Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-06-13, 20:11
  #13
Medlem
vårblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gallus.Mathiae
När det gäller inkompetensen; läs nedanstående:


När det gäller att sätta chefen på plats. Var rak och tydlig i din kommunikation istället för att svassa runt som en skolflicka. Men se till att du inte blir ovän med chefen, det är både att bränna broar och såga i grenar.

Behöver inte bli ovän med en chef som beter sig illa ... bara tänker hur dom beter sig.
Den här chefen som många får skit av, har inte alls blivit ovän med honom.
Vi bara tycker att han är helt korkad och han är inte ens det minsta smart.
Skulle kunna skriva mycket om honom.
Finns en sida till där det står om klumpiga elaka chefer: https://www.flashback.org/t1271107
Aldrig mera jag går in på Donken, dom verkar ju helt oseriösa.
Citera
2011-06-13, 21:02
  #14
Medlem
vårblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gallus.Mathiae
När det gäller inkompetensen; läs nedanstående:


När det gäller att sätta chefen på plats. Var rak och tydlig i din kommunikation istället för att svassa runt som en skolflicka. Men se till att du inte blir ovän med chefen, det är både att bränna broar och såga i grenar.


Det har varit kännt sedan länge, men jag finner det ändå värt att notera en undersökning som ger vid handen att psykopater är överrepressenterade på ledande positioner i samhället.
http://www.expressen.se/index.jsp?d=10&a=175746
Citera
2011-06-14, 12:04
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vårblomma
Behöver inte bli ovän med en chef som beter sig illa ... bara tänker hur dom beter sig.
Den här chefen som många får skit av, har inte alls blivit ovän med honom.
Vi bara tycker att han är helt korkad och han är inte ens det minsta smart.
Skulle kunna skriva mycket om honom.
Finns en sida till där det står om klumpiga elaka chefer: https://www.flashback.org/t1271107
Aldrig mera jag går in på Donken, dom verkar ju helt oseriösa.
Mitt tips är att du inte sätter chefen på plats utan lär dig att hantera chefen.

Citat:
Ursprungligen postat av vårblomma
Det har varit kännt sedan länge, men jag finner det ändå värt att notera en undersökning som ger vid handen att psykopater är överrepressenterade på ledande positioner i samhället.
http://www.expressen.se/index.jsp?d=10&a=175746
Så mellanchef är en ledande position i samhället?

Nåväl, skulle det vara så att chefen är psykopat så är det än mer viktigt att kunna hantera chefen snarare än att sätta honom på plats.
Citera
2011-06-14, 17:59
  #16
Medlem
vårblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gallus.Mathiae
Mitt tips är att du inte sätter chefen på plats utan lär dig att hantera chefen.


Jag är inte kvar på det företaget sen 4 år tillbaka tack och lov, och jag gjorde mig aldrig någonsin ovänner med honom. Ingen behöver bli ovänner med honom för han beter sig så idiotiskt utan att nån säger nåt över huvud taget till honom.
Men folk pratar fortfarande om honom att han borde bli omplatserad.


Så mellanchef är en ledande position i samhället?

Nåväl, skulle det vara så att chefen är psykopat så är det än mer viktigt att kunna hantera chefen snarare än att sätta honom på plats.


Så du menar att han ska få behandla arbetarna som skit?
Och arbetarna ska bara ta hand om honom på bästa sätt, du det är nog vården som ska ta hand om psykiskt sjuka människor.
En psykiskt sjuk människa ska tas om hand av vården och inte angripa arbetare på en arbetsplats.
OBS!Så jag tänkte ALDRIG sätta honom på plats, utan jag bara mådde jäkligt dåligt av hur han betedde sig.
Så tyvärr skrev jag under fel rubrik, jag skulle ha skrivit under Olämpliga chefer istället.
Var de nån som satte nån på plats så var det han med sitt knepiga sjuka sätt.
__________________
Senast redigerad av vårblomma 2011-06-14 kl. 18:22.
Citera
2011-06-14, 22:11
  #17
Medlem
Jag bara måste få berätta det här:

I slutet av 90talet var på ett ställe som hette Systugan i södra Sverige. Vi hade en chef där som inte var omtyckt av många. En av tjejerna där hade en dotter som var kanske 3 år gammal. En dag ringde de från dotterns dagis och sa att hon hade blivit sjuk. Tjejen kom rask därifrån och i villervallan fick hon chefens matlåda med sig.

Detta blev ett ämne till gnäll. Och en dag, innan tjejen kommit tillbaka, satt vi och pratade medan vi jobbade. Jag nämnde ett program jag sett på TV om en homosexuell iransk kille som riskerade att utvisas och då få dödsstraffet. Jag sympatiserade med den här killen och talade om det. Då säger chefen något om att det nog skulle låta annorlunda om han tog mitt jobb. Hon säger dessutom att jag och den andra tjejen (hon som hade en sjuk dotter) inte hade en chans att få ett vettigt jobb och bli självständiga.

Så kommer tjejen med den sjuka dottern tillbaka. Jag talade om för henne vad chefen sagt. Chefen skulle dessutom snäsa av denna tjej och sa något i stil med "Jag vet inte vad du hade i din lunchlåda men vi kunde inte ens ge det till hundarna. Vi prövade med den lilla men hon hade racerbajs i två veckor efteråt."

Då svarar tjejen ifråga "Ja, jag tittade ner i din lunchlåda och jag trodde fan det var någon som hade spytt!"

Då kommer det lite pipigt från chefen "Vill du ha en smörgås ifrån skolan?" (Vi köpte ofta smörgåsar från en skola i närheten).

Gissa om Hiitsme njöt då.
Citera
2011-06-15, 13:01
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vårblomma
Så du menar att han ska få behandla arbetarna som skit?
Och arbetarna ska bara ta hand om honom på bästa sätt, du det är nog vården som ska ta hand om psykiskt sjuka människor.
En psykiskt sjuk människa ska tas om hand av vården och inte angripa arbetare på en arbetsplats.
OBS!Så jag tänkte ALDRIG sätta honom på plats, utan jag bara mådde jäkligt dåligt av hur han betedde sig.
Så tyvärr skrev jag under fel rubrik, jag skulle ha skrivit under Olämpliga chefer istället.
Var de nån som satte nån på plats så var det han med sitt knepiga sjuka sätt.

Jag skrev att du skulle "hantera" chefen. Det innebär inte att lägga sig på rygg och dö, snarare tvärt om. Vill du ha en förändring så är det upp till dig att ändra ditt beteende mot chefen. Visa att du har integritet och inte blir påsatt hur som helst. Det kommer att ge resultat om du sköter det snyggt utan att trampa chefen på tårna eller bli otrevlig (gör du det är du antagligen i en värre position än tidigare).

Det är upp till dig att visa andra (din chef) var gränsen går. Gör detta genom att "vänligt men bestämt" säga till personen: -Det här är inte mitt ansvar (eller vad som nu är lämpligt i situationen). Om det är ditt ansvar så är det bara att ta skiten, men är tonläget för högt, säg det.

Var ärlig och kör med raka puckar. Om chefen beter sig på ett orimligt sätt mot dig så påpeka det. Tappa inte humöret, påpeka istället det felaktiga i chefens beteende utan att chefen tappar ansiktet.

Se detta som ett socialt experiment. Det kanske blir kul att gå till jobbet även om chefen är jobbig.

PS. Det finns självklart "omöjliga" situationer. Är man i en sådan är det bara att ge upp. Säg upp dig och gå vidare, det vinner du på i längden.
__________________
Senast redigerad av Gallus.Mathiae 2011-06-15 kl. 13:07.
Citera
2011-06-15, 13:50
  #19
Avstängd
rockdolls avatar
Även en chef har väl en chef över sig!?! Samla konkreta och relevanta fakta och gå till din chefs överhuvud och klaga på att ni får en dålig arbetsmiljö, dålig stämmning, stress etc, pga att din chef inte gör vad han/hon ska, lägger sina egna arbetsuppgifter på andra etc. Och hoppas på att chefens chef tar tag i det. Känns som att en chef lyssnar mer uppåt, än om gnället kommer nedifrån.

I övrigt så handlar det väl lite om att våga ta diskussioner och ställa krav. Om man inte säger ifrån så kan man j inte skylla bara på andra. Man måste ju för det första säga ifrån om man vill åstadkomma en förändring!!! Min upplevelse är att många klagar på chefen men inte vågar säga ifrån, men chefen kanske inte ens vet om problemet, och då blir det ju aldrig bättre!
Citera
2013-08-27, 01:26
  #20
Avstängd
Benghuvuds avatar
Min chef är ett arsle.

Har under några månaders tid varit deltidsanställd som plock/packare på ett lager. Min chef gillar inte mig alls. Så fort något händer (det kan va i princip vad som helst), minsta skitsak, så är han på mig och gnäller.

Kan ta ett exempel så ni får lite kött på benen.

En dag när det var lite extra tempo på jobbet, fick vi lyfta lite tunga lådor pga att någon truck hade gått sönder. När jag och en annan kille skulle flytta ett stort åbäke som vägde bly, från ett ställe till ett annat så tappar den jävla idioten greppet och lådjäveln åker i betonggolvet och jag med.

Det fega aset lämnade mig i sticket så att jag fick ta all skit för olyckshändelsen

Får en stadig utskällning av chefen, som gapar om att innehållet kunde vara dyrbart osv. Men inte fan är det mitt fel att deras truckjävlar går sönder hit och dit?!

Blir hursomhelst trött på gubbfan. Vill därför ha tips av er "mer erfarna" arbetare som kanske vet hur man handskas med den här typen av ohyra till chefer.

Ska jag hämnas? Säga upp mig? Funderar starkt på det sistnämnda, men vill inte att det aset ska få komma så lindrigt undan.

Hagla med tips nu för fan. Helst något elakt.
Citera
2017-06-22, 19:02
  #21
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
Även en chef har väl en chef över sig!?! Samla konkreta och relevanta fakta och gå till din chefs överhuvud och klaga på att ni får en dålig arbetsmiljö, dålig stämmning, stress etc, pga att din chef inte gör vad han/hon ska, lägger sina egna arbetsuppgifter på andra etc. Och hoppas på att chefens chef tar tag i det. Känns som att en chef lyssnar mer uppåt, än om gnället kommer nedifrån.

Det är ett problem så klart, vad jag märkt att chefer på låg nivå ser om varandras rygg, det är stark inavel om de suttit alla många år, man delar mail mellan varandra om besvärande medarbetare ex, vågar inte ta ansvar etc etc...

Det är ett gissel komma åt då det är så många led som skyddar varandra också.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback