Citat:
Ursprungligen postat av
Caparzo
Märkligheter och irrelevanta jämförelser får stå för dig, ditt inlägg jag nyss citerade är ett exempel där du börjar dilla om troll. Villfarelse är att dra det långt. Snarare handlar det om att veta signa egna begränsningar. Dels är det ett snabbrörlig teknikbolag. Utöver det, är det usas mest bevakade bolag. Hundratals analytiker sitter och bevakar bolaget. Hur du då ska kunna få en edge är för mig ofattbart. Vad har du som the smart money inte har?
Jag skapar mig en bild av läget, men ibland har personer uttryckt sig på ett bra sätt, så varför inte låna formuleringen? Din investeringen gick upp, grattis, min anledning till att jag inte köpte gäller fortfarande. Att med facit i hand granska något är enkelt och även en blind höna hittar ett korn ibland.
Med potential menar jag givetvis om företaget går bra. Apples värde om fem år kan vara allt ifrån en bråkdel av dagens värde till mångdubbling. Aktien är en lös kanon och jag kan inte ens avgöra vilket spann de befinner sig i. Om säg 5 år kommer hälften av omsättningen komma från helt nya produkter. Hur du i ett sådant företag kan vara säker på att det ska bli en bra investering har jag svårt att fatta.
Den tidigare jämförelsen med Nokia får stå för dig, den har du att äta upp och om möjligt förstå innebörden av.
Kanske undviker du media såpass att du inte sett all villfarelse och troll som spått Apples undergång kvartal efter kvartal? Påpekar igen att jag inte pekade på dig som ett troll. På min heder, tro det eller ej.
Vad har jag som inte smart money har? Det mesta skulle jag tro. Framförallt är jag en liten spelare som inte behöver bry mig om the law of large size.
Vad hade smart money när Apple gick under 400 dolores tror du? Har du kollat optionshandeln i Apple?
Har du sett Apples återköpsprogram på dessa nivåer? Hört talas om Buffets rekommendation till Jobbs att just återköpa aktier om han anser att aktien är billig?
Är det du som företräder the smart money?
Du pratade om apples värde om fem år för flera år sedan, du antog även att apples iphone aldrig skulle kunna bli en hit i fattiga Kina.
Är det alltid bara att slänga fram att folk inte kan spå framtiden de kommande fem åren när man haft fel de senaste fem? Krydda med lite citat från sina hjältar och sedan är man hemma.. man är Munger.
Aktien lever sitt eget liv, helt rätt. Men varför?
En intelligent värdeinvesterare som dig själv ska väl kunna tänka sig fram själv emellanåt?
Vill påpeka att jag inte pratat mångdublingar eller några riktkurser men jag håller för troligt att vi ägare kommer åtnjuta en högre dividend och troligen en expansion i återköpsprogrammet.