Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-21, 10:00
  #54049
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Vi har en okunnig och obildad politikeradel, och okunniga och historielösa och obildade mediapersoner. Man har med hull och hår köpt förra seklets tillväxtmantra "ekonomisk tillväxt kräver befolkningstillväxt". När detta visat sig inte fungera har våra politiker inga lösningar för man har alltid satt ekonomin först.
Det har ju visst visat sig fungera, det finansiella systemet flyter än och vi visar posittv utveckling i de finansiella måtten.

Notera att jag pratar om finansiell tillväxt och inte reell tillväxt som du verkar vara inne på. Reell tillväxt är såklart det intressanta i sammanhanget. Men det är finansernas mått och välmående som tillåts styra samhällsutvecklingen. Det blir som det blir när människan ägnar sig åt fantasiverksamhet i form av finanser istället för verklighetsverksamhet.

Det hela kokar givetvis ner i maktförhållanden och mänsklig strukturell samhällsdynamik. Där makten ligger hos de finansiella institutionerna, storföretagen, politikerklassen och medierna. För att dessa ska kunna bibehålla sin makt över systemet så behövs ett system som fungerar. Då krävs det finansiell tillväxt (läs mer lån, mer ekonomisk aktivitet, och mer människor) för att hålla systemet flytande. Det är därför dessa makthavare vill dränka landet med nya människor, -> för att upprätthålla systemet.

Men eftersom det är ett system uppbyggt på fantasier så tenderar dessa systemförespråkare att ägna sig åt just fantasier. Varför verklighetens problem med mångkulturen ignoreras i svårartad dissonans för systemförespråkaren.

Man har ett kortsiktigt tänk kring samhällsekonomin för att upprätthålla systemet. Idealen om mångkulturen ger ett sämre ekonomiskt samhälle för alla inblandade på sikt. Det blir ett fångarnas dilemma där det samarbetande kollektivet har blivit egoistiska individer utan mellanmänsklig solidaritet. Där reellt välstånd i form av kunskap, innovationer, rationalisering och effektivisering får läggas åt sidan för den kortsiktiga broken window ekonomin.

Det känns bra i dagsläget - vi har ju Netflix o pizza i överflöd, räkningarna kan betalas och resorna kan göras. Sveriges problem och möjligheter har skapats på kort tid men har gett ett kvalitativt annorlunda samhälle på lång sikt där Sverigebilden verkligen kommer att förändras.

Avslutar med lite populärkultur från 70-talet, avdelning liberalglobalismen:
https://youtu.be/8jIw22XXSso
Citera
2018-07-21, 10:15
  #54050
Avstängd
orrtupps avatar
Patrik Engellau är ju alltid bra och förklarar saker på ett sätt som till och med jag kan begripa, i sin senaste krönika visar han på ett för mig rimligt vis hur dagens makthavare med sitt sätt att tänka inte kan byta spår, han jämför med hur Karolinertidens herrar inte kunde sluta kriga trots att det bara skapade död och elände bland folket eftersom krig för herrarna var det enda som betydde något.
Det var genom krig dåtidens elit med ett modernt uttryck förverkligade sig själva.

Citat:
Hela syftet för det systemet var att de två övre skikten – kungen och krigsmakten – skulle förverkliga sig själva genom framgångsrika krig. Folkets uppgift – förutom att dö i krigen till de övre skiktens ära – var att betala skatt så att krigen kunde fortsätta, helst i evighet. I övrigt hade Folket inget att säga till om.

Nu invänder du, som har läst svensk historia, att det där projektet var utsiktslöst eftersom Sverige ganska snart började förlora sina krig och sina utrikes besittningar och att det hade varit mycket smartare av de två övre skikten att resignera och sluta kriga för att åtminstone få behålla vad de ännu inte spelat bort.

Du tänker rätt med vårt sätt att tänka. Men det karolinska enväldet, kungen och krigsmakten, hade ett annat sätt att tänka. Kriget var meningen med dess existens. En fred med förluster var värre än förlusterna själva.

Varför slutade då denna krigiska era? Blev eliten klokare eller började man tycka synd om det fattiga svenska folket som led och dog för herrarnas ärelystnad? Inte alls!

Citat:
Enda sättet att få slut på detta utsiktslösa projekt var ett totalt sammanbrott. Historien eller världsanden eller Gud eller vem det nu är som styr ombesörjde mycket riktigt ett sådant sammanbrott. Sammanbrottet åstadkoms alltså inte genom att några människor tog sitt förnuft till fånga.

Vad har då detta med dagens makthavare och vår tids problem att göra? Jo givetvis att våra politiker och det "välfärdsindustriella komplexet" inte heller frivilligt kommer att överge det projekt som ska förverkliga dem själva oavsett folkets väl och vilja!


Citat:
Vår Suverän, politikerväldet, har en tät och ömsesidigt egennyttig allians med välfärdsapparaten som påminner mer om alliansen mellan Karl XII och hans krigsmakt än om den demokratiska föreställningen om en osjälvisk statsapparat i Folket tjänst som arbetar på uppdrag av Folkets tjänare politikerna. Karl XII frågade inte Folket om lov att starta sina krigsprojekt och lika lite har politikerväldet bett om Folkets tillstånd att göra om Sverige efter sin PK-istiska ideologi med skolkollaps och migrationsproblem som följd.

Det värsta med den parallellen är den isande förnimmelsen att detta system inte kan stoppas av att kloka människor lyder förnuftets maning. Det är bara ödet som kan få slut på galenskaperna.

Min förhoppning är att Trump, Orban, Salvini mfl kan hjälpa ödet på traven.

https://detgodasamhallet.com/2018/07...nska-modellen/
Citera
2018-07-21, 10:49
  #54051
Avstängd
orrtupps avatar
Ett litet möjligt off topic inlägg bara för att illustrera hur mycket jag har börjat misstro media och hur jag har börjat göra mina egna paranoida tolkningar.

Igår rapporterades det i P1 under eftermiddagen om en knivattack på en buss i Tyskland med flera skadade, ett tiotal eller så.

I de första sändningarna hette det att "motivet är okänt" det tolkade jag som att redaktionen hoppades på högerextremist eller galning men oroade sig för en islamist.

Senare rapporterade man enbart om antalet skadade och lite fler detaljer om busschaufförens agerande och så. Detta tolkade jag som att den svenska redaktionen nu hade fått uppgifter om signalement på gärningsmannen och vittnen som talade om "Allah akbar" vrål.

Slutligen så började man avsluta rapporteringen med att "terrordåd inte kan uteslutas" och då tolkar jag det som att redaktionen nu har resignerat inför det faktum att det var precis som det brukar vara och ställer sitt hopp till att åtminstone några eller någon ändå skall tro att det var ett högerextremistiskt dåd.

Hur kan jag ha blivit en sådan cynisk och misstänksam typ? Det är inte en sådan jag vill vara
__________________
Senast redigerad av orrtupp 2018-07-21 kl. 10:53.
Citera
2018-07-21, 11:43
  #54052
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Ett litet möjligt off topic inlägg bara för att illustrera hur mycket jag har börjat misstro media och hur jag har börjat göra mina egna paranoida tolkningar.

Igår rapporterades det i P1 under eftermiddagen om en knivattack på en buss i Tyskland med flera skadade, ett tiotal eller så.

I de första sändningarna hette det att "motivet är okänt" det tolkade jag som att redaktionen hoppades på högerextremist eller galning men oroade sig för en islamist.

Senare rapporterade man enbart om antalet skadade och lite fler detaljer om busschaufförens agerande och så. Detta tolkade jag som att den svenska redaktionen nu hade fått uppgifter om signalement på gärningsmannen och vittnen som talade om "Allah akbar" vrål.

Slutligen så började man avsluta rapporteringen med att "terrordåd inte kan uteslutas" och då tolkar jag det som att redaktionen nu har resignerat inför det faktum att det var precis som det brukar vara och ställer sitt hopp till att åtminstone några eller någon ändå skall tro att det var ett högerextremistiskt dåd.

Hur kan jag ha blivit en sådan cynisk och misstänksam typ? Det är inte en sådan jag vill vara

När man har insett, att svenska s.k. journalister anser, att väljarna bör vara så oinformerade som möjligt (om den samtida migrationens negativa konsekvenser, om EUs maktfullkomliga ingripanden m.m.), så är man varken paranoid eller cynisk, om man försöker s.a.s. kremlogogiskt tolka deras formuleringar. Man är luttrad och livserfaren.

Jacob Heidbrink skriver ett mycket läsvärt inlägg om formal vs substantive demokrati - dvs "demokrati"=ett sätt att fatta beslut vs "demokrati"=en bestämd politik, som formulerats av ett självutnämnt avant garde.

https://www.facebook.com/jakob.heidb...56562364037920

Marika formgren myntade begreppet "värdegrundsdemokrati" för "demokrati"=den politik, som det svenska självutnämnda avant gardet har bestämt..

http://www.marikaformgren.se/#post78

http://magasinetneo.se/artiklar/demo...mokrater-emot/

Svenska s.k. journalister utgör en armé av värdegrundssoldater och officerare, där somliga journalister även anser sig vara värdegrundsdemokratins befälhavare.
Citera
2018-07-21, 11:56
  #54053
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jacob Heidbrink skriver ett mycket läsvärt inlägg om formal vs substantive demokrati - dvs "demokrati"=ett sätt att fatta beslut vs "demokrati"=en bestämd politik, som formulerats av ett självutnämnt avant garde.

Stofilen Eskil Erlandsson här:

https://www.youtube.com/watch?v=NVaFniJT4F8&t=483s

visar med all önskvärd tydlighet att politiska etablissemanget har uppfattningen att "demokrati" är en bestämd politik.

Citat:
Politik formas utav människor. Människor måste sitta i sammanhang och forma dom här idéerna,
dessa idéer för sedan fram i valrörelsen till svenska folket, där man kan välja av en palett, vilka man
tror på - vilka man inte tror på.

Eskil Erlandsson upplevs som en förvirrad stofil. Och den här "fastlagda politikens demokrati" framstår också som ett förlegat sätt att se på politiken. Det är "proffspolitik" som har blivit avskärmat från folkets synsätt på demokratin. Proffspolitiken har helt tappat styrfart och självförtroende. Kasselstrand har självförtroende och kan säga vad han vill, medan de andra politikerna låter motståndarna på DN sätta ramarna för vad som är acceptabelt i politiken.

Det gamla etablissemanget har förlorat redan på förhand.
__________________
Senast redigerad av Nostradumbass 2018-07-21 kl. 12:02.
Citera
2018-07-21, 12:35
  #54054
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Hur kan jag ha blivit en sådan cynisk och misstänksam typ? Det är inte en sådan jag vill vara
Och denna kognitiva dissonans profiterar politikerna, "public service" och övriga MSM på. Ditt obehag och skam ska förebrå dig så att du tänker "korrekt".
Citera
2018-07-21, 12:48
  #54055
Medlem
Paulina Neuding kontrasterar Paula Bielers hemvärnsinsats i Ljusdal med partiledare för de andra partierna.
Citat:
Ebba Busch Thor flög helikopter och landade vid brandstationen i Sveg i onsdags (19/7), Ulf Kristersson anländer i Härjedalen i dag (21/7). Därmed markerar också oppositionen situationens allvar, men det är en annan sorts markering, och en annan bild, än den som för närvarande kommuniceras från ledande Sverigedemokrater.
Mattias Karlsson har en liten åkerplätt men inga djur så han lät grannen slå hans äng och hjälpte själv till att bärga höet.
Citat:
Mattias Karlsson, under en tid vikarierande partiledare för SD, och liksom Bieler riksdagsledamot och ledamot av partistyrelsen, lade upp bilder på sin Facebook redan för två veckor sedan, där han syntes hjälpa byalaget med att samla in hö i torkan. Det slumpade sig så att Expressen samma dag (9/7) publicerade bilder på statsministern Stefan Löfven ihop med medlemmar ur Kennedyfamiljen i USA, där han var bjuden på bröllop. Direkt efter sitt Almedalstal, där han berättade att vägen till Visby, hade gått "via Gällö, Bräcke, Hammarstrand, Mora, Borlänge, Avesta, Mariestad, Vara, Falköping, Vimmerby och Västervik" eftersom "jag är statsminister i Sverige", reste Löfven till möten i FN New York och till Hyannis Port vid Cape Cod och Robert Kennedy III:s (sonson till politikern med samma namn) bröllop med Amaryllis Fox.
Och slutligen kopplar hon ihop Segerfeldt med Centerpartiet för att göra kontrasten mellan SD (någonstansare) och sjuklövern (varsomhelstare) övertydlig.
Citat:
Utan en idé om en nationell ödesgemenskap finns med andra inga skäl till solidaritet med svenska bönder i den kris som nu drabbat dem.
Förunderligt nog har Segerfeldt varit en ideologisk förebild för Centerpartiet just i sin syn på nationen. Segerfeldts bok Migrationens kraft, en stridsskrift för fri invandring skriven tillsammans med debattören Johan Norberg, köptes in av Johan Hedin, riksdagsledamot för C, och delades ut till samtliga partiets riksdagsledamöter 2012.
Här hämtar det gamla bondepartiet ideologisk inspiration.
Neudings artikel är skickligt skriven. Läsaren lämnas med en känsla av att dagens politiska elit saknar legitimitet, och att bränderna hjälper oss att få upp ögonen för det. Denna legitimitetskris tror jag kan göra att Sverige får en ungersk situation där den gamla eliten helt ersätts av en ny.

Denna förtroendeförlust skulle jag vilja beskriva som sociologisk snarare än politisk. Det är inte så att vi tappar förtroendet för Moderaterna och då börjar rösta på KD istället. Det är en hel samhällsklass vi inte längre respekterar eller litar på, och det kan gå snabbt. Ett exempel: För två år sedan skrev den mångåriga SR-journalisten Chris Forsne krönikor på ledarsidorna.se men hoppade av då hon ”var rädd för åt vilket håll sidan rörde sig”. Idag två år senare är hon betydligt mer radikal än Johan Westerholm som är rätt så insyltad i den nuvarande makteliten. Forsne har nått det stadie där man inte längre tror att det går att reparera utan det måste ersättas.

https://kvartal.se/kommentar/0kna6uj...aj37clkieucfug
Citera
2018-07-21, 13:17
  #54056
Medlem
Durgas avatar
"Ett litet möjligt off topic inlägg bara för att illustrera hur mycket jag har börjat misstro media och hur jag har börjat göra mina egna paranoida tolkningar"

Du är inte ensam , satt häromdagen och tittade på rapport och fick en "flashback" från rysk nyhetsförmedling på 70-talet där all utländsk rapportering var negativ, precis som i svensk rapportering idag.
Effekten som eftersträvas om än outtalad är hur bra vi har det i Sverige och många (dom flesta) låter sig vilseledas.
Citera
2018-07-21, 13:29
  #54057
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
"Ett litet möjligt off topic inlägg bara för att illustrera hur mycket jag har börjat misstro media och hur jag har börjat göra mina egna paranoida tolkningar"

Du är inte ensam , satt häromdagen och tittade på rapport och fick en "flashback" från rysk nyhetsförmedling på 70-talet där all utländsk rapportering var negativ, precis som i svensk rapportering idag.
Effekten som eftersträvas om än outtalad är hur bra vi har det i Sverige och många (dom flesta) låter sig vilseledas.
Det är för att man saknar empatisk förmåga att se verkligheten ur andra perspektiv. Det är ett faktum att medier har ett tydligt elitistiskt perspektiv.
Se tidigare inlägg om saken:
(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?

Sätt det i relation till att journalistisk ska vara en deskriptiv förmedlare av hur verkligheten ser ut. Inte en kollektiv uppfostrare och verklighetsförnekare.
Citera
2018-07-21, 14:15
  #54058
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Europas eliter upplever just nu tre samtidiga kollapser. Dels faller 1945 års konsensus om amerikansk hegemoni och militärt beskydd (plötsligt känner sig eliten militärt sårbar), dels kollapsar post-1968-statens insisterande att minoriteter och avvikande element har företräde och slutligen kollapsar 1989 års konsensus: de forna öststaterna vill inte längre imitera Västeuropa. Här är en (globalistisk) bra sammanfattning av det prekära läget för (Väst-)Europas eliter.
Many of the political movements that are gaining popularity today are very much about the rights of the majorities and particularly their cultural rights. Majorities insist that they have the right to decide who belongs to the political community and to protect their own majoritarian culture. In this regard, the 2015 immigration crisis was a turning point in the way European publics viewed globalization. It marked both the end of post-1968 Europe and the failure of a certain idea of post-1989 Europe, as we are witnessing a once unifying consensus falling apart. It is symptomatic that while surveys indicate that members of the younger generation across Europe are much more tolerant when it comes to the rights of sexual minorities, there is no significant difference between generations when it comes to the perception of non-European migrants as a threat.

The refugee crisis was Europe’s 9/11. In the way 9/11 pushed Americans to change the lens through which they see the world America has made, the migration crisis forced Europeans to question some of the critical assumptions of their previous attitudes toward globalization.
https://foreignpolicy.com/2018/07/10...the-same-time/

Författaren, bulgaren Ivan Krastev, är optimist och tror att eliterna kommer att lyckas integrera de nya ”högerextrema” krafterna in i befintlig maktapparat. Han tar som exempel Joschka Fischer som gick från militant vänsteraktivist på 70-talet till att bli en värdefull komponent i progressivkapitalismen på 90-talet.

Vad han inte fattar är att Fischer aldrig hade folkligt stöd på 70-talet, utan stödet för Fischer och hans gelikar fanns enbart i Sovjetregimen samt i kommunistiska delar av akademi och stat. De nya politikerna som går till val mot massinvandring har brett stöd i Europas urbefolkningar.
Citera
2018-07-21, 14:25
  #54059
Medlem
Holdingbreaths avatar
Dagens DN har satsat hårt på en beskrivning av Sverige som landet som befinner sig i mörkret. Politiska partierna konkurrerar om att vara pessimistiska.

Bonniers vill nu sälja TV4. Företaget är ju själva pessimistiskt. De förlorar mångkulturell kriget och vill ju dumpa misslyckande propaganda verksamhet.

DN, Expressen och även Dagens Industri ser ut som krigs machinery utan bränsle eller ammunition. Valet kan vara ödesligt för dem.

SVT och SR isolerats nu.
Citera
2018-07-21, 16:10
  #54060
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
Dagens DN har satsat hårt på en beskrivning av Sverige som landet som befinner sig i mörkret. Politiska partierna konkurrerar om att vara pessimistiska.

Bonniers vill nu sälja TV4. Företaget är ju själva pessimistiskt. De förlorar mångkulturell kriget och vill ju dumpa misslyckande propaganda verksamhet.

DN, Expressen och även Dagens Industri ser ut som krigs machinery utan bränsle eller ammunition. Valet kan vara ödesligt för dem.

SVT och SR isolerats nu.
Som jag försökte få fram i tråden i medier och journalistik avseende samma ämne, så tror jag telia högaktningsfullt skiter i vad tv4 sprutar ur sig programmässigt och politiskt.Steffo och kalla fakta kan nog förväntas få tramsa på tills tittarna tröttnar och lets dansar sig vidare till andra intressen.

Vad som har hänt är ju att telia har kapat åt sig en av sveriges viktigaste infrastrukturer(vhf-uhf frekvenserna som tv4 äger.)

Med 5g inom de närmaste 5-10 åren kommer kanske 99% av det utrymme som nu tv4 och cmore använder att vara tillgängligt för allts uppkopplande,och där ligger telia i framkant,mer tv,mer internet,mer uppkopplade brödrostar och kylskåp, mobiltele-fåneri med 1gb standard, you name it, och i ett redan uppbyggt befintligt nät, utan att behöva bjuda på statens auktioner om frekvenser.
Tv4 kommer att få fortsätta sitt urfåniga koncept tills korna kommer hem,så länge de kan dra in en hyfsad reklamintäkt,jag till med gå med förlust. Det är inte tv-verksamheten som är viktig för telia i det här uppköpet, det är infrastrukturen.
Tv4 med sina stofiler kommer att få vara ett alibi för telias övertagande av de marksända frekvenserna(i mångkulturen+media,för säkerhets skull!)

Och för all del glöm inte alla självkörande lastbilar och bussar som behöver ett stabilt rikstäckande nät i framtiden!
__________________
Senast redigerad av Tom iskalle'n 2018-07-21 kl. 16:16.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback