2011-07-07, 22:19
Medlem
Dogdylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prafjessor
Jonathan Leman på Expo twittrar:

Det blir allt tydligare i vilken riktning Axess söker styra det offentliga samtalet. Lustigt att Axess-bloggen fortfarande länkar till mig.

Det här är ju ett tydligt avståndstagande mot JL, och risken finns ju att JL nu tvingas backa på vissa punkter. Eftersom debatten är så polariserad (eller rättare sagt - görs polariserad av vänstern) gäller det att vara på rätt sida, dvs. EXPO:s. Jag tror knappast det finns utrymme för en tredje ståndpunkt i det lilla landet Sverige. Det är synd, eftersom en tredje ståndpunkt, som bärs upp av bland annat teoretiserande statsvetare, är precis vad som behövs.

Nu är stenen kastad. Nu har både Leman och Bengtsson tagit avstånd från Axess och Johan Lundberg. Bengtsson gick verkligen långt i sin Nyheter24 artikel och kallade Axess-gänget för högerextremister. Nu backar inte Johan Lundberg för Expo-folket, vilket han annars skulle ha gjort för några år sedan. Tino gick nu så pass långt att nästan allt är sagt utom just lösningarna - och dem hintande Tino om: Minskad invandring, reglerad invandring och en assimileringspolitik, som går bortom den liberala demokratin och in i en slags mjuk kulturnationalism. Lundberg skriver:

Citat:
En person som inte lär gå på Axess seminarium om de nya ideologiska diskussionen inom Labour-partiet är "skribenten" Alex Bengtsson, som enligt uppgift ska vara anställd på tidskriften Expo. Bengtsson har skrivit ett långt inlägg på journalistwannabe sajten Nyheter24 om Axess, Paulina Neuding och annat. Inlägget är dock så illa formulerat, förvirrat och argumentationstomt att det inte förtjänar att bemötas inom ramen för Axess verksamhet.

http://www.axess.se/blog/default.aspx

I stort sätt kan man säga att Axess nu har förklarat krig mot vänster-intellektuella, som har haft så mycket makt att liberaler anser att det mest liberala att göra är att rösta på Miljöpartiet. Även konservativa är idag så pass bleka att de springer på Pride-fesitvalen och hyllar en sexualmoral utan huvud. Till och med Roland P. Martinssons Svd-krönika beskrevs ju av låtsas-liberalerna (bland annat Johan Norberg) som ren "rasism". Norberg gick så långt att han skrev att han skämdes för att vara borglig på grund av Martinsson. Vilket jävla kräk förövrigt, då de är privata vänner. Det säger rätt mycket om hur Johan Norberg arbetar för att "passa" in i media-etablissemanget.

Om Axess har stake så backar de varken för Expo eller Aftonbladets LO-ägda ledarsidor och kultursidor. De behöver inte försvara Tino, men skall fan mig inte backa om vikten av att kunna föra en seriös och öppen diskussion, även när paleo-libertarianska och konservativa perspektiv, som Tino framför, presenteras.

Respekt till Johan Lundberg!
Senast redigerad av Dogdylan 2011-07-07 kl. 22:38.
Citera
2011-07-07, 22:26
Medlem
FreddeBarbarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan
Lundberg skriver:

Hah, det där redigerade han dit i efterhand. Bra skrivet i vilket fall som helst.

(Hej på dig, Johan Lundberg! På dem bara! )
Citera
2011-07-07, 22:27
Medlem
Carlos88s avatar
Citat:
Nu är stenen kastad. Nu har både Leman och Bengtsson tagit avstånd från Axess och Johan Lundberg. Bengtsson gick verkligen långt i sin Nyheter24 artikel och kallade Axess-gänget för högerextremister. Nu backar inte Johan Lundberg för Expo-folket, vilket han annars skulle ha gjort för några år sedan. Tino gick nu så pass långt att nästan allt är sagt utom just lösningarna - och dem hintande Tino om: Minskad invandring, reglerad invandring och en assimileringspolitik, som går bortom den liberala demokratin och in i en slags mjuk kulturnationalism. Lundberg skriver:

I stort sätt kan man säga att Axess nu har förklarat krig mot vänster-intellektuella, som har haft så mycket makt att liberaler anser att det mest liberala att göra är att rösta på Miljöpartiet. Även konservativa är idag så pass bleka att de springer på Pride-fesitvalen och hyllar en sexualmoral utan huvud. Till och med Roland P. Martinssons Svd-krönika beskrevs ju av låtsas-liberalerna (bland annat Johan Norberg) för ren "rasism". Det säger rätt mycket om hur låt Johan Norberg på att "passa" in i media-etablissemanget.

Om Axess har stake så backar de inte för varken Expo eller Aftonbladet. De behöver inte försvara Tino, men skall fan mig inte backa om vikten av att kunna föra en seriös och öppen diskussion, även när paleo-libertarianska och konservativa perspektiv, som Tino framför, presenteras.

Kan man vänta sig mer inlägg från Tinos håll? Han skulle ju onekligen vara otroligt värdefull som "evangelist" mot mångkulturen i diverse debatter. Lite som Richard Dawkins med ateismen.
Citera
2011-07-07, 22:33
Medlem
trass avatar
Citat:

Ja, det tycker jag också. Han agerar precis som han ska mot dem som bara vill tysta debatten.

Vissa av de han släppt fram har också vettiga inslag i sin agenda, främst Tino.

Sen får vi andra som sagt fundera hur vi kan utnyttja denna förändring i mainstreamdebatten.
Citera
2011-07-07, 22:34
Medlem
FreddeBarbarens avatar
Sammanfattning av rabiesvänsterns senaste gläfsande om Axess för er som missat det:

http://www.friatider.se/vansterprofi...ess-for-rasism
Citera
2011-07-07, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prafjessor
Jonathan Leman på Expo twittrar:

Det blir allt tydligare i vilken riktning Axess söker styra det offentliga samtalet. Lustigt att Axess-bloggen fortfarande länkar till mig.

Det här är ju ett tydligt avståndstagande mot JL, och risken finns ju att JL nu tvingas backa på vissa punkter.

Som del i mediakriget är det såklart intressant att se vilket hållning Expo kommer att ta med avseende på de utspel som gjorts från Axess och Per Gudmundssons sida. Både Alex Bengtsson, Lisa Bjurwald och nu Jonathan Leman har ju i bloggar och twitter uttryckt bestörtning och olust kring den väg det offentliga samtalet, ur deras förmenande, riskerar att ta. En sak är ju vad Expos medarbetare säger och kommenterar vid sidan om, en annan sak är hur Expo som organisation och publikation väljer att förhålla sig.

Svenne Banan, i den mån han nu känner till Expos blotta existens, skiter såklart fullständigt i vad Expo tycker och tänker i frågan. Men opinionsbildarna, PR-bögarna, de hippa reklamarna och innerstadens imbecilla men ack så självbelåtna journalistkår bryr sig tyvärr så mycket mer. Expo är ett orakel; ett facit; en okränkbar bastion; ett ymnighetshorn bubblande av tolerans och slagordshumanism.

Om Expo officiellt skulle välja en konfrontationslinje, med en stor hatkampanj mot SvD/Gudmundsson och mot Axess är jag rädd att den spirande optimism och känsla av en luft lättare att andas som många av oss idag känner snabbt kommer att förbytas till besvikelse och återgång till ruta ett. Lite som Pragvåren 1968 när Röda Armén kom och satte stopp för festen.

Man kan såklart ha sina åsikter kring vilka bevekelsegrunder Axess har, eller tycka att de personer eller resonemang de för fram i sin tidskrift, blogg och genom seminarier inte är tillräckligt radikala eller utgör "fel sorts" mångkulturkritik. Men för tillfället är de (tillsammans med Gudmundsson) jävligt isolerade och ensamma. Faller dom så faller allt!
Citera
2011-07-07, 22:55
Medlem
Citat:
Nu är tärningen kastad! Nu har både Leman och Bengtsson tagit avstånd från Axess och Johan Lundberg. Bengtsson gick verkligen långt i sin Nyheter24 artikel och kallade Axess-gänget för högerextremister. Nu backar inte Johan Lundberg för Expo-folket, vilket han annars skulle ha gjort för några år sedan.

Om Axess har stake så backar de varken för Expo eller Aftonbladets LO-ägda ledarsidor och kultursidor. De behöver inte försvara Tino, men skall fan mig inte backa om vikten av att kunna föra en seriös och öppen diskussion, även när paleo-libertarianska och konservativa perspektiv, som Tino framför, presenteras.

Instämmer helt !

Måste sålunda med en ursäkt ta tillbaka mitt tidigare yttrande att Johan Lundberg är en fegis (uttalat sedan Lundberg skenbart endast halvhjärtat stödde Gudmundson efter den numer klassiska midsommardagsledaren i SvD). Gudmundson, Sanandaji och Lundberg är verkliga intellektuella och då kan man helt enkelt inte stå emot sanningen. Allt som vidgar sprickan mellan Axess/SvD och Expo är nu välkommet.
Citera
2011-07-07, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreddeBarbaren
Hah, det där redigerade han dit i efterhand. Bra skrivet i vilket fall som helst.

(Hej på dig, Johan Lundberg! På dem bara! )

Haha, ja, jag tyckte väl att texten hade ändrats andra gången jag läste den. Mycket bra slukläm på inlägget nu, Johan! (jag förutsätter att du läser här). Och be familjen Ax:son om stålar att locka hem Tino med!
Citera
2011-07-07, 23:06
Medlem
HH74s avatar
Johan Lundberg är helt orädd. Nästan för orädd.

Däremot skulle jag akta mig att ta ut segern i förskott som en del här. Per Gudmundsson är fortfarande väldigt isolerad på SvD, läs t.ex. David Hylander's twitterfeed som exempel.

Axess är mer intressant. JL verkar ha mycket autonomi men antagligen så kommer det väldigt mycket press mot stiftelsen bakom Axess att rucka bort honom, men han är för mig den solklart starkaste konservativa intellektuelle idag.

En som kanske är ännu mer begåvad är Johan Hakelius. Problemet med honom är att hans ryggrad är ungefär lika stabil som en gummislang.

Timbro's VD tycker jag också om, även om hans totala omfamning av fri invandring är aningen passé.

Debatten mår bäst av långsam jäsning nu, så att normaliseringen sätter sig och inte blir beroende av enskilda personer.

Sen ska nog ingen inbilla sig att Johan Lundbergs personliga värderingar i dessa frågor inte skiljer sig skarpt från de flesta här i tråden, inklusive mina egna, även om jag beundrar hans mod och intellektuella konsekvens och ärlighet. Han står helt enkelt upp för det obekväma när det blåser hårt, samma med Gudmundsson eller Neuding.

Något man knappast kan säga om många andra s.k. 'borgerliga' röster.
Senast redigerad av HH74 2011-07-07 kl. 23:09.
Citera
2011-07-07, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Som del i mediakriget är det såklart intressant att se vilket hållning Expo kommer att ta med avseende på de utspel som gjorts från Axess och Per Gudmundssons sida. Både Alex Bengtsson, Lisa Bjurwald och nu Jonathan Leman har ju i bloggar och twitter uttryckt bestörtning och olust kring den väg det offentliga samtalet, ur deras förmenande, riskerar att ta. En sak är ju vad Expos medarbetare säger och kommenterar vid sidan om, en annan sak är hur Expo som organisation och publikation väljer att förhålla sig.

Svenne Banan, i den mån han nu känner till Expos blotta existens, skiter såklart fullständigt i vad Expo tycker och tänker i frågan. Men opinionsbildarna, PR-bögarna, de hippa reklamarna och innerstadens imbecilla men ack så självbelåtna journalistkår bryr sig tyvärr så mycket mer. Expo är ett orakel; ett facit; en okränkbar bastion; ett ymnighetshorn bubblande av tolerans och slagordshumanism.

Om Expo officiellt skulle välja en konfrontationslinje, med en stor hatkampanj mot SvD/Gudmundsson och mot Axess är jag rädd att den spirande optimism och känsla av en luft lättare att andas som många av oss idag känner snabbt kommer att förbytas till besvikelse och återgång till ruta ett. Lite som Pragvåren 1968 när Röda Armén kom och satte stopp för festen.

Man kan såklart ha sina åsikter kring vilka bevekelsegrunder Axess har, eller tycka att de personer eller resonemang de för fram i sin tidskrift, blogg och genom seminarier inte är tillräckligt radikala eller utgör "fel sorts" mångkulturkritik. Men för tillfället är de (tillsammans med Gudmundsson) jävligt isolerade och ensamma. Faller dom så faller allt!

Som skydd kan man alltid säga att vi debatterar olika sakfrågor och det kommer vi fortsätta att göra. Vill du (den som ifrågasätter debatten) ta upp en specifik sakfråga och diskutera den kan du göra det med mig eller den det berör. Gärna en debatt om sakfrågan utan att slänga med stigmatiserade begrepp. Vill du bara agera åsiktspolis känns en debatt meningslös.

Problemet för svensk etablerad media är att våra grannländer (Norge, Danmark) börjar stänga/skärpa sina gränser mot oss pga av vår invandringspolitik och att Frankrikes, Tysklands och Englands ledare har alla gått ut och sågat mångkulturen samt att SD har kommit in i riksdagen och växer. De övriga partierna kommer bli tvungna att skärpa sina argument och även lägga om sin politik för att inte tappa väljare, speciellt de som balanserar kring 4%-spärren. Det är bara en tidsfråga innan luften ur ballongen pyser ut och det är bara en tidsfråga innan fler kommer inse det och vända kappan efter vinden och byta ställning i frågan för att vara med på "vinnarsidan". Det har skett i nästan samtliga andra europeiska länder och det kommer ske här också..
Citera
2011-07-07, 23:13
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl
Ibland är det värt att traggla igenom den här snårskogen av dylanbabbel och "nånstans mellan M och SD"-projektioner. Tack för ett fantastiskt bra inlägg. Du beskriver sanningen som den är, inte som du vill att den ska vara.

Dina personangrepp bidrar föga till Din trovärdighet. Du kanske borde slå vakt om Din trovärdighet när Du försöker förkunna ditt evangelium om judarnas tarvlighet (och så vidare).
Citera
2011-07-07, 23:17
Medlem
Bra och intressant läsning. Inte att prata illa om Flashback eller folket som är här. Men har du försökt eller har du kanske redan skickat in denna debattartikel du styrt upp till någon tidning eller dylikt? Hade vatt gott om lite folk där ute hade kunnat få del av lite sånt här med.

Nu vet ha inte vilka tidningar som skulle våga publicera något sådant men någon jävel måste ju nästan göra det.

Gott jobb!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in