Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Trams. Wolodarski, precis som många icke-judar, håller med Soros vad gäller de flesta av Soros åsikter. Det är inte svårare än så. Det är knappast som att DN helt plötsligt ändrat inställning till regeringarna i Ungern och Polen tack vare Soros.
Frågan varför DN inte nämner Soros i vad gäller svenska kronan? Den frågan besvarar sig själv. Om man vill stå upp för Soros i svensk media hjälper det knappast att lyfta fram Soros spekulation gällande den svenska kronan. Med det sagt så är Soros inte orsaken till valutaproblematiken -- han drog bara nytta av den för att tjäna pengar. Det håller jag inte emot honom, liknande har jag själv gjort, dock i betydligt mindre skala naturligtvis.
Soros tjänar pengar på social oro och på att spekulera mot länder. Det torde vi alla kunna vara ense om. Soros är inte heller en ensamvarg som spekulerar själv och tar ensamma positioner. Han bör ses som en frontfigur för ett stort antal förvaltare av hedge- och andra fonder som han kanske inte kan kommendera, men som säkert kan övertygas om att det är en god idé att ta samma positioner som hans quantumfonder gör. Han har ett utmärkt rykte som spekulant och har skapat övervinster.
Det ligger ju även i sakens natur att en spekulant som kan "rigga" en position genom att påverka en utfallet av ett förlopp får ett bättre utfall.
Sedan får vi inte glömma hans position och rykte. Det skulle ta för lång tid att utveckla den delen av min syn på saken, men han är ju en levande legend. Har levt ett längre liv än de flesta och har kunskaper och har träffat så många människor. Presidenter och andra statsöverhuvuden, bankirer m. fl. har lyssnat på honom. Alla vet att USAs förre president hade öppna dörren för Soros. Han har ett rykte som filantrop och har en armé med akademiker knutna till tankesmedjor och i stort sett ett nätverk i alla länder utom kanske i de asiatiska. Vem ska statsöverhuvuden och andra prominenta personer vända sig till för att få råd. Jo naturligtvis till den gamle Soros.
Jag rekommenderar de som är intresserade av frågor om makt och inflytande att se om ni kan hitta någon av Åke Ortmarks böcker om Wallenberg och gamla kapitalister (antikvariat är jag rädd). Där beskrivs fenomenet om det inflytande som en rik gammal kapitalist kan ha på politiska beslutsfattare och akademiker. Folk blir helt trollbundna av dem så länge de har auran kvar.
Klart att Wolodarski också är trollbunden av Soros och vill hjälpa till att bevara hans inflytande om det är möjligt.
Att jag ser honom som en Bondskurk är en annan sak, men jag förstår fenomenet.