2011-01-10, 23:09
Medlem
Tråknicks avatar
Grabben är två år och jag har gått ned i tid på jobbet för att ta hand om honom, har även varit pappaledig från jobbet utan att ha tagit ut "full" ersättning.

Problemet är att jag under pappaledigheten inte tog ut så många dagar och att jag under hösten när jag varit ledig (typ en dag /vecka) inte tagit ut några dagar, jag har alltså massa dagar kvar att ta ut och undrar nu hurdant detta kontrolleras? Jag har alltså varit lat med att anmäla att jag vill ha ut föräldrapenningen och man får inte göra detta alltförsent i efterhand.

Tar inte vissa ut 7 dagar /vecka för att få ut så mycket pengar som möjligt? Det är ju orimligt att tro att FK tror att folk egentligen jobbar 7 dagar /vecka.

Kollar FK att man verkligen skulle jobbat dom dagar som man begär ersättning för? Finns det tom risk att dom kontrollerar om barnet varit på dagis den tiden man sökt pengar för?

Det är ju lite skillnad på detta och VAB menar jag, föräldrapenningen är ju mina pengar som jag kan portionera ut hur jag vill medan VAB är en traditionell försäkring.
Citera
2011-01-11, 13:45
Medlem
Tråknicks avatar
Gissade att det skulle vara lågt intresse för en sån här tråd

*reggar konto på familjeliv och kräks i smyg*
Citera
2011-01-11, 14:07
Medlem
Roherians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Grabben är två år och jag har gått ned i tid på jobbet för att ta hand om honom, har även varit pappaledig från jobbet utan att ha tagit ut "full" ersättning.

Problemet är att jag under pappaledigheten inte tog ut så många dagar och att jag under hösten när jag varit ledig (typ en dag /vecka) inte tagit ut några dagar, jag har alltså massa dagar kvar att ta ut och undrar nu hurdant detta kontrolleras? Jag har alltså varit lat med att anmäla att jag vill ha ut föräldrapenningen och man får inte göra detta alltförsent i efterhand.

Gör det enkelt för dig och ring FK och prata med dem. Så länge barnet är under 8 år har du i princip rätt att ta ut föräldrapenningen. Har en vän som i december ringde dem och sa ungefär såhär: "min son fyller 8 år nu om en vecka, då går hans dagar ut. Kan jag på nåt vis få bak-regga dagar från i somras om jag kan styrka att jag var hemma från jobbet då?".
FK svarade att det gick bra som engångs-manöver, kanske var de på hjälpsamma och snälla humöret, vad vet jag. Beror eventuellt på approach också.

Citat:
Tar inte vissa ut 7 dagar /vecka för att få ut så mycket pengar som möjligt? Det är ju orimligt att tro att FK tror att folk egentligen jobbar 7 dagar /vecka.

Ja, du har rätt i att det är orimligt enligt arbetarens modell. Men 7-dagarssynsättet baseras på en uträkningsmodell (vilken jag inte kommer ihåg i detalj dock) där man inte tar direkt hänsyn till hur folk i allmänhet VERKLIGEN jobbar. Det är alltså matematiskt framplockat, inget annat.
Om man skall komma upp i någon form av vettig penning behöver man ta ut Föräldrapenning för 7 dagar / vecka, SGI´n är ju 80% av din lön upp till "taket" på . . ehh..har för mig 18900kr brutto (rätta mig gärna om jag har fel här).

Sen finns där en regel som talar om att när barnet passerat en viss ålder och du fortfarande har dagar kvar, MÅSTE du ta ut 7 dagar / vecka för att få behålla din SGI (förutsatt att du vill vara hemma och stå som föräldraledig på heltid då såklart).

Citat:
Kollar FK att man verkligen skulle jobbat dom dagar som man begär ersättning för? Finns det tom risk att dom kontrollerar om barnet varit på dagis den tiden man sökt pengar för?

Ja, det måste du nog utgå ifrån. Lokala avvikelser förekommer säkerligen. Jag har blivit slumpmässigt kollad vid några tillfällen och antingen ringer de dagis OCH arbetsgivare, eller nån av dem. Doesn´t matter, kollar de och man har uppgivit fel info vid ansökningen är det [u]i princip/U] underlag för åtal då man skriver under ansökan "på heder och samvete" som det så fint heter.

Citat:
Det är ju lite skillnad på detta och VAB menar jag, föräldrapenningen är ju mina pengar som jag kan portionera ut hur jag vill medan VAB är en traditionell försäkring.

Du har för all del rätt i det till viss del. Men glöm inte att FK är en myndighet och de har en hel uppsjö med regler att förhålla sig till (dvs VI måste förhålla oss till dessa regler) samt att tolkning sker på handläggares eget vis, vilket gör att vissa bedömningar är minst sagt nyckfulla. Således tycker jag ett snack med FK i all vänlighet är en god start.
Citera
2011-01-11, 14:29
Medlem
Tråknicks avatar
Tack för svaret, det blir ju lite goddag yxskaft om tanken är att man ska ta ut 7 dagars ersättning om man bara skulle jobbat 5 som vanliga människor gör, då bluffar man ju systemet per definition eftersom systemet är uppbyggt på det sätt det är.

Därför tänkte jag att dom kanske inte brydde sig om när man tar ut pengarna, dom ska ju ut förr eller senare ändå. Dessutom verkar det ju konstigt om det skulle visa sig att pengarna inte fick betalas ut under vissa dagar, ska man då betala tillbaka dom till FK för att senare få ut dom igen?

Jag menar att det måste finnas allvarligare "fuskare" att jaga för detta, folk som tar ut VAB fast barn är på dagis osv.

Till råga på allt har jag precis skrivit på papper på jobbet där jag är 100% pappaledig från i somras och fram till och med januari fastän jag jobbat (och fått betalt naturligtvis) 32h /v, så om dom ringer dit finns det både papper på att jag är helt föräldraledig och att jag jobbat nästan fulltid, känns som man är dubbelt körd då. Orsaken till att jag skrev på papprena hade nåt att göra med att det var enklare att koda om mina timmar eller nåt, inget allvarligt alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in