2011-01-13, 19:54
Medlem
Har köpt en köksmaskin (Kenwood KM260) till min mor. Maskinen ser gedigen ut med 600 W motor och en 4,3 liters stor skål som ser ut att rymma tillräckligt mkt för hennes behov. Dock står det "500 g max mjölmängd" när man öppnar kartongen och kollar i manualen. Det känns ju löjligt lite, blir väl knappt en limpa?

Morsan bakar alltid jäsdegar med typ tredubbla mängden och vågar inte ens använda maskinen pga detta, hon har dessutom haft mycket större degar i sin förra 35 år gamla maskin (också Kenwood) i precis samma storlek som denna nya.

Sen kollar jag på nätet och hittar där maskiner (Kenwood KM616) med 800 W motor och max mjölmängd för jäsdegar på hela 2,5 liter. Hur kan det variera så mycket, hur kan en motor som bara är en tredjedel starkare klara av mjölmängder som är hela fem gånger större? Har även sett en Kitchen Aid Artisan 5KSM150PS som är 300 W men som ändå ska klara 1,2 kg mjöl.

Ni som har köksmaskiner, vad är er erfarenhet av maximala mjölmängden? Är köksmaskiner verkligen klenare nu än förr, eller kan man ta begränsningen med en nypa salt?
Senast redigerad av Max Seaman 2011-01-13 kl. 20:06.
Citera
2011-01-13, 20:33
Medlem
Du får vad du betalar för och effekt är inte allt. Den måste ha en rejält bygg utväxling av kraftmomentet vilket billigare maskiner saknar.
Citera
2011-01-13, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Aladdin-
Du får vad du betalar för och effekt är inte allt. Den måste ha en rejält bygg utväxling av kraftmomentet vilket billigare maskiner saknar.

Så det är alltså allmänt accepterat att Kenwood tillverkar sämre produkter nu än för 35 år sedan? Då får väl morsan fortsätta med sin 400W och 35 år gamla brungula Kenwood istället, jag tycker det låter helt patetiskt. Och jag tycker att 1700 spänn är tillräckligt mycket pengar för att man ska kunna baka mer än typ fem bullar i taget. Jag känner mig lurad då det specifikt stod på elgigantens hemsida att denna modell var "kraftfull".
Senast redigerad av Max Seaman 2011-01-13 kl. 21:24.
Citera
2011-01-13, 21:34
Medlem
Luftiss avatar
Varför köpte du en ny maskin till din mor när hon redan hade en som var kickass?
Citera
2011-01-13, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftis
Varför köpte du en ny maskin till din mor när hon redan hade en som var kickass?
För att det inte finns någon skål som passar till den gamla (borttappad) så man får stå och hålla i skålen under hela tiden maskinen används. Plus att den är skitful.

Men seriöst, visst måste man kunna ha degar med mycket mer än 500g vetemjöl (minst 1,5 kg) om man bara använder den vanliga degkroken? Den kroken är ju så tunn att den knappt utgör något motstånd?
Senast redigerad av Max Seaman 2011-01-13 kl. 22:52.
Citera
2011-01-13, 23:06
Medlem
Återigen, det är ju helt sjukt hur ALLA andra tekniska innovationer blir bättre och bättre med åren medan köksmaskiner verkar bli sämre och sämre?? Eller är tillverkaren så rädd att bli stämd nu för tiden att de anger för låg kapacitet i manualen?

"600 watts kraftfull köksmaskin"
"Underlätta matlagning, mixing och degknådning med Kenwoods kraftfulla köksmaskin."

...Elgiganten kanske borde kalla den KRAFTLÖS istället? Beskrivningen "kraftfull" kallar jag ren lögn av Elgiganten om maskinen inte pallar mer än 500 gram mjöl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in