Flashback bygger pepparkakshus!
2011-08-03, 22:01
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect-stranger
BRF?!

BostadsRättsFörening
Citera
2011-08-03, 22:39
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
BostadsRättsFörening

Det är nog allra enklast om du kollar med dem. Men jag tror nog att de hade informerat dig ifall de hade en gruppförsäkring.
Citera
2011-08-03, 22:43
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Det är nog allra enklast om du kollar med dem. Men jag tror nog att de hade informerat dig ifall de hade en gruppförsäkring.

Det har de, och även i min förra lya. Tänkte dock på om det var vanligt eller ej.
Citera
2011-08-04, 00:01
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Det har de, och även i min förra lya. Tänkte dock på om det var vanligt eller ej.

Är du säker på att det var en komplett hemförsäkring och inte bara bostadsrättstillägget? Det senare kan föreningen ofta teckna förmånligt i det bolag där fastighetsförsäkringen finns, men det är inte samma sak som en hemförsäkring.
Citera
2011-08-04, 01:59
Bannlyst
Det är inte alls vanligt, cirka 10-15% av alla bostadsrättsföreningar har det.
Det dom i en oftare utsträckning har dock (cirka 30-40%) är själva bostadsrättstillägget och således behöver du inte teckna det hos ditt nuvarande bolag.
Även om det här tillägget är billigt, rör sig om cirka 150-200 kr / år.

Har själv en fråga, köpte en laptop för 10 månader sedan, kostade 11.000 :- tappa den i marken. Vad kommer bolaget kompensera mig med? Farsans blev snodd när JAG hade fest i vår stuga, idé att anmäla även den? Lite misstänksamt om man anmäler två tänker jag...
Citera
2011-08-04, 13:33
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Det är inte alls vanligt, cirka 10-15% av alla bostadsrättsföreningar har det.
Det dom i en oftare utsträckning har dock (cirka 30-40%) är själva bostadsrättstillägget och således behöver du inte teckna det hos ditt nuvarande bolag.
Även om det här tillägget är billigt, rör sig om cirka 150-200 kr / år.

Har själv en fråga, köpte en laptop för 10 månader sedan, kostade 11.000 :- tappa den i marken. Vad kommer bolaget kompensera mig med? Farsans blev snodd när JAG hade fest i vår stuga, idé att anmäla även den? Lite misstänksamt om man anmäler två tänker jag...

Har du drulle kommer du få betala ~1500 kr i självrisk men få en helt ny av samma modell. Samma sak med din faders.
Citera
2011-08-04, 13:38
Medlem
DanteAlighieris avatar
Jag har tre frågor, som nog inte är helt lätta.

1. Varför inkluderas inte säljare som säljer bilar, datorer m.m. av lagen om försäkringsförmedling när de säljer försäkringar? Detta blir ju i princip så att dessa kan lura på kunden något som de inte behöver?

2. Om man har en hemförsäkring och tecknar en till, från ett annat bolag och sedan en dag efter, när man har två hemförsäkringar, så går teven sönder. Vilket försäkringsbolag ska stå för den nya teven? Annuleras den andra hemförsäkringen?

3. Varför finns det inte fler organisationer/företag som håller på med gruppförsäkringar? Som jag fattat det blir det en mycket billigare premie om man försäkrar en hel grupp, vilket är logiskt. Känns som att det borde finnas intresse i att anordna lite större grupper för att pressa premierna. Någon som har tankar om detta? (vi snackar naturligtvis om hemförsäkringar, sakförsäkringar m.m.)
Citera
2011-08-04, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Jag har tre frågor, som nog inte är helt lätta.

1. Varför inkluderas inte säljare som säljer bilar, datorer m.m. av lagen om försäkringsförmedling när de säljer försäkringar? Detta blir ju i princip så att dessa kan lura på kunden något som de inte behöver?

2. Om man har en hemförsäkring och tecknar en till, från ett annat bolag och sedan en dag efter, när man har två hemförsäkringar, så går teven sönder. Vilket försäkringsbolag ska stå för den nya teven? Annuleras den andra hemförsäkringen?

3. Varför finns det inte fler organisationer/företag som håller på med gruppförsäkringar? Som jag fattat det blir det en mycket billigare premie om man försäkrar en hel grupp, vilket är logiskt. Känns som att det borde finnas intresse i att anordna lite större grupper för att pressa premierna. Någon som har tankar om detta? (vi snackar naturligtvis om hemförsäkringar, sakförsäkringar m.m.)

1: Det är en komplicerad fråga, dock så är det faktiskt som så att när folk säljer bilar och säljer med en försäkring så är det i 9 fall av 10 en provapåförsäkring i 6/12 månader beroende på bilmärke och således har dom ingen provision för detta. Jag rekommenderar er ALDRIG att ta en extra försäkring när ni köper elektronik!

2: Nej du kan ha 10 hemförsäkringar men det är totalt onödigt för du kan enbart nyttja en av dom. Jag personligen har dock 2 hemförsäkringar men nyttjar dom varannan gång för att slippa hög premie och misstänksamhet. Olyckor sker ju faktiskt.

3: Din sista fråga är lite otydlig. På vilket sett skulle det vara billigare om man försäkrar en hel grupp? Jag menar om ni är 10 som tecknar en gruppförsäkring är risken lika hög att någon av er skadar er som om ni tecknar det var för sig.
Citera
2011-08-04, 21:40
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
1: Det är en komplicerad fråga, dock så är det faktiskt som så att när folk säljer bilar och säljer med en försäkring så är det i 9 fall av 10 en provapåförsäkring i 6/12 månader beroende på bilmärke och således har dom ingen provision för detta. Jag rekommenderar er ALDRIG att ta en extra försäkring när ni köper elektronik!

2: Nej du kan ha 10 hemförsäkringar men det är totalt onödigt för du kan enbart nyttja en av dom. Jag personligen har dock 2 hemförsäkringar men nyttjar dom varannan gång för att slippa hög premie och misstänksamhet. Olyckor sker ju faktiskt.

3: Din sista fråga är lite otydlig. På vilket sett skulle det vara billigare om man försäkrar en hel grupp? Jag menar om ni är 10 som tecknar en gruppförsäkring är risken lika hög att någon av er skadar er som om ni tecknar det var för sig.

1. Jag tycker fortfarande det är konstigt, för en försäkring som rör elektronik eller en bil kan ju vara lika onödig som en försäkring som ges ut av ett vanligt försäkringsbolag.

2. Men om ditt hus brinner ner, vilket av dessa står då för uppbyggnad/saker?

3. Det är klart det blir billigare, om man nu kan förhandla sig till billigare, i en grupp. Risken är faktiskt inte densamma om en grupp på 100 personer kommer och vill försäkra sig jämfört med om en privatperson kommer och vill göra detsamma.
Citera
2011-08-04, 23:37
Bannlyst
På fråga 2 är svaret naturligtvis det bolaget du själv väljer att anlita, har du t.e.x. IF, gamla Skandia och du har dessutom Folksam på din villa (vilket naturligtvis är onödigt då du enbart får ersättning ifrån ett av bolagen) så väljer du själv vem du ska ringa.

På fråga 3, det är ju precis det 99% av alla fackförbunden har gjort, dom har slutit avtal med dom störa försäkringsbolagen för att deras gruppmedlemmar ska få billigare olycksfallsförsäkring.
Ledarna,Statstjänstemanna och Finansförbundet har samarbete med Trygg-Hansa.
Kommunal,Transport,byggnads och dylika har avtal med Folksam.
Unionen och Poliserna har avtal med IF (osäker om det var poliserna, tror det)

Så där tecknar deras medlemmar t.e.x. olycksfall/sjukförsäkring för 40-50 kr när det i själva verket skulle kostat 60-70 kronor.
I gengäld får bolagen kontakta dessa fackförbundets kunder och erbjuda dom förmånliga och billiga försäkringar som tack för att dom är med i te.x. Unionen som i sin tur samarbetar med IF.

Länsförsäkringar är dom enda som jag inte tror samarbetar med fackförbunden och har gruppförsäkringar undantaget LRF och lite andra bondgrupper, någon får rätta mig om jag har fel angående Länets.
Citera
2011-08-21, 18:36
Medlem
Benedictuss avatar
På vilket försäkringsbolag jobbar du?
Citera
2011-08-21, 19:22
Medlem
om ett kylskåp går sönder, omfattas då även det man har i kylskåpet av hemförsäkringen eller är det bara kylskåpet i sig ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in