2016-05-14, 09:44
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Befriande läsning på sitt sätt, men den förhärdade dödsknarkarnazisten, vars senilitet ännu inte tycks ha nått terminalstadiet, drar sig till minnes att ha läst något liknande i en annan Bonnierpublikation för sisådär 10 år (+ växel) sedan (url:er medvetet i klartext):

Expressen/KvPs url, anno: 2016:
expressen.se/kvallsposten/hatet-mot-svennarna/
http://www.expressen.se/kvallsposten...mot-svennarna/

DNs url anno 2006:
dn.se/nyheter/sverige/invandrare-krigar-mot-svenskar-med-ran/
http://www.dn.se/nyheter/sverige/inv...nskar-med-ran/

Detta har alltså varit välkänt för såväl dödsknarkarnazister, Bonniersfären som valda delar av akademin under 10 års tid (oaktat vad gycklarna vid SU, Sarnecki och Estrada, hävdar om pojkstreck).

Det passar naturligtvis ypperligt att uppmärksamma samma fenomen nu, som en del av den pågående allmänna mobiliseringen mot identitetsvänstern och miljöpartiet. Och, man ska inte skåda en given häst i munnen.

Om nu Expressen/KvP gör någon form av försök att ta sitt journalistiska samhällsansvar och börjar punktmarkera politiker som uppenbarligen har en negativ inställning till såväl Sverige som Svenskar, såväl som stenkastande MENA-drägg i Seved, är väl det bra.

Men, jag misstänker dock att det primära syftet är bashing av identitetsvänstern, snarare än en genuin omtanke om boende i Malmöregionen. Hade man varit, genuint, engagerade i det sistnämnda så är man ju 10+ år för sent ute...
Ja, det fans en guldålder då sådant publicerades, Nu är det avpublicerat och bortstädat.
Förmodligen är dert som du säger, en intern uppgörelse med identitetsförespråkarna, kansle kopplat till miljöpartiets blamager och utrensningar När journalistpartiet sadlar om så måste journalisterna också göra det.

Verkar för övrrigt som om vänsterpartiet positionerar sig för att fånga upp islamisterna. Man har antagit antirasism vid sidan om antikapitalism och feminism, och satt mångkulturskritikern Kakabaveh i frysboxen.

Edit. Artikelförfattaren Frederico Moreno skriver om invandrares hat mot svenskar.
Citat:
Men det fick mig samtidigt att tänka på mitt eget sätt att bagatellisera, ursäkta, försvara det förakt mot svennar (en del vill att jag använder ordet ”vita” men jag väljer i det här fallet ordet som används på gatan).

Jag började fundera på vad det gör med oss. Vi som växt upp i det här landet med utländska föräldrar. Hur påverkas vi av den föraktfulla jargongen att det svenska är dåligt.

Kanske är det därför ”Hatet mot svennarna” handlar lika mycket om de föraktfulla som om människorna som utsätts.

Ett förakt som de inte uttrycker mot ett system. Utan mot sina egna grannar.

http://www.expressen.se/kvp/kronikor...riva-om-detta/
Senast redigerad av Siegfrid 2016-05-14 kl. 09:48.
Citera
2016-05-14, 10:06
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Ja, det fans en guldålder då sådant publicerades, Nu är det avpublicerat och bortstädat.
Till DNs försvar, och jag ställer mig som regel inte på DNs sida, är artikeln fortfarande existerande. Dock vet jag inte om uppsatsen (som artikeln handlar om) är enkel att få tag i.
Citat:
Förmodligen är dert som du säger, en intern uppgörelse med identitetsförespråkarna, kansle kopplat till miljöpartiets blamager och utrensningar När journalistpartiet sadlar om så måste journalisterna också göra det.
Det skall bli väldigt intressant att se om, och isf när, man vågar ta sig an Tro & Solidaritet. I den mån det handlar om en genuin mobilisering mot identitetsvänstern är detta egentligen (realpolitiskt) viktigare än diverse markerande/poserande mot MP.

En hypotes jag hört framlyft av en namnkunnig skribent i denna tråd, samt i skägg-tråden, är att det mer handlar om att såsseriet nu försöker manöverera ut MP, snarare än att komma åt identitetsvänstern/skägginfiltration per se.

Citat:
Verkar för övrrigt som om vänsterpartiet positionerar sig för att fånga upp islamisterna. Man har antagit antirasism vid sidan om antikapitalism och feminism, och satt mångkulturskritikern Kakabaveh i frysboxen.
Nu kanske vi tangerar OT, men fritt ur minnet valde man väl på V's stämma att inte anta 'antirasism' som en del av det övergripande partiprogrammet - utan istället nöjde sig med att fortsätta vara 'antikapitalistiska' och 'feministiska' (samt då implicit 'fortsatt dumma-i-huvudet')?

Men, man är naturligtvis inte sena att utnyttja det vakuum som bildas när islamistfraktionen inom MP imploderar.
Citat:

Edit. Artikelförfattaren Frederico Moreno skriver om invandrares hat mot svenskar.

Intressant krönika, väl läsvärd i sin helhet.

Jag vill dock lyfta fram fotnoten:
Citat:
Fotnot. ”Hatet mot svennarna” är det andra fristående reportaget av tre om utanförskap. En slags uppdaterad version av Sverige 2016, som inte följer de gamla mallarna. Som utmanar och ifrågasätter det vi vet om det här landets grupperingar, identiteter, konflikter och maktförhållanden.
Det första handlade om det vita miljonprogrammet Almgården. Ett socialt utsatt område där majoriteten av invånarna har bott i Sverige i många generationer, men som har samma problem som numera bara förknippas med invandrartäta förorter.

Min kommentar - mycket bilbränder i 'vita miljonprogram'? I think not...
Citera
2016-05-14, 10:26
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Det riktigt intressanta är att artikeln kopplar ihop hatet mot svenskar med diverse uttalanden från politiker med utländak bakgeund som oblygt eldar på hatet mot svenskar.
Esra Hachimechmets berömda facbookinlägg (FB) Esra Hacimehmet (MP) vill skjuta pil i huvudet på folk kopieras in, likaså Aftonbladets Yasmin Husseins tweet om svenskar som inte vil hälsa på invandrare.

Otippat att det handlar om miljöpartister som sprider hat mot Sverige. Det verkar vara deras paradgren. Hela det partiet är helt genomsyrat av islamister och svenskhatare.

Det här var ju en intressant formulering.

Citat:
Många har skruvat på sig när fotograf Meli Petersson Elafi och jag ställt frågor om ämnet. Ovanligt många har tackat nej till att delta i reportaget. Både människor som arbetar med att hantera samhällskonflikter, och medievana debattörer. I flera fall har de sagt att ämnet är för svårt. För komplext. En del har frågat varför jag ens måste skriva om det.

Klart att dom flesta debattörer och journalister inte vill skriva om det här, dom har ju antingen förnekat problemen under alla år eller uppmuntrat det. Det blattarna i Seved och svenska journalister har gemensamt är hatet mot Sverige. Att frågan är "komplex" betyder bara att dom inte vill prata om den.

Nyheter idag har pratat med NRK journalisten som gjorde inslaget om Rinkeby som diskuterades för några dagar sen.

Citat:
Jag tänker att det är synd att inte svenska journalister har jobbat ordentligt med de här frågorna. Jag förstår det inte, jag tycker det är bedrövligt att inte svenska journalister varit mer upptagna med reella problem i sitt eget land, säger Anders Magnus.

Han ger även ett exempel på vad han menar är en tystnad i Svenska medier. Den 13 februari publicerar Svenska Dagbladet en debattartikel från polisinspektör Lars Alvarsjö där han berättar att ett skräckscenario är på väg att bli verklighet i det svenska rättssystemet. Sverige har inte tillräckligt med poliser och i en mängd förorter råder laglöshet där de kriminella gängen tar över, skriver han.

– Jag talade med Lars Alvarsjö, han är polisinspektör i Stockholm. Han skrev en artikel i Svenska Dagbladet om situationen för polisen. Då frågade jag honom: “Du har väl fått stor respons från medier efter den artikeln?”. Ja, sade han. Det hade han fått. Svenska Dagbladet hade skrivit en artikel, men i övrigt var all respons från utlandet, inget från svenska journalister.

– Det är väldigt konstigt. I Norge skulle en sådan artikel skapa rubriker överallt och debatter, minst i en vecka efteråt i alla medier.

Det blir svårare att vifta bort kritik mot den svenska journalistkåren när den kommer från journalister i andra länder. Vad ska svenska journalister säga då? Att journalister utomlands är lika korkade som svenska mediekritiker?

Hoppas vi får se många fler reportage från utländska medier om den svenska massinvandringen inom kort. Det kommer svida ordentligt bland PK-kramarna.
Citera
2016-05-14, 12:09
Medlem
Luktar alibirapportering.

Man skjuter ju (medvetet?) bredvid målet genom att fokusera så hårt på Seved. Att kriminella personer är otrevliga och bär sig åt som svin mot andra människor är liksom ingen nyhet. Dessa människors attityder kan med viss rätta lätt viftas bort som ickerepresentativa, ungefär som att synen på invandrare inom Hells Angels inte speglar medelsvenssons. Det verkligt intressanta hade ju varit att rapportera om vardagsrasismen mot svenskar och hur detta tar sig olika uttryck i våldet, hoten, rånen, de sexuella övergreppen, bidragsfusket etc.
Citera
2016-05-14, 12:11
Medlem
Citat:

Mycket intressant korrektur av narrativet. Sannolikt är det fråga om ett kalkylerat alibi, en pliktskyldig miniminivå av den reciprocitet jag länge efterlyst. Men - även ett skambud är ju ett bud.

För nu synliggörs samma svennehora som Adam Cwejman förteg så skärande högljutt när han skrev om "judehoran" som ensam om att fly inom Sverige från rasistiskt hat. En Cwejman-mall som för övrigt fortfarande brukas i dagarna från DN:s ledarsida.

Temat är också förortens hatstrukturer - men är lika tyst talande, vrålande om det redaktionella föraktet för svenska erfarenheter. Svennehoran och -bögen är lika osynliggjorda som vanligt - de vars erfarenheter lyfts fram är poliser, journalister, homosexuella, kvinnor och - judar.

Citat:
Beslutsfattare av alla politiska kulörer har skyllt på sociala faktorer som arbetslöshet och utanförskap men gjort för lite för att bryta dem. Företagare i de utsatta områdena har hunsats och jagats bort av brottslingar, skolorna har utarmats.

Det är tveksamt att betrakta de kriminella småpåvar som kastar sten, jagar bort människor och hetsar mot kvinnor, homosexuella och judar som ”offer”.

Lyftandet på förlåten är ytterligare ett lyftande på förlåten. För att illustrera kan man leka med tanken att den atlantiska slavhandeln i ett decennium flitigt omskrivits i media - men endast den dryga miljon vita européer som muslimska barbareskpirater tog. Knappt ett ord, inte en artikel, ledare eller krönika om svarta afrikaner. Inte en falsifierbar lögn, inte ett uttalat hat mot en osynliggjord majoritet till fördel för en - förvisso drabbad - minoritet. Men samtidigt en så oanständig förskjutning att den aldrig kan försvaras, bara den påtalas.

Det är just denna revisionism, denna verklighetsförfalskning svenska tidningar ägnat sig åt när man ofta och med eftertryck lyft judisk utsatthet i mångkulturens Sverige, men med utelämnande förnekat etniska svenskars mycket vanligare verklighet. "Svennehorans" vardagliga utsatthet konsekvent osynliggjord till fördel för "judehorans".

Se där verkligt strukturell rasism, verkligt privilegium.

Som jag har skrivit förut: Det är inte säkert att en självkritisk uppgörelse med denna hatiska otacksamhet mot den svenska värdbefolkningen från minoriteternas sida, räcker för att skapa förutsättningarna för ett sammanhållet Sverige. Men det absolut nödvändigt.
Senast redigerad av oyto 2016-05-14 kl. 12:36.
Citera
2016-05-14, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Intressant, tack.

Vi är väl där igen, i oytos ett folk som alla andra. Vad är 7-8 miljoner svenskar i norra Europas utkant, med en kontinuerlig historia sedan inlandsisen drog sig tillbaka? Höjer man blicken från Ankdammssverige och anger satellitperspektiv, så är vi en skyddsvärd, liten, global minoritet, med en fascinerande historia från fångstgropar till kartläggningen av människans genom. Turkar, araber, kurder, perser, m.fl. är så många, många fler i detta perspektiv. Och det finns alls ingen anledning att späda ut denna svenska minoritet med dessa mycket större folkslag.

Det finns en märklig sak i detta som förenar mångkulturskramarna och dess kritiker. Återupprättandet av svenskarna som skyddsvärt folk, är en förutsättning för att båda gruppernas framtidsvisioner skall kunna bli möjliga. Jag vill att Sverige skall vara svenskt och så länge inte svenskarna vaknar upp och företräder sina folkrättsliga intressen, så kommer det inte ske.
Mina meningsmotståndare å andra sidan, vill ha ett mångkulturellt samhälle, där svenskarna är en kultur av många andra. Ja, visserligen är det vanligt med påståenden som "de vill utrota svenskarna". Men sådana har väldigt lite sanning i sig, egentligen. En förkrossande majoritet av de svenskar som förespråkar mångkultur, är själva monokulturella i sina liv. De parbildar och reproducerar svenskt. På sidan av konsumerar de lite annan kultur och det är också allt. Sålunda vill de ha kvar sin svenskhet i det mångkulturella samhället. Men det kräver att svenskarna blir ett folk, precis som kurder, albaner och romer. Här möts förespråkarna och belackarna.

Det är också här som förbannelsen vilar. Den svenska kissnödigheten hos mångkulturalisterna. De förstår att det är på det här viset. Och hellre än att sätta vi-är-ett-folk-vapnet i händerna på mig och andra, så ligger de svettiga och vrider sig i lakanen, utan att någonsin komma till ro. De tänker inte tanken "hellre går det svenska folket under", men i handlingsförlamning och svår ångest, blir konsekvensen av deras handlande ändå det.

Vi ser detta i media mest hela tiden. Svenskar kan inte vara offer för rasism. Eller en grupp som är offer för kriminalitet. Invandrare kan betala in mer skatt än de tar ut (som medialt felaktigt påstående, vill säga). Men svenskar kan inte vara ett kollektiv som är invandringsförsörjare. Det är en grym psykologisk spärr hos journalistkollektivet. Mycket mer så än en genomtänkt konspiration. Det kanske bästa exemplet är HMF-lagstiftningen, där man från media helt missar sin egen mångkultur: Argumenten för att svenskar inte kan vara offer för HMF, är något i stil med att offret måste tillhöra en minoritet. Men den mångkulturella verkligheten idag är att icke få svenskar lever som en minoritet, t.ex. svenska elever på skolor i områden som endast håller några få procent svenskar kvar.

F.ö. så är endast en av de tre Lundberg, Linde och Göndör intressant för att sia vart Sverige är på väg. Och det är Linde, född 1981. De andra två är gubbar som gör anspråk på att förstå sin samtid, men som, även om de till äventyrs skulle faktiskt göra det, saknar möjlighet att styra eller påverka utvecklingen. Det är mycket passande med en principlös, handlingsfallen borgerlighet som publik. Som vampyrerna på teatern i Paris i filmen "En vampyrs bekännelser".

Sverige är i skriande behov av unga, orädda, konservativa kritiker av mångkulturen, tillika med en nationalistisk ådra. Jag tror och hoppas att Sverigedemokraternas, likaväl som alternativmedias, framgångar de senaste två valen, har rekryterat många skärpta yngre förmågor till saken. Människor som under de närmaste 10 åren kommer att blomma ut. Mot dem står vänsterliberalernas enorma dumhet. Och där hjärnan tar slut, tar nävarna vid.

Detta är framtiden. Att den gubbiga och tantiga globalismen utmanas av ungdomlig, internationell nationalism. Att en generations förlegade, förfelade tankegods konkurreras ut av en evidensbaserad, moraliskt förankrad och besjälad opposition.

Den ideologiska berggrunden att stå på är folkrätten som en så universell, okränkbar princip att även svenskar omfattas. Till fullo, oprutat, utan citationstecken. Det lilla folkets legitima anspråk och sammanhållning som ilska och glädje. Folkrätten som koncentrisk med demokrati och populism.

Den som idag hittat fram till ett förkastande av doktriner och önsketänkande, har en livstid framför sig av att vara på rätt sida.
Citera
2016-05-14, 15:03
Medlem
Citat:
Kvällsposten publicerar den andra reportaget om mångkulturensbaksidoe, hatet mot svenskarna.
Tyvärr kallas svenskar inte för svennar i artikelns rubrik. Svenskar kallas iofs för svenskar i artikeln, men rubriksättningen tyder ändå på att de anser att svenskar ska acceptera att bli nedvärderade.

Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Detta är framtiden. Att den gubbiga och tantiga globalismen utmanas av ungdomlig, internationell nationalism. Att en generations förlegade, förfelade tankegods konkurreras ut av en evidensbaserad, moraliskt förankrad och besjälad opposition.

Den ideologiska berggrunden att stå på är folkrätten som en så universell, okränkbar princip att även svenskar omfattas. Till fullo, oprutat, utan citationstecken. Det lilla folkets legitima anspråk och sammanhållning som ilska och glädje. Folkrätten som koncentrisk med demokrati och populism.

Den som idag hittat fram till ett förkastande av doktriner och önsketänkande, har en livstid framför sig av att vara på rätt sida.
Är inte folkrätten ett exempel på en doktrin?
Citera
2016-05-14, 15:40
Medlem
ojhos avatar
Inte för att jag vill vara en apologet för systemet, men nu tycker jag att ni är väl navelskådande. Artikeln, och speciellt krönikan, var ett försvarstal för etniska svenskar och ett skuldbeläggande av utomeuropeiska rasister. Sedan är det givetvis så att KVP(Bonnier...) inte gör det på grund av sin djupa kärlek till den svenska nationen, utan för att positionera sig i ett nytt medialt och politiskt landskap. Det är väl snarast så att vi nått fas två i det mångkulturella samhällsbygget, när det är dags att börja hetsa de olika folkgrupperna i landet mot varandra, för att skapa den korsning mellan Libanon och Brasilien som man hela tiden varit ute efter.
Citera
2016-05-14, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Tyvärr kallas svenskar inte för svennar i artikelns rubrik. Svenskar kallas iofs för svenskar i artikeln, men rubriksättningen tyder ändå på att de anser att svenskar ska acceptera att bli nedvärderade.

Är inte folkrätten ett exempel på en doktrin?

Jag kunde förstås upprepat "förlegade" eller beskrivit att det är de komprometterade, o-bra doktrinerna som ska förkastas. Doktrinär har en negativ klang jag syftar på utan att förkasta alla doktriner, ideologier, värdegrunder och vad det nu kan vara.

Och grejen med "folkrätt" eller andra inalienable rights är ju att de inte föreställs vara skapade, utan naturgivna. Olika deklarationer och definitioner av mänskliga rättigheter skapar inget, utan försöker efter bästa förmåga beskriva något som ingen har rätt att addera till eller subtrahera från.

Det finns t ex ingen principiell möjlighet att som SD omdefinera ett svenskt folk till en "öppen kulturentitet", utan att kränka svensk folkrätt. Det är en skrivbordsprodukt, en doktrin av den o-bra sorten jag syftar på.

Om däremot oyto-doktrinen är att svenskarna är ett folk som alla andra, med full och lika folkrätt och utan särskilda skyldigheter jämfört med andra nationer - ja, då har vi ett exempel på en bra doktrin.
Citera
2016-05-14, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojho
Inte för att jag vill vara en apologet för systemet, men nu tycker jag att ni är väl navelskådande. Artikeln, och speciellt krönikan, var ett försvarstal för etniska svenskar och ett skuldbeläggande av utomeuropeiska rasister. Sedan är det givetvis så att KVP(Bonnier...) inte gör det på grund av sin djupa kärlek till den svenska nationen, utan för att positionera sig i ett nytt medialt och politiskt landskap. Det är väl snarast så att vi nått fas två i det mångkulturella samhällsbygget, när det är dags att börja hetsa de olika folkgrupperna i landet mot varandra, för att skapa den korsning mellan Libanon och Brasilien som man hela tiden varit ute efter.

Hur gör din åsikt dig till apologet för systemet? Det låter som en rätt systemkritisk analys.

Menar du något i stil med att man inte ska "skåda given häst i mun"? Eller att vi inte ska nagelfara eller tillskriva någon avsikter för att passa in i ett eget narrativ? För det håller jag inte med om. Om Expressen tillverkar en klubba avsedd att slå förortsbor i huvudet med, hindrar det väl inte att den kan användas mot DN eller G-P istället?

Jag kanske missförstår dig.
Citera
2016-05-14, 16:53
Medlem
ojhos avatar
Oyto: Jag syftade på inläggrn om ordvalet svennar etc som menade att artikeln var för svagt formulerad, inte på din analys.

Inte förvånad om dina återkommande svador haft önskad effekt. Tom en bild med ett ristat "svennehora"
Citera
2016-05-14, 20:46
Medlem
Björn af Kleen förfasar sig över de Nackabor som hellre hade Hells Angels till grannar än nyanlända. Detta har tagits upp i ett antal artiklar (måste varit en stor missräkning för MSM att det förväntade indignationsraseriet från allmänheten uteblev), men just denna krönika tycker jag har en något märklig twist på slutet.

"Grannarnas ställningstaganden påminner om den dam i Sunnansjö i Dalarna som inte har något emot att dela by med nazisterna i Svenska motståndsrörelsen så länge de inte slåss med just hennes grannar. ”Jag menar om de åker ut bort-i-kring och demonstrerar och bråker, det störs inte vi av här. Inte nå.” Hellre dömda nazister än svartmuskiga män: ”De har ju en annan kvinnosyn över huvud taget”, som kvinnan sa om männen på flyktingförläggningen.

Två sidor av samma mynt. Man tänker bort Hells Angels och Svenska motståndsrörelsens kriminalitet samtidigt som man vägrar leva sig in i de fasor som flyktingarna genomlidit för att söka skydd i Sverige.

Frågan är om denna privilegierade bortvändhet är typiskt svensk? I så fall: hur ska den läras ut till de nyanlända?"

Vad menar karln egentligen? Vad är privilegierad bortvändhet? Är man privilegierad om man, av två onda ting, hellre har HA som granne än en flyktinganläggning? Är man privilegierad om man råkar bo i en by med nazister som man hellre ser demonstrerar i en annan by än den man själv bor i? Är man privilegierad för att man "föredrar" svenska kriminella framför utländska dito? Kan man leva sig in i "flyktingarnas fasor" men ändå inte vilja ha dem till granne? Exakt vad är det som af Kleen menar ska läras ut till nyanlända? Frågorna hopar sig.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/bjo...spets-i-nacka/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in