2019-08-16, 16:58
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Han förespråkar kretsloppsmigration som jag beskrivit konceptet, vare sig han någonsin hört ordet eller ens avser att det ska leda till återvandring. Det är ju poängen: Den initiala avsikten spelar mindre roll än den dynamiska processens egen framåtrörelse.

Han har skrivit välkända och på Flashback okontroversiella sanningar om Sveriges flyktingpolitik i Expressen.

Du har inte monopol på att veta att Sveriges flyktingpolitik är ineffektiv flyktinghjälp.

Hur tänkte du när du påpekade att han inte använt ordet "återvandring"?
Citera
2019-08-16, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Han har skrivit välkända och på Flashback okontroversiella sanningar om Sveriges flyktingpolitik i Expressen.

Du har inte monopol på att veta att Sveriges flyktingpolitik är ineffektiv flyktinghjälp.

Hur tänkte du när du påpekade att han inte använt ordet "återvandring"?

Om det nu är sådana självklarheter är det ju märkligt att det blivit en sådan infekterad fråga? Samma personer som kritiserat mig bör rimligen gå i taket över att Jan Emanuel förespråkar bistånd på 2 procent av BNP, eller hur? Och se hans inlägg som skadligt?
Citera
2019-08-16, 17:33
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Om det nu är sådana självklarheter är det ju märkligt att det blivit en sådan infekterad fråga? Samma personer som kritiserat mig bör rimligen gå i taket över att Jan Emanuel förespråkar bistånd på 2 procent av BNP, eller hur? Och se hans inlägg som skadligt?

Jag har inte kritiserat dig för att du inte vill dra in biståndet.

Jag har kritiserat dig för att "kretsloppsmigration" är en inkorrekt term i onödan. Det hade du förstått om du läst inläggen du svarat på. Varför diskuterar jag med människor som inte läser det de svarar på?

Hur tänkte du när du påpekade att Jan Emanuel inte använt ordet "återvandring"?
Citera
2019-08-16, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Jag har inte kritiserat dig för att du inte vill dra in biståndet.

Jag har kritiserat dig för att "kretsloppsmigration" är en inkorrekt term i onödan. Det hade du förstått om du läst inläggen du svarat på. Varför diskuterar jag med människor som inte läser det de svarar på?

Du tog dig friheten att rätta "kretsloppsmigration" (som alla trådläsare utom du och Vågskålen förstår min definition av, gissar jag) med "återvandring" med anledning av att jag berömde Jan Emanuels debattinlägg.

Hur tänkte du då?
Citera
2019-08-16, 17:41
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Du tog dig friheten att rätta "kretsloppsmigration" (som alla trådläsare utom du och Vågskålen förstår min definition av, gissar jag) med "återvandring" med anledning av att jag berömde Jan Emanuels debattinlägg.

Hur tänkte du då?

Du berömde inte. Du claimade territorium.

Som sagt, ditt ego har ingen plats i det här.

Jag förstår din definition, och du har aldrig givits skäl att anta att jag inte förstår den. Det är bara så att du använder ordet fel, utan någon annan anledning än att du vill ha ett eget ord och därmed ha monopol på idén.

Citera
2019-08-16, 18:04
Medlem
https://www.dn.se/asikt/flytt-nodvan...integrationen/

Sanningen är att både en andra och en tredje flytt ofta är nödvändig för nyanlända som har höga ambitioner. En flytt så att de tas för den kompetens de har att erbjuda i dag och inte för var de kommer ifrån. Därför är synsättet som jag ofta möter, att försöka ”hålla kvar” de nyanlända i den kommun de anvisats till fast de inte lyckas få ett jobb, både tragisk och förnedrande.

Beroende på ens egna fördomar och förhoppningar skulle även detta inlägg kunna ses som ett försiktigt sätt att förfäkta idén om kretsloppsmigration. Eller kanske är tanken att det vore bättre om invandrarna hamnade ute i glesbygden istället för i förorten. Bättre att bönderna och det vita skräpet får lida än att den urbana medelklassen tvingas göra det.

Hursomhelst slår den ett slag för invandrarens rörlighet. Han har vandrat in och måste vara beredd på att fortsätta vandra - kanske t.o.m. ut. Att slå ner bopålar och resa kolonner är kanske inget han bör syssla med.
Citera
2019-08-16, 18:09
Moderator
TheLuckys avatar
Thomaqs Gür skriver på facebbook att han har läst tysk media och de reflektioner de gör över Greta och han lyfter fram Birgit Kelle i Focus.

"Kelles krönika är skriven i skenet av att tysk media i dagarna avslöjat att besättningen på Greta Thunbergs Atlantseglats ska flygas ”hin und her” över Atlanten vilket knappast gör hennes resa särskilt klimatvänlig. En nyhet som svensk media inte verkar särskilt intresserad av att återge."

Thomas översättning av Kelles krönika:

"Får man, när man rapporterar om fenomenet Greta, kritisera alla orimligheter, alla överdrifter och alla ofullständigheter ?

Ja, naturligtvis. Det måste man till och med göra. Inte minst som journalist, eftersom vårt yrkesval innebär att vi förpliktigat oss att söka inte bara efter sanningen utan efter hela sanningen.

Kritik mot berättelsen och hypen som omger detta barn, som själv beskriver sig själv på Twitter som en ”16-årig klimataktivist med Asperger”, är inget angrepp på hennes människovärde utan ett helt rättfärdigt inslag i den mediala diskursen.

Jag bekymrar mig snarare för henne eftersom jag i viss mån upplever henne som beklagansvärd, fjärrstyrd, hypad och som ett instrument i händerna på media världen över, vänsteraktivister, miljöaktivister, affärsmän, journalister, till och med Antifa och inte minst från gröna karriärister. Man ska i sammanhanget heller inte glömma bort hennes egna föräldrar som skrivit en bok om hennes sjukdom och därmed vänt ut och in på hennes privaliv till allmän beskådan i offentlighetens rampljus på ett sätt som gör mig som mor bestört.

Den som strävar efter offentlighetens uppmärksamhet måste tåla invändningar och kritik.

Innan man ställer sig på den offentliga arenan måste man bestämma sig. Antingen söker man rampljuset, kräver att bli lyssnad på och tagen på allvar vilket hon obestridligen gör. Likaså kräver de som försvarar henne och hennes meningsfränder i ”Fridays for future”-rörelsen oupphörligen att ”Generation Greta” blir tagen på fullaste allvar, att man lyssnar på dem, att man respekterar dem och behandlar dem som likvärdiga debattörer och kommunicerar med dem därefter.

Bra, låt oss säga att vi gör det. Som motprestation måste då ”Generation Greta” lära sig att bli ifrågasatt, kritiserad och kanske till och med utskrattad. Inom den vuxna diskursen finns inget ”valpskydd”."
Citera
2019-08-16, 18:12
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Det enda du vänder dig mot är ju mitt ego? Är det verkligen trådtopic?

Jag har förklarat vad jag "vänder mig mot", senast på denna sida*. Det är inte bara ditt ego. Men du ignorerar ju allt som du inte kan bemöta.

Du är helt omöjlig att kommunicera med.

*Närmare bestämt i inlägget som du motherfucking citerar
Senast redigerad av Mjäll 2019-08-16 kl. 18:34.
Citera
2019-08-16, 18:24
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
[i]
Låt oss anta att han faktiskt har följt tråden och läser innantill i eget pekuniärt intresse eller som en opportunistisk narcissist som anar sitt tillfälle att ligga rätt i framtiden. Att det är "riskkapitalisten" eller "dokusåpavinnaren" som talar och inte "socialdemokraten" eller ännu mindre den svenske nationalisten.

Vilket är att föredra? Spelar det någon roll? Personligen skulle jag om något mer uppskatta att ha övertygat en högfunktionell sociopat med kontakter än en genuin människovän. Vilket faktiskt inte gör mig mindre autentisk i mina avsikter att berätta en massiv återvandring närmre verklig manifestation.

Av alla möjliga utfall är de bra extremt sällsynta. Med sociopater som Jan Emanuel vid rodret är sannolikheten noll att framtiden skall bli ett av dem.

Jan Emanuel står på listan till Finspång. Du vill göra honom till en Engelbrekt.
Citera
2019-08-16, 18:28
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Sanningen är att både en andra och en tredje flytt ofta är nödvändig för nyanlända som har höga ambitioner. En flytt så att de tas för den kompetens de har att erbjuda i dag och inte för var de kommer ifrån. Därför är synsättet som jag ofta möter, att försöka ”hålla kvar” de nyanlända i den kommun de anvisats till fast de inte lyckas få ett jobb, både tragisk och förnedrande.

Beroende på ens egna fördomar och förhoppningar skulle även detta inlägg kunna ses som ett försiktigt sätt att förfäkta idén om kretsloppsmigration. Eller kanske är tanken att det vore bättre om invandrarna hamnade ute i glesbygden istället för i förorten. Bättre att bönderna och det vita skräpet får lida än att den urbana medelklassen tvingas göra det.

Det där är socialt svedjebruk, dra vidare så fort man inte kan utnyttja lokalbefolkningen längre.

Men jag har misstänkt att innebörden av "kretsloppsmigration" är en form av nomadiserande ziganism.
Citera
2019-08-16, 18:43
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:

Hur tänkte du då?
Va skulle jag inte förstå din definition?

Du definierar ”kretsloppsmigration” som återvandring.

Enda problemet nu är att du inte tycks vilja bli förstådd. Annars är jag med på noterna.

Stängda gränser och enkel resa hem krävs förstås för att ”kretsloppsmigrationen” - dvs återvandringen - skall fungera. Det vet jag inte om du har varit så tydlig med. Med det är väl bara att du konstaterar det med så är du snart ikapp. Sedan kan vi diskutera detaljerna
Citera
2019-08-16, 18:51
Medlem
fasligts avatar
Se där, se där. Nu dansar representanter för alla de tre stora runt den omvända migrationspolitikens guldkalv. Sosseriet kan inte längre hålla sina palatskuppmakare borta från offentligheten. Härom dagen var det Stjernkvist i Norrköping som uttalade sig positivt om införande av tiggeriförbud i den egna kommunen. Idag är det Eskilstunas (s)tarke man som går vidare från fullbordat tiggeriförbudsvärv till att ifrågasätta om asylsökare alls är berättigade till försörjning. Detta steg tar Eskilstuna-Jansson utan att ta en paus vid enkel förplägnad i husvagn.
Kommunstyrelsens ordförande i Eskilstuna, Jimmy Jansson (S), ger i ett utspel en känga till sitt eget parti för att sakna en tydlig politik för migration och integration. Han uppmanar också partiet att ta ett helhetsgrepp om frågan.

– Jag anser att om inte partiet tar ett stadigt grepp kring den här frågan så kommer socialdemokratin att få stora problem med sin legitimitet som en viktig politisk rörelse i Sverige i framtiden, säger Jimmy Jansson till SVT
Nu är det tydligen på facebook Eskilstuna-Jansson släpper taget och ger sig ut på upptäktsfärd bland migrationspolitikens pushfaktorer men SVT återger några graverande punkter.
  • Krav på motprestation för medborgarskap. Enligt Jimmy Jansson borde egen försörjning och kunskaper i svenska vara ett minimikrav för att ”få inträda i den gemenskap som en av världens bästa välfärdsstater utgör”.
  • En tydlig skillnad på vilken välfärd som bara är tillgänglig för medborgare. Jansson menar att utbildning och akutsjukvård är rättigheter för alla, men att bidrag och andra skyddsnät inte är självklart om man inte bidrar tillbaka till välfärden.
  • Ersättningar för asylsökningar. Jimmy Jansson anser att det inte är självklart med ersättningar för de som söker asyl, och att det idag saknas koppling mellan sökande, krav på motprestation och utbetalda ersättningar. ”Gör din plikt kräv din rätt du vet. Det måste klargöras från dag ett.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ji...-medborgarskap

Kommunsverige börjar göra revolt och vakna politiker fattar att de måste göra sig själva och sina försörjarpartier relevanta på nya spelplaner i det kommunala landskapet. Snart visslar moderpartierna på riksplanet förgäves på de fordom lydiga kommunvalparna som kör nosarna i marken och följer den nya vittringen av folklig motvilja mot massinvandring och mångkultur. När atlantångaren väl lagt om kursen spelar det ingen roll vad små extremistpartier gläfser om, oavsett humanistisk tonart. När det är nog är det nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in