Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2012-08-05, 22:54
  #85
Medlem
lumbas avatar
Jag poppade precis popcorn och efter att ha ätit upp det mesta som jag hade i skålen så ser jag att det är en fet fluga och 3-4 larver i kastrullen som jag poppade i.

Är det möjligt att flugan kom dit med larverna efter att jag hade hällt upp mina popcorn? jag hittade inga larver i skålen jag åt ur och inte heller i påsen med popcornkärnor och det vore väl konstigt om larverna kan överleva värmen när det poppas.

Om jag nu har ätit ett gäng larver, finns det i så fall någon risk att få någon sjukdom?
Citera
2012-08-05, 23:08
  #86
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lumba
Jag poppade precis popcorn och efter att ha ätit upp det mesta som jag hade i skålen så ser jag att det är en fet fluga och 3-4 larver i kastrullen som jag poppade i.

Är det möjligt att flugan kom dit med larverna efter att jag hade hällt upp mina popcorn? jag hittade inga larver i skålen jag åt ur och inte heller i påsen med popcornkärnor och det vore väl konstigt om larverna kan överleva värmen när det poppas.

Om jag nu har ätit ett gäng larver, finns det i så fall någon risk att få någon sjukdom?

Sorry grabben, flugan flyttar inte på sina larver sådär, de lägger sina ägg och drar. De fanns nog i popcornpaketet. Levde de när de låg i kastrullen?

Men nej, någon direkt sjukdom lär du inte drabbas av. I allra värsta fall magsjuka, eftersom flugor inte är kända för sin hygien, men det tror jag nog inte att du får heller, risken är ytterst liten.
Citera
2012-08-05, 23:12
  #87
Medlem
lumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Sorry grabben, flugan flyttar inte på sina larver sådär, de lägger sina ägg och drar. De fanns nog i popcornpaketet. Levde de när de låg i kastrullen?

Men nej, någon direkt sjukdom lär du inte drabbas av. I allra värsta fall magsjuka, eftersom flugor inte är kända för sin hygien, men det tror jag nog inte att du får heller, risken är ytterst liten.

Tack för svaret.

Ja, de var levande i kastrullen.

Känns lite konstigt att flugan var där och bara ett litet antal larver.
Citera
2014-12-16, 11:31
  #88
Medlem
Råkade svälja en bananfluga nyss, är det farligt? Tacksam för svar
Citera
2014-12-16, 12:20
  #89
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BdsmMarit
Råkade svälja en bananfluga nyss, är det farligt? Tacksam för svar
Nej, inte farligt. Saltsyran i din magsäck tar tvärdöd på kräket direkt.
Citera
2014-12-16, 17:20
  #90
Moderator
evilhoneys avatar
Matlagning och metoder --> Ekologi, natur, djur och växter
/Moderator
Citera
2014-12-16, 18:37
  #91
Avstängd
Det kan säkert finnas larver i popcorn, men inte fluglarver. Så var det verkligen en fluga, så hade den inget med larverna att göra!
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback