Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2011-11-16, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Nån som lyckat göra risgrynsgröt utan att bränna fast, ring Guinnes rekordbok.

1. Sätt ugnen på 100 grader.
2. Tillsätt mjölken i en och koka upp under omrörning.
3. När mjölken har börjat koka sätter du in kastrullen med lock på nedersta falsen. Rör om efter 25-30 minuter. Efter ca 45-60 minuter i ugnen så har du färdig gröt.
Senast redigerad av Meinl 2011-11-16 kl. 16:33.
Citera
2011-11-16, 16:50
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meinl
1. Sätt ugnen på 100 grader.
2. Tillsätt mjölken i en och koka upp under omrörning.
3. När mjölken har börjat koka sätter du in kastrullen med lock på nedersta falsen. Rör om efter 25-30 minuter. Efter ca 45-60 minuter i ugnen så har du färdig gröt.

Superbt, ännu enklare. Koka upp på spisen och in i ugn. Varför står inte sånt i våran kokbok...
Citera
2011-11-17, 22:40
Medlem
JetSocietys avatar
Kan rapportera att jag lyckades koka mannagrynsgröt på induktionshällen i morse utan att bränna!

Gjorde som det sagts i tråden, ej maxvärme och rör, rör, rör.

Satsade på en teflonliknande gryta "kökskungen" 1.5 liter ~100kr
Citera
2011-11-18, 20:56
Medlem
sobshaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JetSociety
Kan rapportera att jag lyckades koka mannagrynsgröt på induktionshällen i morse utan att bränna!

Gjorde som det sagts i tråden, ej maxvärme och rör, rör, rör.

Satsade på en teflonliknande gryta "kökskungen" 1.5 liter ~100kr

Kommer ihåg att jag klagade över att jag brände mjök, såser baserade på mjölk etc. fick rådet att man löser problemet genom att
"stå vid spisen och rör, rör, rör, rör och så rör".
Efter att jag följde det rådet så har det aldrig bränt fast i kastrullen.

OT. (förutom risgrynsgröt som jag inte orkar stå och röra) ds
Citera
2011-11-18, 21:23
Medlem
Fickludds avatar
Problemet är lättlöst. När jag var liten sa mor att mjölk kokar över när man tittar bort. Så den enkla lösningen är att inte lämna den, rör hela tiden och ta bort den så snart den visar tendens till att växa.
Citera
2011-11-18, 21:53
Medlem
dePauls avatar
Tekniken bakom en icke bränd mjölk är ganska enkel men ändå svår att förstå.

Den röda mjölken består av ca 3,5 procent fett, 3,7 fett, 4,8 socker, 1 mineraler och 88 vatten. När vattnet i kontaktytan avdunstar så kommer de övriga spelarna att reagera på olika sätt men i det stora hela så är koncentrationen av proteiner så hög att dessa börjar klumpa ihop och fastna redan vid så låg temperatur som 78 grader.

Om man sedan ökar temperaturen, antingen medvetet eller omedvetet så börjar proteinerna omvandlas till kolföreningar, dvs de börjar förkolna och brännas. Allt detta således pga av dehydrationen i själva emulsionen.

Det finns en del åtgärder man kan vidta för att minska risken för att mjölken skall brännas vid.

1. Belagda kärl har ett mellanlager mellan metallen och ytan som möter mjölken. Dessa jämnar ut tempen om man är försiktig
2. Man bör inte överstiga en temperatur på 78 grader
3. Rör om ofta
4. Blöt ner kastrullens botten med vatten och låt vattnet börja skumma precis innan du häller i mjölken
5. En annan metod är att "bränna in botten" på kastrullen på samma sätt som i samband med gjutjärnspannor för att därpå omedelbart gå in med vatten och därefter mjölk (förmodligen lite för mycket arbete)
6. Kör på puls i micron
7. Kör i vattenbad (Bain Marie) och ugn
8. Kör på ånga i en ångkokare eller tryckkokare med insats

~Paul~
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem