Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-09, 02:13
  #1
Medlem
Cosmouses avatar
Hejsan. Här har vi kanske en uddda tråd, men vill få redo på lite information om någon vet.

Jag och två andra kompisar hade tänkt lämna Sverige någon gång unders nästa års skift. Vi hade planerat att kanske flytta till Portugal. Alltså ska vi lämna Sverige ett tag, skaffa en lägenhet och jobba i Portugal och bara upptäcka en annan kultur.

Är det något man måste tänka på i förhand? Är det enkelt att skaffa lägenhet och jobb i Portugal som svensk? Två av oss vet lite Spanska och Portugisiska, samt pratar vi alla tre flytande engelska.

Visum borde inte vara någon fara att skaffa väl? Vi alla tre har jobb, och tjänar pengar, så det borde väl inte vara några större problem? Alla vi tre är även ostraffade i brottsregistret.
Citera
2011-01-09, 02:31
  #2
Avstängd
SvenskStatsmans avatar
Ni verkar inte ha läst nyheterna de senaste tre åren, men, men, visst är Portugal fint.

Sen förstår jag inte varför du var tvungen att påpeka att ni också kan spanska. Visst är språken till visa delar lika varandra, men det är fan inte som norska kontra svenska eller danska snarare japanska kontra koreanska eller mongoliska kontra kantonesiska.


Edit: , till .
__________________
Senast redigerad av SvenskStatsman 2011-01-09 kl. 02:36.
Citera
2011-01-09, 04:43
  #3
Medlem
ed_cavallis avatar
Intressant, ska själv troligtvis flytta till Portugal under 2011, men då för ett annat syfte, nämligen studier. Har besökt Lissabon många gånger och har en ganska nära relation till landet i allmänhet.
Jag har dock haft mina anledningar, så om jag ska ge lite tips och rekommendationer vore det bra om vi först och främst kan klarlägga varför ni valt just Portugal för denna kulturberikande erfarenhet/utlandsvistelse. Vad tänkte ni arbeta som? I de flesta kvalificerade yrken krävs det i princip att du talar flytande portugisiska, om du inte åker på kontrakt via ett transnationellt storföretag. Även där är portugisiska väldigt meriterande även om det inte är ett krav för en sån tjänst. Men hade ni stått inför det alternativet det hade du knappast formulerat dig som du gjorde.

I turistnäringen klarar du dig å andra sidan bra på engelska och mindre kunskaper i portugisiska och i nödfall spanska, men med problemet att ingen portugis kommer vilja prata med dig . Dessutom varar ju säsongen i exempelvis Algarve inte året om vilket är en liten bummer. En annan nackdel med den typen av serviceyrken är att du tjänar pissdåligt, och då menar jag inte med svenska mått mätt, utan i Portugal är minimilönen 475 euro/månad. Det finns förvisso ingen i Sverige, men det är få jobb och branschen du sliter 40h/vecka med och plockar ut så lite inom.
Citera
2011-01-09, 15:35
  #4
Medlem
Cosmouses avatar
Vi alla tre älskar kulturen och omgivningen i Portugal, det är just därför vi valde detta som en av förste platserna. Och angående dålig lön, så kvittar de i princip. Vårt huvudmål är inte att tjäna stora pengar, utan de är kulturen överlag. Ingen av oss tre är stora slösare, och vi trivs med tillvaron som den är. Sen dessutom tänker vi alla tre dela på mat, hyra, räkningar med mera.

ed_cavalli:

Du verkar ha rätt bra koll på Portugal överlag. Tror du de är en stor chans att vi alla tre hittar något jobb? Det vore ju helt klart bäst om det vore ett jobb där man inte behöver prata portugisiska. Men vi alla tre har i alla fall kommit överens om att vilket land vi än tar, så ska vi försöka lära oss språket lite innan. Till exempel simpla fraser, ord, meningar med mera.
Citera
2011-01-09, 18:32
  #5
Medlem
ed_cavallis avatar
Det beror helt på vilka krav ni har. Om det är som du säger, att ni gör det mest för upplevelsen och erfarenheten, kanske ni redan har en resebudget? I så fall skulle ju ett lågavlönat jobb fungera, och ni skulle förmodligen plocka upp språket ganska snabbt, vilket kanske leder till nya ingångar och kontakter osv för fortsatt jobbsökande.

Om ni orkar med serviceyrken skulle jag rekommendera att söka jobb på olika hostels runt om i landet. Ett tips är att skicka mail från Sverige till ett par slumpmässigt utvalda för att kolla hur de ställer sig. Senast jag var i Portugal träffade jag flera personer som jobbade på hostel utan att de kunde ett ord portugisiska, så det finns definitivt möjligheter för er om ni är villiga att ta ett skitjobb. Men jag tror det handlar lite om tur också, speciellt om man inte har några kontakter.
Citera
2011-01-10, 17:30
  #6
Medlem
Bor i Portugal, lägenhet inga problem bara att betala. Jobb är värre, om ni är svenska/eu medborgare behöver ni inget visum till Portugal.
Citera
2011-02-05, 15:29
  #7
Medlem
Tjenare - Såg att du längst ner i tråden bor i portugal. Vad är normalhyran på lägenheter därnere? Strömmen tillkommer väl!?
Citera
2011-02-05, 15:34
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskStatsman

Sen förstår jag inte varför du var tvungen att påpeka att ni också kan spanska. Visst är språken till visa delar lika varandra, men det är fan inte som norska kontra svenska eller danska snarare japanska kontra koreanska eller mongoliska kontra kantonesiska.


Det var mycket struntprat. Spanska och portugisiska är ganska exakt som danska och svenska. Portugiser förstår oftast spanska, men inte tvärtom då portugisiskan är rätt grötig. Att läsa spanska om man kan portugisiska eller vice versa är inga problem.
Citera
2011-02-06, 23:37
  #9
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Det var mycket struntprat. Spanska och portugisiska är ganska exakt som danska och svenska. Portugiser förstår oftast spanska, men inte tvärtom då portugisiskan är rätt grötig. Att läsa spanska om man kan portugisiska eller vice versa är inga problem.

Jag förstår skriven portugisiska ganska bra genom att hänga upp det på spanska och blanda det med franska. Talad portugisiska är dock värre fast kanske lättare för en person med ett romanskt språk som modersmål. Fast kan man grunderna i språket plockar man upp orden snabbt. Jag kunde grunderna i franska, och nu efter några månader talar, läser och förstår jag franska utan problem. Fast en bok på franska är än så länge inte lika spännande och avkopplande som på svenska eller engelska. Men det kommer nog med tiden.

När jag kom till frankrike kunde jag lite franska. Men jag hade viljan att lära mig mer och då tyckte fransmännen helt plötsligt att jag var en intressant person. Jag har fått ett jobb där jag inte behöver prata med människor även om möjligheten att vara social finns. Så vill man lära sig språket och kulturen blir man uppskattad av lokalbefolkningen. Är man en person som sticker dit och bara vill festa och snackar engelska för att man behärskar det språket, då är man intressant och rolig i ett par veckor innan lokalbefolkningen tröttnar på att stamma på engelska och festa.

Att flytta till ett land där man inte behärskar språket är en nyttig erfarenhet. Det är naturligtvis lättare att flytta till de brittiska öarna och jobba på ett callcenter. Men vi kan redan den kulturen även om den är lite annorlunda mot Sverige. Räkna med några roliga och spännande veckor. Sen kommer tiden där man behöver ta kontakt med myndigheter och de talar ett annat språk, man saknar sill och potatis samtidigt som alla vänner snackar ett språk som ni bara kan uttrycka och förstå vissa saker på. Men sen lär ni er språket och glider in i kulturen. Då var det värt allt slit!
Citera
2011-02-13, 13:34
  #10
Medlem
Angående jobb. När jag sökte jobb på OneContact(callcenter) i Barcelona via e-mail fick jag även ett erbjudande om att jobba för dom i Portugal(Lissabon om jag inte minns fel) då det var snack om att öppna upp där. Lönen skulle vara omkring 700 euro vilket verkar vara en bra lön där. Jag har inte hört något om det sen dess och vet inte om det blev av, men det kan vara värt att kolla upp. Leta reda på någon info-mail på www.onecontact.se och fråga. Finns dom kvar så kommer ni att jobba på Svenska vilket gör att ni inte konkurrerar med några portugiser om jobbet.
Citera
2011-02-15, 13:23
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Bor i Portugal, lägenhet inga problem bara att betala. Jobb är värre, om ni är svenska/eu medborgare behöver ni inget visum till Portugal.

Finns det några "bostadsförmedlingar "online" på internet -där man kan kolla om bostäder i Portugal?
Citera
2011-08-11, 10:56
  #12
Medlem
Portugal förefaller vara ett bra land att bosätta sig i. Jag vet inte om skattebefrielsen även gäller sjukpension? Är det för bra för att vara sant eller?


Citat:
Utflyttningen till Portugal har ökat snabbt sedan landet skattebefriat många utländska pensionsinkomster och en nyinflyttad svensk kan få tio års skattefrihet på vissa inkomster.
http://www.politico.se/artikel/2722/...verar-skatten/


Citat:
Allmänt om skatter i Portugal
Enligt portugisisk lagstiftning är du skattemässigt bosatt i Portugal om du:

•vistas 183 dagar eller mer per år i landet, eller
•vid utgången av kalenderåret har ditt permanentboende i Portugal
En person som är skattemässigt bosatt i Portugal är skattskyldig för samtliga sina inkomster i världen.

Gifta makar sambeskattas och principen tillämpas även på sammanboende som bott tillsammans på samma adress i Portugal i minst två år och som ansöker om att få sambeskattas. Därmed minskar skattetrycket. Deklaration skall inlämnas senast 15 mars året efter beskattningsåret.

Citat:
Inkomstskatt
Portugal har nyligen infört en ny skattestatus som innebär att du kan ansöka om att bli Non Habitual Resident, "NHR". Denna skattestatus är intressant om dina inkomster kommer från icke portugisisk källa och från ett land som är "godkänt". Svenska pensioner tillhör denna kategori. Om du kvalificerar dig för denna skattestatus så kommer Portugal att undanta dina svenska pensionsinkomster från beskattning. Effekten blir därmed att Portugal inte beskattar dina svenska pensionsinkomster överhuvudtaget. Denna skattestatus beviljas i tio år från det att du bosätter dig i Portugal. Du måste dock även beakta det svensk-portugisiska skatteavtalet och svensk intern rätt. Detta kan du läsa mer om under rubrik "Svensk pension i Portugal" nedan.

Den synnerligen intressanta skatteeffekt som kan uppstå då svensk pensionär bosätter sig i Portugal har börjat att uppmärksammas i media. Det finns orsaker till att tidningarna kallar Portugal "ett skatteparadis för svenska pensionärer".

Läs gärna mer i två aktuella artiklar publicerade i Dagens Industri och Pensionsnyheterna (sid 12-13 i tidningen) där även Skatteverkets Generaldirektör Ingemar Hansson uttalar sig. Du finner även artiklarna i nedladdningsbart pdf-format längst upp till höger på denna sida.
http://www.taxzero.se/lander/Portugal
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1417004

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback