Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke
Debattartikel i GP där Gun Holmertz, verksamhetsansvarig för Caritas Frivillig-centraler i Hjällbo/Bergsjön, nämndeman (V), Förvaltnings- och Migrationsdomstolen i Göteborg, skriver om den växande islamismen som får inflytande över invandrares liv, motarbetar integrationen och hur många araber aldrig utvecklar någon lojalitet till det svenska samhället.
Givetvis är det svenskarnas och männens fel att vi nu har tillåtit islamismen frodas, men det är ändå en vass artikel.
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.97...hjallbo?ref=fb
Efter fler turer med bland annat mordhot mot Holmertz, debatt i Studio 1 så vågar sig Göteborgsposten på att göra ett försök att gå ut i verkligheten. Det går sådär. Inga speciellt kritiska frågor ställs, men läsaren tillåts förstå att somalierna förutom att de är fredliga och fromma inte är särskilt genustänkande:
Citat:
Jag lyssnar. Ställer sedan frågan som dykt upp efter våra fyra oanmälda besök i föreningen: Var är alla barn och var är alla kvinnor? Vi har inte sett en enda kvinna och inte mer än två barn.
Said, som är uppvuxen i Hjällbo, svarar lugnt:
– De är hemma, vad ska de göra här nu när det inte finns något att göra här?
Men ni män är ju här.
– Kvinnorna är bättre på att inte slösa tid på att göra ingenting, de är hemma och gör viktigare saker. Vi har aktiviteter för bara kvinnor. I islam ska inte kvinnor umgås med män. Jag tar gärna ut min fru och fikar på stan och sedan går vi hem ihop. Varför ska hon umgås med andra män?
Är det kritik så är det Holmertz som får stå för den, den enda som vågar gå ut med sitt namn (min fetning):
Citat:
Caritas och Afrikas Horn har egna salar och delar bara köket, korridoren och entrén. Innanför köksdörren står en ihoprullad matta lutad mot väggen. Den används vid bön, berättar Said Sheikh.
– Vad de gör bakom stängda dörrar har jag inte med att göra, men när de sprider ut sina mattor i korridoren och ber har det gått för långt, säger Gun Holmertz.
– Afrikas Horn är ingen förening för barn och kultur, det är en moské och ett fäste för radikala islamister. Det blir värre för varje år, det håller på att skapas ett parallellt samhälle.
– Jag är så trött på att folk inte vågar ta i de här frågorna. Det finns en flathet gentemot islam, man är rädd för att bli anklagad för att vara rasist om man kritiserar. Var är modet och civilkuraget i samhället?
En annan anställd på Caritas delar Guns uppfattning om den tilltagande islamiseringen hos grannarna. Men hon är rädd för att gå ut med sitt namn.
– Jag är glad att Gun vågar kritisera dem, men jag blev förvånad över att hon gjorde det så öppet. Det är inte vem som helst vi har att göra med, man ska vara försiktig, säger hon.
Andra boende i området fyller på. De som annars är ossynliggjorda när antirasistmanifestationerna står som spön i backen:
Citat:
Även här märks spänningen mellan de olika grupperna. Det är först svårt att få någon att prata men efter löften om anonymitet börjar några berätta. En grupp medelålders kvinnor med guldkors runt halsen går förbi. De har bott här i mer än 30 år och är uppgivna.
– Vi flydde till Sverige på grund av förföljelse och förtryck från muslimer och nu har det nästan blivit värre här. Vi vågar inte gå ut själva på kvällarna och när de ser att vi bär kors så tittar de snett.
– Hjällbo har tagits över av muslimer, säger de och pekar ut olika bönelokaler i området.
Men Göteborgs-Posten vore inte Göteborgs-Posten om inte somalierna naturligtvis fick sista ordet:
Citat:
Snett bakom Afrikas Horn finns en källarlokal som fem gånger om dagen fylls med muslimska män. Klockan har passerat lunchbön och 29-åriga Abo Davud kliver ut genom dörren.
Han har bott i Hjällbo i sex år. Han flyttade hit från Halmstad bland annat för att många av hans somaliska landsmän bor här.
– Gun sprider lögner och smutskastar hela den somaliska befolkningen. Bara för att jag har skägg och klär mig i traditionella kläder så betyder inte det att jag är terrorist, säger han.
– Varför känner folk sig hotade av att vi utövar vår religion? säger Abo Davud och rör sig mot Afrikas Horns lokaler.
...
När han lämnar rummet sätter han på sig hörlurar för att fortsätta lyssna på Koranen i ljudboken.
– Vill du lyssna? frågar han och räcker fram ena snäckan.
– Som ni ser gör vi inget brottsligt här. Bara vår plikt mot vår herre.
GP har försökt få till ett möte mellan Afrikas Horn och Gun Holmertz men i ett sms svarade föreningen: ”Det blev bestämt att hon inte ska få mer publicitet på vår bekostnad så vi avstår”.
http://www.gp.se/gpplus/1.1008818-hj...1FDDF1D2B79826