• 1
  • 2
2011-01-12, 11:50
Medlem
1772s avatar
Som en som alltid sett sig som vnligt instlld till libertarianism s finner jag det hr med elbolag ganska problematiskt.
Idn r god, men resultatet av avregleringen har inte blivit den fria marknad som efterstrvats.
Och det ligger ju lite i dess natur; man anvnder sig av en begrnsad infrastruktur i form av kraftbolag som gs av ngon (inte sllan ett konkurrerande bolag).

Vad tycker herrskapet?

http://www.e24.se/analys/revoltera-m...n_2542875.e24?

Citat:
Den svenska elmarknaden r ett skmt, ett mycket cyniskt skmt. Vattenfalls, Fortums och Eons dominans har skapat ett oligopol som satt elmarknaden ur spel.

Insynen i prisbildningen r nstan obefintlig. Den som producerar den dyraste efterfrgade elen bestmmer priset vilket gr det ekonomiskt rationellt att producera s lite el att efterfrgan driver upp priset.

De tre stora eljttarna samger krnkraftverken, vilket innebr att ingen ensam blir lidande nr de str stilla, och de str stilla i betydligt strre utstrckning n i andra lnder.

Den hr utsugningen har inte bara skett med vra politikers tysta samtycke utan svl hger- som vnsterregeringar har hejat p utvecklingen. De har frstrkt den vldsamma kostnadskningen fr hushllen genom extra skatteplagor som utslppsrtter och koldioxidskatt.

Dessutom betalar vi moms p el vilket innebr att statens inkomster kar p vr bekostnad ju mer elpriset stiger. Internationalens fjrde strof om det statliga skattefrtrycket har aldrig knts s aktuell som nu.

Vi svenskar har frvandlats till frusna trlar under den allians som uppsttt mellan staten och eljttarna. Var det verkligen mlet med den svenska vlfrdsstaten?

Situationen pminner onekligen om medeltidens hrdhnta fogdar som p kronans uppdrag sktte skatteindrivningen och oftast sg till att mest berika sig sjlva.

Men den strsta fogden r statliga Vattenfall, vrt eget bolag, som enbart under fjolrets nio frsta mnader gjorde en rrelsevinst p 25 miljarder kronor.

Visserligen verkar Vattenfall lngt utanfr landets grnser men utgr man frn att det r det svenska folkets bolag r det ett verskott som kan anvndas till lgre vinster.

Istllet betalade Vattenfall, enligt rsredovisningen, ut en kvarts miljard kronor i lner till koncernens hgsta chefer under 2009. I stllet har koncernens som ml att avkastningen p det egna kapitalet ska uppg till 15 procent, ungefr tio gnger mer n den riskfria rntan.

Och nr frre Vattenfallchefen Lars G. Josefsson i sin iver att leka europeisk hrfrare p nringslivsarenan pantsatte hela bolaget stlldes han inte till svars av garen utan belnades med en mngmiljonfallskrm. Inte undra p att det knappt finns en bild p den svenska elmarknadens superfogde utan ett brett leende.

Att utlndska elbolag som Eon och Fortum suger ut oss m vara svrt att angripa, de r ju i sin fulla rtt, men att folkets eget Vattenfall leder processen r svrare att acceptera.

Frgan r bara hur man ska revoltera mot dessa orttfrdigheter i dagens Sverige. Om alla Vattenfalls kunder struntar i att betala elrkningen i februari s kommer bde politiker och elbolaget till slut frst vidden av missnjet.

Men i dagens vlordnade samhlle r det tyvrr svrare att revoltera mot orttfrdigheter n det var i 1600-talets Vrend, som i Vilhelm Mobergs roman Rid i natt.

Det finns en uppenbar risk att den stora vinnaren p en sdan revolt skulle bli Vattenfall sjlvt som hstar in bde pminnelse- och straffavgifter i miljardklassen. Och drefter inkassobolag som Intrum Justitia.
Citera
2011-01-12, 12:19
Medlem
Tlagnojs avatar
Hller fullstndigt med i att avregleringen av elmarknaden r totalt misslyckad. Istllet fr att avreglera den s delade man upp den i monopol p olika niver i logistikkedjan, lite likt jrnvgen. I toppen lmnade man en bunt statliga fretag som handlar p vrldens skummaste brs, Nordpool (hgsta pris gller wtf?).
Citera
2011-01-12, 12:24
Medlem
Det hr verkar vara ett problem helt skapat av staten, och d speciellt genom att de hindrar folk frn att utka produktionen av el - oanvnda lvar fr inte anvndas fr vattenkraft och det verkar inte alls vara tilltet att skapa nya krnkraftverk i Sverige. Uppenbarligen skall det finnas en vldigt hg vinstmarginal p krnkraftverk just nu, men staten hindrar folk frn att starta fler, vilket skulle kat utbudet och drmed minskat priset.

Utver det ger staten stamntet (inte konkurrensutsatt) och tar ut mer n hlften av elpriset i skatt.

Info taget frn detta vlskrivna blogginlgg. Dennes diskussion om "avregleringen":

Citat:
Ursprungligen postat av Sloped Curve
Problemet med detta resonemang r att elmarknaden aldrig har avreglerats. Avreglering r visserligen en term som nufrtiden kan betyda rtt mycket olika saker, men inte i ngon av betydelserna r det en relevant term fr att beskriva frndringarna av lagar och regleringar som styr elmarknaden. Dremot har det genomfrts en omreglering som dramatiskt ndrade spelreglerna p elmarknaden. Denna omreglering innebar fr vissa delar av elmarknaden fler och hrdare regleringar och i vissa andra mer tilltande regleringar.

Det fr konsumenten kanske mest synliga resultatet om omregleringen har varit att man fritt kan vlja vilket elbolag man ska kpa elen av. Det r kanske ocks denna reform fr att konkurrensutstta en liten del av elmarknaden som gjort att ordet avreglering i hg grad accepteras fr att beskriva frndringen av elmarknaden.

Viktigt att frst r dock att ven om ngorlunda fri konkurrens nu rder inom sjlva elhandeln, s r denna del en nstan frsvinnande liten del av den totala kostnaden fr el fr en konsument.

En artikel, skriven av tv professorer i ekonomi, tillgger att priset ven gtt upp tack vare de kade restriktionerna p koldioxid-produktionen (utslppsrttigheterna).
Citera
2011-01-12, 12:31
Medlem
Svizzeras avatar
problemet r ju att inte vem som helst kan starta elbolag och brja dumpa priserna. lgg till krngliga regler, mycket byrkrati och en massa avgifter i frbindelse med en dligt fungerande marknad. det r lika frnunftigt som att privatisera vattenledningar eller vgar.

annars r jag fr liberalisering i strsta mjliga mn, tex. lkemedel och alkohol. men nr det gller strm, vatten, skola och polisvsende tycker jag att staten gr bst i att driva dessa inrttningar och/eller service.
Senast redigerad av Svizzera 2011-01-12 kl. 12:51.
Citera
2011-01-12, 12:39
Medlem
1772s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
Det hr verkar vara ett problem helt skapat av staten, och d speciellt genom att de hindrar folk frn att utka produktionen av el - oanvnda lvar fr inte anvndas fr vattenkraft och det verkar inte alls vara tilltet att skapa nya krnkraftverk i Sverige. Uppenbarligen skall det finnas en vldigt hg vinstmarginal p krnkraftverk just nu, men staten hindrar folk frn att starta fler, vilket skulle kat utbudet och drmed minskat priset.

Utver det ger staten stamntet (inte konkurrensutsatt) och tar ut mer n hlften av elpriset i skatt.

Info taget frn detta vlskrivna blogginlgg. Dennes diskussion om "avregleringen":

En artikel, skriven av tv professorer i ekonomi, tillgger att priset ven gtt upp tack vare de kade restriktionerna p koldioxid-produktionen (utslppsrttigheterna).

Men om vi bortser ifrn att folk sjlva ska f bygga lvkraftverk eller krnkraftverk; gr det att f systemet att funka?
Citera
2011-01-12, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
problemet r ju att inte vem som helst kan starta elbolag och brja dumpa priserna. lgg till krngliga regler, mycket byrkrati och en massa avgifter i frbindelse med en dligt fungerande marknad. det r lika frnunftigt som att privatisera vattenledningar eller vgar.

annars r jag fr liberalisering i strtsa mjliga mn, tex. lkemedel och alkohol. men nr det gller strm, vatten, skola och polisvsende tycker jag att staten gr bst i att driva dessa inrttningar och/eller service.

Jag r ngot frvnad ver att du anser att staten skall skta elproduktionen, nr du ser att det r tack vare statliga regleringar som ger hga priser. Varfr skulle staten kunna producera energin (vilket de redan gr till viss del) p ett effektivt stt, nr de inte kan reglera marknaden p ett effektivt stt?

Annars, om du har ngra bra argument fr att staten r bttre p att skta vatten och skola samt polisvsende n fri konkurrens skulle jag grna vilja ta del av dem.
Senast redigerad av daemon3.14 2011-01-12 kl. 12:48.
Citera
2011-01-12, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1772
Men om vi bortser ifrn att folk sjlva ska f bygga lvkraftverk eller krnkraftverk; gr det att f systemet att funka?

Som jag har frsttt det s r dessa de billigaste stten att producera el, s nej. Annars, jag antar att du med "funka" menar "f ner priserna". Allts, om staten inte gr ngot annat (som att snka skatterna), kommer priserna att frbli hga, och att ka utbudet r det enklaste och bsta sttet fr att gra det.
Citera
2011-01-12, 13:07
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Jag r ngot frvnad ver att du anser att staten skall skta elproduktionen, nr du ser att det r tack vare statliga regleringar som ger hga priser. Varfr skulle staten kunna producera energin (vilket de redan gr till viss del) p ett effektivt stt, nr de inte kan reglera marknaden p ett effektivt stt?

Annars, om du har ngra bra argument fr att staten r bttre p att skta vatten och skola samt polisvsende n fri konkurrens skulle jag grna vilja ta del av dem.

vem som skter elproduktionen r strunt samma, dr har jag ingenting alls emot att privata aktrer producerar el genom exempelvis solarceller eller vindkraft. men jag tycker att elledningarna och rkningarna ska komma frn kommunala eller regionala elverk. de r nrmare kunderna och knner ven i stor grad till topografin, var ledningarna gr och var problem kan uppkomma vid ex. storm utan att behva ska p kartor o.s.v.. ett kommunalt elbolag som inte drivs av vinstintresse kan erbjuda lgre priser n ett privat bolag som mste kunna ge utdelningar till aktiegarna.

jag anser att den viktigaste servicen i samhllet som el, vatten, skola, polis eller brandkr ska sktas offentligt, men resten ssom bostder, alkoholbutiker o.s.v. ska givetvis sktas av privata aktrer. detta inte fr att jag tror att det offentliga gr det bttre, utan fr att alla mste ha tillgng till sker och billig el, vatten, skola, brandkr o.s.v.. ju mindre staten behver blanda sig i, desto bttre. men innan avregleringen av elmarknaden fungerade saker och ting mycket bttre till ett billigare pris fr konsumenten. mnga lnder som inte avreglerat elmarknaden (annars marknadsekonomier) har heller inga planer p att avreglera ytterligare.
Citera
2011-01-12, 14:25
Medlem
Lexzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
. men jag tycker att elledningarna och rkningarna ska komma frn kommunala eller regionala elverk. de r nrmare kunderna och knner ven i stor grad till topografin, var ledningarna gr och var problem kan uppkomma vid ex. storm utan att behva ska p kartor o.s.v..
Privata bolag r allts helt inkapabla att knna till ett omrde?
r det s fort bolaget blir kommunalt som denna magiska kunskap uppstr eller r det ngot som kommunalare r fdda med?

Citat:
ett kommunalt elbolag som inte drivs av vinstintresse kan erbjuda lgre priser n ett privat bolag som mste kunna ge utdelningar till aktiegarna.
Ett kommunalt elbolag utan vinstintresse har inga incitament fr att erbjuda lga priser, de har sin kundkrets fast oavsett hur hga priser de stter, s nej tack.

Citat:
jag anser att den viktigaste servicen i samhllet som el, vatten, skola, polis eller brandkr ska sktas offentligt,
ven matproduktionen d frmodar jag? Och vi har ju alla sett hur det gr nr stater distribuerar maten.. massiv svlt.
Citera
2011-01-12, 14:45
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexzer
Privata bolag r allts helt inkapabla att knna till ett omrde?
r det s fort bolaget blir kommunalt som denna magiska kunskap uppstr eller r det ngot som kommunalare r fdda med?

Ett kommunalt elbolag utan vinstintresse har inga incitament fr att erbjuda lga priser, de har sin kundkrets fast oavsett hur hga priser de stter, s nej tack.

ven matproduktionen d frmodar jag? Och vi har ju alla sett hur det gr nr stater distribuerar maten.. massiv svlt.

sjlvfallet inte. privata aktrer kan mycket vl knna till ett omrde. men p lokal niv knner man till det nnu bttre. vi har ju sett under de senaste stormarna hur extremt lng tid det tog fr de privata fretagen att se till att alla konsumenter fick tillbaka strmmen.

visst har ett kommunalt elbolag utan vinstintresse en grund att erbjuda lga priser -det r t.o.m. en konkurrensfrdel gentemot andra kommuner att kunna erbjuda invnarna prisvrd el! sjlvklart r det inte det enda kriterium man har nr man sker en kommun att bostta sig i, men om skattenivn r lg och dessutom elpriserna humana, lr fler bostta sig dr n i andra kommuner som inte har mycket att erbjuda invnarna.

matproduktionen r ju redan halvstatlig med alla subventioner etc., men det r sjlvklart helt rtt vg att g som vi gjort hittills med privata butiker fr distributionen. till skillnad frn alkoholen, dr vi r 2011 fortfarande har statliga butiker som i vrsta kommuniststaten.

sedan avregleringen av elmarknaden tycker jag att de flesta inte ftt det bttre. det har mer blivit ett lotteri om hur elrkningen kommer se ut och mnga fasar infr det faktum att elrkningen en dag dimper ner som en bomb i brevldan.

jag bor sjlv i schweiz, allts ett land som r genomsyrat av liberal marknadsekonomi. dock r eldistributrerna fortfarande kommunala eller regionala med kundnra och bra service, d.v.s. man behver inte ka lngt fr att beska kundtjnst personligen. det gr inte att byta elbolag som i sverige. ingen kommun tar mer betalt n absolut ndvndigt eftersom de vet att invnarna skulle kunna flytta till en annan kommun. varje kommun vill profilera sig och erbjuda sina skattebetalare bstmjliga service.

ven tyskland har avreglerat elmarknaden. ven dr finns en rad problem som inte fanns innan (ungefr som i sverige). bl.a. sg jag p tysk tv ett reportage om hur ett fretag som dumpade priserna genom att krva frskottsbetalning sedan gick i konkurs och pengarna r borta. detta hade inte hnt med ett kommunalt fretag.
Senast redigerad av Svizzera 2011-01-12 kl. 14:47.
Citera
2011-01-12, 15:21
Medlem
Citat:
Som jag har frsttt det s r dessa de billigaste stten att producera el, s nej. Annars, jag antar att du med "funka" menar "f ner priserna". Allts, om staten inte gr ngot annat (som att snka skatterna), kommer priserna att frbli hga, och att ka utbudet r det enklaste och bsta sttet fr att gra det.

lol verkligen inte.
http://www.wired.com/magazine/2009/12/ff_new_nukes/2/

att sverige inte tillter uranbrytning nu nr priset p uran r skyhgt men i framtiden kommer falla markant r ungefr som att saudiarabien skulle ha frbud mot att exportera olja.

jvla miljmuppar som r emot krnkraft som kunde gett vlstnd som kunde anvnts till att frbttra miljn, ta hand om pensionrer eller bygga penisfrlngare.
Citera
2011-01-12, 23:27
Medlem
Starvids avatar
Det gr frsts att lsa det hela. Se exempelvis den hr trden som jag skapade fr ett tag sen: https://www.flashback.org/t1098447
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in