Citat:
Pewdiepie backar tydligen i sin donation/tribut till ADL. Han hade inte efterforskat tillräckligt och viker sig nu för protesterna från sina fans.
Ett intressant fenomen som jag varit inne på, det här med fostrandet av opinionsbildarna underifrån. Det som började som en manifestation av socioekonomisk beskyddarverksamhet ("Trevlig Youtube-kanal du har här. Skulle vara väldigt synd om något hände med den..."), fortsatte med ett än större hot ("Vi skapade dig organiskt och kan knäcka dig organiskt!") och ett monumentalt fiasko för undertryckandet av narrativ om judisk tribalism. Om Pewdiepie så ville, hade han inte kunnat orkestrera ett mer "antisemitiskt" meme än detta.
Vi får se om fortsättning följer, men missförstå inte vad detta handlar om: Kulturellt våldskapital och motkapital i strid på det sätt som kommer prägla en fragmenterad, etnifierad västvärld, där gamla tabun och monopol kommer utmanas från flera håll.
Huvudregeln är att delta och lägga sin vikt på någon sida om balanspunkten, att inte vara Grön. Acceptera inte att din representant cuckar eller prutar å dina vägnar, utan svik, hota, utöva grupptryck. Företrädare som inte fruktar dig är inte att lita på och kommer vika sig för trycket från dina ovänner.
Ett intressant fenomen som jag varit inne på, det här med fostrandet av opinionsbildarna underifrån. Det som började som en manifestation av socioekonomisk beskyddarverksamhet ("Trevlig Youtube-kanal du har här. Skulle vara väldigt synd om något hände med den..."), fortsatte med ett än större hot ("Vi skapade dig organiskt och kan knäcka dig organiskt!") och ett monumentalt fiasko för undertryckandet av narrativ om judisk tribalism. Om Pewdiepie så ville, hade han inte kunnat orkestrera ett mer "antisemitiskt" meme än detta.
Vi får se om fortsättning följer, men missförstå inte vad detta handlar om: Kulturellt våldskapital och motkapital i strid på det sätt som kommer prägla en fragmenterad, etnifierad västvärld, där gamla tabun och monopol kommer utmanas från flera håll.
Huvudregeln är att delta och lägga sin vikt på någon sida om balanspunkten, att inte vara Grön. Acceptera inte att din representant cuckar eller prutar å dina vägnar, utan svik, hota, utöva grupptryck. Företrädare som inte fruktar dig är inte att lita på och kommer vika sig för trycket från dina ovänner.
Jag tror Pewdiepie skrev om varför han gav pengar till ADL. ADL fick Disney att dra sig ur ett samarbete. Han förlorade säkert ett par miljoner dollar på det samarbetet. Det är mycket pengar och även om han är värd 20-30 miljoner dollar är det inte helt kul. Sedan satte ADL (genom media) gång en kampanj mot honom. Det är inte direkt så att han inte tjänar mycket pengar men han går säkert miste om mycket pengar också. Det är därför naturligt att han donerar till ADL. Problemet är bara att ADL inte förlåter dig. Vidare har också politiken förändrats. Faktum är att ADL har förlorat rätt mycket av sitt politiska inflytande sedan ett par år tillbaka. De gav sitt stöd till Obama när han blev vald 2008 och gav sig på mängder av konservativa aktivister, journalister, akademiker och politiker. Ja, för att tala om GOP. Inför Presidentvalet 2016 sade de sig vara emot Trump och drev ett krig mot honom. Ett krig som de inte har slutat med. Väldigt många amerikaner på högerkanten avskyr ADL lika mycket som SPLC idag. Den amerikanska extremvänstern (och de är väldigt populära) hatar också ADL. Det är inte direkt så att ADL gör god reklam för sig själva. Jag tror att Pewdiepie ansåg att han skulle kunna rädda sina ”endorsments” genom att ge $50K till ADL men det då flippade han fans ur. Många har bränt sina fans när de utsatts för tryck från ADL. Libertarianen Jack Hunter var en ”megastjärna” i dessa kretsar och blev stabschef hos Rand Paul 2013.
https://en.wikipedia.org/wiki/Jack_Hunter_(radio_host)
Hans karriär gick precis som han ville och tjänade bra med pengar och hade karriärutsikter i politiken. Neo-konservativa The Washington Free Beacon grävde upp någonting om honom från 2013. Han hade tydligen varit en satir karaktär i slutet av 1990-talet i radio och sedan skrivit (paleo)konservativa artiklar under ett par år. Det tog hus i helvete och NAACP, ADL osv. hoppade på honom. Jack Hunter backade ur och tog avstånd från allt han skrivit och sagt. The Daily Beast och en massa andra tidningar tog sedan upp det under 2015 för att få honom sparkad inför Rands Presidentkampanj 2015-16. Jack Hunter fick sparken av Rand Paul. Nu är Hunter chefredaktör för Rare, en liten och rätt obetydlig Buzzfeed för ungdomar i GOP:s ungdomsförbund. Som du skriver vinner du sällan på att backa ur och inte stå upp för dina åsikter när drevet drar i gång. Skälet till varför Trump var så framgångsrik berodde på att när drevet började backade han inte ur. För en sådan som Pewdiepie spelar det faktiskt inte så stor roll vad ADL säger.
Han är inte amerikan och bor inte i USA. Hans publik är global och inte bara amerikansk. Vidare har han 100 miljoner ”medlemmar” och är en av de största personligheterna på Youtube. När han fick 100 miljoner hörde Google av sig och gratulerade honom. Google skiter fullständigt i vad du tycker. Även Facebook, Youtube (som ägs av Google), Yahoo, Bing, Twitter, osv. har också den inställningen. De vill tjäna pengar. Problemet är bara att de här företagen backar ur så fort de får press på sig. Samtidigt, konservativa, nationalister och libertarianer är nu så pass många att de också kan pressa företag.
De pressade Twitter rätt hårt så därför raderar de inte högerkonton. Själv förstår jag inte varför Pewdiepie backade ur. Han är svensk, gift med en italienska, bor i England, har sina kunder runt om i världen och är inte direkt en högerpersonlighet. Jag menar, hans fans är 10 åriga killar. Jag har nog aldrig tittat på hans kanal. Jag kan inte riktigt fatta vad han håller på med. Det enda ADL vill är att han skall sluta att flörta med internethögern. Hur svårt kan det vara att sluta. Sedan har han redan omkring 300 miljoner på banken. Han lika gärna stänga ned sin kanal och investera på börsen istället. Då spelar det ingen roll vad ADL eller någon annan säger. Det hade jag gjort. Jag hade också köpt en villa i norra Portugal (av skatteskäl), skaffat ett par ungar med frun och chillat resten av livet i anonymitet.
Citat:
Först var etablissemangets ståndpunkt att asylinvandring var väldigt lönsamt för Sverige. När detta motbevisats så var det istället humanitära skäl som gällde. Och när även detta ifrågasatts på goda grunder så kommer vi till invandringsargumentens förhoppningsvis sista bastion; nämligen att vi måste ta emot dem, annars riskerar de att bli terrorister.
Det var inte många år sedan vi skulle ha stor asylinvandring för att "rädda vår pensioner" och "skapa en superekonomi". Men nu ska vi tydligen ha det för att invandrarna ska bli mindre benägna att mörda oss. Ambitionsribban har sänkts till en ny bottennivå, lägre än så här går rimligen inte.
Det var inte många år sedan vi skulle ha stor asylinvandring för att "rädda vår pensioner" och "skapa en superekonomi". Men nu ska vi tydligen ha det för att invandrarna ska bli mindre benägna att mörda oss. Ambitionsribban har sänkts till en ny bottennivå, lägre än så här går rimligen inte.
Det är väl bara en eller två person som har hävdat att de blir terrorister. Det jag hör är: "Vi skall värna om asylrätten". Eliten argumenterar ju inte längre för sin sak. Det har du rätt i och varför ska de göra det. De har ju med sig 83 procent av folket.
Senast redigerad av Edgerton 2019-09-12 kl. 22:36.
Senast redigerad av Edgerton 2019-09-12 kl. 22:36.