Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-14, 14:18
  #745
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Tjenixen, Sauerei!

Kul! Riktigt nice faktiskt. Skoj att man inspirerar andra!

Ja den var rätt bra faktiskt, kan rekommendera det starkt bara det där, och lite Felix steviaketchup på crispen också så blir det riktigt gott faktiskt.

Ja det funkar bättre så, man måste variera, kan liksom inte käka thin crisp hela tiden

Ett mer detaljerat inlägg finner du här:

(FB) Hjälp med enkel kostlista för tjej som vill bli starkare

Men detta var när jag rekommenderade Buffymylove lite extra kalorier pga hennes anorexia. Jag kör inte själv i de mängderna. Så här kör jag just nu:

196 g Weider Gourmet Oat Flour (Browniesmaken, den är bäst)
107 g Star Nutrition Soy-Pro Choklad
1.9 liter filtrerat vatten (jag kör med Brita)

58 g skalade hampafrön (GoGreen, viktigt just det märket, eftersom de är billigast just nu och har bäst makronutrientfördelning, eller i alla fall mest korrekt listat på förpackningen jämfört med andra hampamärken)
25 g raw kakao nibs (Leader Natural Foods, men andra märken fungerar lika bra, dock blir makronutrientfördelningen lite annorlunda när du byter märke, tänk på det)
10 g chiafrön (Risenta; de vanliga, inte de vita)

1 Active Care Fiskolja
8 Fairing Kalium
2 Mitt Val Sport (eller 1 Mitt Val Sport och 1 Friggs Multiman, är bättre, eftersom man får Vitamin K då också, och lite mindre järn så)
3 VitaKalk (finns på apoteket)

Fiskoljan är det enda som inte är veganskt, och den behövs överhuvudtaget inte eftersom man får fullt med omega-3 ALA från hampafröna (som vår kropp kan konvertera till de långkedjade omega-3 varianterna, aka "fiskolja"), men jag kör med den ändå pga gammal vana. Dessutom hjälper fiskoljan till att finjustera makronutrientfördelningen Men jag kommer nog lägga ner fiskoljan också så småningom, behövs helt enkelt inte.

Allt detta blir hur som helst 1663 kcal, och exakt 1600 kcal om man exkluderar fiberkalorierna (vissa menar att en del fibersorter ger 1.91 kcal i energivärde, andra att fibrer inte skall räknas i energi alls, osv), och energifördelningen är 32.1% (534 kcal) på både kolhydrater och protein, 32% (533 kcal) på fett och 3.8% (63 kcal) på fibrer. Alltså:

131.3 g kolhydrater
131.4 g protein
60.3 g fett
- 14.8 g mättat fett
- 8 g omega-3
- 22.4 omega-6
33.1 g fiber
3.1 g salt
0 mg kolesterol

Vitamineralerna är alla maxade minst 200% över RDI som minimum, förutom vitamin A, kalium och jod. Orkar inte posta skärmdump på näringen så här på söndag morgon, så det här får duga. Vill du så kan du även lägga till 2-3 gram havssalt för extra smak och även att det förvaras bättre under dagen, men sojaproteinpulvret är tydligen rätt saltat som det är (3.1 g salt kommer enbart från sojapulvret).

Låter bra, du kan både deffa och bygga samtidigt på den här kosten, det gör i alla fall jag, fungerar riktigt bra (jag slukar i mig allt direkt efter gympasset). Jag går ner 2-3 kg i veckan när jag kör strikt så här och inte äter något annat (och ökar i styrka samtidigt). Som exempel: 91 något i början av veckan, 90.7 kg i onsdags och 89.1 kg igår. Och då har jag ändå ätit lite annat under 2-3 dagar också (ligger på 2288 kcal i genomsnitt de senaste 6 dagarna).

Jag kör med denna just nu:

http://www.gymgrossisten.com/1/sv/ar...g-jug-22-liter

Men det finns även dessa två:

http://www.gymgrossisten.com/1/sv/ar...on-gym-jug-22l
http://www.gymgrossisten.com/1/sv/ar...n-water-bottle

Den sista är bara 1.89 liter dock. Du kan om du slänger i alla dessa ingredienser i en mixer, få plats med allt i jugen (det blir riktigt gott då faktiskt, eftersom fettet från hampafröna ger havrepulvret bättre smak), och då har du hela näringen, allt i jugen, förutom då vitaminerna, som jag kan rekommendera en sån här:

http://www.gymgrossisten.com/1/sv/ar...-starnutrition

Kan förresten också rekommendera att du slänger i 10-30 g hasselnötspulver, och även 10-30 g kokospulver i mixern (båda Risenta, eller Kung Markatta om du vill vara ekologisk) för extra smak och fibrer, men då får du inte exakt en tredjedel i energifördelningen av makronutrientera om du kör så. Och tänk på att 1.9 liter vatten passar bra till bara havre och soja pulver, och om du slänger i de andra ingredienserna i mixern, då får du dra ner det till typ 1.8 liter eller något. En annan grej att tänka på: viktigt att tugga maten, så att du inte får deformerade tänder som Stephen Hawking, så kör vissa dagar allt i juggen, och vissa dagar så äter du fröna osv separat. Eller kombinera med mycket tuggummi om du insisterar på att köra allt i mixern.

Jag rekommenderar också att du först mixar allt med 1 liter vatten, sedan häller i det i jugen, och sedan fyller på sakta med 0.8 liter vatten i mixern för att rensa den på alla kvarvarande rester, och hälla i denna 0.8 liter vätska i jugen efteråt, detta för att få med precis all näring i jugen. Inget får gå till spillo här

Världsklass, Elias! Då vet jag exakt hur jag ska göra för att äta vetenskapligt (när jag är tillbaka från semestern hehe).

Jag dricker redan nu 10-15 ml fiskolja från ArcticMed (ska enligt uppgift vara den bästa) per dag, så min omega 3/6-balans är nog redan mycket bra, kanske tom perfekt. Detta trots min högst animaliska kostföring idag. När jag börjar äta vetenskapligt kommer jag dock inte dricka den annat än de dagar då jag (främst pga. social skäl, mycket AW med jobbet osv) inte kommer palla äta vetenskapligt.

Har en annan viktig fråga: är det något särskilt man bör tänka på om man har den autoimmuna ämnesomsättningssjukdomen hypotyreos (dvs att kroppen inte kan producera sköldkörtelhormon, varför detta måste tillföras i tablettform)? Eftersom själva idén med vetenskapligt ätande, om jag förstått dig rätt, är att man får i sig exakt allt kroppen behöver i perfekta proprotioner och kvantiteter, tänker jag att det bara borde vara att köra på, eftersom det vore ologiskt om det vore en nackdel att äta extremistiskt optimalt. Vad tror du?

Att du droppar 2-3 kg i veckan måste väl förresten bero på att du är något av en tjockis i dagsläget? Jag väger lika mycket som du, men då är det fördelat på några decimeter mer... Enklare att droppa fett om man är långt från målet.
Citera
2016-08-14, 14:50
  #746
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sauerei
Världsklass, Elias! Då vet jag exakt hur jag ska göra för att äta vetenskapligt (när jag är tillbaka från semestern hehe).
Det var så lite så, hoppas du gör bra ifrån dig

Citat:
Ursprungligen postat av Sauerei
Jag dricker redan nu 10-15 ml fiskolja från ArcticMed (ska enligt uppgift vara den bästa) per dag, så min omega 3/6-balans är nog redan mycket bra, kanske tom perfekt. Detta trots min högst animaliska kostföring idag.
Inget du behöver, ärligt talat. Jag körde någon månad helt utan fiskolja, fungerade alldeles utmärkt. De två enda essentiella fettsyrorna är faktiskt omega-6 LA och omega-3 ALA; alla andra fettsyror kan konverteras (vid behov) via dessa två fettsyror, och detta görs framförallt genom kolhydrater. Köp annars veganska omega-3 kapslar, som är tillverkade av alger; det är bättre och bidrar inte till överfiske (som i sin tur rubbar näringskedjan), men om du tycker det är för dyrt med alg-omega-3 (och de är svindyra), då är det som sagt bara att låta bli, eftersom det helt enkelt inte behövs.

Vad gäller omegabalansen, så bör det vara 2-3 gånger mer omega-6 än omega-3, för optimala nivåer. Vissa menar att det bör vara exakt lika mycket omega-3 som omega-6, men detta tycker jag bara är slöseri på omega-3, och dessutom komplicerar det ju makronutrientfördelningen också Hur som helst är receptet jag gav dig, exakt 2.8 gånger mer omega-6, vilket är optimalt minst sagt. Hampafrön är annars ganska perfekta för omegabalansen, men eftersom det här receptet innehåller en del fett från havrepulvret också, så kontrar jag med chiafrön för att optimera balansen (plus att det är lite extra fibrer och bra protein i chia).

Citat:
Ursprungligen postat av Sauerei
När jag börjar äta vetenskapligt kommer jag dock inte dricka den annat än de dagar då jag (främst pga. social skäl, mycket AW med jobbet osv) inte kommer palla äta vetenskapligt.
Ja, man behöver variera lite emellanåt också, så att man inte tröttnar. Just nu sitter jag och äter en skål på cirka 2100 kcal, med fusilipasta, sojafärs, hampafrön, chiafrön, vitlök, rapsolja och ketchup Gott som fan. Men det är ärligt talat inte särskilt jobbigt recept, man mixar ner allt ganska snabbt, och det tar inte speciellt lång tid att väga på den digitala köksvågen heller. Dessutom rätt smidigt med jugen; du behöver inte dricka allt på en gång, utan kan sippa i dig lite då och då under arbetsdagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sauerei
Har en annan viktig fråga: är det något särskilt man bör tänka på om man har den autoimmuna ämnesomsättningssjukdomen hypotyreos (dvs att kroppen inte kan producera sköldkörtelhormon, varför detta måste tillföras i tablettform)? Eftersom själva idén med vetenskapligt ätande, om jag förstått dig rätt, är att man får i sig exakt allt kroppen behöver i perfekta proprotioner och kvantiteter, tänker jag att det bara borde vara att köra på, eftersom det vore ologiskt om det vore en nackdel att äta extremistiskt optimalt. Vad tror du?
Det är ju soja i receptet (visserligen i isolerad proteinform, så det kanske inte räknas på samma sätt), och soja sägs ju ha en viss effekt på sköldkörteln, bland annat att man bränner mer fett om man äter soja eftersom soja triggar sköldkörteln. Hur det står till med den biten vet jag inte exakt, eftersom det finns motstridiga studier som hävdar lite si och så, att soja tydligen inte påverkar sköldkörteln, osv. Hur som helst är det väl en ganska hypoallergenisk diet i övrigt, med sojan borträknad. Rådfråga din doktor för att vara på den säkra sidan.

I värsta fall om det skiter sig med sköldkörteln, får du byta ut sojaproteinpulvret mot vassleproteinisolat eller t.ex. denna om du vill köra veganskt och hardcore:

http://www.gymgrossisten.com/1/sv/ar...ein-mix-1000-g

^^ Lite väl dyr, men riktigt jävla bra skit, minst sagt. Havreprotein, hampaprotein, risprotein, kakaopulver, ärtprotein och stevia, kan det bli bättre?

Förresten, kan passa på att rekommendera en skopa (3 gram alltså) lysinpulver, Self Omninutrition säljer en sådan, detta eftersom hampa- och havreprotein (som finns i receptet), är något defekta på lysin. Jag har inte räknat ut om det faktiskt blir för lite lysin annars (alltså utan det lysinpulvret), eftersom sojaproteinet bidrar ju med extra lysin, så även chiafröna och kakaon (inte mycket protein i den mängden dock), så jag är inte helt säker, men viktigt att tänka på hur som helst, om man vill ha perfekta PDCAAS 1.0 värden.

Citat:
Ursprungligen postat av Sauerei
Att du droppar 2-3 kg i veckan måste väl förresten bero på att du är något av en tjockis i dagsläget? Jag väger lika mycket som du, men då är det fördelat på några decimeter mer... Enklare att droppa fett om man är långt från målet.
Jag låg på 115 kg för inte så längesedan, visserligen rätt mycket muskler, men skall inte sticka under stolen att deffen var helt åt helvete. Nu är jag nästan sexig och ligger på 89 kg. Jag har tänkt trimma bort en 10-15 kg till, sedan får det vara bra, och då ökar jag kaloriintaget (egentligen bara med palatinos som extratillägg; receptet är grymt bra redan som det är) till 3000, kanske 4000 kcal, eftersom jag har ett löjligt högt TDEE. Första månaden (alltså förra sommarn) droppade jag 15 kg på typ 45 dagar, och med 1500 kcal i genomsnitt (helt andra recept), och då var det bara och första följdfrågan: varför har jag inte börjat med detta tidigare?
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2016-08-14 kl. 14:55.
Citera
2016-08-14, 15:42
  #747
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Det var så lite så, hoppas du gör bra ifrån dig

Inget du behöver, ärligt talat. Jag körde någon månad helt utan fiskolja, fungerade alldeles utmärkt. De två enda essentiella fettsyrorna är faktiskt omega-6 LA och omega-3 ALA; alla andra fettsyror kan konverteras (vid behov) via dessa två fettsyror, och detta görs framförallt genom kolhydrater. Köp annars veganska omega-3 kapslar, som är tillverkade av alger; det är bättre och bidrar inte till överfiske (som i sin tur rubbar näringskedjan), men om du tycker det är för dyrt med alg-omega-3 (och de är svindyra), då är det som sagt bara att låta bli, eftersom det helt enkelt inte behövs.

Vad gäller omegabalansen, så bör det vara 2-3 gånger mer omega-6 än omega-3, för optimala nivåer. Vissa menar att det bör vara exakt lika mycket omega-3 som omega-6, men detta tycker jag bara är slöseri på omega-3, och dessutom komplicerar det ju makronutrientfördelningen också Hur som helst är receptet jag gav dig, exakt 2.8 gånger mer omega-6, vilket är optimalt minst sagt. Hampafrön är annars ganska perfekta för omegabalansen, men eftersom det här receptet innehåller en del fett från havrepulvret också, så kontrar jag med chiafrön för att optimera balansen (plus att det är lite extra fibrer och bra protein i chia).

Ja, man behöver variera lite emellanåt också, så att man inte tröttnar. Just nu sitter jag och äter en skål på cirka 2100 kcal, med fusilipasta, sojafärs, hampafrön, chiafrön, vitlök, rapsolja och ketchup Gott som fan. Men det är ärligt talat inte särskilt jobbigt recept, man mixar ner allt ganska snabbt, och det tar inte speciellt lång tid att väga på den digitala köksvågen heller. Dessutom rätt smidigt med jugen; du behöver inte dricka allt på en gång, utan kan sippa i dig lite då och då under arbetsdagen.

Det är ju soja i receptet (visserligen i isolerad proteinform, så det kanske inte räknas på samma sätt), och soja sägs ju ha en viss effekt på sköldkörteln, bland annat att man bränner mer fett om man äter soja eftersom soja triggar sköldkörteln. Hur det står till med den biten vet jag inte exakt, eftersom det finns motstridiga studier som hävdar lite si och så, att soja tydligen inte påverkar sköldkörteln, osv. Hur som helst är det väl en ganska hypoallergenisk diet i övrigt, med sojan borträknad. Rådfråga din doktor för att vara på den säkra sidan.

I värsta fall om det skiter sig med sköldkörteln, får du byta ut sojaproteinpulvret mot vassleproteinisolat eller t.ex. denna om du vill köra veganskt och hardcore:

http://www.gymgrossisten.com/1/sv/ar...ein-mix-1000-g

^^ Lite väl dyr, men riktigt jävla bra skit, minst sagt. Havreprotein, hampaprotein, risprotein, kakaopulver, ärtprotein och stevia, kan det bli bättre?

Förresten, kan passa på att rekommendera en skopa (3 gram alltså) lysinpulver, Self Omninutrition säljer en sådan, detta eftersom hampa- och havreprotein (som finns i receptet), är något defekta på lysin. Jag har inte räknat ut om det faktiskt blir för lite lysin annars (alltså utan det lysinpulvret), eftersom sojaproteinet bidrar ju med extra lysin, så även chiafröna och kakaon (inte mycket protein i den mängden dock), så jag är inte helt säker, men viktigt att tänka på hur som helst, om man vill ha perfekta PDCAAS 1.0 värden.

Jag låg på 115 kg för inte så längesedan, visserligen rätt mycket muskler, men skall inte sticka under stolen att deffen var helt åt helvete. Nu är jag nästan sexig och ligger på 89 kg. Jag har tänkt trimma bort en 10-15 kg till, sedan får det vara bra, och då ökar jag kaloriintaget (egentligen bara med palatinos som extratillägg; receptet är grymt bra redan som det är) till 3000, kanske 4000 kcal, eftersom jag har ett löjligt högt TDEE. Första månaden (alltså förra sommarn) droppade jag 15 kg på typ 45 dagar, och med 1500 kcal i genomsnitt (helt andra recept), och då var det bara och första följdfrågan: varför har jag inte börjat med detta tidigare?

Hm, blir lite nojig över sojan; verkar vara omtvistat huruvida det är safe för hypotyreospatienter. Jag är inte överdrivet priskänslig, eftersom jag är höginkomsttagare (även om jag såklart föredrar att komma billigt undan), så kanske får bli det där superproteinet. Ska jag isf dosera i en sådan mängd att jag kommer upp i samma proteinintag som jag skulle göra med sojasolatet? Vilket vassleprotein är det bästa annars? Bryr mig personligen inte så mycket om det är veganskt eller animaliskt, jag vill främst ha den optimala maten.

Kan man förresten slänga ned alla vitaminpiller i mixern och låta även dem ingå i röran? Då blir det ju ännu mindre att tänka på.

Är lite nyfiken på hur allt detta kommer smaka. Gissar att det inte kommer vara särskilt gott...
Citera
2016-08-14, 16:12
  #748
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sauerei
Hm, blir lite nojig över sojan; verkar vara omtvistat huruvida det är safe för hypotyreospatienter. Jag är inte överdrivet priskänslig, eftersom jag är höginkomsttagare (även om jag såklart föredrar att komma billigt undan), så kanske får bli det där superproteinet.
I så fall tycker jag absolut att du inte bör kompromissa, och köra med den veganska proteinmixen (bättre med protein från flera olika källor också, så att man får en mer "allsidig kost", men också för att olika proteinsorter har olika egenskaper; en del är bättre för muskelbyggande, andra är bättre för immunförsvaret, osv). Dessutom så tar du ju ansvar då också, och stödjer de mindre säljande proteinmärkena, och detta är bara bra Något jag tycker är för jävla trist är att det finns 140 olika vassleproteinsmaker från tiotals olika märken, och typ 5-10 olika sojaproteinmärken (med 3-4 olika smaker), och typ 1-2 olika hampaproteinmärken (alla samma smak, alla hampaproteinkoncentrat och alla gjorda från oskalade hampafrön, vilket smakar jord/sand/grus, bokstavligt talat, eftersom hampafröskalen är nästan bara mineraler). Orka vara en mainstreamtänkare liksom och köra på vassle som alla andra; här är det viktigt att stimulera konkurrensen, så att vi får bättre produkter i framtiden

Citat:
Ursprungligen postat av Sauerei
Ska jag isf dosera i en sådan mängd att jag kommer upp i samma proteinintag som jag skulle göra med sojasolatet?
Du kan lägga i mellan 110 till 125 g av den Green Nutrition Protein Mix, så blir det runt 1700 kcal (fiberkalorier inte medräknade) och ca 130 g protein. Det är ju inte riktigt lika pressat på de övriga makronutrienterna i den veganska proteinmixen som sojaproteinisolat är, även om proteinkvantiteten är ungefär lika mycket (runt 75% på båda).

Citat:
Ursprungligen postat av Sauerei
Vilket vassleprotein är det bästa annars?
Star Nutrition Whey-100, verkar vara bäst, men det skiljer ärligt talat inte så mycket så länge det är vassleisolat faktiskt. mer en smak och prisfråga så sett. Kolla de andra proteinbutikerna; viktigt att inte bara köpa från Gymgrossisten, utan även att variera i syfte att stimulera marknadskonkurrensensen, är otroligt viktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sauerei
Bryr mig personligen inte så mycket om det är veganskt eller animaliskt, jag vill främst ha den optimala maten.
Den mest optimala näringen finner du i vegansk föda

Citat:
Ursprungligen postat av Sauerei
Kan man förresten slänga ned alla vitaminpiller i mixern och låta även dem ingå i röran? Då blir det ju ännu mindre att tänka på.
Ja, det går alldeles utmärkt, men smaken kanske blir lite annorlunda då, har inte testat det själv. Kaliumpillerna får du dock "öppna upp" och hälla ner det som finns i dem, och fiskoljan får du ta separat i så fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Sauerei
Är lite nyfiken på hur allt detta kommer smaka. Gissar att det inte kommer vara särskilt gott...
Det är riktigt gott faktiskt! Browniesmaken innehåller ju lite hasselnöt osv. Vet dock inte hur det blir om du stoppar i kalciumpillrena Vitaminpillerna är rätt bläh också, men på så mycket vätska kanske man inte märker av det. Apropå vätska, glömde säga: se till att du får i dig minst 3.7 liter per dag (2.7 om du är kvinna), så är den biten täckt också.

Edit:

Jo just det, glömde säga, efter att du har druckit upp jugen, se till att hälla i 0.5 liter vatten fördelat på två omgångar, och skaka om, och dricka upp det, så att du verkligen får i dig all näring som finns i jugen
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2016-08-14 kl. 16:56.
Citera
2016-08-14, 17:15
  #749
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
I så fall tycker jag absolut att du inte bör kompromissa, och köra med den veganska proteinmixen (bättre med protein från flera olika källor också, så att man får en mer "allsidig kost", men också för att olika proteinsorter har olika egenskaper; en del är bättre för muskelbyggande, andra är bättre för immunförsvaret, osv). Dessutom så tar du ju ansvar då också, och stödjer de mindre säljande proteinmärkena, och detta är bara bra Något jag tycker är för jävla trist är att det finns 140 olika vassleproteinsmaker från tiotals olika märken, och typ 5-10 olika sojaproteinmärken (med 3-4 olika smaker), och typ 1-2 olika hampaproteinmärken (alla samma smak, alla hampaproteinkoncentrat och alla gjorda från oskalade hampafrön, vilket smakar jord/sand/grus, bokstavligt talat, eftersom hampafröskalen är nästan bara mineraler). Orka vara en mainstreamtänkare liksom och köra på vassle som alla andra; här är det viktigt att stimulera konkurrensen, så att vi får bättre produkter i framtiden

Du kan lägga i mellan 110 till 125 g av den Green Nutrition Protein Mix, så blir det runt 1700 kcal (fiberkalorier inte medräknade) och ca 130 g protein. Det är ju inte riktigt lika pressat på de övriga makronutrienterna i den veganska proteinmixen som sojaproteinisolat är, även om proteinkvantiteten är ungefär lika mycket (runt 75% på båda).

Star Nutrition Whey-100, verkar vara bäst, men det skiljer ärligt talat inte så mycket så länge det är vassleisolat faktiskt. mer en smak och prisfråga så sett. Kolla de andra proteinbutikerna; viktigt att inte bara köpa från Gymgrossisten, utan även att variera i syfte att stimulera marknadskonkurrensensen, är otroligt viktigt.

Den mest optimala näringen finner du i vegansk föda

Ja, det går alldeles utmärkt, men smaken kanske blir lite annorlunda då, har inte testat det själv. Kaliumpillerna får du dock "öppna upp" och hälla ner det som finns i dem, och fiskoljan får du ta separat i så fall.

Det är riktigt gott faktiskt! Browniesmaken innehåller ju lite hasselnöt osv. Vet dock inte hur det blir om du stoppar i kalciumpillrena Vitaminpillerna är rätt bläh också, men på så mycket vätska kanske man inte märker av det. Apropå vätska, glömde säga: se till att du får i dig minst 3.7 liter per dag (2.7 om du är kvinna), så är den biten täckt också.

Edit:

Jo just det, glömde säga, efter att du har druckit upp jugen, se till att hälla i 0.5 liter vatten fördelat på två omgångar, och skaka om, och dricka upp det, så att du verkligen får i dig all näring som finns i jugen

Tack, tack. Gillar att du, som en äkta högerman, förstår konkurrensens betydelse för produktutveckling. Får nog bli proteinmixet då. Även om det kostar lite extra, är det ju fortfarande billigare (för att inte tala om nyttigare) än att käka lunch ute för ca 100 kronor varje vardag.

Jag är för övrigt man, av nordisk härkomst (har förstått att du är intresserad av genetik). Tror dock, tyvärr, att mina testosteronnivåer är ganska låga. Jag hoppas att bl.a. detta ska förbättras när jag börjar äta vetenskapligt och samtidigt lyfter mer skrot.

Ska tänka på vattnet. Som alla tjänstemän är jag också en konsument av kaffe. Jag vet att detta ska drickas med måtta, men jag vill helst inte avstå från det helt, då jag betraktar det som lite av en guldkant i tillvaron. Jag hoppas att detta inte påverkar dieten och det allmänna vätskeintaget alltför negativt.
Citera
2016-08-14, 17:28
  #750
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sauerei
Tack, tack. Gillar att du, som en äkta högerman, förstår konkurrensens betydelse för produktutveckling. Får nog bli proteinmixet då. Även om det kostar lite extra, är det ju fortfarande billigare (för att inte tala om nyttigare) än att käka lunch ute för ca 100 kronor varje vardag.
Ja, allt detta går på typ, under 70 kr om dagen eller något, sist jag räknade. Och då är det ju ypperlig kvalitetnäring, minst sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sauerei
Jag är för övrigt man, av nordisk härkomst (har förstått att du är intresserad av genetik).
Ja det är kul med populationsgenetik och rasbiologi, manliga ämnen det

Citat:
Ursprungligen postat av Sauerei
Tror dock, tyvärr, att mina testosteronnivåer är ganska låga. Jag hoppas att bl.a. detta ska förbättras när jag börjar äta vetenskapligt och samtidigt lyfter mer skrot.
En sak som är bättre med sojaprotein än vassle, trots att vassle har mer BCAA, är att soja har dubbelt så mycket arginin, vilket stimulerar produktionen av tillväxthormon (en mycket, mycket bra hormon, inte bara för att bygga muskler utan även som "fountain of youth"), och hampa har ju dubbelt så mycket arginin som vassle har. Arginin är också bra för immunförsvaret. Soja rent allmänt, alltså tack vare fytoöstrogenerna, är ju bra för att motverka testosteron från att konverteras till DHT (håravfall) och motverka prostatacancer, osv:

Soy 'stops cancer and baldness':
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/3607815.stm

^^ Det är sådana här egenskaper som mainstreamtänkarna och övriga fårskallar aldrig har i åtanke, när de hajpar upp vassle som det bästa sedan sliced bread

Vad gäller testosteron, så är det bara att se till att du får i dig bra med hampafrön, så sköts den biten automatiskt, och sova bra är viktigt, eftersom det ju är under sömnen som kroppen producerar testosteron och tillväxthormon (7-9 timmars sömn, om du kan, är perfekt). Själv har jag, som genetiskt överlägsen superblatte, lite väl mycket endogent testosteron, och har fått känna av en del av bieffekterna faktiskt, vilket inte är så kul, men när det kommer till muskelbyggande kan jag inte direkt klaga; här går det verkligen bra, som full natty brah

Citat:
Ursprungligen postat av Sauerei
Ska tänka på vattnet. Som alla tjänstemän är jag också en konsument av kaffe. Jag vet att detta ska drickas med måtta, men jag vill helst inte avstå från det helt, då jag betraktar det som lite av en guldkant i tillvaron. Jag hoppas att detta inte påverkar dieten och det allmänna vätskeintaget alltför negativt.
Byt ut kaffet mot grönt te istället? Bättre för deffen med grönt te, och även testosteronet:

http://www.ironmanmagazine.com/effec...-testosterone/

Själv har jag inga laster så sett, aldrig kunnat bli beroende av något, inte bara snus och cigg, utan även kaffe osv.

Aja, lycka till mannen bror!
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2016-08-14 kl. 17:37.
Citera
2016-08-14, 17:38
  #751
Medlem
Sauerei, EliasAlucard:

Ett hett tips för att spara pengar när det gäller komplett veganskt protein om man vill undvika soja är att växla mellan ärtprotein och risprotein. Då får du ett optimalt fullvärdigt protein och slipper oroa dig för soja.

Soja stimulerar för övrigt inte sköldkörteln, tvärtom pekar forskningen mot att soja kan hämma sköldkörtens funktion. Detta kan göra intag av stora mängder soja olämpligt för människor med underfunktion. Andra oroar sig för eventuella östrogena effekter, pga. sojans isoflavonider (fytoöstrogen). Så vill man ta det säkra för det osäkra och dessutom spara en slant kör man med fördel ris och ärta. Är också nyfiken på om du Elias testat hampaprotein, när du ändå äter så mycket hampafrön. Det är lite för fett i min smak, men det finns 70% isolat som dock är rätt dyra.


Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Men det där är minimum som sagt, så det är inte fel att som tjej ligga på säg, 1000 kcal och vara väldigt aktiv (lyfta skrot alltså) om man har tänkt deffa osv. Överhuvudtaget är deffhysterin bland kvinnor inget jag rekommenderar (jag gillar köttiga och kurviga kvinnor med stora tuttar och stora rumpor! ).

Allt beror på vad man har för mål. Just nu vill jag se snabba resultat och kör därför VLCD tills jag blivit av med de första kilona. För optimal kroppssammansättning är det mycket riktigt bättre att gå upp i kcal, för att orka träna ordentligt och inte bara köra underhållsnivå. Men där är jag inte riktigt än just nu.

Sedan beror det också på vad man har för kroppsideal. Jag skulle personligen skjuta mig om jag hade Kardashians arschle. Och det som är snyggt på vissa är inte snyggt på andra. Dessutom handlar det mindre om vad motsatta könet tycker, än vilken kropp man känner sig bekväm i. För mig handlar det om stil och elegans, förutom att jag vill känna mig lätt och stark. Och att man kan ha så förbaskat snygga kläder när man är riktigt smal

Tack för lyckönskningar! Är riktigt pepp!
Citera
2016-08-14, 18:03
  #752
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giffi
Sauerei, EliasAlucard:

Ett hett tips för att spara pengar när det gäller komplett veganskt protein om man vill undvika soja är att växla mellan ärtprotein och risprotein. Då får du ett optimalt fullvärdigt protein och slipper oroa dig för soja.
Det bililgaste veganska proteinet just nu, av vad jag har noterat, är Gymgrossistens Star Nutrition Soy-Pro Big Buy 4 kg (142 kr kilot). Och det är mellan 76 till 84 g protein per 100 g pulver, beroende på smak. När jag jämfört med ris/ärt protein pulver, så har de varit helt klart dyrare. Annars är ris+ärtor en bra kombination, missförstå mig inte.

Citat:
Ursprungligen postat av giffi
Soja stimulerar för övrigt inte sköldkörteln, tvärtom pekar forskningen mot att soja kan hämma sköldkörtens funktion. Detta kan göra intag av stora mängder soja olämpligt för människor med underfunktion.
Okej, har som sagt själv läst lite olika slutsatser om soja och sköldkörteln, skall fördjupa mig i ämnet i sinom tid.

Citat:
Ursprungligen postat av giffi
Andra oroar sig för eventuella östrogena effekter, pga. sojans isoflavonider (fytoöstrogen). Så vill man ta det säkra för det osäkra och dessutom spara en slant kör man med fördel ris och ärta.
Hela sojanojjan är dock bara hysteri och desinformation, till stor del uppmuntrad (och spridd) av mejeri- och köttindustrin (det ligger i deras ekonomiska intressen att hålla soja borta). Här är en bra artikel om det hela:

A Vegan Doctor Addresses Soy Myths and Misinformation:
http://freefromharm.org/health-nutri...isinformation/

Jag har själv inte märkt av några som helst negativa effekter av mitt sojamissbruk som har varit långvarigt, under många års tid nu, tvärtom fick jag superbra resultat på t.ex. mitt spermaprov (det påstås ju rätt ofta, felaktigt, att veganism generellt och soja i synnerhet, sänker fertiliteten bland män, vilket är nonsens):

http://i1006.photobucket.com/albums/...t.jpg~original

^^ Bättre spermakvalitet och spermakvantitet än så, är svårt att få. Annars är väl Kina och Japan två utmärkta empiriska exempel på att soja är tvärlugnt.

Och fytoöstrogener är inte äkta östrogen. Det är växternas östrogen, och molekylärt helt annorlunda däggdjursöstrogen (mänsklig såväl som övriga däggdjurs östrogen). Egentligen borde det inte kallas fytoöstrogen överhuvudtaget (bara det är missvisande), men de grupperas under det paraplynamnet eftersom de "härmar" östrogen (de är, till viss del, östrogen-liknande nutrienter).

Citat:
Ursprungligen postat av giffi
Är också nyfiken på om du Elias testat hampaprotein, när du ändå äter så mycket hampafrön. Det är lite för fett i min smak, men det finns 70% isolat som dock är rätt dyra.
Ja, förra sommaren körde jag mycket på Healthwell:

http://www.svensktkosttillskott.se/p...n_eko?da=14-16

Den smakar precis som t.ex. Renée Voltaire osv, men jag köpte Healthwell av två anledningar: billigast, och listar detaljerat varenda nutrient (förutom aminosyran prolin, som de tydligen glömde i förbifarten), vilket är viktigt för mig som fanatiskt räknar alla nutrienter Är dock medveten om Manitoba Harvest's 70 procentiga hampaprotein, har faktiskt bett Gymgrossisten att beställa in den, och de sa till mig sist jag snackade med dem, att de arbetar på ett eget hampaprotein, men att de inte kunde ge fler detaljer än så. Så fort de börjar sälja hampaproteinisolat till bra pris, kommer jag helt dumpa sojaproteinisolat och gå över till HPI + lysin och leucine pulver Jag tror starkt och helhjärtat på the power of hemp! <3

Citat:
Ursprungligen postat av giffi
Allt beror på vad man har för mål. Just nu vill jag se snabba resultat och kör därför VLCD tills jag blivit av med de första kilona. För optimal kroppssammansättning är det mycket riktigt bättre att gå upp i kcal, för att orka träna ordentligt och inte bara köra underhållsnivå. Men där är jag inte riktigt än just nu.

Sedan beror det också på vad man har för kroppsideal. Jag skulle personligen skjuta mig om jag hade Kardashians arschle. Och det som är snyggt på vissa är inte snyggt på andra. Dessutom handlar det mindre om vad motsatta könet tycker, än vilken kropp man känner sig bekväm i. För mig handlar det om stil och elegans, förutom att jag vill känna mig lätt och stark. Och att man kan ha så förbaskat snygga kläder när man är riktigt smal

Tack för lyckönskningar! Är riktigt pepp!
Okej, jag hoppas bara att du inte har anorexia eller andra ätstörningar; vill liksom inte uppmuntra tjejer till det tramset, då jag vill se kurviga honor
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2016-08-14 kl. 18:21.
Citera
2016-09-01, 19:02
  #753
Medlem
uNderdog_101s avatar
Har blivit satt på VLCD pulverdiet inför en magsäcksoperation, och när jag var på föreläsningen om operationen och förberedelserna inför den talades det bara om pulver och inte om bars (typ Allévo). Doktorn talade om att levern behöver "rensas" på skit inför operationen eftersom de behöver flytta på levern under operationen. Måste detta göras med endast pulver, eller kan jag fortsätta äta de bars jag redan köpt?

Eller kanske borde ställa denna fråga i Medicin och Hälsa istället?
Citera
2016-09-01, 19:06
  #754
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uNderdog_101
Har blivit satt på VLCD pulverdiet inför en magsäcksoperation, och när jag var på föreläsningen om operationen och förberedelserna inför den talades det bara om pulver och inte om bars (typ Allévo). Doktorn talade om att levern behöver "rensas" på skit inför operationen eftersom de behöver flytta på levern under operationen. Måste detta göras med endast pulver, eller kan jag fortsätta äta de bars jag redan köpt?

Eller kanske borde ställa denna fråga i Medicin och Hälsa istället?
Magsäcksoperationer är bara till för anti-intellektuella, skippa det tramset och börja äta runt 1500 kcal per dag så blir det bra, och du kommer droppa många kilon på väldigt kort tid. Följ mina kostråd i tråden om du är riktigt hardcore.

Hur mycket väger du, längd, ålder, kön osv?
Citera
2016-09-07, 20:06
  #755
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Ja, allt detta går på typ, under 70 kr om dagen eller något, sist jag räknade. Och då är det ju ypperlig kvalitetnäring, minst sagt.

Ja det är kul med populationsgenetik och rasbiologi, manliga ämnen det

En sak som är bättre med sojaprotein än vassle, trots att vassle har mer BCAA, är att soja har dubbelt så mycket arginin, vilket stimulerar produktionen av tillväxthormon (en mycket, mycket bra hormon, inte bara för att bygga muskler utan även som "fountain of youth"), och hampa har ju dubbelt så mycket arginin som vassle har. Arginin är också bra för immunförsvaret. Soja rent allmänt, alltså tack vare fytoöstrogenerna, är ju bra för att motverka testosteron från att konverteras till DHT (håravfall) och motverka prostatacancer, osv:

Soy 'stops cancer and baldness':
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/3607815.stm

^^ Det är sådana här egenskaper som mainstreamtänkarna och övriga fårskallar aldrig har i åtanke, när de hajpar upp vassle som det bästa sedan sliced bread

Vad gäller testosteron, så är det bara att se till att du får i dig bra med hampafrön, så sköts den biten automatiskt, och sova bra är viktigt, eftersom det ju är under sömnen som kroppen producerar testosteron och tillväxthormon (7-9 timmars sömn, om du kan, är perfekt). Själv har jag, som genetiskt överlägsen superblatte, lite väl mycket endogent testosteron, och har fått känna av en del av bieffekterna faktiskt, vilket inte är så kul, men när det kommer till muskelbyggande kan jag inte direkt klaga; här går det verkligen bra, som full natty brah

Byt ut kaffet mot grönt te istället? Bättre för deffen med grönt te, och även testosteronet:

http://www.ironmanmagazine.com/effec...-testosterone/

Själv har jag inga laster så sett, aldrig kunnat bli beroende av något, inte bara snus och cigg, utan även kaffe osv.

Aja, lycka till mannen bror!

Elias,

Tänkte ge dig en liten uppdatering om mitt vetenskapliga ätande.

Det tog en stund innan jag lyckats införskaffa alla varor och verktyg, vilket var frustrerande, men till slut hade jag äntligen allt på plats. Spänd av förväntan blandade jag alla dina rekommendationer (körde på det dyra, överlägsna proteinmixet från fyra veganska källor) i blendern. Tyvärr tyckte jag först att det smakade riktigt blaskigt och illa, men förstod att det berodde på vattnet, inte så mycket på ingredienserna.

Fylld av besvikelse började jag tumma på receptet, och tänkte att jag kan blanda det med (ko)mjölk, som jag tycker är riktigt gott, om jag drog ned lite på proteinet och havrepulvret (eftersom mjölken innehåller en hel del både protein och kolhydrater), för att få en godare smak och ta bort blaskigheten.

Det funkade riktigt bra smakmässigt, men samtidigt var jag besviken på att det inte var lika optimalt. När jag samtidigt läste dina inlägg om varför komjölk inte är bra blev jag än mer nedstämd. Började då experimentera vidare. Köpte en silduk på Clas Ohlson och har nu landat i att göra hampamjölk av hampafröna, och blanda detta med mandelmjölk (GoGreen) för att dryga ut det. Det funkar kanon! Riktigt, riktigt smarrigt! Tyvärr är smaken rätt viktig för att jag ska orka äta vetenskapligt i längden. Mandelmölken innehåller väldigt lite kalorier dessutom, så det förstör inte nämnvärt, håller du med?

Undrar dock en sak med hampamjölken. Försvinner ingen näring i processen? Blir ju en del restprodukter av det som inte passerar filtret? Är detta bara skräp eller slänger jag bort viktig näring där?

Vidare kör jag på approachen att inta ca halva din dagsrekommendation per dag, och köra andra halvan med "riktig mat", detta för att inte tråka ut mig. Tack vare detta pallar jag äta halva näringsintaget (oftast lunch, ibland middag) vetenskapligt. Detta kan jag lätt göra sju dagar i veckan. Vad tror du om min strategi?

Det bästa är att jag istället för att äta lunch på jobbet, kan gå och gymma under den tiden för att därefter sluka i mig min vetenskapliga lunch vid skrivbordet. Jag får alltså träning PLUS optimalt kostintag utfört på samma mängd tid som innan när jag åt skitmat under en timme av arbetsdagen för att sedan inte orka träna. Och sparar samtidigt pengar på att inte äta ute... Genialiskt!

Har inte druckit någon alkohol sedan jag började heller, funderar på att helt enkelt sluta dricka det. Men det kommer bli lättare sagt än gjort.
Citera
2016-09-08, 19:04
  #756
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sauerei
Elias,

Tänkte ge dig en liten uppdatering om mitt vetenskapliga ätande.
Cool!

Citat:
Ursprungligen postat av Sauerei
Det tog en stund innan jag lyckats införskaffa alla varor och verktyg, vilket var frustrerande, men till slut hade jag äntligen allt på plats. Spänd av förväntan blandade jag alla dina rekommendationer (körde på det dyra, överlägsna proteinmixet från fyra veganska källor) i blendern. Tyvärr tyckte jag först att det smakade riktigt blaskigt och illa, men förstod att det berodde på vattnet, inte så mycket på ingredienserna.
Okej. Jag vet inte hur det där andra proteinpulvret smakar, men jag antar att det inte smakar lika bra eftersom Green Nutrition kör med stevia (vilket är bra, men min erfarenhet av stevia i proteinpulver är att det inte är tillräckligt sött). Star Nutrition Soy-Pro smakar faktiskt rätt bra, vid närmare eftertanke. Du borde testa den, eftersom det är sojaproteinisolat, så finns möjligheten att fytoöstrogenerna är bortrensade och att du därför inte får några problem med sköldkörteln. Self Omninutrition påstår att de har rensat fytoöstrogenerna från deras sojaproteinisolat, men Star Nutrition nämner inget sådant. Har svårt annars att se varför rent sojaprotein (alltså utan fytoöstrogener) skulle påverka din sköldkörtel. I vilket fall som helst kan jag inte klaga på smaken när jag blandar Weider Oat Flour Brownie med just Star Nutrition Soy-Pro Choklad (har inte testat med Self Omninutrition, dock).

Citat:
Ursprungligen postat av Sauerei
Fylld av besvikelse började jag tumma på receptet, och tänkte att jag kan blanda det med (ko)mjölk, som jag tycker är riktigt gott, om jag drog ned lite på proteinet och havrepulvret (eftersom mjölken innehåller en hel del både protein och kolhydrater), för att få en godare smak och ta bort blaskigheten.

Det funkade riktigt bra smakmässigt, men samtidigt var jag besviken på att det inte var lika optimalt. När jag samtidigt läste dina inlägg om varför komjölk inte är bra blev jag än mer nedstämd.
Grejen med mejeriprodukter är ju, utöver kolesterol (vi behöver ingen kolesterol från kosten; våra kroppar producerar all kolesterol vi behöver, och all kolesterol vi får i oss via kosten är överskott och mer eller mindre onyttigt; bara kolesterolbiten är egentligen ett utmärkt pro-veganskt argument), just cancerbomben kasein. Många mjölkfanatiker försvarar mejeriprodukter och fanatiskt försöker bortförklara kopplingen mellan kasein och cancer, men jag menar att det inte är speciellt övertygande, och att bröstcancer och andra cancerformer är så vanliga i de nordiska länderna (och andra västerländska länder med betydelsefull germansk befolkning där mejeriprodukter är rådande standard), låter för min del som ganska övertygande, att det beror på just kasein.

I vilket fall som helst har animaliskt protein överlag, högre cancerrisk än veganskt protein. Det är dock inte så att veganskt protein inte kan orsaka cancer, bara det att risken är betydligt lägre pga olika faktorer. Du kan läsa mer om det här:

Low Protein Intake Is Associated with a Major Reduction in IGF-1, Cancer, and Overall Mortality in the 65 and Younger but Not Older Population:
http://www.cell.com/cell-metabolism/...2814%2900062-X

Vad exakt det beror på, om det är det veganska proteinets annorlunda molekylära struktur, eller att det finns andra välgörande "fytonutrienter" i just vegansk kost, det är oklart.

Citat:
Ursprungligen postat av Sauerei
Började då experimentera vidare. Köpte en silduk på Clas Ohlson och har nu landat i att göra hampamjölk av hampafröna, och blanda detta med mandelmjölk (GoGreen) för att dryga ut det. Det funkar kanon! Riktigt, riktigt smarrigt! Tyvärr är smaken rätt viktig för att jag ska orka äta vetenskapligt i längden. Mandelmölken innehåller väldigt lite kalorier dessutom, så det förstör inte nämnvärt, håller du med?
Hemmagjord hampamjölk, nigga, nu snackar du mitt språk!

Jag kan rekommendera detta klipp:

Making Hemp Milk with the Soyabella:
https://www.youtube.com/watch?v=MJfb42zPDxs

^^ Hennes "Soyabella" kan du köpa här:

http://naturalgoods.se/product/soyma...och-tofupress/

Annat namn, men exakt samma mackapär. Jag kör med den själv, kan rekommendera att du lägger i typ 120 g skalade hampafrön på 1.4 liter vatten och kör en 10-20 gånger (rätt störande att man inte kan mixa konstant i en hel minut, men efter en 20 gånger eller något har man kramat ut det mesta av näringen från hampafröna), så blir det cirka 1 liter hampamjölk när allt är klart. Vad gäller silduk, så rekommenderar jag ett kaffefilter av nylontyg eller vad fan det heter, typ en sån här eller liknande:

http://www.jula.se/catalog/hem-och-h...filter-802036/

^^ Tar lite längre tid, och du får göra det försiktigt (ju mer du skakar om med en sked eller liknande, desto mer hampapulpa rinner det igenom kaffefiltret, och det är ju inte tanken eftersom du vill ha ren "mjölkvätska").

Du kan lägga i några skalade dadlar, eller vanilj eller något, samtidigt som du mixar hampafröna med vatten, för en sötare smak. Ungefär som den här tysk-amerikanska milfen Katrina Mayer gör:

How To Make Hemp Milk in Less Than Three Minutes:
https://www.youtube.com/watch?v=tGlx_ch-gvs

Jag har själv inte testat att blanda mitt recept med hampamjölk (tar för lång tid att hålla på med hampamjölken också liksom; orkar inte längre med sådant, men förr tyckte jag att det var kul att hålla på med hampamjölk), men jag testade faktiskt att blanda med sojamjölk istället för vatten, och det blev riktigt jävla supergott. Dock är hampamjölk ganska fettrik, vilket är bra för smaken så sett.

Citat:
Ursprungligen postat av Sauerei
Undrar dock en sak med hampamjölken. Försvinner ingen näring i processen? Blir ju en del restprodukter av det som inte passerar filtret? Är detta bara skräp eller slänger jag bort viktig näring där?
Hampapulpan som blir över innehåller givetvis näring den också, men vad jag har läst (minns inte vart) får man faktiskt ner det mesta av näringen i just vattnet, särskilt om du kör med Soyabella/Soymaster (den har ju ett utmärkt "koppfilter", som du kan se i klippet, som gör att hampafröna krossas mycket effektivare än om du bara kör dem i en vanlig fruktmixer). Hur mycket näring som är kvar i pulpan (eller "okara" som det också kallas när det rör sig om sojamjölk) kan jag inte svara på, men det kommer släppas "SCiO" snart, vilket är en utmärkt mackapär för att ta reda på just sådana här grejer:

SCiO molecular scanner: This is how a handheld spectrometer works:
https://www.youtube.com/watch?v=pVCUC2BuGc0

Så vad du kan göra är att alltid köra typ, 120 g skalade hampafrön för att göra hampamjölk, och sedan testa med SCiO när den väl släpps, för att se hur mycket hampanäring det blir över i vätskan av 120 g hampafrön. Jag skulle gissa på att 120-130 g hampafrön motsvarar näringen från cirka 100 g skalade hampafrön, vilket blir utmärkt till 1.4 liter vätska (som blir cirka 1 liter när allt är klart, som sagt), fast det kanske motsvarar mindre än 100 g också, jag vet ärligt talat inte säkert, bara en uppskattning/gissning. Det är också väldigt olika beroende på hur man gör hampamjölken, t.ex. hur mycket vätska du pressar ut från hampapulpan osv (jag mjölkar verkligen ur allt, och äter pulpan också ).

Annars kan du kompostera hampapulpan, eller lägga den under jorden i trädgården, och så vidare. Hampa är bra för miljön

Men det är ärligt talat också varför jag undviker att göra hampamjölk nuförtiden (utöver att det är jobbigt att hålla på med det), nämligen just det att man inte vet exakt hur mycket näring det blir i vätskan, så jag äter hampafröna direkt istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Sauerei
Vidare kör jag på approachen att inta ca halva din dagsrekommendation per dag, och köra andra halvan med "riktig mat", detta för att inte tråka ut mig. Tack vare detta pallar jag äta halva näringsintaget (oftast lunch, ibland middag) vetenskapligt. Detta kan jag lätt göra sju dagar i veckan. Vad tror du om min strategi?
Låter helt okej, men det beror på vad du äter andra halvan också, och hur mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Sauerei
Det bästa är att jag istället för att äta lunch på jobbet, kan gå och gymma under den tiden för att därefter sluka i mig min vetenskapliga lunch vid skrivbordet. Jag får alltså träning PLUS optimalt kostintag utfört på samma mängd tid som innan när jag åt skitmat under en timme av arbetsdagen för att sedan inte orka träna. Och sparar samtidigt pengar på att inte äta ute... Genialiskt!
Så kan du väl också göra, men ärligt talat så är ju hela poängen med att äta så här, att ersätta all mat (och senare när du deffat klart, kan du liksom öka kalorierna genom att bara lägga i lite mer av ingredienserna). Man blir inte speciellt uttråkad, man vänjer sig till slut och får inte speciellt mycket sug på att äta vanlig mat. Missförstå mig inte, det är gott som fan med skräpmat, och ingen gillar skräpmat mer än mig! Men det kan man äta en gång i veckan eller så.

Själv äter jag endast en måltid om dagen numera, och det är just det här receptet (något modifierat dock; experimenterar lite till och från varje dag, men ligger fortfarande runt 1600 kcal just nu, det funkar riktigt bra; man deffar och bygger muskler mycket utmärkt så här).

Citat:
Ursprungligen postat av Sauerei
Har inte druckit någon alkohol sedan jag började heller, funderar på att helt enkelt sluta dricka det. Men det kommer bli lättare sagt än gjort.
Äsch, alkohol, är du mainstream eller? Själv har jag inte rört alkohol på flera år. Finns absolut ingen poäng med djävulens dryck. Cannabis är roligare, bättre, hälsosammare och trevligare. Röka och dricka livets växt liksom (alltså hampamjölk), där har du fina grejer.
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2016-09-08 kl. 19:21.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback