Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-11, 12:16
  #1
Medlem
Jag hörde ett mycket klokt citat av denne man; "Även om alla har samma åsikt kan alla ha fel" eller "Även om alla har samma åsikt kan den vara fel".
Min fråga är nu, är det någon som vet vad orginalcitatet är, dvs detta citat fast på engelska exakt som Bertrand Russell uttryckte det? Om det är någon som vet det får ni gärna skriva det här, gärna länka till det också!
Tack på förhand!
Citera
2011-01-11, 19:05
  #2
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spaader
Jag hörde ett mycket klokt citat av denne man; "Även om alla har samma åsikt kan alla ha fel" eller "Även om alla har samma åsikt kan den vara fel".
Min fråga är nu, är det någon som vet vad orginalcitatet är, dvs detta citat fast på engelska exakt som Bertrand Russell uttryckte det? Om det är någon som vet det får ni gärna skriva det här, gärna länka till det också!
Tack på förhand!
"The fact that an opinion has been widely held is no evidence whatever that it is not utterly absurd; indeed in view of the silliness of the majority of mankind, a widespread belief is more likely to be foolish than sensible."

(Ur Marriage and Morals (1929).)
Citera
2017-04-09, 19:44
  #3
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
A stupid man's report of what a clever man says can never be accurate because he unconsciously translates what he hears into something he can understand - Bertrand Russell
Citera
2017-04-09, 22:15
  #4
Medlem
gk.su.0159s avatar
“I remember the philosopher Bertrand Russell was asked why he spent his time protesting against nuclear war and getting arrested on demonstrations. Why didn’t he continue to work on the serious philosophical and logical problems which have major intellectual significance? And his answer was pretty good. He said: “Look, if I and others like me only work on those problems, there won’t be anybody around to appreciate it or be interested.”


― Chomsky Noam
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback