Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-12-05, 22:31
  #37
Medlem
StorBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puddler
Skjul som såg ut som en halvmåne? bra maskering. >.<



Nja, inget utav det skulle jag säga men det är upp till var och en att bedöma.
Citera
2019-04-17, 10:22
  #38
Medlem
Sordins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firman
Nej den här bunkern ligger på vänster sida när du kör till toppfrys...bara några meter ifrån bunkern rinner det två små bäckar, så bunkern är byggd innan man ens gjorde dom stora dikena...

Ingen som vet var Toppfrys ligger i Lidköping?
Citera
2019-05-12, 23:58
  #39
Medlem
Vad jag hört så finns det ett skyddsrum för cirka 100 personer som H&M numera använder som lager.
Kan såklart blivit felinformerad.
Citera
2019-05-26, 21:11
  #40
Moderator
Tystnads avatar
Fanns och finns forfarande kvar s.k underjordiska branddammar som man byggde under kalla kriget inne i städer, under torg, i parker osv syftet var att om normala brand postnätet slogs ut vid bombningar skulle brandkåren hämta vatten ur dessa underjordiska dammar.
Med åren har dom blivit förväxlade med "hemliga skyddsrum" men syftet var ett helt annat.
Citera
2019-11-09, 23:35
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drivkraft
Hejsan,

Jag har under hela min uppväxt fått höra att det finns ett stort skyddsrum under Nya stadens torg i Lidköping. Ingången skall tydligen finnas via källaren under biblioteket.

Som jag förstått det skall tydligen skyddsrummet vara lika stort som torget. Och med tanke på att torget är Norra Europas största torg så lär det vara rätt okej storlek på det..


Vore kul med lite info. Och om det stämmer, kanske lite bilder..?

”Norra europas största torg” har även karlskrona kört med. Karlskronas stortorg är större än lidköpings och karlskronas torg är inte norra europas största torg. Finns till exempel flera torg i europeiska ryssland som är mycket större... och då menar jag MYCKET större..... typ 5ggr så stort.
Eller bara kolla till grannen i väst.... rådhuspladsen i köpenhamn har en area på över 29000kvm.... karlskronas stortorg har på ca 20000kvm....
Citera
2019-11-09, 23:46
  #42
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Lycka till..

https://gisapp.msb.se/apps/kartporta...rta_skyddsrum/
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback