2020-08-31, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Då har du bott under en sten på sistone.

Övergång ARM är jättestort. Folk fattar det dock inte än, precis som ingen fattade iphone eller ipad. Vad ska man med sån skit till?

ARM är framtiden. Apple visar vägen. (Och nej, är ingen fanboy och har inte speciellt många aktier).

Värderingen speglas också i att folk börjar se Apple som mer än bara hårdvaruföretag.

Köpte just 200st. Mitt största aktieköp nånsin. 5G telefonerna borde ju dra upp kusren också.
Citera
2020-08-31, 17:22
Medlem
Citat:
Då har du bott under en sten på sistone.

Övergång ARM är jättestort. Folk fattar det dock inte än, precis som ingen fattade iphone eller ipad. Vad ska man med sån skit till?

ARM är framtiden. Apple visar vägen. (Och nej, är ingen fanboy och har inte speciellt många aktier).

Värderingen speglas också i att folk börjar se Apple som mer än bara hårdvaruföretag.

Övergången till ARM är jag medveten om, men tror du kanske överskattar dess effekt. De fimpar Intel och går över till att tillverka egna processorer. På vilket sätt menar du att det speglar deras innovationsförmåga? Produkterna kommer börja samspela bättre med varandra säkerligen, men vet inte om det är så jättespännande.

Förklara gärna vad du tror det medför, för jag har lite svårt att förstå varför det blir stort.
Citera
2020-08-31, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Övergången till ARM är jag medveten om, men tror du kanske överskattar dess effekt. De fimpar Intel och går över till att tillverka egna processorer. På vilket sätt menar du att det speglar deras innovationsförmåga? Produkterna kommer börja samspela bättre med varandra säkerligen, men vet inte om det är så jättespännande.

Förklara gärna vad du tror det medför, för jag har lite svårt att förstå varför det blir stort.

Tror att Apple har ganska serösa planer på att ta mer kontroll över hela hårdvarukedjan. Övergången till ARM berodde säkert till stor del på deras relation med intel inte vart direkt problemfri så processorn var ett ganska bra första val. Om Apple lyckas med att tillverka mer eller all sin hårdvara kommer företaget sannolikt ha ännu större potential. Att nå dit lär nog ta ganska många år. Om de verkligen har planer för detta tror jag det kommer ta 10-15 år innan vi är där.
Citera
2020-08-31, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren

Att börja tillverka egna desktop-processorer 2020 är som att starta ett nytt bilmärke. Vi har bara haft AMD och Intel (där AMD endast nyligen blivit attraktiva igen) och ifall övergången blir relativt smärtfri så är det en otrolig bedrift. Apple kommer kunna kontrollera pris, leverans och kompatibilitet på ett helt nytt sätt och även öka intäkterna per såld enhet.

Sedan har Apple insett att hårdvara inte räcker för att fortsätta mot 3 triljoner och man ökar andra sektorer i hög takt. Ett intressant svar som Tim Cook gav i en intervju var att han inte ser att vi ska minnas Apples iPhone i framtiden utan deras innovation inom hälsa.

Nu får man ju ta allt med en nypa salt men det ger en liten inblick i hur företaget vill expandera inom åren som kommer
Senast redigerad av hyperbeast 2020-08-31 kl. 17:58.
Citera
2020-09-01, 02:57
Medlem
Enligt ovan.

Underskatta heller inte institutionella investerare (pensionsfonder etc). Anledningen till att inte Amazon och Apple störtdök under corona kan delvis förklaras med att en stor del av kapitalet ligger hos stora spelare som inte försöker tajma marknaden under ligger långa i bolag som anses ha god tillväxt och potential.

Som småsparare kan det alltså finnas en idé att, åtminstone delvis, ta rygg på institutionella aktörers agerande. Kolla t.ex. på hur dyrt Amazon är per aktie, det påverkar småsparare men inte the big fish (och om det skulle ske en split kan man räkna med flockbeteende hos småsparare).

Var ju ett av argumenten för Apples split, "nå nya investerare" som det så fint heter.
Senast redigerad av Pallot 2020-09-01 kl. 03:00.
Citera
2020-09-01, 21:46
Medlem
Citat:
Enligt ovan.

Underskatta heller inte institutionella investerare (pensionsfonder etc). Anledningen till att inte Amazon och Apple störtdök under corona kan delvis förklaras med att en stor del av kapitalet ligger hos stora spelare som inte försöker tajma marknaden under ligger långa i bolag som anses ha god tillväxt och potential.

Som småsparare kan det alltså finnas en idé att, åtminstone delvis, ta rygg på institutionella aktörers agerande. Kolla t.ex. på hur dyrt Amazon är per aktie, det påverkar småsparare men inte the big fish (och om det skulle ske en split kan man räkna med flockbeteende hos småsparare).

Var ju ett av argumenten för Apples split, "nå nya investerare" som det så fint heter.

Institutionella investerare har sedan länge varit tvungna att äga Apple. Dom lär inte övervikta aktien idag?

Apple kändes snuskigt billig runt PE 10-15 med kraftig tillväxt i ryggen och fantastiska framtidsutsikter. Då blev man kallad okunnig av vissa, Apple skulle ner i dyn likt Nokia eller Facit.. så var det bara.

Nu när aktien handlas till PE40, gått upp 150% på ett år och tillväxttakten saktat in, ser jag en god möjlighet i att skala ner innehavet som växt väl fort senaste tiden och satsa på andra bolag som ser närmast löjligt billiga ut. Dessutom börjar innehavet närma sig 20% vikt i den portföljen där belåningen sker vilket är en gräns för fördelaktig räntenivå.

Ingen direkt dramatik när man som småsparare säljer 25% av ett ten-bagger innehav dock

Edit.. gått över 20% vikt såklart..
Senast redigerad av Som-nam-na 2020-09-01 kl. 21:54.
Citera
2020-09-07, 18:18
Medlem
Nu är det snart dags för iPhone 12. Enligt tradition presenteras den i början av september men det har pratats om att releasedatum är försenat i år, föga förvånande.
Man kan nog anta att dom renders och specs som cirkulerat stämmer rätt så väl.
Apple är hemliga men en del av marknadsföringen är läckorna som ändå hade varit ett faktum.

Under senaste veckan har iaf ryktena gått varma om att i morgon tisdag så kommer Apple uppdatera hemsidan och bjuda in till ett väldigt packat event innehållandes iPhone 12, ny variant av Apple watch(series6?) Ny IPad, och bla hårdvara som var tänkt att släppas redan på WWDC.
Vet inte vad man ska tro om det dock. AirTags? AirPower?

Jon Prosser got his ass on the line here
Citera
2020-09-18, 14:08
Medlem
Samuel332s avatar
Sälja eller hold?
Citera
2020-09-18, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332
Sälja eller hold?
Beror väl lite på vad du köpt dem för. Jag köpte för 127 efter splitten.
Citera
2020-09-20, 14:49
Medlem
Samuel332s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alucard75
Beror väl lite på vad du köpt dem för. Jag köpte för 127 efter splitten.

Detsamma köpte direkt efter splitten. Är nybörjare i trading men AAPL är väl ett säkert kort om man ska investera långsiktigt? Har 11 shares just nu.
Citera
2020-09-20, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332
Detsamma köpte direkt efter splitten. Är nybörjare i trading men AAPL är väl ett säkert kort om man ska investera långsiktigt? Har 11 shares just nu.
Absolut! Dom har flera ben att stå på.
Citera
2020-10-13, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finance404
På tisdag nästa vecka håller Apple i ett event där flera spännande nyheter förväntas presenteras. Så frågan är ifall sannolikheten är stor för uppgång i aktien framöver? https://statisticalfinanceblog.wordp...r-apple-event/

Är ganska säker på att det kommer upplevas lite som ett antiklimax av marknaden eftersom många investerare och spekulanter räknar med airtags och Airpods Studio vilket sannolikt inte presenteras ikväll.

Tror däremot att vi kommer få se:
Nya iPhones
HomePod mini
Wireless Charger

En möjlighet är att de visar upp Airtags men att den inte är redo för leverans förens om några månader.

Äger Apple långsiktigt men har ändå sålt av 30 procent av innehavet och behållt resten. Gjorde det igår efter rusningen, och tänker köpa in mig igen efter eventet vid lämpligt tillfälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in