag tror inte att befolkningsblandningen är ett problem i sig, utan kruxet ligger i att vi årligen får in drösvis med folk som pga. bristande utbildningsbakgrund och institutionella hinder (läs. anställningsskydd o.dyl.) inte får tillgång till arbetsmarknaden. Dessutom innebär vårt välfärdssystem en veritabel buffé av incitament till att inte göra sig attraktiv på arbetsmarknaden, eftersom man klarar livhanken oaktat om man arbetar för sitt uppehälle eller ej.

Att det kommer hit högutbildade och drivna människor som lär sig yrkesmässig svenska på kort tid är inte något hot för välfärdsstaten. Dessvärre utgör inte denna sortens invandrare majoriteten av de som söker sig till Sverige.

Samhällsvetenskaplig forskning visar att etniskt blandade befolkningar har avsevärt svårare att bibehålla och utveckla demokrati, på grund av att det saknas inre tillit i befolkningen. På samma sätt gäller det utbyggnad av gemensamt finansierade välfärdssystem i etniskt heterogena befolkningar. Så det har en avgörande betydelse.

Så man får nedbrytande effekter oaktat den invandrande befolkningens utbildningsnivå, men det är sannolikt att det både av ekonomiska och politiska skäl går så mycket fortare att få välfärdssystemen att kollapsa om en stor andel av immigrationen utgörs av outbildade och bidragsberoende.
Citera
2012-10-25, 12:00
Medlem
Undrar om det blåser upp till twittercyklon runt Ann Tibergs mycket ovinklade åsikter om SD i tv4 nyhetsmorgon från i morse?

Steffo och Strömstedts fru måste ha fått ett par valium för mycket i morgonkaffet:

http://www.tv4play.se/program/nyhets...deo_id=2232618

Edit: Skulle kanske postat detta i Sverigedemokraterna i media-tråden
Senast redigerad av korvstopparn 2012-10-25 kl. 12:02.
Citera
2012-10-25, 12:47
Medlem
Alfacreds avatar
En insändare som denna hade inte kunna publiceras för ett år sedan.
Detta är ytterligare ett tecken på att mediekriget strax börjar.
Man ser fler och fler kritiska röster som nu kan göra sig hörda i medierna.

http://hallandsposten.se/asikter/hpl...ndringspolitik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in