2013-01-05, 19:01
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eight8t8
Hade kungen framstått som det minsta begåvad hade jag kunnat aceptera att det kostar oss en slant att hålla oss med ett kungahus i Sverige.
Men..han visar ju gång på gång på gång att han är ett tragiskt stolpskott utan minsta karisma, och verkar helt puckad. Hans svärson som drillats in i sina representativa plikter under relativt kort tid har ju fattat galoppen, och gör en mycket bättre insats än CG nånsin gjort. Det måste han väl själv inse?
Det enda rimliga är att han kliver åt sidan, sen kan han hålla på och vända blad ostört med sina kaffeflickor, och tyskan kan dra till Brasilien och tighta till sig ännu mer. Good riddance!

Jo men nu är Knugen fostrad "sedan barnsben" i rollen. Liksom Hakan. Av någon anledning anses det som oerhört viktigt, kanske för att det anses vara svårt att vara regent. Av någon annan anledning, för samma anledning kan det inte vara, behöver Njuren inte alls samma långa inskolning i rollen som kunglighet.

Jag vet inte. Kanske beror det från person till person. Men visst är det intressant att se att Njuren efter ett par få års träning håller ett bättre tal på bröllopet än Knugen som övat i sextio år.
Citera
2013-01-05, 20:21
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Så du menar alltså att du är övertygad om att Knugen jobbar arschlet av sig, men du har ingen aning om vad det är han gör. Förutom att vara statschef. Till namnet vill säga. Måste säga att du inte är särskilt överygande.

Det är inte så lätt att se vad Du menar med Din vulgära beskrivning av kungens arbetsbörda, men jag är övertygad om att hans uppgifter kräver mer än en ordinär 40-timmarsvecka i tid, och avsevärt mer än de flesta arbeten i engagemang.
Citera
2013-01-05, 20:26
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag tycker att alla kungahus skall avskaffas. Jag förstår inte varför vi ska betala för det. Ger inte mig speciellt mycket att läsa om deras bröllop och nya bebisar. Det är ju mest det som det brukar handla om. Precis som vanligt skvaller om vilka kändisar som helst. Så vad får jag för dessa miljoner? Ingenting som jag vill se eller höra talas om.
Sen tycker jag också att monarkin är en negativ kulturell symbol. Den påminner ju oss om medeltida feodala och helt odemokratiska samhällen. Varför skall detta hyllas och bevaras? Det finns ingen anledning att bevara detta. Tvärtom skulle vi ju faktiskt kunna göra ett episkt kulturellt avtryck i historien genom att helt enkelt avskaffa det sista som finns kvar från feodalismen. Statsministern kan få bli president i stället och ta över slottet. På demokratiska och rättvisa grunder. En rojalist är en feodalistkramare och det ligger väldigt nära fascismen när man vill hylla och bevara antidemokatiska institutioner. Tycker faktiskt att det är lite skrämmande och otäckt att sådana åsikter lever och frodas i det moderna Sverige. Och att det är sorgligt med all okunskap och historielöshet!

Du har ytterst dimmiga begrepp om hur monarkin fungerar och hur dess utveckling sett ut. Uppenbarligen har Du ingen aning om kampen mellan Kronan och högadeln om makten, där kungen och bönderna ofta fann varandra för ömsesidig nytta, gentemot högadelns maktanspråk.

I ett land som var verkligt feodalt, Frankrike, så räddade kungarna landets sammanhållning genom att allt efterhand manövrera ut högadeln, innan landet helt sönderföll i småbitar. Om något, skall man snarast se kungen som en symbol för landets kamp för sammanhållning och endräkt.

Fö övrigt kan det kanske roa Dig att begrunda att i nazisternas Tyskland gjordes inga försök att restaurera monarkin, och ex-kejsaren var för övrigt emot nazisterna. I Spanien har den restaurerade monarkin räddat Spanien från fascismen.
Citera
2013-01-05, 20:36
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Jo men nu är Knugen fostrad "sedan barnsben" i rollen. Liksom Hakan. Av någon anledning anses det som oerhört viktigt, kanske för att det anses vara svårt att vara regent. Av någon annan anledning, för samma anledning kan det inte vara, behöver Njuren inte alls samma långa inskolning i rollen som kunglighet.

Jag vet inte. Kanske beror det från person till person. Men visst är det intressant att se att Njuren efter ett par få års träning håller ett bättre tal på bröllopet än Knugen som övat i sextio år.

Du bortser helt bekvämt från att det måste finnas en kunglig miljö att tränas in i. Det går givetvis inte att lära "kunglighet" till vem som helst, av vem som helst och i vilken miljö som helt. Det blir inga kungligheter på ABF i Skärholmen.
Citera
2013-01-05, 20:44
Medlem
Dolgtrases avatar
Citat:
http://www.kungahuset.se/kalender/hmkonungcarlxvigustaf.4.7d567ccd12609a2858d8000309 6.html

Driver du med oss? Du länkar till Kungahusets kalender som uttryckligen presenterar ”ett urval av de officiella programpunkterna”.

Begriper du verkligen inte att Kungahusets organisation, precis som en statlig eller kommunal myndighet, bedriver mängder av administrativt arbete? Tror du att de presenterar alla möten och all planering inför kommande arrangemang inom näringsliv och kulturhändelser med mera, med mera på nätet? Fattar du verkligen inte att de officiella programpunkterna, statsbesöken, informationskonseljerna, och deltataganden vid allehanda välgörenhetsarrangemang, idrottsevenemang och mycket annat föregås av rigorösa förberedelser? Eller att den viktigaste personen, det vill säga statschefen, självklart deltar i detta arbete? Med största sannolikhet har han otaliga möten varje vecka med olika avdelningar inom Hovstaternas organisation. Bara presshanteringen borde kräva ett möte i veckan.

Nej, jag vet inga detaljer om timmar och minuter hit eller dit. Men du, du vet uppenbarligen ännu mindre. Hur mycket trams kan du egentligen spy ur dig? Försök att skärpa till dig någon gång! Vill du gå vidare med din undersökning så har jag redan gett förslag på vilka du ska kontakta.
Senast redigerad av Dolgtrase 2013-01-05 kl. 20:53. Anledning: Rättstavning.
Citera
2013-01-05, 20:53
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolgtrase
Driver du med oss? Du länkar till Kungahusets kalender som uttryckligen presenterar ”ett urval av de officiella programpunkterna”.

Begriper du verkligen inte att Kungahusets organisation, precis som en statlig eller kommunal myndighet, bedriver mängder av administrativt arbete? Tror du att de presenterar alla möten och all planering inför kommande arrangemang inom näringsliv och kulturhändelser med mera, med mera på nätet? Fattar du verkligen inte att de officiella programpunkterna, statsbesöken, informationskonseljerna, och deltatagandena vid allehanda välgörenhetsarrangemang, idrottsevenemang och mycket annat föregås av rigorösa förberedelser? Eller att den viktigaste personen, det vill säga statschefen, självklart deltar i detta arbete? Med största sannolikhet har han otaliga möten varje vecka med olika avdelningar inom Hovstaternas organisation. Bara presshanteringen borde kräva ett möte i veckan.

Nej, jag vet inga detaljer om timmar och minuter hit eller dit. Men du, du vet uppenbarligen ännu mindre. Hur mycket trams kan du egentligen spy ur dig? Försök att skärpa till dig någon gång! Vill du gå vidare med din undersökning så har jag redan gett förslag på vilka du ska kontakta.

Jag tror inte att JHEL inser att det inte är kungens detaljerade dagsprogram han ser på hemsidan. Full av förundran sitter han och begriper inte hur kungen överlever, ty inte en enda reguljär frukost eller lunch är inlagd i schemat.

Det är ju denna oförmåga att begripa hur väsentliga saker fungerar i samhället, både i stort och i smått, som gör att republikanerna med ogrundat självförtroende kan skrika om allt de tror på - likt en Håkan Juholt. Samtidigt är detta en källa till stor tröst och glädje för oss som uppskattar den monarkiska samhällsmodellen - republikanerna kommer ju bara med skrän och aldrig med konkreta förslag.
Citera
2013-01-05, 22:18
Medlem
FnurrHas avatar
Uppenbarligen så...
Citat:
Ursprungligen postat av Dolgtrase
Driver du med oss? ...
...driver du med oss. Var har du just denna informationen om att Knugen sitter i diverse möten gällande planeringen??
Var det denna pressavdelning som Knugen hade långa samtal med före sin underbara presskonferens med anledning av Knugens snedsteg?? Vi vänder bladet å går vidare Din skönmålning av Knugen är skrattretande. Knugen klarar knappt av att formulera sig i ord. Han är även dyslektisk. Knugen är dokumenterad helst på krogen eller på Rivieran. Men det har du rätt i, han klarar av att klippa ett rött band
Citera
2013-01-05, 22:34
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är inte så lätt att se vad Du menar med Din vulgära beskrivning av kungens arbetsbörda, men jag är övertygad om att hans uppgifter kräver mer än en ordinär 40-timmarsvecka i tid, och avsevärt mer än de flesta arbeten i engagemang.

Med tanke på att officiellt håller sig med semester betydligt längre än vanligt hederligt. Sen kan du få sitta och vara hur övertygad som helst, det är i alla fall inget som syns vare sig i hans kalender eller gärning.
Citera
2013-01-05, 22:36
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Du bortser helt bekvämt från att det måste finnas en kunglig miljö att tränas in i. Det går givetvis inte att lära "kunglighet" till vem som helst, av vem som helst och i vilken miljö som helt. Det blir inga kungligheter på ABF i Skärholmen.

Men varför ska vi i så fall avla fram statschefen när det inte går att lära ut kungligt manér till vem som helst?
Citera
2013-01-05, 23:23
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Men varför ska vi i så fall avla fram statschefen när det inte går att lära ut kungligt manér till vem som helst?

Av skäl som jag redovisat ett otal gånger, t ex kontinuitet, historiska band, ett välfungerande styrelseskick osv. Frågan är istället den gamla vanliga - hur skulle Republiken Sverige se ut?
Citera
2013-01-05, 23:42
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Av skäl som jag redovisat ett otal gånger, t ex kontinuitet, historiska band, ett välfungerande styrelseskick osv. Frågan är istället den gamla vanliga - hur skulle Republiken Sverige se ut?

Nu är ämnet apanaget och kungahuset. Jag påpekar upprepade gånger att vi inte ser statschefen arbeta och göra skäl för apanaget, utan enligt dig förlita oss på Dolgtrases fromma förhoppning att han faktiskt arbetar.
Citera
2013-01-05, 23:45
Medlem
Dolgtrases avatar
Citat:
Jag tror inte att JHEL inser att det inte är kungens detaljerade dagsprogram han ser på hemsidan. Full av förundran sitter han och begriper inte hur kungen överlever, ty inte en enda reguljär frukost eller lunch är inlagd i schemat.

Det är ju denna oförmåga att begripa hur väsentliga saker fungerar i samhället, både i stort och i smått, som gör att republikanerna med ogrundat självförtroende kan skrika om allt de tror på - likt en Håkan Juholt. Samtidigt är detta en källa till stor tröst och glädje för oss som uppskattar den monarkiska samhällsmodellen - republikanerna kommer ju bara med skrän och aldrig med konkreta förslag.

Som för att bekräfta det fetade dök FnurrHa upp i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
Uppenbarligen så......driver du med oss. Var har du just denna informationen om att Knugen sitter i diverse möten gällande planeringen??
Var det denna pressavdelning som Knugen hade långa samtal med före sin underbara presskonferens med anledning av Knugens snedsteg?? Vi vänder bladet å går vidare Din skönmålning av Knugen är skrattretande. Knugen klarar knappt av att formulera sig i ord. Han är även dyslektisk. Knugen är dokumenterad helst på krogen eller på Rivieran. Men det har du rätt i, han klarar av att klippa ett rött band

Man tror att det inte kan bli värre. Då dyker du upp, skrivande ”Knugen” så mycket du bara kan, och dessutom hackar du på kungen för att han har dyslexi.

Vem som helst med minsta gnutta erfarenhet – ja, det räcker egentligen med sunt förnuft – begriper att saker inte bara händer av sig självt inom en sådan förvaltning som hovet. Nästan alla förstår att statschefen självklart är delaktig.

Tack för att du bidrar till att befästa bilden av er ligamedlemmar som de osympatiska tramsare ni faktiskt är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in