Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-10, 17:39
  #1
Medlem
pederastens avatar
flashback har blivit nominerade till guldspaden av journalisterna Yasmine El Rafie och Carl Fridh Kleberg pga bjästafallet

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4282716

(jag tycker det redan borde finnas en tråd om det här men hittar verkligen ingen)
Citera
2011-01-10, 17:41
  #2
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Se på fan, där ser man.

Jag får nästan tårar i ögonen av detta:

Citat:
En journalistisk favoritgren är att beskriva Flashback som en elakartad webbtumör vars enda egenskaper är sexism, rasism, mobbning, morbiditet och en allmän illvilja.

Citat:
Många utfall mot Flashback får också ett ironins skimmer med tanke på hur många journalister som utan att credda hämtar material från forumet.

För en gångs skulle lite ärlighet och erkännande för FB och det folk tillsammans kan åstadkomma.

EDIT:

Vidare så blir jag lite fascinerad av att dessa individer som nominerat Flashback inte bara verkar tro på att FB löper risken att bli dissad av juryn, då det mellan raderna kan tolkas som att juryn i detta fall kan vara benäget att frångå sina egna regler.

Nedanstående citat får en även att le lite. Att det faktiskt finns journalister som inser att svensk journalistik idag är allt annat än journalistik gör mig glad. Jag hoppas bara att dessa personer en vacker dag får komma in och styra om lite i media träsket. Men som kritisk akademiker så inser jag också att vi inte med några få uttalanden kan lyfta någon till skyarna, men det är intressant att se.

Citat:
Att då skryta med att inte läsa Flashback är att slänga ut barnet med badvattnet.
Branschen diskuterar just nu flera problem, där Flashback kan ge en fingervisning om lösningen, oavsett hur man pressetiskt ser på många av de diskussioner som förs där:

EDIT 2:

Citat:
Och kanske en viss förvirring uppstå om ”Aftonhoran” tog sig an sina hatare på bortaplan.
__________________
Senast redigerad av AbrahamLincoln 2011-01-10 kl. 17:58.
Citera
2011-01-10, 17:47
  #3
Avstängd
northixs avatar
Trevligt att Flashback uppmärksammas och beskrivs i någorlunda smickrande ordalag.

Men personligen tycker jag att de kan ta sin guldspade och köra upp i .......!!

Det var många om och men i artikeln och jag gillade särskilt garderingen i sista stycket:
– Artikelförfattarna är journalister men detta inlägg uttrycker deras personliga åsikter och tankar, och inte nödvändigtvis deras arbetsgivares.


Så mycket prat om gamla fulmedias ovilja att förknippas med FB trots att ett flertal av deras journalister i stort sätt "bor" på forumet (inga namn nämnda) och även baserar många av sina artiklar på det som skrivs här.

Antar att det lär dröja ytterliggare ett tag innan Flashback ens kan drömma om att betrakta sig som rumsrent men å andra sidan är det inte vad som eftersträvas.
Det finns redan tillräckligt gott om presstödda journalistiska medier därute som stryker etablisemanget medhårs.


// N

,
__________________
Senast redigerad av northix 2011-01-10 kl. 18:08.
Citera
2011-01-10, 17:50
  #4
Medlem
Dalailamas avatar
Det är alltid roligt när forumet uppmärksammas på ett positivt sätt i media!
Citera
2011-01-10, 17:52
  #5
Medlem
Maradinhos avatar
Inte alla här på Flashback är rasistiska, knarkande, misfits som inte kan stava. Även fastän det är lätt att få det intrycket vid en första blick....
Citera
2011-01-10, 17:53
  #6
Medlem
eXtremos avatar
Se på fan, det trodde jag aldrig!

Först läser SVT upp Varnagels negercitat, senare så nomineras FB till Guldspaden.

Skall man skratta eller gråta?

Citera
2011-01-10, 17:56
  #7
Medlem
Fina Gubbens avatar
Tycker att artikeln beskriver Flashback forums roll rätt bra. Det finns där, många använder det, men det är lite hysch hysch om att prata om det i vardagliga situationer på grund av vissa delforum. Hoppas att denna nominering (& kanske även vinsten senare) gör Flashback mer accepterat.
En ökad förståelse helt enkelt för andra människors åsikter.
Citera
2011-01-10, 18:02
  #8
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Kan någon förklara vad de på SR vill säga med detta?

Citat:
FOTNOT
Sveriges Radio har valt att inte direktlänka till Bjästatråden på Flashback på grund av den namnpublicering som sker i tråden. /Reds anm.

Menar de att de i samma veva som man pratar om att FB kommit fram till rätt slutsats ifrågasätter sanningshalten i tråden?

EDIT: Lite rädda är de för FB själva verkar det som...

Citat:
Yasmine El Rafie & Carl Fridh Kleberg
– Artikelförfattarna är journalister men detta inlägg uttrycker deras personliga åsikter och tankar, och inte nödvändigtvis deras arbetsgivares.
__________________
Senast redigerad av AbrahamLincoln 2011-01-10 kl. 18:05.
Citera
2011-01-10, 18:05
  #9
Medlem
pederastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Kan någon förklara vad de på SR vill säga med detta?



Menar de att de i samma veva som man pratar om att FB kommit fram till rätt slutsats ifrågasätter sanningshalten i tråden?


men nej, de menar att de inte vill hänga ut femtonåringar med namn, även om dessa är dömda brottslingar
Citera
2011-01-10, 18:07
  #10
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederasten
men nej, de menar att de inte vill hänga ut femtonåringar med namn, även om dessa är dömda brottslingar

Okej, då fattar jag. Är inte så insatt i dessa journalistiska begrepp. Tack för svaret.

Dock så är de ju dömda så det är väl allmän information. Svensk mes-journalistik igen.
Citera
2011-01-10, 19:51
  #11
Medlem
ischs avatar
Högst oväntat men samtidigt riktigt kul. Någon form av erkännande av det vi redan vet dvs att mycket av de stora kvällstidningarnas artiklar har sitt ursprung på forumet.
Citera
2011-01-10, 20:12
  #12
Medlem
Flus avatar
Det var tamejfan det finaste jag läst sen jag konfirmerades - och helt rätt!
Nomineringen känns som ett välriktat njurslag mot Bonniers som gav Stora Journalistpriset till Uppdrag gransknings Bjästareportage, trots att de var tvåa på bollen. "Årets avslöjande" - jo jag tackar.


Hoppas Flashback skickar Varnagel till att hämta priset. Han har varit med i teve förr och vet hur man formulerar sig i mediesammanhang.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback