2011-01-10, 18:08
Medlem
Sabelgriss avatar
Tjo,

Såg en i skolan idag som gick runt med en fjärrkontroll, han kunde sikta på olika datorer och starta iTunes, QuickTime eller sätta datorn i vänteläge. Det finns både PC, MacBooks och MacBook Pro's i skolan, och det funkade endast på MacBook Pro modellen.
Jag vet att det fanns lite olika knappar på kontrollen då en kompis kände han med kontrollen, fast min kompis visste nada om det.
Vet någon vad detta är ? Skulle uppskatta svar
Citera
2011-01-10, 18:52
Medlem
winkers avatar
Inte hört talas om. Dock kan du ju ladda ner div. apps till androidtelefoner som kan styra vissa program på datorn
Citera
2011-01-11, 19:24
Medlem
Sabelgriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winker
Inte hört talas om. Dock kan du ju ladda ner div. apps till androidtelefoner som kan styra vissa program på datorn

Jasså ? Har nyss inköpt en HTC Desire så då kanske det kan funka

Hej, Google. Om du vet namnen kan du väl kommentera, men jag försöker hitta själv ändå Tack!
Citera
2011-01-11, 19:37
Medlem
Han använde sig utav en Apple remote.
Citera
2011-01-11, 20:01
Medlem
clas_ohlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bONGARS
Han använde sig utav en Apple remote.

Som kan starta QuickTime och iTunes? Är man inte tvungen att gå in i Remote-läget först? Sen ska det fungera på samtliga MacBooks efter 2006 samt även stationära (iMac) även det efter 2006. TS beskrev det som om att det bara fungerade med MacBook Pro.
Citera
2011-01-11, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clas_ohlsson
Som kan starta QuickTime och iTunes? Är man inte tvungen att gå in i Remote-läget först? Sen ska det fungera på samtliga MacBooks efter 2006 samt även stationära (iMac) även det efter 2006. TS beskrev det som om att det bara fungerade med MacBook Pro.

Genom att trycka på play startar man väl iTunes om jag inte kommer ihåg helt fel, lägga datorn i vila gör du genom att hålla in play och meny knappen.
Vad vad jag vet så behöver ir-porten bara vara aktiverad för att det ska funka, och den är väl aktiverad som fabriksinställning?
Citera
2011-01-11, 21:55
Medlem
clas_ohlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bONGARS
Genom att trycka på play startar man väl iTunes om jag inte kommer ihåg helt fel, lägga datorn i vila gör du genom att hålla in play och meny knappen.
Vad vad jag vet så behöver ir-porten bara vara aktiverad för att det ska funka, och den är väl aktiverad som fabriksinställning?

Jo, det kan man göra. Kontrollen måste dock vara par-kopplad för just den maskinen om jag ej missminner mig?
Citera
2011-01-11, 22:03
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clas_ohlsson
Jo, det kan man göra. Kontrollen måste dock vara par-kopplad för just den maskinen om jag ej missminner mig?
Nejdå, de behöver inte vara parade. Parningen gör att datorn utesluter alla andra än den utvalda – istället för att tillåta den utvalda. Lite tvärtom, alltså.
Citera
2011-01-13, 16:32
Medlem
Sabelgriss avatar
Tack för alla svart! Väldigt uppskattat

MVh
Citera
2011-01-13, 16:57
Medlem
fixiefyllas avatar
Angående protokollet Apple remote kör så har den ett Id-fält på 8bitar dvs det finns bara 256 stycken "olika" fjärrkontroller. Dessutom kollas inte Id:t som standard, utan som sagt bara efter parkoppling. Det roliga är att det inte verkar finnas någon direkt time-out (mer än från protokollet) på hur fort macarna kan ta emot kommandon från fjärren. Dvs det går att bruteforca lätt.
Jag har lite kod till msp430/launchpad-mikroprocessorn som med pseudoslump skickar lite olika kommandon då och då. typ som tv-b-gone fast mac-b-mad
Lösningen är ju att slå av fjärrkontrolltjosan helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in