Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag tycker att alla kungahus skall avskaffas. Jag förstår inte varför vi ska betala för det. Ger inte mig speciellt mycket att läsa om deras bröllop och nya bebisar. Det är ju mest det som det brukar handla om. Precis som vanligt skvaller om vilka kändisar som helst. Så vad får jag för dessa miljoner? Ingenting som jag vill se eller höra talas om.
Sen tycker jag också att monarkin är en negativ kulturell symbol. Den påminner ju oss om medeltida feodala och helt odemokratiska samhällen. Varför skall detta hyllas och bevaras? Det finns ingen anledning att bevara detta. Tvärtom skulle vi ju faktiskt kunna göra ett episkt kulturellt avtryck i historien genom att helt enkelt avskaffa det sista som finns kvar från feodalismen. Statsministern kan få bli president i stället och ta över slottet. På demokratiska och rättvisa grunder. En rojalist är en feodalistkramare och det ligger väldigt nära fascismen när man vill hylla och bevara antidemokatiska institutioner. Tycker faktiskt att det är lite skrämmande och otäckt att sådana åsikter lever och frodas i det moderna Sverige. Och att det är sorgligt med all okunskap och historielöshet!
Du har ytterst dimmiga begrepp om hur monarkin fungerar och hur dess utveckling sett ut. Uppenbarligen har Du ingen aning om kampen mellan Kronan och högadeln om makten, där kungen och bönderna ofta fann varandra för ömsesidig nytta, gentemot högadelns maktanspråk.
I ett land som var verkligt feodalt, Frankrike, så räddade kungarna landets sammanhållning genom att allt efterhand manövrera ut högadeln, innan landet helt sönderföll i småbitar. Om något, skall man snarast se kungen som en symbol för landets kamp för sammanhållning och endräkt.
Fö övrigt kan det kanske roa Dig att begrunda att i nazisternas Tyskland gjordes inga försök att restaurera monarkin, och ex-kejsaren var för övrigt emot nazisterna. I Spanien har den restaurerade monarkin räddat Spanien från fascismen.