• 38 180 online
  • 1 134 974 medlemmar
  • 58 837 018 inlägg
2011-01-13, 18:53
Medlem
Hur ser man, på en liten halvtaskig bild, vad som är vad under motorhuven?

Bromsvätskan har jag förstått oftast sitter i närheten av bromspedalerna och kylarvätskan har i regel ( förhoppningsvis) synlig ledning till kylargrillen (och batteri och oljesticka och liknande saker är ju helt självklara), men i övrigt har jag svårt att hänga med. På nära håll ser man ju förstås markeringarna på locken men på en liten bild tycker jag inte alls att sådant att självklart.

Finns det några teoretiseringar för hur man ska känna igen sakerna?
Citera
2011-01-13, 19:02
Medlem
Man köper ett par x-ray-brillor
Citera
2011-01-13, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GutiHAZ
Man köper ett par x-ray-brillor

Och om det inte hjälper?
Citera
2011-01-13, 19:54
Medlem
co3ras avatar
Det finns väl inga standardutseenden på några av dessa grejer, men ofta kan man känna igen t.ex spolarvätskan på att locket ofta är blått. Jag tror dock inte alla bilmärken kör på samma färger eller dylikt.

Man får helt enkelt försöka titta lite närmare, får man fråga vad syftet är med att se det på en liten bild?
Citera
2011-01-13, 20:01
Medlem
Lusläs instruktionsboken.
Citera
2011-01-13, 20:18
Medlem
På teoriprov är det som jag förstått det helt nödvändigt att kunna känna igen innehållet under motorhuven på en liten bild. De frågorna finns med på i princip alla "testprov" (Bonniers, TEO mfl) och jag får fel varenda gång.
Citera
2011-01-13, 20:47
Medlem
co3ras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkismedlök
På teoriprov är det som jag förstått det helt nödvändigt att kunna känna igen innehållet under motorhuven på en liten bild. De frågorna finns med på i princip alla "testprov" (Bonniers, TEO mfl) och jag får fel varenda gång.
Tog mig en titt i körkortsboken, och i den kan jag heller inte finna något om de ska ha nån specifik färg eller så. Det enda man kan urskilja dem på är symbolerna på locken.

Jag fick inte en enda fråga om detta på uppskrivningen, men dem bilderna som man såg lite sämre på under provet gick klicka på en punkt så zoomades denna in, så tror inte det borde vara några problem.

Vet ej hur det är i andra program än dem som körskolan har...
Citera
2011-01-13, 21:33
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkismedlök
Hur ser man, på en liten halvtaskig bild, vad som är vad under motorhuven?

Bromsvätskan har jag förstått oftast sitter i närheten av bromspedalerna och kylarvätskan har i regel ( förhoppningsvis) synlig ledning till kylargrillen (och batteri och oljesticka och liknande saker är ju helt självklara), men i övrigt har jag svårt att hänga med. På nära håll ser man ju förstås markeringarna på locken men på en liten bild tycker jag inte alls att sådant att självklart.

Finns det några teoretiseringar för hur man ska känna igen sakerna?
Jag tycker du svarade ganska bra bra på frågan själv. Det kan vara lite knepigt att se på en del bilder, men ofta ges ju ledtrådar i frågorna. Så tänk bara lite logiskt så fixar det sig.
Citera
2011-01-13, 21:57
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Jag tycker du svarade ganska bra bra på frågan själv. Det kan vara lite knepigt att se på en del bilder, men ofta ges ju ledtrådar i frågorna. Så tänk bara lite logiskt så fixar det sig.

Detta är viktig kunskap för dig som bilägare/bilförare oavsett om du haer eller avser att skaffa körkort!

Det handlar om färger och symboler! Blått är förbrukningssaker som. exempelvis spolarvätska, och där finns symbolen som ser ut som en fontän. Sedan så måste du med ögon och omdömme avgöra sjäv vad som är vad.....! MEN, du ser ju vart motorn sitter, så oljestickan hittar du lätt - liksom oljelocket uppe på ventilkåpan! Sedan har du, beroende på bil ett antal olika påfylningsställen: oftast sitter bromsvärskebehållaren nära kupén, och ofta på förarsidan. Kylaren är uppenbar - och du kan följa slangen till ev. expansionstank! Sedan kan det ju finnad en servo-styrnings-oljebehållare, men den kan du hitta med uteslutningsmetoden... Tja det var väl det mesta.... Såvida du inte kör automat, för då kan ev. även den oljestickan sticka upp i motorrummet...
Citera
2011-01-18, 00:17
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Bromsvätskebehållaren sitter högre upp än pedalerna och är jättelätt att känna igen. Stick in huvudet under ratten så ser du att från pedalgummit går ett "järn" snett uppåt och trycker på en pinne. Den pinnen går igenom väggen till motorrummet och sitter i vacumservon (nu tittar du in i motorrummet och ser en rund plåtbehållare, antagligen svart, som är tjockare än en freesbee men tunnare än en salladsskål belägen rakt framför ratten). En gjuten metallsak (huvudcylindern) sitter i sin tur på vacumservon och pekar rakt framåt, och uppe på den är en plastbehållare för bromsvätskan.
Just så ser det alltid ut.

Enklare uttryckt, kolla på symbolerna på locken. De är rätt logiska.
Tror inte det är krav på att du är jättesnabb, ta det lugnt så du får en bra koll.
Citera
2011-01-18, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Detta är viktig kunskap för dig som bilägare/bilförare oavsett om du haer eller avser att skaffa körkort!

Det handlar om färger och symboler! Blått är förbrukningssaker som. exempelvis spolarvätska, och där finns symbolen som ser ut som en fontän. Sedan så måste du med ögon och omdömme avgöra sjäv vad som är vad.....! MEN, du ser ju vart motorn sitter, så oljestickan hittar du lätt - liksom oljelocket uppe på ventilkåpan! Sedan har du, beroende på bil ett antal olika påfylningsställen: oftast sitter bromsvärskebehållaren nära kupén, och ofta på förarsidan. Kylaren är uppenbar - och du kan följa slangen till ev. expansionstank! Sedan kan det ju finnad en servo-styrnings-oljebehållare, men den kan du hitta med uteslutningsmetoden... Tja det var väl det mesta.... Såvida du inte kör automat, för då kan ev. även den oljestickan sticka upp i motorrummet...
Blått är inte direkt ovanligt på locket till expansionskärlet, och kylarvätska är inte direkt någon förbrukningsvara.
Citera